Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bambino

Led Topic

Recommended Posts

ja kan ook LordQuas, had ze ookal gezien maar niet echt bij stil gestaan.

gewoon een stuk of 12 van die strips naast elkaar monteren..

 

de prijs zal ongeveer op hetzelfde neerkomen dan op die zelfgemaakte lampen kap.

alleen zijn dan 1 watt leds en die strips ''felle leds''.

 

heb al wat gemaild naar die site voor de maten en hoe ik ze aan moet sluiten. 12 stuks.

  • of het word dus de 1 watt led x 50 st. 40x rood 10x blauw
  • of ledstrips 12x 10x rood 2x blauw

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke hmm ja ik denk dat ik eruit ben.

 

we gaan voor de strips. (minder werk, niet solderen etc.)

  • per strip 24 led's
  • 12 strips ( 9x rood 3x blauw) (75% / 25% )
  • 288 led's totaal
  • lengte strips: 30 cm. breedte: ?
  • kosten: 9x 7€ + 3x12,50€ + 18€ voeding= €118,50 (verzendkosten 0,-)

daarmee ga ik beginnen, als er 1 ronde opzit, zal ik besluiten om evt uittebreiden.

 

het gaat of een paneel worden of ik plak de strips op de standaard hps kap. (uitbreiding in het achterhoofd.)

 

heb ze besteld :whistling

 

strip-24-r.gifstrip-24-b.gif

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt ook van die led-slingers... Beide kleuren in een kronkeling op een stukje plaat vastmaken en klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het weekend heb ik hier het een en ander over uitgezocht.

 

Je hebt drie photoactieve systemen in een plant die elk een verschillende golflengte licht nodig hebben om te werken, vaak hebben die systemen meerdere "pieken" waarin ze werken, dat wil zeggen dat je combinaties kan zoeken. Een plant zal zo'n 3 kleuren licht "nodig" hebben, maar met 2 kan het ook wel, dan loopt alleen één van de systemen achter en krijg je dus hele rare planten, geen probleem tenzij het de bloei belemmerd natuurlijk, bij experimenten hoef je namelijk nooit op te kijken als iets ineens heel raar is.

 

Je hebt Chlorofyl a en die gebruikt 430nm en 662nm als pieken, dat wil niet zeggen dat je die golflengtes precies moet hebben, benadering is genoeg, stel je hebt een led van 420nm, dan kun je hem licht undervolten, dan geeft ie 430 af, dat is niet nadelig voor de levensduur van de led, overvolten wel, dan gaat ie in golflengte onderuit.

 

Chlorofyl b gebruikt 453nm en 642nm het effectiefste.

 

En de laatste photoreactieve deeltes, zijn een groep van rest deeltjes die het beste werken op licht tussen de 460nm en 480nm.

 

Een laatste opmerking in dit verhaal is dat licht boven de 680nm het strekken activeert, dat is dus licht dat je wilt mijden uit je kweek, dit is hetzelfde als avond/ochtendlicht (veel rood). Daarom zou een combinatie van de volgende leds het beste zijn.

 

25% 430nm

25% 453nm

10% 460nm

10% 480nm

30% gemixte kleuren die buiten dit spectrum vallen voor een gezonde ontwikkeling.

 

Mits ik tijd genoeg heb om een experiment te doen zal ik dit zeker niet laten. De levensduur van leds is namelijk ontzettend groot en je kan zo 5 jaar kweken met 1 lamp.

 

Dit is het spectrum van de zon gecombineerd met de opname van de plant, en hier zie je duidelijk waarom rood en blauw goed werkt voor een plant:

 

specmove.gif

 

Echter, als je naar de onderstaande figuur kijkt kun je zien dat andere kleuren licht efficienter zijn, alleen dat is niet het spectrum dat de zon uit straald, maar dat kunnen wij wel namaken met leds!

 

photos7.gif

 

Het is overgens wel aantrekkelijk om licht uit de rechterkant van het spectrum te pakken, richting rood, omdat hoe hoger de golflengte hoe minder energie, maar links van het spectrum is het net even efficienter.

 

Groeten, Jeroen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant keesthemad,

 

er is idd veel te lezen over Chlorofyl a en b.

led is perfect om de ideale golflengte te creeen.

de panelen die ze nu maken hebben ook alleen maar rood en blauw, alleen zijn ze nog veelste duur.

het zal nog wel effe duren voordat ze paneeltjes hebben met de juiste golflengtes voor onze hobby. met een mooie prijs!

 

 

ik verwacht de led strips morgen of overmorgen.

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

De perfecte golflengte kan je dus creeëren door te undervolten, stel je hebt 10 fictieve leds op een bron van 24V, en deze leds moeten 2,4v per stuk hebben en zenden dan de opgegeven 600nm uit aan licht. Als je er dan een led bij zet dan krijgen ze ipv 2,4v ineens 2,18v dat is minder dus gaat de golflengte omhoog naar bijvoorbeeld 610nm maar je led produceerd nog wel steeds het zelfde aantal lumen.

 

Undervolten kun je zonder gevolgen doen, het zal de levensduur van de led niet beinvloeden maar je kweekresultaat wel. Overvolten kan ook, dat is exact het omgekeerde en hierbij verklein je de golflente van je led, dit kan ook enigzins zonder gevolgen maar toch beter undervolten.

 

De goedkoopste manier is nog steeds om 1000(en) leds in te kopen bij een inkoopactie of ledwinkel online, en deze vervolgens zelf in elkaar te knutselen. Hoe efficient een natriumlamp zijn licht maakt weet ik niet maar gezien de hoeveelheid warmte die er vrij komt hou ik het op 60%, (dus fictief) hiervan is een kleine 20% echt bruikbaar voor de plant, dat wil dus zeggen dat de plant zo'n 10-15% van je stroom ook daadwerkelijk gebruikt. Leds hebben zo'n 95% rendament en hiervan is 98% bruikbaar, dat wil dus zeggen dat je met 60W aan leds wel een 400W natriumlamp na kan bootsen.

 

Leds zijn natuurlijk veel duurder dan natriumlampen maar hebben ook zeker voordelen zoals temperatuur, levensduur, stroomkosten en ze zijn absoluut klein en gebruiken geen enge voorschakelapperatuur.

 

Groeten, Jeroen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat undervolten en overvolten ben ik zeker niet vanplan.

daar heb ik echt te weinig verstand van.

dat zijn dingen daar begin ik niet aan, straks zitten alle leds op zn plaats en blaas ik alles op :whistling

het zoeken naar de juiste leds in de juiste verhouding ''licht'' lijkt me wel te doen.

 

 

een hps geeft idd maar een klein percentage ''licht'' wat de plant nodig heeft.

als je kijkt wat dat aan stroom kost voor het licht wat je niet gebruikt + AL die warmte... (makes me wonder why..)

 

dat van die 60 watt lamp een 400 watt nabootsen lijkt me nog fictie.

het lijkt me al heel wat om gram/watt te halen bij led.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wee nie hoe je aan dat verhaal van undervolten komt,maar dat is echt onzin.

Met minder spanning zal de diode meer in sper komen en minder licht uitzenden, maar niet van een andere golflengte, hij geeft gewoon minder licht...kort gezegd laat die minder stroom door, dus minder lumen levert die. probleem bij diodes is juist dat ze maar 1 golflengte doorgeven. natrium geeft tenminste een spectrum aan licht door dat een beetje op de zonde lijkt... Bij diodes zul je er meer tegelijkertijd moeten gebruiken, wil je een bruikbaar spectrum krijgen. Maarje ze zijn natuurlijk wel zwaar efficient, das waar, nauwelijks warmte....lange levensduur. Het wordt de toekomst als ze ze zwaarder kunnen maken met een breikbaar spectrum...

gr.rich

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de literatuur er nog maar eens op na slaan want in de wereld waar ik leef werkend LED's wel met undervolten en overvolten om kleurverschillen te creeëren.

 

Een post iets leesbaarder maken is misschien ook wel fijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik verwacht de ledstrips begin deze week,

 

blijkbaar zijn ze daar niet zo snel bij leds-buy :specool

 

ill keep posting

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

ONDERHAND ,heb ze vorige week woensdag besteld, moet het echt een week duren? :specool :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

he richje 30 jij hebt volgens mij ook gelijk .heb zelf met een led fabricant gesproken deze adviseerde de lamp niet max te belasten dit verkort de levensduur bij clusterleds heb je wel een balast dit noemt men een led driver. op dit moment zijn er al 10w leds in compleet spectrum en heb gisteren een fabricant gevonden die levert 10/15/30/40/60 watt leds 10/15/20 zijn uitvoerbaar in spots E27 fitting v230 en in kleur nog niet 66onm maar dat zal niet lang meerduren de grotere zijn nog allen voor straatverlichtin en in het wit

ik heb contact met een amerikaan die nu een test doet met 12xcluster leds 1x custerledlamp zou gelijk staan met 400w hps qua groeisnelhied en het tonen van de eerste bloei verschijnsels over de bud prodution

liet hij in het midden dat lag aan de kweker . ook een combi van tl en led is hij aan het testen .

de gemiddelde levens duur is 50000 uur+- 5 jaar dat planten groeien en bloein onder leds is wel duidlijk allen het juiste spectrum zal denk ik wel een eeuwig gezijk worden . led wel bambino led worden wel degelijk heet je zult zekers een alminium heatsink moeten maken voor de leds te koelen .

vindt het dapper dat je het zelf gaat maken ben allen bang dat waarneer jij klaar bent de kweek ledlamp al in de growshop licht veel suc6 blijf dit volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

pff wat een stelletje sukkels daar bij leds-buy :execute

 

ze hebben 2,5 week de tijd gehad om mijn order in bestelling te nemen.

nu zijn ze op vakantie; 10-09 t/m 30-09

 

 

%@#$%& :icecool

 

 

weer 3 weken wachten dus... totaal 5 weken wachten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
pff wat een stelletje sukkels daar bij leds-buy :)

 

ze hebben 2,5 week de tijd gehad om mijn order in bestelling te nemen.

nu zijn ze op vakantie; 10-09 t/m 30-09

%@#$%& :lol:

weer 3 weken wachten dus... totaal 5 weken wachten...

 

 

 

:) aantal weken gewacht..

 

waar blijft pieter post? :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) :) :smoke

 

 

ze zijn binnen, na 5 weken wachten.. :lol:

 

moet zeggen, ze zijn netjes gemonteerd en vrij stevig.

ook de aansluit pinnen zijn stevig, het lijkt wel op metaal, 2 mm dik :smoke

 

ik schrok wel, ik heb 13 strips besteld en vond er maar 10 in de zak, in de doos...

na even graaien tussen die schuimpjes in de doos kwam de 2e zak tevoorschijn alsmede de ''trafo''.

 

foto's komen er aan...

 

 

 

gallery_5794_3613_170055.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_75877.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_566219.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_22875.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_224633.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_297391.jpg

 

 

gallery_5794_3613_426990.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx.. ik ga ze denkik op een standaard hps kap plaatsen..

 

zal straks nog wat foto's maken als ze erop zitten..

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lengte van de strips zijn opzich wel goed.

alleen het monteren op de kap gaat denkik niet meevallen.

ik zou het alá slotty kunnen doen, de lampjes vastmaken met kroonsteentjes en dan nog iets verzinnen voor het andere uiteinde... (stiekje spannen?)

 

heb de led's even getest en ze zijn best fel, er recht inkijken is bijna niet te doen :lol:

 

gallery_5794_3613_357530.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_444374.jpg

 

 

 

gallery_5794_3613_550138.jpg

 

 

 

 

ze lijken op de foto wat zwakjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer intressant :) :)

 

blijve experimenteere en posten aub :lol:

 

:smoke :smoke :smoke :rofl :rofl :lol: :P :D ;) :P :P :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie strips, ga je zeker volgen. Ik ben zeer benieuwd naar de verhouding gram/watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alhoewel ik denk dat Hpi nog steeds het beste is voor onze hobby

 

vind ik dit een zeer interresante topic en volg deze op de voet. :lol:

 

keep on poosting !

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bambino,

LED's hebben al lang mijn aandacht en gebruikte zelf veel witte LED's voor een andere hobby. Ook maak ik gebruik van RGB LED strips als "mood"-verlichting :smoke :rofl :rofl :) :smoke :lol: :smoke je kunt door de stroom per kleur te varieren optisch iedere kleur samenstellen.

 

Het probleem is dat een LED maar op één golflengte kan branden en enkel de intensiteit aangepast kan worden.

Nu ben ik bang dat je met maar 2 kleuren (in een zeer smal spectrum) je plantjes onvoldoende "lichtbreedte" (weet niet hoe het anders te noemen) geeft.

 

Ben wel erg benieuwd naar de mogelijkheid om onder LED's te kweken.

 

Succes met je zoektocht :) , Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...