Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Led Topic

Recommended Posts

Ik denk dat het in de praktijk praktischer is om er een TL naast te hangen om het beperkte spectrum aan te vullen. Anders krijg je plantjes die er nogal tsjernobyl achtig uit zien, maar goed who cares als de wiet goed is. We zullen zien, ik ga je volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk om te zien dat er zoveel animo voor is :lol:

 

slotty, het schijn idd te kunnen door te undervolten, maar daar begin ik niet aan. te :)

 

 

 

keesthemad, het lijkt me idd een goed idee om naast de led's ook tl's te hangen, kleuren 840 en 33 bijv.

alleen is het dan moeilijk te bepalen wat nou precies gram/watt is.

ook qua warmte zou het handig uitkomen..

 

morgen heb ik een vrije dag en ga ik alle bedrading vast solderen en een oplossing zoeken voor het vastmaken van de strips op de kap.

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het lichtspectrum goed krijgt zouw je meer gr/watt moete krijgen dan bij hps dacht ik?

 

omdat de lummen/watt output groter is bij led dan bij hps of is dit een verkeerde conclusie??

 

:lol: :) :) :smoke :smoke :smoke :rofl :rofl :lol: :P :D ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat erom om de juiste kleur te creeren voor de plant, met led kun je de ideaale kleuren maken.

hps heeft (ook) niet de juiste kleuren in zich maar het is ook een hoger wattage en dus ook meer lumen/ gram.

 

het lijkt me wel mogelijk, maar dan moeten ze eerst het wattage per led flink omhoog schroeven en uit zoeken welke kleuren nou echt essencieel zijn.

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht = Gewicht... Dus in theorie wel. Maar je moet dus een uitgebalanceerde mix van licht vinden zodat ieder photoreactief deeltje zijn benodigde hoeveelheid licht krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
het gaat erom om de juiste kleur te creeren voor de plant, met led kun je de ideaale kleuren maken.

hps heeft (ook) niet de juiste kleuren in zich maar het is ook een hoger wattage en dus ook meer lumen/ gram.

 

het lijkt me wel mogelijk, maar dan moeten ze eerst het wattage per led flink omhoog schroeven en uit zoeken welke kleuren nou echt essencieel zijn.

 

ciao

 

 

 

het vermogen van de led omhoog schroeven hoeft niet eh

 

als de lummen/watt output hoger ligt dan bij hps moet je gewoon bv 600 x 1W led ophangen om meer lummen te krijgen dan bij een 1 x 600W hps

 

en 600 ledjes is wel tedoen op 1m2 denk ik :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er vanuit gaat dat ieder ledje 1x1cm nodig heeft dan kan je 1000W kwijt op een vierkante meter ja. Misschien is het handig om een actieve toevoer in je hokkie te doen waar je trafo ook voor zit, dan kan je die warmte van je trafo mooi meenemen in je hokkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

chlorophyll a en b

 

maar toch worden er met tl's ook goede opbrengsten behaalt zonder dat het de ideaale spectrum heeft voor de plant..

 

de kleuren van de strips zijn

  • rood: 645Nm
  • blauw: 470Nm

eventueel zou ik er nog een oranje bij kunnen doen, deze zit op 590Nm

 

gallery_5794_3613_17475.png

 

 

weetje wel hoeveel werk het is om 1000 led's aan elkaar te lassen :s , + al die resistors uit te rekenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je prima zit. Wat kosten 1000 van die led's eigenlijk ? Als je zelf gaat solderen... TL heeft een prima spectrum hoor als je 2 buizen combineert... Planten zijn vrij makkelijk.

 

Ja, maar er zijn makkelijkere manieren als solderen... En dat rekenen ? Daar heb je programmatjes voor.. En met de hand is het best te doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
alleen het monteren op de kap gaat denkik niet meevallen.

 

Er is speciale lijm om Led's op metaal vast te maken. Zorgt voor een maximaal contact. Dat is denk ik ook nodig omdat er een bloedhitte van Led's afkomt.

 

Nog even wat algemeens over Led's.

Als je al over opbrengst praat, dan moet je alles overboord gooien van wat er bij HPS van toepassing is.

'Licht=gewicht' en 'meer Lumen'. Dat zijn allemaal termen die bij Led's niet van toepassing zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leg dat is ff uit dan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

he bambino gaven topic

dit gaat zeker goed komen .tl verlichting er naast is een goed idee,maaar je kan ook nog een paar witte led strips bestellen hiedoor wordt de led lamp wat krachtiger witte leds hebben nog steeds de meeste lummen per watt ??? en mischien scheelt het stroom??

bambino wat is de golflengte van jouw leds [nm] en de ratio rood/blauw?

succes met knutselen ik ga je volgen :lol:

 

he pure

ik snap wel wat je bedoelt dat is niet lummen maar[ par] licht .dit is het licht wat de plant opneemt

leds stralen bijna allen [par] uit.[voorbeeld van internet] bv een 1000w hps is 70% warmte =300w dan heb je nog aardig witt licht en andere stralingen die de plant niet gebruikt houd je uit eindelijk maar kleine 200w bruikbaar licht over wat de plant gebruikt .. dus met veel minder watts en het juiste licht spectrum zou je aardige gr/watts kunnen halen .allen elke plant gebruikt een ander spectrum vehouding en je hebt ook seizoens verandering [ander licht] dus dit zal nog een aardig puzzeltje worden wie de beste spectrum kan maken voor de plant . dus je hebt het goed!! :)

 

he slotty het spectrum is wel smal maar op de juiste golflengte dat maakt leds zo effectief .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt eraan wat voor led's je wilt, wil je highpower leds met 1 watt per led of wil je ''felle'' leds die iets minder zijn?

 

€2700,- voor led's van 1 watt van luxeon...

op basis van 250 blauwe en 750 rode..

 

€192,- voor de ''felle'' leds ook 250 blauwe en 750 rode.

 

 

 

he bots :lol:

 

ik heb 12 strips, 9 rode en 3 blauwe dus 1/4.

witte leds zijn volgens mij niet effectief.

het draaid idd eigenlijk alleen maar om ''par'' het gebruikte licht voor de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik voel het hier gaat een revolutie onketend worden

 

:lol: :) :) :smoke :smoke :smoke :rofl :rofl :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
leg dat is ff uit dan...

 

Hier is een stukje wat ik in een andere topic schreef.

Ik weet niets van techniek, maar heb me wel aardig in Led's verdiept, want ook ik dacht ooit dat het DE nieuwe toepassing zou zijn. Maar helaas... nog niet. Nog

Ik ben zelfs naar Barcelona gevlogen om een opstelling te gaan bekijken.

Ik heb ook met een lulverhaal me binnengebluft bij een Duits onderzoeks-instituut.

Maar het is gewoon nog niet zover.

 

Maar genoeg, hier is het eerdere stuk, met wat kleine aanpassingen.

 

""De LED's hebben zeker de toekomst.

Op veel vlakken waar nu traditionele lampen gebruikt worden.

 

Maar er is nog nergens ter wereld een geslaagde kweek met welke plant of groente uitgevoerd.

Wel ergens in Japan met een bepaald soort sla, maar die schijnt van zo'n belabberde kwaliteit te zijn.

Ook Nasa heeft er mee ge-experimenteerd maar die zijn vooralsnog gestopt.

 

Ik heb het al ergens anders hier op het forum geschreven:

De lampen sets die als growlampen worden aangeboden zijn niets anders dan verkeerslichten waar ze een paar rode door blauwe LED's hebben vervangen.

Wil je iets aanschaffen (zinloos overigens), koop dan voor een fractie de verkeerslichten.

 

Verder weet men nog niet welke golflengten nodig zijn voor het afbloeien van planten.

Er is nog veel discussie over en wie googled zal vinden.

De biologen weten het gewoon niet. Met de overkill en breed spectrum aan golflengten die de huidige kweeklampen geven, zit je altijd goed.

De kleuren die gebruikt worden in de zogenaamd 'professionele' LED sets zijn zeker niet goed. De rode komen niet in de buurt van de 660 of 680 bijvoorbeeld. Rond de 620 houdt het meestal wel op.

De blauwe komen niet laag genoeg. 440 halen ze meestal niet.

Deze Leds bestaan wel maar zijn stukken duurder en er is niet veel aanbod.

 

En alles wat uit China komt aan LED's is sowieso waardeloos omdat ze maar wat lullen over de golflengte.

Je hebt een enorm duur apparaat nodig om te checken op welke golflengte een LED zit.

Je weet gewoon niet wat je koopt.

 

Ander misverstand over LED's... ze geven geen warmte af.

Pak maar eens een keer een plaat vast waar ze opzitten. En dan niet van die kerstversiering-ledjes maar een 1, 3 of 5 watts.

Je vingers branden gelijk aan de plaat vast. De hitte gaat er namelijk vooral door de achterzijde uit.

De hitte=uitstoot is gelijk aan conventionele verlichting.

 

Ander misverstand... wit licht

wit licht bestaat niet. Wit is een waarneming van het menselijk oog.

Een samenstelling van verschillende golflengtes.

 

Nog wat... de kracht van LED's wordt niet uitgedrukt in Lumen. Lumen is vooral een waarneming van lichtsterkte door het menselijk oog. Het gaat om golflengte. Die is van belang voor planten.

Waarom we dat bij HPS lampen wel kunnen gebruiken omdat ze praktisch allemaal hetzelfde spectrum aan golflengten uitzenden.

 

Goede LED's zijn ook schrikbarend duur en dat gaat voor de 5 watts LED's nog niet snel veranderen.

Hou anders het bedrijf Cree in de gaten. Zij zijn op dit moment zo'n beetje marktleider, in ieder geval in kwaliteit.

 

Maar wil je er wat over lezen wat hout snijdt, bezoek dan bijvoorbeeld eens de volgende sites

 

http://candlepowerforums.com/

 

http://reefermanseeds.com/forums/showthread.php?t=3561

 

http://members.misty.com/don/ledx.html

 

http://www.lumitronixforum.de/viewtopic.ph...ac0f24298e6b0cb

 

en een hele duidelijke die aangeeft dat het nog wel even zal duren

 

http://led-effects.de/article005_growing_p...s_with_leds.php

 

zowel in het duits als in het engels volgens mij.

 

 

Ik ben er van overtuigd dat LED's, maar ook andere lampen zoals inductie en weet ik veel de toekomst hebben. Maar het is nog lang niet zover.

Als je van knutselen houdt en van experimenteren... dan is het top of the bill.

Share this post


Link to post
Share on other sites

na wat heldere uitleg van kees A...

 

heb ze maar vast gezet met schroeven, op een houten plank

gallery_5794_3613_584676.jpg

 

 

plankje

gallery_5794_3613_105710.jpg

 

 

alles netjes aangesloten

gallery_5794_3613_446808.jpg

 

 

het resultaat

gallery_5794_3613_6307.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_540261.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_296006.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_276647.jpg

 

 

 

zal m in mijn hokje hangen en nog wat foto's maken.

volgens mij moet alles mooi paars worden. :lol:

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er heel gaaf uit zo'n LED-panneel :lol:

 

LED it grow Bro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na gisteren nog wat gerekend te hebben blijkt het om 2000lumen te creeeren in 468nm 90E te kosten, daarna verbruikt dit 20W energie, dat is zo'n 5% beter dan met TL licht. Het verschil is echter dat elke lumen gebruikt wordt door de plant en bij TL is de effectieviteit ongeveer 50% denk ik van de totale hoeveelheid lumen. Het kost dus een stuk meer in aanschaf maar kwa gram/watt zal het wat hoger uitkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2000 van die ''goedkope'' ledjes daar schiet je nog niets mee op..

het wachten is op betere meer betaalbare leds, met meer rendement, wat nog enkele jaren zal duren denkik zo..

 

leDs grow :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_5794_3613_33307.jpg

 

gallery_5794_3613_235835.jpg

 

gallery_5794_3613_391859.jpg

 

gallery_5794_3613_49635.jpg

 

 

heb de tl's maar even aan de zijkant gezet.. :lol:

 

 

 

van de 17 zaden hebben deze 3 nog een kleine kans...

binnekort maar wat zaad halen..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na gisteren nog wat gerekend te hebben blijkt het om 2000lumen te creeeren in 468nm 90E te kosten, daarna verbruikt dit 20W energie, dat is zo'n 5% beter dan met TL licht. Het verschil is echter dat elke lumen gebruikt wordt door de plant en bij TL is de effectieviteit ongeveer 50% denk ik van de totale hoeveelheid lumen. Het kost dus een stuk meer in aanschaf maar kwa gram/watt zal het wat hoger uitkomen.

 

No offense, maar je haalt echt enkele termen en zaken door elkaar.

De Lumen die je met een Led meet, doen niet ter zake.

 

Daarnaast weet je ook helemaal niet of je Led 468nm voortbrengt.

Dat kan er wel opstaan, maar dan nog. De lichtste spanningsafwijking en je zit er boven of eronder.

En ook het feit dat elke Lumen door de plant gebruikt wordt, is niet juist.

Als je hiermee bedoeld dat al het licht dat de Led uitstraalt van de juiste golflengte is, is het nog steeds maar de vraag of alles gebruikt wordt.

Vooral ook omdat je bij God niet weet welke golflengte zulke planten nodig hebben.

En naar alle waarschijnlijkheid heeft een plant een mix van golflengten nodig.

Dus ook een mix van verschillende Led's.

En 468nm is nu ook weer niet het optimum (als je het al precies zou kunnen halen)

Chlorophyl A heeft bij de meeste planten een absorbtiepiek van 440 en Chlorophyl B bij 480.

En zelfs dat is nog niet helemaal zeker.

 

zie het gebruik van Led's als een fascinerend experiment, maar meer niet.

Je kunt er geen enkel getal op loslaten dat hout snijdt.

Wel hulde voor iedereen die er mee aan de slag gaat!

De kritiek die ik geef is echt niet onaardig bedoeld. En ik waardeer het als mensen tegen de wind in gaan.

 

 

@ Bambino

Volgens mij kun je ze beter op een metalen plaat zetten en eventueel nog met (zelfgefabriceerde) koelribben er bovenop.

Dan verdwijnt de hitte in ieder geval naar boven. En blijft hij niet boven je plantjes hangen.

Een plaat waar je wat alu hoekprofielen op bevestigt zou al wonderen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt dat je meedenkt kees A.

 

de warmte zal ik nodig hebben omdat de kast in mijn schuur staat.

ook staat mijn filter aan de zijkant binnen in het hok dus zal die de nodige warme lucht weg zuigen.

 

een metalen plaat o.i.d. is wel mogelijk alleen zal het veel meer werk zijn. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees A, zo te zien heb je er voor gestudeerd, je bent blijkbaar nogal zeker van je zaak. Ik heb 3 stukken pdf voor je, als je die doorgelezen hebt zul je achter mijn punt staan. Deze stukken zul je waarschijnlijk alleen te lang vinden. En mocht je wel belangstelling hebben, ze zijn in het engels. Ze komen van een kennis van mij die bioloog is en momenteel zij phd aan het halen is op dit soort feiten. Ik heb het geheel aan hem voorgelegd en mijn "feiten" hierover zijn niets anders als een weerspiegeling van wat hij er over te vertellen heeft.

 

En die spanning over leds is heel netjes te meten en regelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waanzinnig, dat paarse licht :lol: Helemaal als je er een paarse soort onder zet :)

 

Heeeel leuk experiment. Ik zie echter 1 foutje in de redenering over golflengten. Chlorofyl A en B zitten bij die golflengten inderdaad op de top. Chlorofyl A en B zijn echter niet de enige stoffen die licht absorberen. Caroteen is er bijvoorbeeld ook 1. Nu komt dat weliswaar niet zo veel voor als Chlorofyl A en B, maar draagt toch bij aan het geheel. Dat zou je dan al missen. Dit geldt zeker voor paarse planten. Ik zou dus zeker geen paarse planten voor dit experiment nemen. Heb je gezien dat in de grafiek de pieken weliswaar op 440 en 680 liggen, maar dat die pieken niet heel veel hoger zijn dan bij de golflengten tussenin? Ik vraag me af hoe deze grafiek zou verlopen bij verschillende lichtintensiteiten.

 

Volgens mij heb je gelijk dat als je de optimale golflengten hebt, dat compenseert voor het smalle spectrum. Het golflengtegrafiekje is een samenstelling van verschillende bell curven. Bij een andere golflengte verspilt de plant eigenlijk capaciteit van het chlorofyl. De helft aan lichtintensiteit op de juiste golflengte levert net zoveel op als de dubbele hoeveelheid op een onjuiste.

 

Zolang je met LEDs niet het gehele spectrum kunt aanbieden denk ik niet dat het iets is. Ik heb een redelijk simpele ondersteuning hiervoor: De plant is gemaakt voor zonlicht. Daarvoor maakt ze stoffen aan die zoveel mogelijk van dat zonlicht omzetten in bruikbare energie. Elke soort heeft haar eigen specifieke mix van die stoffen, om zo goed mogelijk op de lokale omstandigheden te kunnen reageren. De kleuren van het zonlicht zullen in het verre noorden anders zijn gedurende een dag dan op de evenaar. Deze mixen zijn ontstaan door selectie door de natuur. een mannetje dat de "verkeerde" mix heeft zal minder goed groeien en dus minder stuifmeel produceren.

 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat je beter met je lamp het hele spectrum van het zonlicht kunt proberen te benaderen dan omgekeerd het licht proberen aan de plant aan te passen. Een derde manier zou zijn zelf proberen de plant aan bepaald licht aan te passen. In theorie zou je een plant kunnen breeden die bloeit onder fel blauw licht. Als nu plotseling het zonlicht van kleur zou veranderen zouden planten daar waarschijnlijk in enkele tientallen duizenden jaren tijd op reageren door de samenstelling van de "chlorofyls" te veranderen of zelfs de structuur van chlorofyl te veranderen. Voor planten zou het de grootste ramp zijn als het zonlicht ineens groen zou worden. Dat is zo ongeveer de enige kleur waar ze niets mee kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...