Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Led Topic

Recommended Posts

De afstand maakt echt niet uit hoor, de lucht houdt zeer weinig licht tegen, hiervoor mag je oneindig weinig rekenen ofwel niets. En omdat de stralingshoek van de leds 25 graden is komt al het licht op de planten.

 

Of het nuttig is om 10 van die panelen op te hangen weet ik niet, zelf zou ik er gezien de prijzen nog even mee wachten tot de prijzen hiervoor iets gedaald zijn. Ik weet niet wat zo'n hele setup je gaat kosten ? Als je het wel hebt dan heb je in ieder geval iets waar je goed kan kweken de komende 10 jaar.

 

Groetjes.. Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

absorberen de muren niet een gedeelte van het licht?

 

 

 

Features:

 

Uses 272 High Brightness 5mm LEDs

 

204 Red (615-655nm)

 

68 Blue (455-485nm)

 

 

dat zijn niet de pieken voor de planten.

rood 660 nm en blauw 420nm komen het dichtste bij.

 

$30 per kit, (let op dollar) (koers 1=1.4) alleen wil ik andere leds erbij en is de vraag kan die meneer dat regelen en tegen welke prijs? + verzendkosten..

 

 

 

ik schat dat ik rond de €350,- uitkom

 

rest van de kweek spullen heb ik zo liggen alleen een kweekruimte heb ik nog niet, maar ik houd van hokjes bouwen :wave: :smoke

iets zoals spock heeft gedaan, een dressoir dat er aan de buitenkant uit ziet als een gewone kast..

 

eerst even afwachten hoe die kweker het er vanaf brengt met de led-panels. gram/watt enz.

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op hoeveel watt zit je dan in totaal ?

 

En ja de muren zullen een deel van het licht absorberen, als je alufolie op je wanden hebt dan wordt al 95% van het licht teruggekaatst, als een spiegel (dus niet diffuus). Maar met die 25graden zal alsnog het overgrootte deel op je plant vallen.

 

Eventueel is het wel interessant voor mij gezien ik nog wel eens in de VS kom (broer woont daar).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik met je mee wacht Bambino, er zullen snel LED's komen die je in kleur kunt varieren, blijf voorlopig bij TL maar denk er over naar T5 over te schakelen.

 

Lekkere topic om te volgen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnenkort worden mijn living quarters hier in huis geupgrade, ofwel ik ga naar een andere zimmer verhuizen. Hierbij krijg ik ook een naastgelegen deel van mijn moeder attlier, hierin is een grote brede soort van tafel, tussen 2 muren in, dit is een meter of 6 breed, 90cm hoog en 75cm diep. Het geheel wordt door 2 houten palen ondersteund. Hieronder is prima een kastje te bouwen. En gezien het feit dat dit kastje daar over ongeveer 2-5 maanden zal komen ga ik ook even beter die T5 en LED bestuderen... Beter een dure long term oplossing dan een cheapass halve oplossing.

 

Verder vind ik een hele kweekkast voor 350E aan led niet duur, gezien de oppervlakte en de levensduur.

 

(je hebt al RGB leds toch ? Iemand had het daar nog over tegen mij vandaag.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

14 watt per panel x10 = 140watt.

 

daarmee gaan we beginnen :blink:

 

doel is gram/watt (of zelfs meer :wave: .)

 

 

ja ik denk dat de verzendkosten niet mis zullen zijn, heb nog nooit dingen in het buitenland besteld maar als ik dingen bestel hier in nederland kijk ik soms naar die prijzen.... :smoke

vragen is vrijblijvend....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal er eens over nadenken of het eventueel mogelijk is voor mij op die dingen mee te nemen, ik kan me zomaar voorstellen dat ze er bij de douane lastig om doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vooral in deze tijden..

 

draag je een tulband? :smoke

 

slotty, die leds bestaan al, alleen denkik niet dat ze veel output hebben..

rood blauw en groen dacht ik, met de kleur groen doet de plant weinig.

de plant lijkt groen omdat die kleur wordt weerkaatst, las ik ergens of het waar is?

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt bambino. De kleur die voorwerpen lijken te zijn is de kleur die ze reflecteren. Dat is de reden waarom in de woestijn witte kleding wordt geprefereerd, dat reflecteerd ook een deel van de infrarood (warmtestraling) van de zon. Wit licht is een mengsel van alle kleuren, dat wist je wel. En zwart adsorbeerd dus eigenlijk al het licht. In de praktijk is er niet zoiets als een perfecte opnemer en een perfecte uitstraler maar sommige materialen komen dicht in de buurt. Na aluminium is er nog één metaal dat beter reflecteerd, ik ben echter de naam even vergeten.

 

Nee, geen tulband, maar vorige keer begrepen ze niet wat iemand van 17 die niet werkte met een maatpak deed en toen ze vroegen wat ik kwam doen vonden ze het ook raar dat ik een weekendje naar m'n broer ging omdat ie een dochtertje gekregen had, ik heb ook maar wijselijk nee geantwoord toen hij vroef of ik wel eens drugs gebruikt had...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook maak ik gebruik van RGB LED strips als "mood"-verlichting, je kunt door de stroom per kleur te varieren optisch iedere kleur samenstellen.

 

De golflengte is niet variabel, de intensiteit per kleur wel (R, G, B )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik al... Dan LIJKT het dus zo voor je ogen dat het die kleur is omdat het gemengd is maar het is die kleur niet, totaal onbruikbaar dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een van de meeste levendige topics! Geweldig!

 

Even weer wat reacties op voorgaande berichten:

 

@ Keesthemad

Licht verliest altijd fors aan kracht na een bepaalde afstand.

Dat heeft niets of weinig te maken met de lucht.

Natuurlijk wel of het door bijvoorbeeld een stoffige omgeving moet, maar dat is een ander verhaal.

Dus altijd je lampen (ook Led's) zo dicht mogelijk op het gewas. (wel oppassen op hitte en of alles goed gecovered wordt.

Die afstand is juist ook een van de grote makkes op dit moment van Led's.

De hoeveelheid licht die doordringt tot onder in het gewas is minimaal.

Wat sommige tomatentelers nu in een proefopstelling hebben , is een lange aluminium strip waar Led's inzitten. En die strip hangen ze tussen hun planten. Sommigen zeggen dat ze een meer-opbrengst hebben van 10 %....

 

@ keesthemad

De stralingshoek van Led's kan 25 graden zijn, maar je hebt ze in een zeer groot aantal hoeken.

10 graden maar ook 110 graden. Dus het is maar net welke je koopt of hebt.

Bij de grotere leveranciers zie je meestal een tabel welke beschilbaar zijn.

 

@ Bambino,

Een enkele Led van 100 Watt komt echt niet veel voor. Wel een armatuur van meer Watt, maar die is samengeteld uit meerde afzonderlijke Led's.

En nog wat, en da's fijn jou, de prijs was volgens mij niet al te hoog. Ik dacht zelfs iets van ver onder 100 Euro.

 

ik weet wel wat er bedoeld wordt met graden Kelvin. Maar als zij aangeven dat een Led bijvoorbeeld 6100 Kelvin is, weet je niet precies uit welke hoeveelheid blauw, rood, oranje, groen dat opgebouwd is.

Toen ik zei dat hun rood naar mijn mening niet rood genoeg is, bedoelde ik ook niet dat ik dat zag. Volgens mij moet je over superogen beschikken om het verschil te zien tussen 600 of 660 nm. Maar zij gaven aan dat hun rood iets van 640 was. En dat is volgens de meeste grafieken niet optimaal.

 

Ik ben naar de Horti Fair geweest en daar weer met verschillende Led producenten gesproken.

Ze hebben allemaal een ander verhaal. De een denkt dat hij in februari (!) met een Led-groeiplamp komt van 150 Watt voor een betaalbare prijs (hij dacht rond de 200 Euro)

Zo'n 150 Watter zou te vergelijken zijn met een 600 Watt HPS.

Dus een flinke besparing op electrakosten.

 

Een ander bedrijf levert nu al een lamp, maar 1 exemplaar kost 3500 Euro! En dan hangt er ook nog een dikke koeling-unit aan.

Want alles boven de 30 Watt is eigenlijk niet meer passief te koelen.

 

Een ander bedrijf (aan TNO gelieerd) denkt dat het nog wel 5 jaar duurt voordat er echt iets bruikbaars op de markt is. Zij zien het vooral als experiment. Ook zij gaven weer aan dat er eigenlijk voor elk gewas een aparte test gedaan moet worden. En ik denk niet dat ze wiet heel snel op hun lijstje zullen zetten...

 

Kortom, volop in beweging en met de snel stijgende oliekosten/energie-prijzen zal het wel wat sneller gaan in de toekomst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.osram.com/osram_com/Lighting_De...pics/lr_011.gif

 

Ik hoop dat je het nu begrijpt kees A ?

 

Deze formule is doorlopend, dus kun je er conclusies uit trekken voor iedere andere temperatuur. 6100 heeft dus veel blauw in tegenstelling tot de anderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat ik moet begrijpen...

 

Ik weet ook wel dat 6100 meer blauw heeft dan 3100, maar alleen niet hoeveel.

Er wordt nergens aangegeven hoeveel blauw dan wel, en ook niet welke soort blauw.

Alleen dat het blauwer is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Bambino,

Een enkele Led van 100 Watt komt echt niet veel voor. Wel een armatuur van meer Watt, maar die is samengeteld uit meerde afzonderlijke Led's.

En nog wat, en da's fijn jou, de prijs was volgens mij niet al te hoog. Ik dacht zelfs iets van ver onder 100 Euro.

 

Ik ben naar de Horti Fair geweest en daar weer met verschillende Led producenten gesproken.

Ze hebben allemaal een ander verhaal. De een denkt dat hij in februari (!) met een Led-groeiplamp komt van 150 Watt voor een betaalbare prijs (hij dacht rond de 200 Euro)

Zo'n 150 Watter zou te vergelijken zijn met een 600 Watt HPS.

Dus een flinke besparing op electrakosten.

 

Een ander bedrijf levert nu al een lamp, maar 1 exemplaar kost 3500 Euro! En dan hangt er ook nog een dikke koeling-unit aan.

Want alles boven de 30 Watt is eigenlijk niet meer passief te koelen.

 

 

Kortom, volop in beweging en met de snel stijgende oliekosten/energie-prijzen zal het wel wat sneller gaan in de toekomst.

 

 

ik heb het niet gehad over 1 enkele led van 100 watt. (?)

die bestaan volgens mijn niet :smoke

ik bedoelde een armatuur met leds die samen 100 watt vreten..

 

 

ik denk dat de grote prijsverschillen vooral in de toegepaste leds zitten.

die duurdere van 3500,- zal betere leds gebruiken van 1 tot 5 watt leds en de goedkopere minder goede leds. < 1watt leds.

 

het zal nog wel even duren voordat ik een keuze ga maken.

omdat er tot nu toe weinig keuze is, en als die keuze er is het nog maar de vraag is ofdat het ook werkt. (voor onze hobby)

daarom vind ik het zo belangrijk dat er grow's worden gedaan met bepaalde led lampen. (voor onze hobby²)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ze ook nog nooit gezien, maar daar was er 1 aanwezig. Er zijn nog meer mensen van dit forum naar de Horti Fair geweest en misschien hebben anderen het ook gezien.

Het was een opengeklapt koffertje waarin een aantal Led's met knopjes zaten.

Je kon zelf op het knopje drukken om de verschillende Led's te laten branden.

Wellicht dat het maar een beetje gelul was van de standhouder en overdreef hij aardig, maar het stond er echt. Een snelle google-search levert vooralsnog geen resultaat op.

Ik zal de naam van de producent/standhouder opzoeken, dan kun je daar ook eventueel info aanvragen.

 

Volgens mij zat het prijsverschil ook in de mate van researchkosten die werden doorberekend.

 

Afwachten lijkt me inderdaad het beste. Behalve als je van experimenteren houdt.

Of als je geld teveel hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee hallo

ik ben naar de hortifair geweest om alles een beetje tevolgen en naatuurlijk de leds!!!!!!

de flow magic stand heeft die van 160w 3500euro maar deze is compleet met besturing zodat je de golflengte kan aanpassen dit maakt het zo duur .zij hebben ook 32wledlampje die lagen naast elkaar deze gaan 600euro kosten sommige noemen dit een koeling???? :smoke en als een 150wledlamp rond de 200euro gaat kosten dan betekend dit een prijs reductie van 50% in nog geen 4maanden het zou natuurlijk geweldig zijn maar dat meot ik eerst zien welk bedrijf was dat?????

 

bambino leds bestaan van 1w tot wel 500w .http://www.led.sh/powermark_English/gongsijianjie.html...

zal wel duur zijn . verder als je dan toch 350euro uitgaat geven nog 3mnd wachten kan je mischien weel een complete lamp kopen van 100/150w

 

 

bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx bots..

fijn dat mensen mee denken :wOOt :blink:

 

9 november komt er zoiezo al een complete lamp uit met 100watt aan leds.

hoe langer ik wacht des te meer spul komt er uit, maar ik kan nog wel even wachten :smoke

 

 

3500,- vind ik net iets te veel, 350,-€ vind ik een mooi bedrag, iets meer of minder is natuurlijk ook goed.

bots de link die je gaf heeft idd panels met hogere wattages, alleen zijn deze niet de juiste kleur.

 

we wachten even af en lezen nog wat led-grow verslagen.. :wave:

en nu lekker werken :s

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier nog even een pic met de Nm lengtes

 

gallery_5794_3613_39843.jpg

 

 

goed te zien is dat hps goed rond de 600Nm scoort maar verder ook niet.

 

metal halide scoort al beter, meerdere kleuren in het spectrum van de plant.

 

de Nm kleur van de led is waarschijnlijk 660 maar met de led kun je eigenlijk alle kanten op..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

dit vind ik dus een zeer interessant topic.

Het heeft mezelf aangezet,om opnieuw te gaan experimenteren.

Momenteel ben ik ongeveer een jaar aan het researchen over kweken onder LED's maar na het zien van de foto's hier in de thread heb ik besloten om 55 x 1 Watt LED's te kopen,30 rode,25 blauwe.

Mijn oorspronkelijk idee is om dit nog te gaan combineren met 3 x 11W SL,wat dus een totaal maakt van 88W,dit voor 1 plant onder te zetten.

Waarom die SL's er nog bij?

Wel: zoals jullie allen wel weten zijn led's monochromatische lichtbronnen,onderzoek van Nasa heeft uitgewezen dat blauw en rood de belangrijkste kleuren zijn voor planten,dit betekend echter niet dat de rest van het lichtspectrum volkomen nutteloos is (behalve groen dan).

SL's hebben een breed lichtspectrum,tevens zenden ze ook IR en UV uit,de bedoeling is dus om de LED's aan te vullen hiermee.

Mijn vraag voor jullie nu: lijkt deze redening plausibel of is het een verspilling van energie?

 

To all pioneers: Keep up the good work,respect!

 

Greetz,

Pihkal

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo phikal

denk niet dat het een slecht iedee is hoor .maar mischien kan je het ook met 1w warmwittekoudwitt leds opvangen

ik weet allen niet of het spectrum gelijk is aan een sl

het gesprek op de hortyfair afgelopen week zij de stand eigenaar dat zijn beste resultaat met gewone witte leds waren . ik denk als je deze dan aanvult met rood en blauw denk dat het goed komt

het zou mooi zijn als je 1w 660nm/680nm en in de 7oonm kan kopen maar dit is erg moeilijk en als je dan 2 verschillende blauwen neemt . .... ik zeg niet dat dit de juiste golflengtes zijn...maar heb wel super veel gelezen deze kwamen telkens weer naarvoren het zou gaaf zijn als dit mistery eens uit gezocht wordt in een lab dan hoeven we niet meer over te piekeren haha :smoke

veel succes met je experiment hoop ook dat je het laat zien/verslag net als bambino maakt erg leuk

de groeten bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb gesproken met deze meneer, ik heb hem gevraagd of het mogelijk was om zelf wat leds eraan toe te voegen/veranderen.

volgens hem kon dat, ik zou dan de helft van de rode leds eruit halen en verwisselen met andere leds.

zijn panelen hebben current regulators die de stroom onder controle houden o.i.d. het fijne weet ik er ook niet van..

de reden waarom ik dat zou willen doen is omdat de rode leds die er standaard bij zitten een golflengte hebben van 630Nm.

dan zou ik de helft kunnen vervangen met andere leds, bijvoorbeeld 660Nm leds met meer output (10.000 mcd ).

 

 

maar eigenlijk is het dan gekken werk, alles veranderen.

dan zou ik beter zelf een paneel kunnen maken met de kleuren die ik zelf wil..

 

 

even een kosten plaatje:

  • 6 panelen van die site; á 35$ =210$ = 146,83€
  • 816 fel rode leds, 10.000 mcd, 660nm = 122,40€

+

-------------------------------------------------------------------------------

 

€269,23

 

 

hier komen dan nog bij de verzendkosten vanuit de vs (panelen ) + soldeerbout en tin.

 

 

dat zijn dan 6 panelen om mee te beginnen.

ze zijn 6” x 4.75” x 0.5” inches

dus ongeveer 15,25 cm x 10,80 cm x 1,3 cm lxbxh

 

14wasm-464x346.jpg

 

 

eventueel wat minder( fel rode) leds en wat extra oranje leds van 585Nm om zo heel de ''zone'' van 600Nm - 700Nm

te bedekken. :wave: (585, 630, 660)

 

 

 

 

gallery_5794_986_6366.png

 

 

helaas is het experimet stop gezet, de woningbouw heeft wat schilders gestuurd om heel de wijk te voorzien van wat verf. (deuren kozijnen)

gelukkig werd ik 1 week van tevoren geinformeerd zodat ik het hokje kon afbreken.

het rare was dat ik alles binnen 5 min. gedemonteerd had en opgeruimt.

4 platen eraf en alle spullen in dozen gedaan en dicht geplakt, wat er over is .. een frame met planken..

 

maar de werderopbouw kan weer beginnen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer mooi topic.

 

laten we elkaar op de hoogte houden hoe en wat..

 

vergeet de opbrengst ook niet.

 

ben vlink aan het google-en maar kan niks vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is een led grow bar met 3 spot erop tegen woordig worden ze uitgevoerd met 5

ze maken gebruik van 5mm of 10mm led het is eigelijk een beetje achterhaald maar dat heb je met leds de ontwikkeling gaat zoooo snel wat morgen nieuw is .is eigenlijk alweer achtehaald :wacko:

 

 

he bambino

 

jezus kut voor je dat je alles hebt moeten afbreken :smoke :specool :wOOt :huh:

ga je nog wel verder als de schilders weg zijn??

 

 

 

de groet bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...