Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

3 manieren van ontkiemen (uitgebreid)

Recommended Posts

ik ga eerdaags ook weer ontkiemen maar ik had dat gewoon een halve centimeter onder de aarde gedan en vochtig gehouden

 

ze kwamen na 36 uur al allemaal boven kijken. zodra ze de koppie laten zien vol licht erop dat kennen ze makkelijk hebben,zaad is veel anders als stekken en veel sterker in groei en bloei

mijn bovenste laag was zaaienstekgrond

 

hier waren ze 6± dagen boven ofzo, misschien heb je er nog wat aan van iri

 

med_gallery_12285_4851_394012.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iets is mij toch niet helemaal duidelijk. Atmoshere, zegt dat je het zaadje met de navel (het deel wat aan de plant heeft vast gezeten)

naar beneden moet planten (dan is de wortel punt dus naar boven gericht).

 

Moet dit niet andersom wezen ?? Je wilt de wortelpunt toch naar beneden gericht hebben ?? of begrijp ik het verkeerd?

 

 

De wortel zit bij de kiemopening dus die 'zou' je eigenlijk, als je gaat miereneuken, naar beneden gericht moeten hebben. Maar dit maakt in principe niks uit want de wortel groeit vanwege de zwaartekracht toch gelijk naar beneden zodra het het zaadje verlaten heeft. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo te zien heeft iedereen wel z`n eigen methode om zaad te ontkiemen.

Zal de mijne ook even vermelden:

 

Ik gebruik een plastic waterflesje, beetje water erin dan krijp ik in het fleske en dan de dop erop.

Zo creer je een onderdruk in het fleske. (moet wel een fleske zijn dat best stug is zodat het ook weer in de originele vorm terug wil. zo niet heeft het geen zin. dus ook niet teveel knijpen.

Het zaad neemt zo veel sneller water op dan wanneer het in een gewoon glas water dobbert.

 

Heb testen gedaan met glas water en een flesje met onderdruk. en verschillen zijn best groot.

na een of 2 dagen zijn alle zaden in flesje open.

In het glas blijven er altijd wel een paar die niet open gaan of erg veel tijd nodig hebben.

 

als het zaad open is , dan 5 mm de grond in. lukt altijd hier.

al met verschillende soorten geprobeerd.

 

Cheers,

M

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb 10 zaadjes van white widow volgens methode 2 verwerkt, hopelijk lukt het ...

is me eerste keer dat ik kweek ;)

 

heb 2 veltjes van een keukenrol gebruikt, vochtig gemaakt zoals je zei & vervolgens in boterham doos gestoken, maar klein beetje opengelaten & in donkere kast gezet =)

 

ben benieuwd ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zaad neemt zo veel sneller water op dan wanneer het in een gewoon glas water dobbert.

da's eigenlijk onlogisch, omdat je dan een theoretische overdruk in je zaad maakt. dat zou juist tegen je werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las bovenaan de vorige pagina dat er zaadjes niet uitkwamen (omdat ze misschien oud zijn..)

 

Ik zit ook met het probleem dat ze niet uitkomen. Ik heb 3 zaadjes tussen vochtige watten gelegd en na 1,5 week nog steeds niets te zien van een wortel... :wtf:

 

Ik zie wel dat de zaden donker worden wat wel wil zeggen dat er iets gebeurt. Kan het zijn dat ze echt gewoonweg niet uitkomen omdat ze te oud zijn?

 

Ik heb ze vandaag in een glas met regenwater gelegd.

Edited by Genz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindconclusie:

Het werkt alle drie goed.

Had 10 zaadjes, 4 op een schoteltje met keukenrol en een beetje water, 3 in een potje met water, en 3 meteen in stekgrond.

De 7 die niet in de grond zaten hadden na 4 dagen mooie worteltjes gekregen, en heb ze net in kleine potjes met gewone aarde gedaan, en de 2 vd 3 die meteen de grond in gingen laten zichzelf ook al voorzichtig zien.. =]

9/10 so far, dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of ik heb het niet goed gelezen/begrepen maar kan je ook ( je zaadjes in een potje met aarde) water geven met wortelstimulator, helpt dat met ontkiemen en de kwaliteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees bericht 1 nog eens vriend

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest scabiosa

Ik vind over de volgende methode niet onmiddellijk iets terug in deze topic. De verkoper van de growhop vertelde me dat de meest effectieve manier om te ontkiemen is de zaadjes 2 a 3 mm in zaai- of stekgrond te steken, die wat te bevochtigen en dan wat plasticfolie over het potje spannen en wachten tot er iets boven de grond komt piepen.

 

Is deze manier van ontkiemen al beproefd, of toch beter gewoon in die zaai- of potgrond steken, wat nat maken en drie dagen geduldig wachten? (zonder de plastic folie dus...)

 

Alvast bedankt!

 

Even los van het topic: iemand al ervaring met het soortje 'passion #1' van dutch passion?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren nieuwkomers,.........Dit is de INFO SECTIE

 

Hier vind je allerhande nuttige info inverband met kweken. Heb jij ook nog een tip of een weetje post het hier! NIET VOOR VRAGEN!

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor het ontkiemen van sommige zaden kan het helpen om de zaden eerst in te vriezen, zodat hun natuurlijk ritme ''denkt dat het dan winter is'' dan ontkiemen sommige planten sneller.

 

ik heb dit geprobeert met wiet, dit is echt niet aan te raden

 

in ieder geval, maar 1 van de 6 zaden ontkiemden(vriezer van -7*)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tip aan de nieuwkomers.. Ga voor de 3de methode van ontkiemen als je niet zo'n voorzichtige kerel bent. Ik had 60 dieselryders laten ontkiemen in keukenpapier tussen 2 schaaltjes en dan in pit pots gestoken (root riots eigenlijk maar dit is praktisch hetzelfde) en ik nam ze van het schaaltje en stak ze in de pit pots en doordat ik ze zachtjes (geloof me! het was echt zacht) in er in had geduwd had ik wss waarschijnlijk wortelschade aangebracht waardoor 5 van de 60 het overleefd hadden.. Financieel pijnlijke zaak zeg ik je. Leg er ook heel weinig aarde op. Want zitten ze te diep halen ze het echt niet. Ook een fout die ik had gedaan was mijn propagator verduisterd... Smijt er een TL op ofzo van bij het begin dat ze het licht meteen zien waar het licht is en dat het niet lange slungels zijn... Ik had sprieten! Terwijl ze de avond ervoor enkel een wortel toonden en geen blad, de kiemblaadjes worden ook meteen groen en blijven niet geel/wit achtig en zo maken ze ook meteen voeding aan voor hun zelf.

 

Dit was het resultaat van een verduisterde propagator en dus zonder licht van bij het begin. De tweede foto geeft je een beeld van hoe ze de avond voordien uit zagen.

 

gallery_19498_7564_2895404.jpg

 

het enige nadeel van direct inzaaien voor te ontkiemen is dat je niet weet aan welke kant de wortel uit het zaadje zal komen. Ik ben zelf een beginner en weet het eigenlijk nog steeds niet. Zou iemand een macro shot van een niet ontkiemd zaadje anders kunnen posten en aanduiden met paint ofzo waar de wortel er uit komt ? Dat zou veel helpen bij het direct in aarde inzaaien want anders krijg je dit...

 

med_gallery_19498_7564_3903784.jpg

 

Met als gevolg:

 

med_gallery_19498_7564_920334.jpg

 

Die mooie kromme stengel... :whistling

 

Ik doe even een gok.. Uit de kleine ervaring die ik bezit veronderstel/gok ik dat de wortel rechts uit het zaadje zal komen.. Klopt dit ?

 

av-7119.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ik had van de week 5 White Widow laten onkiemen en ze barste uit maar toen ik ze ging potten kwamen ze der niet uit ongeveer 2 dagen duurde het en het bleek dat ze onderste boven groeide dus daar had ik niks meer aan en nu heb ik weer 5 White Widow meteen in de aarde zonder te onkiemen maar wanneer moet ik er lamp boven houden want dat snap ik even niet?

 

 

 

Alvast bedankt voor uw medewerking ,

 

Gr, Pigo :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanmiddag nog tien zaadjes ontkiemt, in minder dan 10 uur (!) waren ze opengebarsten en stak er een klein wit worteltje uit. Daarom is dit mijn geprefereerde methode:

 

- Een klein ondiep schaaltje of bakje, met een laagje water in.

- Net genoeg keukenrol of zakdoekjes op de bodem zodat al het water geabsorbeerd wordt.

- Zaadjes er op leggen.

- Afdekken met vershoudfolie, eventueel doorprikken.

- Potje op de verwarming zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey, bedankt voor de info!!

Ik ben er 12 aan t kiemen, en heb ze nu in potjes gedaan.

Ff n vraagje nog, wanneer knnen ze naar buiten?

En is t erg dat er meerdere zaden in 1 potje zitten??

 

Bedankt voor de tips he!!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit hier ook met een lichtelijk probleempje

uitgekomen zaadje zit bovenaan

wat moet ik nu doen??

aarde is nog erg nat

de rest van de zaadjes is nog niet uitgekomen (vanaf maandagmiddag in een donkere kast gezet)

wellicht iets te vochtige aarde (tussentijds geen water bijgegeven)

zijn trouwens gefeminiseerde zaadjes die ik vorig jaar gekocht heb en een jaar in de vriezer bewaard heb

is geen vocht bij gekomen

 

386771609.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel voorzichtig het helmpje verwijderen. die wortel vind z,n weg wel omlaag. maar ze staan veeeeeeeels te nat.

 

hier heb je een hele goeie manier van ontkien. 99 % ontkiemd dan. dankzei atmosphere

 

Na vele manieren van kiemen te hebben geprobeerd bleek er één methode echt beter te zijn. Dan bedoel ik niet alleen een hoog kiempercentage en de kiemsnelheid maar ook hoe ze kiemen. Bij deze methode met een aanzienlijk dikkere en wittere wortel .

 

1 Neem een flinke kluit watten en maak ze eerst volledig nat

 

2 Knijp vervolgens zo veel mogelijk water uit de watten, dus echt met kracht . De kluit watten is nu aanzienlijk kleiner en droger geworden.

 

3 leg de zaden erop en vouw de watten dubbel zodat de zaden omsloten zijn

 

4 Pak van dat doorzichtige huishoudfolie en doe dat om de watten heen ,gewoon inpakken dus in feite.

 

5 Herhaal punt 4 nog een keer maar dan met aluminiumfolie

 

Dit geheel leg je gewoon bv in een kast , maakt weinig uit waar

Je zal zien dat ze op deze manier geweldig kiemen. Waarom dat precies zo is weet ik niet precies te omschrijven nog ,maar een feit is dat het keer op keer heel goed werkt.

 

Het grote verschil is in ieder geval dat je met deze methode maar heel weinig water gebruikt, de zaden zijn niet kletsnat . Ze lijken zelfs te droog te liggen omdat de watten geheel zijn uitgeknepen. Het blijkt dus dat dit niet te droog is maar een perfecte omgeving voor kiemende zaden creëert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoelang moet het plantje in stekgrond/zaaigrond blijven voordat het in gewone grond (gold label special mix) mag? En hoe voorkom je bij het overpotten de wortels te beschadigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je bv in 1 literpotje je stekje hebt...en de eerste wortels zie je onderin de pot...dan wordt het tijd om overtepotten...

voorzichtig potje omdraaien met de stam tussen je wijs en middel vinger.. de kluit komt dan op je handpalm....potje eraf halen en planten in je volgende pot die je goed ingewatert hebt...

met wortel stim..

bij overpotten geef ik wat myco :P

succes ;)

Carpje

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kan je eigenlijk vanaf het begin je zaadje laten ontkiemen in gewone aardegrond en grote pot?

Of moet het stek/zaaigrond zijn in een kleinere pot?

 

Dat zijn een aantal zaken die ik niet onmiddellijk terugvind met de zoekfunctie, en ik moet echt elk detail weten ;)

Edited by nico120

Share this post


Link to post
Share on other sites

stek/zaai grond zorgt er voor dat je een snellere start hebt (laag ec) en zorgt er ook voor dat het zaad hoesje er makkelijker afkomt door de structuur van het medium...

en met zaad als je de mogelijkheid hebt altijd in een grote/diepe pot beginnen ivm de penwortel die dan gelijk mooi diep naar beneden schiet...!

 

mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het ontkiemen van zaad, heb ik nu echt snelle en vette worteltjes gekregen binnen twee dagen volgens de methode van zeiksnor, ik heb dat van de site van spacekees.Dat is dus uitgeknepen watten, zaadjes ertussen in plastic folie, of wietzakje, en dan omvouwen met alufolie, werkt perfect, en worteltjes reageren zeer enthousiast in dikte en lengte! Voorheen deed ik t tussen keukenpapier met meer vocht( geen laagje water, maar vochtig, en tussen twee schoteltjes.

Warmte is wel noodzakelijk voor een goed resultaat is mijn ervaring, niet licht, zit immers ingepakt!

Ik die zo,n pakketje met, in de propogator, die is verwarmd, zal zo,n 20 graden zijn, maar op de schoorsteen mantel gaat t ook, let dan wel op , niet te heet wordt.

Ik had nog 3 jaar oude kushzaden, allen binnen no time uitgekomen, en een aantal zaden die ik uit een watercure had overgehouden( dus meegecured) dacht dat ze naar de bliksem waren, maar nee hoor, vette worteltjes.

 

de kritische fase met het aanplanten, ligt daarin als de grond te zwaar is , dus bijvoorkeur zaai en stekgrond, voorzichtig met aanwateren. het zaadje op 1 centimetr beslist niet dieper, als je je daar aanhoudt komen de kopjes binnen drie dagen zpoongeveer.

MAAR, zorg er voor dat het licht er goed opstaat, mag 24 uur tot ze echt boven zijn, dan tijd aanpassen 18\6.

ZORG voor een aangenaam temperatuur in je kastje, dat is onmisbaar , in de start helemaal.

 

Het worteltje zoekt zoiezo een weg naar beneden, dit is echt niet zo,n belangrijk punt; dat ze het worteltje omhoog steken is alleen om er zeker van te zijn dat de dop niet mee naar bovenkomt, en blijft hangen en de bladgroei hindert, dat kan met enkele gebeuren maar is geen regel; mocht het wel gebeuren peuteren met uiterste zorg, liever even geduld!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...