Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Led Topic

Recommended Posts

hee daarben ik weer sorry

mischien hadden jullie freaks het al gezien maar ik dacht deze link kan/mag ik julie niet onthouden

www.lioris.nl via google

nederlands bedrijf met 3 armeturen 80 w 180w en nog wat :D

deze led units 80w vervangt de 400w 180w zou 1000w 1 op 1 moeten gaan vervangen ;)

nu en begin 2008 aantal test lokatie,s [zijn al getest maar nu in het groot ] maar nu komt het ooooook bij een rozen kweker :spliff: als dit goed gaat is het ook goed voor ons

he laters ik ga weer googlen bots :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja tijger er zit shot in de ontwikkeling

heb net ff de stroomcalculator er bij gehaald van wiet forum en allen de watts van de lamp verbruikt

ik weet wat je denkt de lampen zijn giga duur dat klopt maar je verdiet het ook weer terug

12dagen groei

77dagen bloei

80wled 16,06 euro per kweek vervangt 400whps 80,30 euro per kweek

180w led 36,14 euro per kweek vervangt 1000whps 200,74 euro per kweek [al zou die maar allen de 600w vervangen ] 600w hps 120euro per kweek

 

hier zitten geen ballasten bij

5kweken per 80w led vs 400whps

per jaar scheelt het 320euro tel er nog 2 nieuw 400w lampen bij op dus per jaar 400euro bespaart dan heb ik het nog geen eens over minder afzuiging enzzzz de led lamp gaat -+ 5jaar mee

conclusie zoeen lamp is niet duur maar je moet wel vooruit durven te kijken

:spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien wel Bots, misschien niet...

 

ik denk dat je meer bloeiweken nodig hebt met die Leds, dus meer kosten.

 

kijk naar de lampen van Miss_J bijvoorbeeld...

 

en de opbrengst tov hps en de kwaliteit van het wietje....?

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

+leds hebben een (theoretische) levensduur van 30-50.000 uur waar de HPS lampen met 6-8000 branduren ook voor moeten onder doen dus voor regelmatige kwekers nog een extra besparing

 

edit: had even over bots zijn post gelezen, daar wordt ook al gezegd dat de led lampen langer mee gaan :spliff:

Edited by SnooZe

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Bots,

 

dit bedrijf (www.lioris.nl) is voor mij helemaal nieuw.

De claims zijn aardig, maar ik wil het zo graag ZIEN gebeuren.

Ik weet het, ik ben een grote scepticus, maar alle claims die ik lees van welk produkt dan ook, zet ik meestal toch vraagtekens bij.

En bedrijven die meteen gaan schermen met TNO en 'octrooi', ik weet het niet.

Een octrooi krijg je al redelijk snel. Zegt niets over de kwaliteit of toepasbaarheid van je uitvinding.

 

Maar de Led-armaturen duiken nu wel ineens uit alle hoeken en gaten op, dus het zal wel als een razende gaan.

Toch zou ik iedereen met een groene hobby aanraden om af te wachten.

(Of je moet echt te veel geld hebben. Of je moet genieten van het experiment)

Laat de tuinders, LTO, TNO en weet ik wie allemaal, het eerst maar uitproberen.

Die hebben er toch echt meer verstand van.

 

@ Median

Als de claim echt klopt, dan heeft een Led-lamp natuurlijk niet meer bloeiweken nodig. En is ook de opbrengst hetzelfde. De kwaliteit weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_5794_3613_4606.jpg

 

 

lioris armatuurtje, groene leds? hebben geen nut.

voor de rest veel blauw en heeel weinig rood.

 

 

''Wat interessant is bij de vergelijking van armaturen, is de hoeveelheid LUX per Watt. Het 400 Watt HD Na Son-T armatuur werd gemeten op 86 Lux per Watt, terwijl de GL-80 een meetwaarde leverde van 176 Lux per Watt en is daardoor dus meer dan 2 keer zo efficient.

Uiteindelijk leverde de GL-80 bij 15.500 Lux hetzelfde groeiresultaat als een 400 Watt HD Na Son-T lamp.''

 

dus 2x meer lux maar het zelfde effect...

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hun site ook gelezen.

Het is in ieder geval duidelijk dat het niet echt een heel professioneel bedrijf is. In de tekst zitten nogal wat taalkundige kronkels. Maar dat zegt op zich nog niks natuurlijk.

Ik zag de groene Led's ook, maar de foto is van zo'n belabbere kwaliteit dat het ook een kleurverschil kan zijn. Er staat ook nergens aangegeven hoe het sprectrum is samengesteld.

Zoals ik het nu zie (maar dat is op geen enkel feit of bewijs gebaseerd) lijkt het me een firma die mee wil liften op de Led-hype. En die onwetende growers wil verleiden om toch maar zo'n armatuur te kopen.

Maar ik kan er naast zitten.

 

Volgens mij is er in februari of maart weer een belangrijke tuin- of landbouwbeurs en daar zullen ook de verschillende Led-producenten staan. Als iemand de exacte plek heeft, hoor ik het graag. Het was in Zuid-Holland, dat weet ik nog (tenminste...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee

ik heb net het bedrijf gebeld en iemand gesproken over hun led lamp

al gauw had hij wel een vermoeden waarom ik er intressen had ;) dit was ook de basis waar op hun begonnen zijn lioris heeft het ontwikkeld en gavita doet het verkoop gedeelte [dit is een profi lichtbedrijf gevestigd in aalsmeer]

ze zetten nu door naar land en tuinbouw groenten en bloemen [rozen]

de gl-80iw i staat voor indoor :spliff: koste wist hij mij te vertellen is 325 euro ex btw dus 390euro ook over de manier van kweken gehad temperatuur hoog houden .dit omdat je geen ifarood het bij deze lampen vergleken met hps [compensatie] luchtvochtigheid hoog houden

de golflengtes zijn rood 640nm en blauw 420nm

volgens mij kwam de 180w begin volgend jaar als tests samples!!!!

 

dus kort om lleuk gesprek en natuurlijk zien is geloven maar als je meer dan 300-+400 euro bespaart op [400w hps per jaar ]..energie verbruik dan is het volgens mij zeker de moeite waard voor iedereen

kijk zoveel voordelen

lage energie

lagere opsporings kans

lange levens duur

en nog een paar hahaha...

 

groeten bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij is er in februari of maart weer een belangrijke tuin- of landbouwbeurs en daar zullen ook de verschillende Led-producenten staan. Als iemand de exacte plek heeft, hoor ik het graag. Het was in Zuid-Holland, dat weet ik nog (tenminste...)

 

Tuinbouw relatie dagen..zoiets dacht ik.. Is altijd in een evenementenhal in rijswijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
''Wat interessant is bij de vergelijking van armaturen, is de hoeveelheid LUX per Watt. Het 400 Watt HD Na Son-T armatuur werd gemeten op 86 Lux per Watt, terwijl de GL-80 een meetwaarde leverde van 176 Lux per Watt en is daardoor dus meer dan 2 keer zo efficient.

Uiteindelijk leverde de GL-80 bij 15.500 Lux hetzelfde groeiresultaat als een 400 Watt HD Na Son-T lamp.''

 

dus 2x meer lux maar het zelfde effect...

 

 

86 lux / watt voor een 400w Son-T = 34.400 lux

176 lux/ watt voor een 80W GL-80 = 14.080 lux

 

bij de Son-T zit die 34.400 lux verspreid over een heel specrum van golflengten en bij de leds zitten die 14.080 lux geconcentreerd rond enkele vastgelegde golflengten (afgestemd op de fotosynthese van planten (PAR grafiek)).

 

Klinkt allemaal mooi maar ik vind de informatie op de website niet echt (wetenschappelijk) onderbouwd, wat je toch op zen minst verwacht bij claims als "80% energiebesparing" enzoverder..

 

Verder is Lux niet echt een goede eenheid, lumen zou beter zijn want de gevoeligheidskromme van het menselijk oog heeft hier helemaal niets te zoeken..

 

leuke links:

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Assimilatiebelichting

http://en.wikipedia.org/wiki/Photosyntheti...ctive_radiation

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat altijd nog om groeilicht dat moet zo hoog mogelijk zijn !!!!!!!aangeduidt in [par]

photosynthese is het complete process licht co2 voeding

 

ik zie dat men er voorbij shiet/leest dat een zeer bekend bedrijf gavitta

assimilatie belichtings die verkoopt toch niet iets zomaar ????

....naartuurlijk eerst zien dan geloven ....

 

 

 

 

 

Micromol

Micromol (µmol) Sinds eind 2004 worden lampen gespecificeerd in µmol. Ook alle garanties worden op µmol waarden afgegeven. Onderzoeken van universiteiten en proefstations tonen aan dat de groeisnelheid van planten vooral wordt bepaald door het aantal fotonen tussen 400 en 700 nm dat zij absorberen. Dit groeilicht wordt aangeduid met de afkorting PAR en is de enige betrouwbare maat om aan te duiden of een lamp geschikt is voor fotosynthese. Hoe hoger de PAR-waarde per Watt, des te efficiënter de lamp. Daarom specificeert men voor alle ‘groeilampen’ de PAR, uitgedrukt in micromol fotonen per seconde (µmol/s).

 

gegroet bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
hee

ik heb net het bedrijf gebeld en iemand gesproken over hun led lamp

...

de golflengtes zijn rood 640nm en blauw 420nm

 

Par_action_spectrum.gif

 

Wel dat is redelijk goed gemikt die golflengten, 420nm zit er knal op , 640 lijkt wat laag gekozen maar als chlorophyll-b belangrijker is dan de -a dan zeg ik niets ;)

 

Weet eigenlijk iemand welke de belangrijkste is voor onze plantjes ? chrolophyll-a of -b ? heeft vast iets met groei/bloei temaken maar het fijne weet ik er ook niet van!

 

jammer dat spectrometers zo duur zijn nu moet je maar wat gokken naar de juiste verhouding van leds als je zelf een lamp wil samenstellen :P

 

Ik vind het hier wel een onwijs interessant topic :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over Gavita....

zo betrouwbaar zijn ze nu ook weer niet.

Hun befaamde lamp, de Reflux (de lamp met geintegreerde reflector) is uit de handel genomen, omdat hij vol met een giftig gas zat. Er staat wel dat hij tijdelijk niet meer leverbaar is, maar dit Chinese produkt is gewoon zwaar verboden in de EU.

Waarmee ik niets op voorhand wil afdoen aan dit Led-armatuur.

Eigenlijk ook niet aan Gavita, maar het is een commercieel bedrijf dus als het verkoopt...

 

Het verhaal van dat je temperatuur en je LV hoog moet zijn omdat er infrarood ontbreekt bij de lampen... het is voor het eerst dat ik dat hoor. Bij gebruik van extra CO2 heb ik soortgelijke verhalen wel al 's gehoord. Maar bij gebruik van led's?

Ze zouden er natuurlijk ook een extra IR-Ledje in kunnen doen...

 

Welke chlorophyl (A of B.) het belangrijkste is, daar zijn de meningen over verdeeld.

Welke golflengten een specifieke plant nodig heeft, zelfs daar zijn ze nog lang niet uit.

bij de HPS en bij zonlicht pakt een plant altijd wel het goede en juiste uit het brede aanbod van golflengten.

Dat is ook meteen de kracht en tegelijkertijd de zwakte van Led's. Zit je er precies bovenop met je golflengte dan heb je ook weinig tot geen waste. Zit je ernaast, dan krijgt je plant alleen maar verkeerde kleuren op zijn blad.

 

Dat er een Led van 420 nm inzit verbaast me eigenlijk. Er is maar heel weinig aanbod van Led's van 1 Watt of meer in dat verre blauw. 450 of 440 , daar houdt het meestal bij op bij de belangrijke producenten zoals Cree. En de chinese fabrikanten lullen maar wat over hun golflengten. Is voor een leek toch niet te meten. En als dit bedrijf aangeeft dat ze er al een paar jaar mee experimenteren, zal dat waarschijnlijk met goedkope chinese led's zijn.

 

En jopiedepopie: dank voor de info over Rijswijk. Dat was het inderdaad

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bambino, jammer dat die ene kweker van hg420 niets meer van zich laat weten, het was de enige tester die tot nu toe deftige resultaten had.. Zijn toppen ware niet mega, maar zijn setup kon ook veel beter, een scrogg was zeker aan te raden & met wat sterkere leds erop had ie zker een mooie oogst gehaald...

Nou ja op nr de volgende

 

Om even verder te gaan op de procyon van homegrownlights

 

Spy1.jpg

 

Op greenpinelane hebben ze LUX-metingen gedaan, wat opvalt is dat de procyon erg recht naar beneden straalt en dus niet zo handig is om dicht te hangen, als je hem verder hangt dan heeft ie wel een even patroon aan

 

Geen idee of die lux waarden goed of slecht zijn..

Dit systeem lijkt me het beste tot nu toe, al denk ik dat je er eerder 2 nodig heb op een vierkante meter om mooie resultaten te boeken, en dan word het weer wat te prijzig :bier

 

Ik heb hen al gemailed of ze er 1 wilden laten testen op het forum, maar hun antwoord was dat ze alle testen al hadden gedaan...persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo, er is niks terug te vinden van deze procyon met afgeronde testresultaten..dus daar word het nog even op wachten..

 

Als er een degelijk systeem op de markt komt, hou ik me klaar om die te testen :D

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_1975.jpg

 

de vraag is op welke afstand de lamp staat.

 

 

die gast die de 100 watt ledlamp heeft wacht nu alleen nog op stekken.

niet alleen in nederland zijn er stekken te kort :bier

 

als het zover is laat ik het hier even wetennn

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe dat staat erbij hoor Bambino: 12/18/24 inch :bier

 

Waar staat dat verslag van die kerel met de procyon?

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

owh ok n iet gezien :bier

 

welke bedoel je?

die van de site met de lux meter of die site waar ik het steeds over heb? want dat verslag moet nog komen.

hij wacht op stekjes.

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bambino, in de titel zeg je al maanden dat de time near is, maar elke keer moeten we weer wachten op je testkweekje. Dat is best hoor, maar wanneer denk je daadwerkelijk te kunnen gaan draaien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb al 2 weken gedraaid, het probleem was dat ze niet doorgroeide na de ontkieming,

heb nu 8 zaailingen onder tl's staan. als ik vind dat ze genoeg gegroeid zijn komen ze onder het zelfgemaakte ledpaneeltje.

 

met de titel bedoel ik dan ook dat ze al aardig onderweg zijn wat betreft het ontwikkelen van ledlampen en er steeds meer lampen bij komen..

zeker nu ze die nieuwe meters hebben..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op greenpinelane hebben ze LUX-metingen gedaan, wat opvalt is dat de procyon erg recht naar beneden straalt en dus niet zo handig is om dicht te hangen, als je hem verder hangt dan heeft ie wel een even patroon aan

Maar zelfs vlak onder de lamp is de lichtopbrengst nog wel bedroevend hoor. zelfs op 40 cm van de lamp haal ik met hps op mijn gemak 3-5 keer zoveel

Share this post


Link to post
Share on other sites

whazzup, een hps heeft veel lux, maar 25% ervan is nuttig voor de plant heb ik begrepen, de LED's daarentegen..

 

Bambino, had het over het aantal inch op greenpinelane :bier

Maar over welke kerel heb jij het die wacht op die stekken? linkje?

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

:bier

 

de stilgevalle 140 watt led-poster, leeft weer,

 

140 watt aan led panelen droog gewicht 47,6 gram

soortjes: BubbleRyder en SwaziSkunk.

 

 

hij gaat meteen door met zn 2e ronde.

 

 

tijger: update 9 december

 

je moet even op dat datum balkje klikken:

pagina met updates

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto's?

 

Opbrengst valt me niet tegen, dacht dat het totaal niet genoeg bereik zou hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij is zn oplader kwijt van zn camera, de frikandel :bier

maar hij wilde nog wel foto's van de opbrengst maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...