Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Led Topic

Recommended Posts

Lijkt wel een retro discotheek daar man :lol: . Maar wel een gedurfde opstelling, ik volg dit topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

heee bambino nou je lamp toch af is kan je het laten verplaatsen naar micro fluo??

veder super tof ziet het er uit het zijn high bright leds zeker ?

succes ga dit volgen

latersssss bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kees A, zo te zien heb je er voor gestudeerd, je bent blijkbaar nogal zeker van je zaak. Ik heb 3 stukken pdf voor je, als je die doorgelezen hebt zul je achter mijn punt staan. Deze stukken zul je waarschijnlijk alleen te lang vinden. En mocht je wel belangstelling hebben, ze zijn in het engels. Ze komen van een kennis van mij die bioloog is en momenteel zij phd aan het halen is op dit soort feiten. Ik heb het geheel aan hem voorgelegd en mijn "feiten" hierover zijn niets anders als een weerspiegeling van wat hij er over te vertellen heeft.

 

Ik heb er al redelijk veel over gelezen. Zo'n beetje alles wat er over geschreven is en dat voor een leek te begrijpen is. Ik ben in een Duits instituut geweest. Bij een kasbouwbedrijf in het west-land die Led-applicaties bouwt voor stekjes en opkweken (dat werkt wel) Ik ben naar de Led-bijenkomst geweest in het Evoluon, waar oa ook de Landbouwhogeschool van Wageningen aanwezig was. Ik begrijp niet alles (heel veel niet zelfs) maar wel dat het nog toekomst muziek is en dat je moet afstappen van je traditionele denkwijze.

Als je kennis zegt dat hij als meet-eenheid lumen neemt voor Led's, zit hij er naast. Phd of niet.

Als hij zegt dat het absorptiepunt op 468 nm ligt, zegt hij maar wat.

Ten eerste: omdat de meeste biologen er vanuit gaan dat het aan de onderkant op op 440 en 480 ligt.

Maar ten tweede: en dat is eigenlijk nog belangrijker: De biologen denken dat wel, maar weten het gewoon niet zeker.

Ten derde: Voor elke plant ligt dat absorptiepunt op een andere piek. En een beetje verschuiving heeft dan al geen zin meer.

Overigens herken ik nergens een punt in je betoog, dus ik wil best ergens achter gaan staan, maar dan moet ik wel weten wat dat punt is.

 

En die spanning over leds is heel netjes te meten en regelen.

Ik stel nergens dat de spanning niet te meten of te regelen is. Mijn stelling is dat voor de meting en afstelling van de juiste golflengte schrikbarend dure apparatuur nodig is.

 

En je weet eigenlijk niet wat voor Led's je krijgt van een leverancier. Of ze moeten van Cree of een ander topmerk zijn. Maar de meeste betaalbare Led's komen uit China of Taiwan. En die zeggen dan dat het 660 nm is, maar het kan net zo goed maar 600 zijn. Dat zie je toch niet. Gewoon een mooi rood Ledje dat het prima doet in kerstboom of als waarschuwingslampje.

 

@ White Tooth

Ik ben het eens met je stelling dat een plant meer nodig heeft dan alleen licht op die absorbtiepieken.

Sterker nog, ik weet zelfs dat biologen nog steeds niet weten hoe een plant op welke golflengten reageert en wat hij daarmee doet. Bijvoorbeeld in het verre rood, infrarood. Daar is zoveel discussie over in de vakwereld. En allemaal mensen van naam, maar de een zegt dit en de ander dat.

Het brede spectrum van de zon bevat in ieder geval alles :lol:

En de lamp die het op dit moment het dichtse benaderd is de HPS.

Natuurlijk zit daar een hoop 'waste' bij, maar het is in ieder geval beter dan de beperkte golflengten die individuele Led's geven.

 

@ Bambino

Op een duitse site zag ik een gozer die had boven zijn metalen plaat een klein afzuigertje gemaakt. Een buis met daarin 2 computer-fans. Hij zoog de warme lucht boven de plaat af en bracht hem naar zijn wortels.

De warme blijft behouden en komt op een betere plaats terecht.

Is inderdaad wel meer werk.

Maar met een popnageltang en een plaatje aluminium en wat resttukjes L- of U-profiel kom je al een heel eind. Die Duitse gozer gebruikte overigens koelribben die hij uit een ouwe computer had gesloopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bambino, zie ik het nou goed, dat de strips aan één kant los komen of los zitten??? als je op de plaats waar je de schroeven hebt geplaatst een gaatje boort, dan kun je ze met een tyrip vast zetten :D

 

Maar ik vind het een super topic, ze mogen allemaal met theorieen komen en verhalen, maar jij probeert de praktijk :smoke Ik ben dan ook vreselijk benieuwd naar de opbrengst per watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha goed gezien, alleen de voorste zit een beetje los, de rest zit vast.

de led strips zijn zo stijf dat er bijna geen beweging in zit, behalve net bij die ene :smoke

 

vastmaken met tyrips is ook een mooie oplossing! :D

een gat boren is dan niet meer nodig, alleen de schroeven vervangen door tyrips.

 

 

opbrengst per watt zal zeker wel tegen vallen, (1e paar keer) dat durf ik gerust te zeggen.

ook led heeft totaal geen diepte straling en daarom is het gedwongen te scroggen.

 

 

ik ben er nu nog niet zo mee bezig, eerst wil ik mijn hokje afmaken, thermostaat voor verwarming + zelf aeroponics systeem maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat zei je plantje?

wil jeje zelf opofferen om de led's te testen?

 

... ok... :D

 

 

 

gallery_5794_3613_595702.jpg

 

 

 

 

lange spriettepiet...

gallery_5794_3613_518589.jpg

reach for the sky

:smoke

gallery_5794_3613_543267.jpg

 

 

 

 

buitenplant, k2 of top44

 

 

ciao-a

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke kleuren zou ik eventueel nog kunnen toevoegen om zo het spectrum van de zon na te kunnen bootsen?

 

-oranje?

- i.r.?

-wit?

-warm white?

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stap je nu af van je experiment??? Wat jammer. Waarom probeer je niet erachter te komen welke andere pigmenten de plant gebruikt en daar je LEDs op af te stemmen.

 

http://micro.magnet.fsu.edu/primer/lightan...nergyintro.html

Chlorophyll is a complex molecule that exists in several modifications or isomers in plants and other photosynthetic organisms. All organisms that carry out photosynthesis contain the variety known as chlorophyll a. Many other organisms also contain accessory pigments, including other chlorophylls, carotenoids, and xanthophylls, which absorb other wavelengths in the visible spectrum. In this manner, plants may be tailored for specific environmental factors that affect the nature of the light available to them in their particular niche. Factors such as water depth and quality strongly influence the wavelengths of light available in different aquatic and marine environments, and play a large role in the photosynthetic function of different phytoplankton and other protistan species.

 

http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/...onSpectrum.html

The carotenoids help fill in the absorption gaps of chlorophyll so that a larger part of the sun's spectrum can be used. The energy absorbed by these "antenna pigments" is passed to chlorophyll a where it drives the light reactions of photosynthesis.

 

gallery_11795_3658_9102.jpg

gallery_11795_3658_23200.jpg

med_gallery_11795_3658_89448.jpeg

 

 

sorry voor al het engels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie nergens staan dat hij van het experiment afstapt alleen dat dat rietje van buiten zich vrijwillig aanbiedt om onder de leds te staan white tooth.

Hoe komt die trouwens zo extreem gestrekt ? :smoke

Ik zou er trouwens een paar nieuwe zaad plantjes onder zetten, start from scratch, is denk ik interesanter aangezien je op deze manier niet echt objectieve conclusies kan trekken.

 

Anyway's als je er nog led's bij zou hangen is denk ik een oranje kleurtje tussen de 600 en 650 nm of wat meer blauwe ledjes die de toppen van de chlorophyll grafiek zo dicht mogelijk benaderen wel interesant.

Ik heb trouwens een interesante site gevonden met mooie complete overzichten van alle eigenschappen van een aantal lampen, mischien is het zo wat makkelijker kiezen weet je tenminste welke eigenschappen je LED's hebben.

http://www.olino.org/articles/category/ledlampen

 

Deze heeft bevoorbeeld een flinke piek rond de 650nm als je kijkt naar de eerste grafiek onder het kopje kleurtemperatuur.

http://www.olino.org/articles/2007/10/03/l...edlamp_smd_2.4W

 

Deze weer rond de 450nm

http://www.olino.org/articles/2007/09/28/t...leds_6000-6500K

 

Precies 2 golflengtes waar planten, volgens de hele berg aan grafieken in dit topic, wel raad mee weten.

Ben benieuwd naar het verdere verloop en eventuele resultaten van dit experimentje.

 

C. aap

Share this post


Link to post
Share on other sites

bambino vroeg welke kleuren hij toe kon voegen om het zonlicht beter na te bootsen. In mijn ogen is dat een verschuiving van de pigmenten proberen blij te maken naar zon nabootsen. Daarom gaf ik wat meer informatie over golflengten van caroteen en zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hele mooie informatie allemaal. :smoke

 

ga me er wat meer in verdiepen, juiste golflengtes zoeken enz

de kleuren die ik nu heb zijn volgens mij niet voldoende.. de bladeren beginnen al een beetje door te zakken... :)

 

waarom zou ik er nu geen objectieve conclusies uit kunnen trekken circusaap?

dit is een led paneel voor de bloei, aangezien zij 1 a 2 weken in bloei staat kan ik nu mooi zien of er nu grammen aan komen of dat de plant afsterft.

vanuit daar gaan we weer verder.

 

 

ik ga me erin verdiepen.. :D

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanochtend heb ik voor het eerst in mijn leven een 100 Watt Led gezien.

Ik heb nog steeds een vlek in mijn oog :smoke

Die 100 Watt was wit, dus geen idee waar hij uit opgebouwd was.

 

Daar stond ook een soort van proefopstelling voor Led-groeilampen.

Naar mijn mening was hun blauw niet blauw genoeg en hun rood niet rood genoeg.

Maar zij dachten van wel.

Hun palet bestond uit rood, blauw en wit. Het wit drukten ze uit in Kelvin, maar geen idee waar het precies uit bestond. Er zat in ieder geval oranje in vertelden ze.

 

Hun verwachting (en het klonk mij te optimistisch) is dat ze in februari 2008 met een prototype komen.

Een lamp van 150 Watt ( zou te vergelijken zijn met een 600 Watt HPS)

En, en dat was nog een geheime uitvinding waar ze niets over wilden vertellen, met een passieve koeling.

Op dit moment moet elke Led van boven de 30 Watt actief gekoeld worden.

Maar zij claimen dat ze constructie hebben waarmee een passieve koeling (ribben oid) werkt.

Ik ben benieuwd.

Het zou de uitvinding van deze eeuw zijn op dit gebied.

 

Ik ben echt een optimist, maar ik wil het allemaal nog wel zien.

Het zag er in ieder geval honderden keren beter uit dan dat prutswerk op de laatse wiet-beurs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh in dat opzicht is het inderdaad interessant, als het plantje afsterft is dat inderdaad wel vrij duidelijk ja :smoke

Ik bedoelde meer dat je op deze manier de groeicyclus niet hebt kunnen zien onder de LED's en dat deze buitenplant totaal andere omstandigheden gewend is en dus ook allerlei verschijnselen kan gaan vertonen die veroorzaakt worden door stress, je weet dan echter niet of het nou door de stress komt of door de LED's.

Zou je met zaad direct onder de LED's beginnen en er gebeuren rare dingen weet je vrij zeker dat het ook daadwerkelijk door de LED verlichting komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kees a ( verdachte naam trouwens... :nerd)

 

 

je zegt dat hun blauw niet blauw genoeg is en hun rood niet rood genoeg, maar vergeet niet dat ze experimenteren met PAR, licht voor planten en niet voor mensen, en dat sommige kleuren minder of zelfs niet te zien zijn vanuit ons oogpunt/zichtbaar spectrum.

 

witte leds zeg je? kleuren in kelvin?

 

27000 en 21000 kelvin zijn (zover ik weet) kleuren die gebruikt worden voor de bloei 6400 kelvin voor de groei, misschien dat je dat iets zegt.. :smoke

vaak zie je ook van die (clf) spaarlampen van 200 watt, die hebben vaak ook 21000 kelvin als kleur (bloei)

 

 

eigenlijk klinkt dat zo gek nog niet.. leds van 21000 kelvin.

ondersteunend met blauwe en rode leds,..... :j

 

 

circusaap

 

 

daar heb je helemaal gelijk in.. het is een buitenplant die totaal andere leefomstandigheden is gewend.

toch wil ik het gewoon proberen, het is puur om te kijken of er wat aan komt..

zaadplantjes willen maar niet uitkomen.. ze liggen al 2 weken te broeden :)

 

we keep trying :D

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dan ligt het aan je zaad, in het donker komen zaden ook uit en krijg je in ieder geval de twee zonnecollectortjes (kiemblaadjes).

Share this post


Link to post
Share on other sites

het ligt ook aan het zaad, heb ook niet gezegt dat ze onder de led's lagen .. :smoke

 

het is al oud zaad, denk dat het daaraan ligt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het maar geen zwart zaad is zullen we maar zeggen...

 

Bestel even snel nieuw dan :smoke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet alles overhaasten.. eerst de juiste PAR kleuren vinden voor de plant. anders gaan de nieuwe zaadjes alsnog mee dood :smoke :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

wazum, die balken lijken mij niet geschikt om mee te groeien, ze worden gebruikt voor sfeer verlichting.

ze zijn wel in te stellen per kleur maar ik betwijfel of t zou werken..

 

 

 

paeshaes, tnx, heb zelf ook op die site wat rond zitten surfen naar led e.d. maar deze ben ik niet tegen gekomen. :smoke

ik ga die thread volgen!

 

 

 

die 90 watt led lamp, volgens mij heeft bots deze ook.. :D alleen wil hij t niet zeggen.. :)

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ja bambino dat is hem

 

ps de link van paeshaes deze topic is al gestopt .volgens my ging het om boerman allen maar of de groei net zo goed ging je ziet hij is net zo groot+- allen wat minder bossig

op homegrow420 is/was er een 125wled kweek bezig geloof dat hij 163gram droog had.de volgende kweek wordt een 355w led lamp kweek!!!!! [als het niet klopt hoor ik het graag] :smoke

 

he wazum led lampen zijn led lampen je kan er dus meekweken een floodlight is een buiten lamp dus waterdicht [allen de golflengtes] dat zou iets tekort schieten vaak zie je 620nm bij dit soort verlichting

 

kees a tof dat dat een 100w /150 watt led uit komt is gelukkig zijn er al 300w ledkweekampen dus zo uniek is het weer niet.... ik weet dat mensen ook bezig zijn om een 600w ledkweek lamp te maken kijk [als het een 150w kweeklamp is met een goed geteste golflengte voor cannabiss dan is het uniek] :D

 

www.homegrownlights.com

www.theoremeinnovation.com

hoop dat jullie er iets mee kunnen ....denk dat er voor het eind van het jaar nog 10 van dit soort lampen op de markt zijn de ballen prettige weekend bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wave: heb ik je geheime lamp nu verraden? :P

 

diep in de nacht...

 

 

de link die je gaf over de 125 watt led kweek is wat vaag, de lamp wordt getest door een kweker maar hij mag/wil niet de werking of wat ook met de lamp te maken heeft prijsgeven...

aan de ene kant logisch omdat het bedrijf waar hij de lamp van mag testen er vele jaren over doet om zoiets te maken en als er dan foto's van worden gemaakt zal die lamp waarschijnlijk snel worden nagemaakt. :smoke

but still it'l bennefit mankind :blink:

 

ik zag wel een ander topic over een grow met 192 watt leds. 140 watt aan led +2 uv lampen.

hij gebruikt 10 setjes van deze:

link

hij was 410 dollar kwijt, omgerekend €288,-

 

link site

 

hier wat pics van zijn grow:

 

gallery_5794_3613_41988.jpg

gallery_5794_3613_33292.jpg

med_gallery_5794_3613_51142.jpg

gallery_5794_3613_260.jpggallery_5794_3613_1913.jpg

 

2407ledgrow5-09112007.jpg

 

Dat ziet er dus goed uit en niet al te duur..

de site waar hij ze vandaan heeft komt over 1 maand met een nieuwe lamp, 100 watt aan leds :wOOt

 

als het hem lukt om ermee te kweken dan tja... :P

 

 

(sorry mods voor het steeds linken naar andere wiet forums maar aangezien er hier weinig over te vinden valt.

uiteindelijk zal dit zn vruchten afwerpen ;) )

 

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

he bambino onder aan mijn verhaal staat die site goed lezen haha 100w en 300w led lampen

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is de plant na 46 dagen bloeien..

 

2407ledgrow_day46flowering4.jpg

 

2407ledgrow_day46flowering2.jpg

 

2407ledgrow_day46flowering1.jpg

 

hij heeft ze na mijn mening te ver van de planten hangen, heb al een paar keer met hem gemailt en wat info uitgewisseld.

 

 

wat denken jullie? zou het de moeilte waard zijn om bijv. 10 van die led-panelen op te hangen?

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...