Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Relais Aansluiten Voor Beginners

Recommended Posts

Dat heb je goed B)

 

Zoals wazzup dat zegt:

Dat de meeste borden zo zijn uitgevoerd ligt volgens mij meer aan de kennis van de gebruikers.

Aansluiten op een zekering is makkelijk,......maar op relaiscontacten?

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, toch maar even een schema gemaakt om t wat duidelijker te maken. Ik ben zo vrij geweest om die van BBB te klauwen. Je zal inderdaad op het relais 2 draden op 1 contact moeten aansluiten....Maar dan zijn het relais en de tijdklok wel beveiligd door de zekering. B)

 

gallery_207_6602_32743.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet wel hoe het hoort :D

 

Het topic is voor beginners hé, 2 draden op een zekering lukt meestal wel, maar een vsa op een relais aansluiten.... B))

maar ik heb de tekening iets aangepast :o

 

In jouw tekening moet de stroom wel van dezelfde groep komen ! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

True, true.

Mijn relais was al een tijdje niet gebruikt, en de eerste paar keer dat ie aanstond kwam er een brom-toon uit, nu niet meer. Kan dat komen door roest op de contacten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De brom is de 50Hz over de spoel. Waarom dat is, weet ik niet zeker.

Volgens mij dat het aan te trekken metaal niet goed sluit.

Als je van een electromagneet langzaam probeert het aan te trekken metaal weg te trekken, heb je ook een steeds luider wordende brom, die plots weg is wanneer je over een bepaald punt bent.

 

Misschien dat er door lang niet gebruikt te hebben er rotzooi, stof of whatever tussen de kern en het metalen oppervlak is komen te zitten.

Het is in ieder geval niet zo erg. Voordat de kern het metaal goed en wel heeft aangetrokken, zijn de relaiscontacten reeds gesloten. Die "ruimte voor brommen" is zo klein, dat de relaiscontacten het verschil haast niet merken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil dus dit schema gaan gebruiken om een relais tussen mijn 400watter te zetten.

 

alleen ik ben alleen nog wat relais tegen gekomen van 35 euro per stuk enzo.

 

iemand toevallig een linkje van een goedkope relais van rond de 15 euro ofzo?

 

mvg,

Share this post


Link to post
Share on other sites

lieve mensen.

 

ik heb hier een Moeler relais met 2x no en 2x nc

 

Alles aangesloten en mijn relais schakeld ook op signaal van mijn tijdklok, maar ik krijg geen spanning op de uitgaande fase draad van het relais naar mijn vsa.

 

Kapot ofnie??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de draden niet in het verkeerde gat, van de NC? Als je relais dan schakeld, dan staat de verbinding in je relais open! Beschrijf ff in Jip & Janneke-taal hoe je hem hebt aangesloten, stap voor stap, en het liefst met een foto erbij.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_18400_7253_612767.jpg

 

is dit voldoende?

heb alles al een paar keer na gelopen en het moet goed zijn lijkt mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

De draden zitten in de juiste gaten, dus daar ligt het niet aan.

Er zit ook een schakelaartje op het relais, waar is deze voor? (ben niet bekend met Moeller)

Slaat het relais wel in, als hij bediend wordt door de klok?

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

ja alle draden zitten goed. het schakelaartje is een soort "manual override" dus een handmatige bediening en die werkt dus wel.

heb vandaag alles aangesloten op NC en je raad het al mn lamp slaat aan maar gaat niet meer uit. kan het ermee te maken hebben dat hij "ligt" in plaats van hangt??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Relais worden nagenoeg altijd hangend geplaatst, maar er zijn wel meerdere die hem hebben liggen. Als de mogelijkheid er is om het bordje "hangend" te maken zou ik dat ff proberen. Is dit een 2de hands relais? Je moet niet hebben dat het licht niet uit gaat of eventueel niet meer aangaat. Er zit een veer in, maar heb nog nooit meegemaakt dat die zo slap wordt dat hij niet meer functioneert. Lijkt mij eerder dat de spoel niet meer goed functioneert. Haal anders een nieuwe, voor die €15,- kun je geen risico lopen ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Babylonboy,

 

Heb je de fase doorgelust op je klok?

Anders even een foto maken van je klok hoe het aangesloten zit.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Babylonboy,

 

Sorry mijn vergissing..ik zie dat je gewoon een draaiklokje hebt...moet de ingaande en uitgaande draden niet op NC zitten?

Want NC wil zeggen dat als het relais niet bedient word hij normaal dicht staat en geen spanning doorgeeft...NO geeft dan wel spanning door maar wanneer het relais bedient word zal de NO geen spanning meer doorgeven(ook wel kachelcontact genoemd)

Maar op handbediening doet hij het wel??

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Babylonboy,

 

Sorry mijn vergissing..ik zie dat je gewoon een draaiklokje hebt...moet de ingaande en uitgaande draden niet op NC zitten?

Want NC wil zeggen dat als het relais niet bedient word hij normaal dicht staat en geen spanning doorgeeft...NO geeft dan wel spanning door maar wanneer het relais bedient word zal de NO geen spanning meer doorgeven(ook wel kachelcontact genoemd)

Maar op handbediening doet hij het wel??

 

Gr schenkie

 

 

hey schenkie,

 

bedankt voor je reactie. wat je zegt klopt ook helemaal met mijn bevindingen. ik had eerst mijn lamp op NO (normaly open) dit geeft als gevolg bij onbekrachtigd relais geen spanning en bij bekrachtiging ook geen spanning ( terwijl er spanning moet staan)

Daarna aangesloten op NC (normaly closed) dit geeft als gevolg bij bekrachtigd relais spanning op de lamp en bij onbekrachtigd relais ook spanning op mijn lamp (terwijl er geen spanning op moet staan).

 

daarom gaf ik ook als conclusie dat hij niet automatisch schakeld en naar mijn idee kapot is. ik dacht alleen dat het mischien komt omdat hij dus ligt. en het probleem is dat mijn schakelbord al vast zit boven op mijn kast en is voorzien van vaste pvc leidingen naar alle electra.

 

@ green-lady.

 

helemaal mee eens, een nieuw relais lijkt mij de enige goede oplosing. het relais was trouwens gratis ;)

 

een wijze les voor iedereen bezuining niet op je elektra

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Babylonboy,

 

Maar doet hij het nu wel als ie op NC zit aangesloten?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarna aangesloten op NC (normaly closed) dit geeft als gevolg bij bekrachtigd relais spanning op de lamp en bij onbekrachtigd relais ook spanning op mijn lamp (terwijl er geen spanning op moet staan).

 

daarom gaf ik ook als conclusie dat hij niet automatisch schakelt en naar mijn idee kapot is.

 

Daar staat het antwoord al. Het relais werkt in beide gevallen, maar komt niet automatisch terug in zijn ruststand, dus keil maar weg dat klere ding. Schroef hem nog wel ff open, even kijken of je de storing kunt vinden (losse draad van een spoel o.i.d.) Heb je hem gratis van een maat van jou.......? Gooi die ook maar weg dan ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorzover ik het op de foto kan beoordelen, klopt de aansluiting op je relais volgens mij niet !

 

De fase loopt over een No contact, en de Nul over een Nc contact. ;)

(check tekening op je relais, ik kan het slecht zien)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep draden zitten goed,......relais'tje vermoedelijk stuk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Want NC wil zeggen dat als het relais niet bedient word hij normaal dicht staat en geen spanning doorgeeft...NO geeft dan wel spanning door maar wanneer het relais bedient word zal de NO geen spanning meer doorgeven(ook wel kachelcontact genoemd)

Fout, you are in de war ;)

 

 

 

No, contacten staan open in ruststand, en geeft geen stroom door,.......dit gebeurt pas als je klok aan gaat.

Nc, contacten staan gesloten in ruststand, en geeft wel stroom door,........ als je klok uit staat (kachelcontact genoemd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BBB,

 

Ja i was in de war..net omgedraaid

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ green-lady, schenkie en BBB,

 

Ik denk dat we kunnen stellen dat we het er unanniem over eens zijn dat;

 

1)ik mijn relais goed heb aangesloten

2)hij het wel doet zoals het moet maar niet automatisch terugschakeld

3)...dus kapot is

4) green-lady graag dingetjes uitelkaar haalt :D (ik laat je nog weten wat er aan de hand is)

5) en zoals ik al zei bezuining niet op je elektra

 

ik heb vandaag mijn stekken opgehaald 5x pp maar zit dus nog ff zonder voorschakelrelais :lol: ga dr morgen een regelen via de reguliere weg in de hoop dat die het wel doet. allemaal bedankt voor jullie vakkundige expertise

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

nog even een update, ik heb mijn relais uitelkaar gehaald.

En de storing kunnen vinden, het bleek namenlijk dat het palletje van de manuele bediening klem zat op het ankertje dat in de spoel valt, hierdoor bleef gewoon het ankertje haken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, zo..... hebben we daar ook geen slapeloze nachten meer van :wacko:

Mooi dat je hem ff hebt gesloopt. Als je hem weg had geflikkerd hadden we het nooit geweten :wacko: .

Goed bezig <_<

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...