Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Led Topic

Recommended Posts

Die jongens van Lemnis stonden ook op de Horti Fair.

Ik heb daar met ze gesproken. eentje is een telg van de Philips-familie overigens.

Zij gaven toen aan dat alles nog in een redelijk pril stadium is, maar dat er wel veel belangstelling is.

Er worden tests uitgevoerd. Op geheime plekken... :nerd

Als ik nu hier lees dat er ergens een kweker eind 2008 een kas van 5000 M2 vol wil hangen met Led-armaturen dan lijkt me dat ook iets te voorbarig.

Of hij heeft te veel geld, of er is een nieuwe vooralsnog onbekende revolutionaire uitvinding gedaan, of hij is van het padje.

 

Ook de claims die bij de Procion 100 horen, lijken me overdreven.

 

Ik zou zo graag eens een testje zien van 2 identieke ruimtes.

In de ene hun Led-armatuur van 100 Watt (of is het 125 Watt?)

In de andere een conventionele 400 Watt.

En dan de opbrengst in planten.

En het verbruik in stroom van beide ruimtes.

 

Het fannetje dat bovenop zit kan denk ik met moeite de hitte afvoeren die van die Cree's afkomt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het lijkt wel ofdat die gast met zn 140 watt leds of gepakt is of zn oogst verknald heeft, hij reageerd niet meer op mn mails en is al tijden niet meer online geweest.. :o terwijl het toch zo goed leek te gaan..

 

edit; zodra er een growverlag van die Procion 100 verschijnt dan plaats ik hier wat foto's ervan..

 

je hebt gelijk kees a, het beste zou zijn om een gelijktijdige kweek te doen met zowel de Procion 100 als met een conventionele 400 watter en kijken wat het verschil is.

 

 

totdan wachten we de led-revolutie maar af :nerd ;)

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die jongens van Lemnis stonden ook op de Horti Fair.

Ik heb daar met ze gesproken. eentje is een telg van de Philips-familie overigens.

Zij gaven toen aan dat alles nog in een redelijk pril stadium is, maar dat er wel veel belangstelling is.

Er worden tests uitgevoerd. Op geheime plekken... ;)

Als ik nu hier lees dat er ergens een kweker eind 2008 een kas van 5000 M2 vol wil hangen met Led-armaturen dan lijkt me dat ook iets te voorbarig.

Of hij heeft te veel geld, of er is een nieuwe vooralsnog onbekende revolutionaire uitvinding gedaan, of hij is van het padje.

 

Ook de claims die bij de Procion 100 horen, lijken me overdreven.

 

Ik zou zo graag eens een testje zien van 2 identieke ruimtes.

In de ene hun Led-armatuur van 100 Watt (of is het 125 Watt?)

In de andere een conventionele 400 Watt.

En dan de opbrengst in planten.

En het verbruik in stroom van beide ruimtes.

 

Het fannetje dat bovenop zit kan denk ik met moeite de hitte afvoeren die van die Cree's afkomt.

 

 

 

he kees ik ben zelf ook op de hortufair geweest .ben bang dat hij toch gelijk heeft sprak een man van flowmagic die had het er over [dit was al rond met de betreffende tuinder] over een tuinder in friesland die in samen werking met flowmagic mischien wel met nog wat instandsies om 1 volledige kas met led lampen vol te hangen .nou weet ik ook dat huin lampen water gekoeld zijn ...ook dit is dus een test allen in zijn laatste fase de tests zijn al getest op kleinere schaal en nu in 2008 in het echt ....dus dit verhaal klop

dus :nerd

 

 

he bambino lees ik het goed heb/ga jij die 100w led lamp kopen :o tof ...

 

ik heb een side by side kweek gezien 400w/90w de 90w was wel groter maar was minder een struik minder bladeren heb nol wel een foto zoek hem ff op

groeten bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

he bambino

dit bedoelde ik tn_gallery_7809_3470_10109.jpg

med_gallery_7809_3470_177544.jpg

 

 

je ziet hier een sbs grow 400w vs een 80w led light

de 2e foto is een 300w led growlight deze is op de markt te verkrijgen allen erg duur .er zijn al meerdere 300w lampen op de markt

groeten bots

ps hoe staat het met jouw hok bambino?????

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik nu hier lees dat er ergens een kweker eind 2008 een kas van 5000 M2 vol wil hangen met Led-armaturen dan lijkt me dat ook iets te voorbarig.

 

 

Nope..tis echt zo kees, stond in het magazine Onder glas.. en in de groente en fruit een heel artikel over.

Is een tomatentuinder die echt 5000 m2 ging uit proberen met die led lampen..

Was wel een intressant artikel trouwens..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tomatentelers Dirk en Cor van der Kaaij, van Red Star Trading, tekenden in de stand een contract voor de aanleg van 0,8 hectare LED verlichting boven hun tomatengewas, met een optie voor nog 20 hectare als de grootschalige proef op hun bedrijf goed uitpakt. De primeur was echter voor Rob Baan van Koppert Cress, die dankzij de leds kruiden in een meerlagenteelt gaat telen. Op andere bedrijven komen ook proeven met de verlichting. De getekende opties overschrijden al dik de maximale productiecapaciteit voor 2008, die in de opstartfase 100 hectare aan armaturen bedraagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
he bambino

 

de 2e foto is een 300w led growlight deze is op de markt te verkrijgen allen erg duur .er zijn al meerdere 300w lampen op de markt

groeten bots

ps hoe staat het met jouw hok bambino?????

 

mooie led array, wat mag ie wel niet kosten?

uit hoeveel kleuren bestaat ie? hoe meer kleuren in het juiste spectrum hoe beter lijkt me..

 

met de mijne gaat het niet zo goed, ze zijn erg sprietterig, ookal staan de leds er 1mm vandaan, en ze blijven strekken.

helaas heb ik geen resente foto's, camera tijdje uitgeleend.

 

hier 2 op proef..

gallery_5794_3613_468111.jpg

 

gallery_5794_3613_537038.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bambino, je hebt heel weinig blauw licht, en misschien zit je net niet in het goede spectrum, dat kan al een aardige hoeveelheid schelen. Ook vraag ik me af of de hoeveelheid leds niet te weinig is.

 

Er zijn andere manieren om ze kunstmatig kleiner te houden, zoals ze voorzichtig pletten etc. Maar ik weet niet of dat voldoende effect heeft.

 

Qua kleur zou je ergens toch in de buurt van daglicht moeten komen. Photosynthese heeft miljarden jaren de tijd gehad om te perfectioneren en naar de zon te vormen. Het is logisch dat planten in de groei meer blauw licht gebruiken (voorjaar) en in het najaar, de bloei meer rood licht. Hier hebben de planten zich op aangepast.

 

Wellicht is het geen slecht idee om enekele "daglicht" 2700k leds er tussen te hangen, om er voor te zorgen dat je iedere golflengte vertegenwoordigd maar de bruikbare golflengtes in hoge dosis hebt. Het strekken kan goed gekomen zijn om stress van de afwezigheid van enkele kleuren.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat ze zo klein zijn (zaad) kom het net uitgekomen kopjes alleen onder 1 a 2 ledjes kunnen heb ik ze onder de blauwe strip staan.

laten uitkomen en laten groeien is tl misschien beter maar wil nog 1x proberen om ze te laten afbloeien met led.

 

de totale verdeling is 9 rode en 3 blauwe strips.

led met tl lijkt mij een goede optie.

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht kun je ze inderdaad het beste laten kiemen tot ze een stuk of 3 internodes hebben onder TL en daarna overstappen op LED.

 

Dit is geen probleem aangezien je deze stap altijd in een veel kleiner propegatortje kan doen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch enige correctie op wat er nu precies getekend is op de horty fair

 

Lemnis en FlowMagic zijn 2 verschillende bedrijven.

Lemnis heeft proefprojecten draaien (zeggen ze) waar armaturen hangen die in de buurt komen van conventionele kasverlichting (claimen ze)

 

Het project waar je over spreekt bij FlowMagic is iets anders. Zij hangen tussen de tomaten (dus niet erboven) alluminium profielen met daarin enkele Led's. Dit zorgt voor een produktieverhoging van soms wel 10% claimen ze.

Omdat de Led's boven bladeren hangen die normaal weinig licht krijgen. Wel slim...!

En ik ken zowel vader als zoon van FlowMagic en zij lullen meestal niet.

Zij zullen ook de eerste zijn om toe te geven dat hun Led-armatuur dat de HPS gaat vervangen, nog niet echt de experiment fase voorbij is.

Voor het kweken van kruiden gebruiken ze bij FowMagic de Led-meerlaags-kweektafels zoals ze ook in hun stand stonden. En dat werkt! Als een tierelier. Ook zeer geschikt voor stekken.

 

Ik weet niet of je hun watergekoelde Led-armatuur hebt gezien.

Tegen de prijs die ze er nu voor vragen zijn deze alleen maar geschikt voor proeven.

Dat zeggen ze zelf ook. Een kweker verdient dat ding never nooit terug als hij er 100 ophangt.

Ze kosten meer dan 2.000 Euro per stuk.

 

Het komt, het komt, maar ben niet blind voor de huidige technische stand van zaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een kweker verdient dat ding never nooit terug als hij er 100 ophangt.

Ze kosten meer dan 2.000 Euro per stuk.

 

Hangt er vanaf wat hij kweekt :o :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa mogge kees.

 

Jopie is wel slim maar niet dom.. Kan nog lezen ook.. Moet ik soms het hele artikel in de groente en fruit overtypen voor je?

 

Lemnis lighting doet die proef bij die tomatentuinder..een proef van 0,8 hectare met de watergekoelde armaturen.. Staat er echt!

Heeft niks met flowmagic te maken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grapje mag wel toch ?!

 

:spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even navraag gedaan, en wat je zegt klopt, Jopie-enz.

Lemnis heeft inderdaad ergens een proefopstelling staan.

Sterker nog, in totaal in 6 of 7 bedrijven.

Het is overigens wel een ander soort lamp als ze mee op de Horti Fair stonden.

Het gaat hier om een watergekoelde slang waar om de zoveel decimter/meter een paar Leds zitten.

Ik heb er foto's van gezien, en het wijkt in alles af van wat de concurrentie doet.

Ik ben benieuwd hoe de proef gaat verlopen.

Ik gok op 'niet voor 100% gelukt'.

Ze calimen een energie-besparing van 75 %

Maar ik hoop dat hij slaagt natuurlijk.

We wachten af...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop het ook, zou wel een doorbraak zijn. Staat ook in het artikel dat andere bedrijven nogal sceptisch zijn...

Het is jammer dat ik geen scanner heb..anders zou ik het artikel hier op de site gooien.. Staan veel intressante dingen in.. Misschien dat ik het nog wel es over typ als ik me verveel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol, beetje fun tussendoor moet kuunen toch? :P

 

 

om jullie wat op te GEILEN:

 

IMG_1976.jpg

 

IMG_1977.jpg

 

IMG_1978.jpg

 

IMG_1979.jpg

 

img_1985.jpg

 

best geil die jaloezie ervoor, beetje bordeel-achtig ;)

(laatste foto, aeroponicssystem)

 

kreeg ze doorgelinkt van de bezitter van de procyon, die binnekort een verslag je doet op een ander forum.

 

-->link van foto's hierboven<--

klik ook even op de button november 27 2007 in het midden..

 

ook nog even de 14 watt led kit: tomaatje:

 

IMG_1371.jpg

IMG_1388.jpg

IMG_1549.jpg

 

 

 

 

 

 

ciao :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze site test alle led grow lights toch??? zij doen geen cannabis test

dus er is een procyon 100w in nederland??

kijk uit naar het verslag welk forum groeten bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen cannabis alleen veggies, maar komt in de buurt lol

procyon is niet in nederland zover ik weet.

diegene waarmee ik contact heb zit in engeland, hij gaat een scrogg doen, logisch eigenlijk, weining diepte straling (ja keesthemad lol) dus blader dekje lijkt me niet verkeerd.

 

jammer dat die andere kweker niets meer van zich laat horen :spliff: het zag er er erg goed uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
diegene waarmee ik contact heb zit in engeland, hij gaat een scrogg doen, logisch eigenlijk, weining diepte straling (ja keesthemad lol) dus blader dekje lijkt me niet verkeerd.

 

Juist die dieptewerking is een van de redenen waarom ik denk dat het experiment van Lemnis geen knaller zal worden. De lampen hangen hoog in de kas.

Daarom denk ik ook dat FlowMagic met hun idee om aluminium profielen met led's die tussen de planten hangen wel realtief succesvol is.

Is volgens mij ook voor elke thuiskweker goed te doen. Zeer lage investering en toch een hogere opbrengst. Wat losse Led's hier en daar op je middelste en onderste bladeren laten schijnen.

 

 

Jopie-tralala en andere geinteresseerden:

 

http://www.weekbladgroentenenfruit.nl/film...d.html#mediatop

 

foto's van de Lemnis armaturen in de praktijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

he kees jij kent ze toch van flowmagic ??

ik denk zelf ..wat die man van flowmagic zei dat hun leds als extra licht moeten zien

dus als er een wolk voor de zon zit of gewoon slecht weer door dan de leds aan te sturen tot het gewenste licht is bereikt ... ook was hun plan om seizoenen na tebootsen ...zijn beste resultaat was met gewonen witten/warmwitten leds

testen is het enigste wat we nog kunnen doen .. via een nl website kun je al 10w e27 spots bestellen aldan niet de juiste golflengte .phillips heeft weer een paar ledfabrieken gekocht [was in het nieuws van de week] dus het zal allen maar sneller gaan die ontwikkeling mazzles bots

 

 

ps nog bedankt van die link

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...