Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

3 manieren van ontkiemen (uitgebreid)

Recommended Posts

Aangezien ik morgen 14 White widow zaadjes gaat ontkiemen,wil ik best met 1 of 2 zaadjes iets proberen.Zoals eerder vermeld gewoon even in heet water gooien en daarna planten.

 

Denk dat ik het er bij 1 hou,wil graag een stuk of 8 a 10 vrouwtjes overhouden :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb gewoon 3 zaadjes in een pot met grond gestopt met een gewoone tl lamp erboven ik zie wel of het wat wordt..

 

En heb ook 2 zaadjes tussen een nat zakdoekje gedaan zonder lamp..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zondag 2 Afghan zaadjes tussen vochtige watten gelegd, dinsdag waren ze beide ontkiemd, de ene had een worteltje van ong. 1.5-2 cm en de ander 0.5-1 cm.

 

Toen heb ik zo'n klein kweekkasje gehaald, precies hetzelfde als dit:

4740.jpg

 

's Avonds 5 cm laagje met zaai- en stekgrond van Naturado erin gedaan, toen heb ik 2 kleine gaatjes in de grond gemaakt en heb ik ze allebei ingelegd met het worteltje naar beneden.

Weer ietsjes toegedekt met grond, thermometer erin gezet en met een plantenspuit nat gespoten. Heb het kweekkasje voor het raam gezet aan de zuidkant.

De thermometer geeft nu (half 9 's avonds) 16,8 graden aan en ik heb het idee dat de temperatuur nog iets terugloopt.

 

Zal het niet te koud zijn en kunnen ze wel tegen direct zonlicht, want ik lees hier dat ze juist wel direct zonlicht mogen hebben en ergens anders las ik: vermijd contact met direct zonlicht.

Krijgen de zaadjes voldoende water als je de bovenkant van de grond met een plantenspuit natspuit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zal het niet te koud zijn en kunnen ze wel tegen direct zonlicht

 

te koud valt nog wel mee, en ja ze kunnen tegen direct zonlicht.

 

Krijgen de zaadjes voldoende water als je de bovenkant van de grond met een plantenspuit natspuit?

 

ik denk dat ze dan niet genoeg water krijgen want je geeft alleen het oppervlakte water en het water moet zich ook nog verspreiden door de grond daar is dus flink wat water voor nodig.

 

maar dat hangt er een beetje van af hoeveel je gespoten hebt ;)

 

 

 

maar verder succes :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

name='moaner' date='10 Feb 2005,

heel simpel, ge neemt stekkenblokjes (glasvezel) ge doet er u zaadjes in( 1 per blokje). ge neemt wortelstimulator, maakt de blokjes nat en zet ze in een doos. zo kan er geen licht aan. daarna zet ge ze waar het warm is. 1 dag later is 90% gekiemt. ge laat ze staan tot ze allen mooi zijn bovengekomen, ongeveer 5 dagen later. nu kun je ze planten.

________________________________________________________________________________

_______

 

Dit las ik en ik wil toch even wat commentaar geven op deze methode.

 

Inderdaad heb je een zeer hoge opkomst percentage en als je op potten kweekt is het aan te bevelen.

Het heeft dezelfde opbrengst hoogte als mijn methode en ik heb dit ook lang gedaan.

 

Maar het heeft voor guerillateelt en rechtstreeks in de grond een groot nadeel want de PINWORTEL smoort in de steenwol(geen glaswol)

DB

 

PS die Moaner is zeker een Vlaming...ge....

Share this post


Link to post
Share on other sites

kheb 5 zaadjes in tissues'tjes gelegd en 5 in water.

 

beide in het pikkedonker

 

die in water lagen ontkiemden vrijwel allemaal het eerst.

 

ze staan nu in de grond en nu maar het beste ervan hopen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

laatst had ik 4 zaadjes die ontkiemt waren binnen in een glas,

zo'n 1.5 tot 2cm in het potje gestoken en buiten gezet (waar het trager gaat!)

en tot mn verbazing kwam er maar 1tje boven loeren!

terwijl ik 2jr terug ze meteen in de open grond had gegooit en er niet eens zo nauw had op gekeken!

ik kan zeggen sommige zaten mess 5-10cm in de grond en van de toen 5 zaden heb ik er toch 3 groot zien worden en 1 tjs is nog afgevallen...

 

Ondertegen weet ik beter en nu zijn er alweer 10 aant ontkiemen op een eilandje voor het raam.

Dan een selectie en als ze wat gegroeit zijn en sterker staan gooi ik ze meteen onder 400w hps 12/12

daar groeien ze de eerste 2 weken nog mooi door!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De opkomst van de zaden is o.a afhankelijk van:

 

Kwaliteit van de zaden

Hoe oud ze zijn

Diepte

Vochtigheid van de grond

etc. etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
te koud valt nog wel mee, en ja ze kunnen tegen direct zonlicht.

ik denk dat ze dan niet genoeg water krijgen want je geeft alleen het oppervlakte water en het water moet zich ook nog verspreiden door de grond daar is dus flink wat water voor nodig.

 

maar dat hangt er een beetje van af hoeveel je gespoten hebt :whistling

maar verder succes :verrygood

 

Ja , maarje grond is al vochtig als je het koopt !! Te veel water in je grond krijg je er niet snel uit ,de plant zal er lang last van hebben. Te weinig is een kwestie van water geven .

 

Trouwens , waarom denken jullie dat zaden die te diep in de grond zitten niet ontkiemen ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ziet hoe zaailingen in staat zijn hun stengeltje zo lang te maken als ze onder een zwakke lichtbron staan. Kan je je ook wel voorstellen dat een erg diep gepoot zaadje ook wel boven de grond komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

what's up yáll.ben nieuw hier op t forum.planterfanter.het ontkiemen op een halve centimeter diepte direct in de grond in kleine potjes is bij mij het meest succesvol gebleken.de kleine potjes vindt ik makkelijker om te bewateren.100 % opkomst in ongeveer 3 dagen tijd lekker goedkoop 24 uur tl licht totdat ook de laatkomers opkomen.

ik deed t zowel met batmix als met light mix.de growshop wist zogenaamd niet eens wat zaai en stek grond was wat een paardelul.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je ziet hoe zaailingen in staat zijn hun stengeltje zo lang te maken als ze onder een zwakke lichtbron staan. Kan je je ook wel voorstellen dat een erg diep gepoot zaadje ook wel boven de grond komt.

 

Dat zou je verwachten maar zaden die te diep zitten kiemen vaak niet eens. Vandaa rmijn vraag aan iedereen hier , waarom kiemen ze dan niet ????????? Dat is toch een erg merkwaardig iets . ik heb daar wel een idee over en bedenk me opeens een testje om te kijken of dat klopt . Later meer .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd Heb zelf ook zeer slechte ervaringen met het dieper planten dan 0,5 cm.

Voor mij werkt 2a3 mm het beste. :verrygood

Verder lees ik dat er ook regelmatig met keuken,toilet,papier en makeup padjes,word ontkiemd. :D ;)

Dit is toch zeker niet aan te raden met alle chemische behandelingen,parfumtoevoegingen etc.

Kreeg dit eens toegestuurd,

 

- Niet gekleurd, niet bedrukt en niet geparfumeerd papier.

- De ontinkting mag niet gebeurd zijn met oplosmiddelen die chloor, benzeen, cadmium, koolstoftetrachloride, chloroform, chroom, gecyanideerde bestanddelen, dichloormethaan, lood, kwik, methylethylketon, 1,1,1-trichloorethaan of xyleen, bevatten.

- De papierpap mag niet gebleekt zijn met gehalogeneerde producten (bijvoorbeeld chloor).

- Papier zonder optische bleekmiddelen.

 

Gebruik zelf nu steriele watten van de apotheek., :nerd .

Het is natuurlijk niet het ei van columbus,maarre een veilige start van ut ontkiemen.

 

Groetjeszzzz zzzz zz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb natte keukenrol papier in een bakkie gedaan zaadje's erop gelegt folie overheen met luchtgaten en dan op een donkere plek bijv: gangkast enzo of onder bed, burea en binnen 3 dagen waren ze ontkiemt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg veel handige info in dit topic!

 

bedankt heirvoor..

 

Ik ben nou zelf ook bezig met het ontkeimen van zaad in watjes

 

Wanener ze uit komen staat er een kweekhok klaar die ik pas gemaakt hebt.. hiervan zullen snel fotos online komen.

 

Ik heb wel een klein probleempje. Ik heb 11 zaadjes al 3 dagen in watten liggen.. maar er gebeurt nix!!! :specool

het is lekker vochtig(NEE NIET NAT:)) en ze staan in het donker op me aqarium waar het zoon 20/25 graden is!.

 

IEmand enig id?? het zijn four way special zaadjes van high quality seeds line.

 

 

Alvast bedankt!

 

JandemanR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeten ze echt in een glas water :smoke ??

 

dat kan toch niet, dan drijft hij gewoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb laatst 10 zaden afgaan gekocht bij Nirvana online alleen van deze 10 zaden heb ik er nu al 7 proberen te ontkiemen maar waarvan er tot nu toe nog steeds geen 1 van ontkiemt is( na inmiddels 14 dagen). Ik ontkiem ze op 2 lagen keukenpapier die doorweekt zijn en1 laagje keukenpapier er overheen. Deze methode werkte vorig jaar perfect met de zaden van Nirvana alleen waren dit toen master kush zaden ipv afgaan...

Waaraan zou dit kunnen liggen ik heb al dingen in dit topic gelezen van dat dit kan komen door oude zaden, kwalitiet v/d zaden en de vochtigheid

 

Weet iemand wat ik hieraan kan doen, of ik Nirvana hierover kan mailen ofzo dat ze het zo slecht doen of misschien iets anders? Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bellen is vaak effectiever, leg je probleem bij Nirvana uit.

Lijkt me oud zaad wat geen kiemkracht meer bevat :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

okey thanks! :smoke zal ik dan maar eens gaan doen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moeten ze echt in een glas water :smoke ??

 

dat kan toch niet, dan drijft hij gewoon?

kan wel, het vocht trekt erin, op een gegeven moment als je ze onderdompelt blijven de zaden niet meer drijven...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zat met een ''theorie'' in m'n hoofd

soms heb je zaden die drijven en soms heb je zaden die zakken naar de bodem

zou het niet op de een of andere manier kunnen zijn dat die die drijven vrouwelijk zijn en die die zakken mannelijk zijn of omgekeerd

jah tis maar een theorie e;)

of heeft dit alleen met de rijpheid van het zaad te maken of de massadichtheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wet van Archimedes: De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof.

 

Massadichtheid is dus zeker een factor..

Edited by mikematt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het licht (en de tempearatuur ) spelen zeer zeker een rol bij het ontkiemen . Redeneer gewoon terug naar de natuur!!

 

De bovenste laag grond moet een fijne structuur hebben,zonder vezels , met redlijk wat scherpzand. Door het zware scherpzand blijft het zaadhoesje goed in de grond achter en blijft niet om de eerste blaadjes hangen .Deze grond omsluit het zaadje goed ,en houdt het dus vochtig . Gebruik of maak dus zaaigrond . Stop het zaadje maximaal een halve cm diep in de grond met de 'navel' naar beneden gericht. Het lichgevoelige zaadje onvangt hele kleine beetje van het warme daglicht boven de grond , dit activeert hem .

 

Op deze manier heb je naar mijn idee veel minder uitvallers dan bij het in een glas water gooien of iets dergelijks.

 

 

maak of gebruik dus zaaigrond is het advies? zaaigrond?

 

wat is een goed recept hiervoor. svp uitgedrukt in huis tuin en keuken ingredienten (waar ik ga growen is geen growshop maar wel tuincentrums).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuincentra verkoopt gewoon zaai en stek grond intra tuin heeft zakken van 25 liter en kost ongeveer 6.50 per zak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iets is mij toch niet helemaal duidelijk. Atmoshere, zegt dat je het zaadje met de navel (het deel wat aan de plant heeft vast gezeten)

naar beneden moet planten (dan is de wortel punt dus naar boven gericht).

 

Moet dit niet andersom wezen ?? Je wilt de wortelpunt toch naar beneden gericht hebben ?? of begrijp ik het verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...