Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

JO

 

bij die 2 datail foto's waar je twijfeld denk ik dat het mannen zijn , alle dat zou ik toch zeggen uit mijn ervaring dat dit wel echte venten worden :cry

 

ziet er verder wel lekker uit in je "green"-hous :)

 

mazzels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele mooie KC39 Breedst :)..

ben benieuwd hoe breed je m gaat krijgen!!

 

Die NYCD zit wel dicht opmekaar.. ga je als er meerdere vrouwtjes in een gat zitten ze allemaal een andere kant opbuigen dan zou je echt een mooie reus krijgen :cry

 

groeten secondsun

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff paar foto's van mn binnenplantjes voor zaad..

 

Vandaag gaat de man er bij weg.. Hij heeft er ruim een week bij staan te stuiven..

 

med_gallery_5639_2526_53738.jpg

 

 

NYCD gaat lekker, dit is echt de allermooiste stek die ik ooit gemaakt heb.. Het gehele plantje bestaat uit 9 vingerige bladeren, zelfs nog een paar uitschieters naar 11 :) Je ziet de eerste zaadhoesjes al zwellen..

med_gallery_5639_2526_50477.jpg

 

Blue top man, zn bladeren hier en daar volgepoedert.. Ik probeer het stuifmeel op te vangen en wil dit in de vriezer gaan bewaren..

med_gallery_5639_2526_64556.jpg

 

K.C.39 gaat zn gangetje.. beetje gele bladeren, of voedingstekort of PH probleem.. Ik denk aan het laatste.. Daarom nu begonnen met regenwater te geven, de ph van het kraanwater zit hier op 7.5

med_gallery_5639_2526_94767.jpg

 

Van deze stek staat moeders nog uit haar dak te gaan in mn kas..

med_gallery_5639_2526_12027.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf hoeveel weken bloei ging de man stuifen?

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

 

Gaat lekker daar in die plantkas, jij hebt ook mooie brede planten die over de meter zijn just like me. Hoeveel meter denk je dat de planten nog verder zullen groeien ? Hier groeien ze de afgelopen dagen +/- 4 a 5 cm per dag :) De zon doet ze veel goed....

 

 

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel leuk die bestuivingen...

 

vind de dames in de kas erg mooi gaan, lekker vol ook

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ priest

De twee K.C.39 stekken zijn 7 mei gesneden en ook meteen onder 12/12 geworteld.. Ik denk dat ze na ongeveer 10 dagen wortels hadden.. Als je de bloei vanaf dat moment zou tellen, is de man er na 4 weken bij komen te staan, een halve week later ging het eerste stuifmeel balletje open.. Moet wel goedkomen hoop ik.. De NYCD en de Blue Top man zijn precies 2 weken later gesneden als de K.C.39 stekken, deze hadden helaas 2 weken nodig voor wortels.. Als ik hem nu weghaal zullen in de NYCD slechts enkele 10tallen zaden in zitten, prcies genoeg naar mijn mening..

 

@ kingmokum,

Als ik in mijn gallerij naar de foto's van 2005(vergelijkingsjaar) kijk denk ik dat er met het nodige buigen toppen, knakken en pletten nog zo'n 1.5 meter bij komt.. Helemaal zeker ben ik hiet niet van, aangezien naar mijn mening deze zaadplanten toch net iets harder groeien dan stekken.. Of eigenlijk, het is volledig afhankelijk van wat ik met de dames doe hoe groot ze gaan worden :cry

 

@ IB1,

Gaan lekker jah, ik ben benieuwd hoe ze erg morgen bij zullen staan, vast weer een stukkie groter :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej plantkas,

heb net je foto's van 2005 bekeken, dat buigen werpt echt vruchten af zeg!

Ben alvast benieuwd naar hoe ze er binnen een maand bij zullen staan!!

Interessant topic voor de kaskwekers onder ons is dit :)

 

groeten Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

nachtelijke update :verrygood

 

NYCD

med_gallery_5639_2054_87022.jpg

 

 

Eentje is er maar bij gaan liggen..

med_gallery_5639_2054_27468.jpg

 

 

Het resultaat van het buigen van vorige week ;)

med_gallery_5639_2054_1141.jpg

 

 

Ik had vorige week geprobeerd om een NYCD over te planten, zoals je ziet met niet al te veel succes..

med_gallery_5639_2054_43605.jpg

 

 

Na het overweldigende succes van de vorige NYCD, nog een poging, bij de vorige was de kluit uit elkaar gevallen en had ze blijkbaar te weinig wortels over om nog voldoende water omhoog te transporteren.. Bij deze ben ik zorgvuldiger te werk gegaan en is de kluit voor het grootste gedeelte heel gebleven..

med_gallery_5639_2054_93330.jpg

 

 

Om de plant een beetje te helpen word er een minikasje omheen gemaakt, dit om een hoge luchtvochtigheid te krijgen waardoor ik hoop dat de plant beter aanslaat..

med_gallery_5639_2054_111510.jpg

med_gallery_5639_2054_28572.jpg

 

Meteen ook nog maar een andere NYCD in een 10 ltr emmer gezet, hopen dat het zo lukt..

med_gallery_5639_2054_69574.jpg

 

Nu er weer NYDCtjes weg zijn en de andere 2 overgebleven planten plat op de grond liggen was het tijd om haar zo te buigen dat ze de zo veel mogenlijk ruimte in gaat nemen..

med_gallery_5639_2054_53468.jpg

 

Na het buigen, voor:

med_gallery_5639_2054_63271.jpg

 

achter:

med_gallery_5639_2054_1529.jpg

 

 

K.C.39

med_gallery_5639_2054_2668.jpg

 

 

Andere kant..

med_gallery_5639_2054_98589.jpg

 

 

 

Blue Top , ook hier heeft het buigen voor vele groeipuntjes gezorgt.. Voor de foto had ze haar buigijzertje uit de grond getrokken, als ze net ge :D is dan staat ze horzontaal..

med_gallery_5639_2054_64219.jpg

 

med_gallery_5639_2054_3583.jpg

 

De andere 2 bluetops heb ik uitgegraven en in een emmer gezet.. Als ze aangesterkt zijn zullen ze ergens een guerilla plekje krijgen.. De gele is met zekerheid vrouwelijk..

med_gallery_5639_2054_105358.jpg

 

Bladprobleem.. Ik gok dat het een zwaar overschot aan water was, ik zal zien of ze nu in de emmer een beetje bij komt..

med_gallery_5639_2054_11915.jpg

 

 

Shack#3xssm lijkt nog steeds op een man, helemaal zeker weet ik het nog steeds niet.. nog maar een weekje wachten dan..

med_gallery_5639_2054_50098.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een paar weken geleden was ik bezig met praten tegen mn plantjes.. Opeens viel me iets op, een zwart wit gestreept beestje dat over het stengeltje van een groeitopje aan het flaneren was, dichterbij bekeken bleek het een spinnetje te zijn.. Wat was deze daar aan het doen, jawel een hele groene bladluis aan het opvreten :verrygood

Ik wilde wel eens weten wat voor soort het was:

med_gallery_5639_1537_189519.jpg

 

De 'zebraspin' heeft haar naam niet gestolen: haar lichaam, en meerbepaald het achterlijf, is getooid met een zwart en wit strepenpatroon. Dit wordt gevormd door kleine, verschillend gekleurde, schubachtige haren. De vier andere Centraal-Europese soorten van het geslacht Salticus, onderscheiden zich door een ander patroon op het lichaam. Enkel Salticus scenicus heeft twee witte vlekken op het cephalothorax en drie brede, donkere dwarsstrepen op het achterlijf.

Ze onderscheiden zich van andere spinnen door twee belangrijke kenmerken. Eerst en vooral vangen zij hun prooien door ze te bespringen en ze maken dus geen web. Nog iets karakteristieks zijn de twee sterk vergrote voorogen. De andere zes ogen zijn in drie rijen gerangschikt over het cephalothorax (kopborststuk) zodat de spin ook achterwaarts kan kijken. Springspinnen zijn meestal eerder kleine diertjes, die opvallen door hun 'huppelende' bewegingen.

gallery_5639_1537_154119.jpg

Dat er nog 10.000 in mijn kas mogen rondlopen ;)

 

Misschien is het zelfs een goede voor het ongedierte in de binnenkastjes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze gaan wel lekker plantkas :D

 

leuk die zebraspinnetjes in je kas :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah dat zijn wel grappige en handige beestjes. Ze trippelen idd achteruit, vooruit, zijwaards, ziet er wel grappig uit:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo'n spin heb ik ook over me plant lopen buiten... best grappig als je hem wilt aanraken draaien ze zijwaarts over de plant om zich zo te verstoppen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zaadfrond laat weer even iets van zich horen..

 

med_gallery_5639_2526_46114.jpg

 

 

med_gallery_5639_2526_145891.jpg

 

med_gallery_5639_2526_162090.jpg

 

med_gallery_5639_2526_40199.jpg

 

De Blue Top man heeft nog een weekje in de vensterbank zijn zijn korte leven mogen genieten, met als gevolg een lekker hoopje geel poeder :verrygood

 

med_gallery_5639_2526_60059.jpg

 

med_gallery_5639_2526_5670.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zakje stuifmeel van de blue top man..

med_gallery_5639_2526_70646.jpg

 

Ik wil het bewaren tot ik een topje van de bluetop in mijn kas kan bestuiven.. Na enig leeswerk leek me de manier welke Dame Blanche beschreef bruikbaar.. Het stuifmeel ingevoren in een fotorolletjeskoker welke vast zit in een klomp ijs..

med_gallery_5639_2526_11311.jpg

 

 

 

Het mag dan wel slecht weer zijn geweest, maar is de kas groeit het er niet minder om..

 

Blue Top,

med_gallery_5639_2054_110302.jpg

 

med_gallery_5639_2054_1870.jpg

 

 

Slecht nieuws..

De laatste Shack#3xssm bleek ook mannelijk te zijn.. Einde verhaal voor Shack#3xssm :lol:

 

Dat ik vrijdag thuis kwam stond er een laagje later op de potgrond in het shack#3xssm gat, foute boel dus, het hele gat was vol met water gestroomt.. Eerst dacht ik dat het door het lekken van het dak kwam, maar nadat ik daar een zijltje had gehangen liep het gat opnieuw vol!! Het water komt misschien via een gangetje van een woelmuis of mol van buiten.. Meteen een dakgoot gemaakt en een geul gegraven zodat het water buiten meteen naar de sloot kan.. Hopen dat het helpt..

Om de 2 overgeplante NYCD's niet geheel te laten verzuipen heb ik een kuil in het gat gegraven tot diep in de klei om hier elke keer het overtollige water uit te scheppen.. Na al deze ellende ook meteen het dak maar volledig dicht gekit!

med_gallery_5639_2054_52908.jpg

 

 

De NYCD welke ik al eerste heb geprobeerd over te planten leeft nog steeds, verder ziet ze er niet uit en groeit ze ook niet..

med_gallery_5639_2054_100023.jpg

 

De 2e overgaplante plant stond er nog best fris bij(vergeleken met de vorige) nadat ik deze uit haar omhulsel geknipt had..

med_gallery_5639_2054_128749.jpg

Na 3 uurtjes lekkere warme zon.. Helemaal slap! :nerd

med_gallery_5639_2054_85651.jpg

Toch maar weer een minikasje gemaakt om haar weer een weekje verder te helpen..

med_gallery_5639_2054_74591.jpg

 

 

De andere NYCD,

med_gallery_5639_2054_38863.jpg

 

Hier naast staan ook nog 2 andere, ze lijken mannelijk maar uit de bladoksels blijven nog steeds bladeren komen, geen ballen.. Ze hebben allebij echt enrom grote bladeren..

med_gallery_5639_2054_39576.jpg

 

 

Bij deze tak kan je mooi het effect van buigen zien.. links bij het puntje zie je het ijzertje waarmee de tak horizontaal gebogen is.. Al na 2 dagen zie je ook de zijscheuten omhoog komen!

med_gallery_5639_2054_25701.jpg

 

med_gallery_5639_2054_25349.jpg

 

 

K.C. 39, nu 2 meter breed :nerd

med_gallery_5639_2054_110903.jpg

 

van boven..

med_gallery_5639_2054_83404.jpg

 

Een probeerseltje.. Aan het einde van de rit heb ik altijd last van omvallende takken, kijken of een netje dit kan voorkomen..

med_gallery_5639_2054_53747.jpg

 

 

Of het werkt zullen we in september weten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die KC39 gaat als een speer! Bij die planten die je hebt geprobeerd over te potten, ik zou ze wat kortwieken. Ze hebben waarschijnlijk aardig wat wortels verloren; veel bladeren betekent veel verdamping, zelfde principe gaat ook op voor stekken, dus dat kan dat kleine wortelkluitje niet bijbenen. Beetje compenseren door lekker grof in de plant te knippen, kzou het bovenste gedeelte gewoon weghalen en de onderste takken laten zitten, ze zullen waarschijnlijk een stuk sneller aanslaan op die manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb idd er aan zitten te denken om de halve plant er af te knippen, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen.. Bij de eerste poging had ik wel alle fanleaves er af gehaalt, zonder resultaat..

Bij get graven van het gat voor het afwateren kwam ik wel al nieuwe wortels van de plant tegen, ik denk dat het met een weekje misschien wel weer goed komt.. Nu kan ik in iedergeval niets doen, ik zie mijn planten vrijdag pas weer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

OWWWW PLANTKAS!!!! WAT EEN PLANTEN MAN EN NOU HOPEN OP EEN GOEDE AFLOOP DAN ZIT JIJ VOOR DIT JAAR WEER GOED ONDER DE PANNEN :innocent:

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

He plantkas,

 

Dat buigen ziet er handig uit, ik ga dit ook buiten proberen!

 

Zaterdag in grunning toch?

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij gaat je kassie wel vol krijgen dit jaar B) Ziet er goed uit, wel balen dat grondwater. Maar er komen beter tijden aan als piet mag geloven :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

sow dat buigen werkt wel.... B)

zorgt dat nou voor een vele grotere opbrengs

ik ben dit jaar ook begonnen met buiten kweek.

en als het egt veel scheelt wil ik ze ook buigen

wat is jou advies hier op ?

:innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft mooi plantkas, wat een struiken :innocent:

Doet een beetje aan scrog denken met dat net erover, ik het het ook al overwogen, stevigheid kan inderdaad wel een probleem zijn bij grotere planten.

Het lijkt me dat met dat buigen elke top meer licht krijgt ik ben dus benieuwd of je dikke toppen gaat krijgen!

Blijf je volgen!

 

groeten Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

@masteryero,

Beetje minder Caps Lock mag ook wel B)

 

 

@ priest,

Kijk buiten met buigen wel uit, soms wil de wind je gebogen takje nog wel eens laten knappen..

 

Zaterdag.. jah de bedoeling is van wel, helemaal zeker is het niet, ik heb eergister geboekt voor 4 weekjes vakantie in de VS, volgende week weg :P en dat vraagt de nodige voorbereidingen.. Ik ga zeker proberen om er te zijn, maar beloof niets.. :smoke

 

 

@ Toetoe,

Ik hoop het! Vooral in het NYCD en K.C.39 gedeelte gaat dat wel goed komen ;)

 

Het grondwaterprobleem was dit weekend opgelost na de aanpassingen van de week ervoor :innocent:

 

Wat je nu nog op de foto ziet is de normale stand van het grondwater bij regenachtig weer, geeft ook meteen weer waarom ik de planten nooit water hoef te geven..

 

Wel moet ik zeggen dat de overgeplante NYCD's er niet meer slap bij staan, alleen groeien doen ze alleen nog steeds niet ;) Misschien om safe te zijn er toch nog maar er een stek van een van de andere 3 dames er bij zetten..

 

 

@ NEWO,

Buigen werkt zeker, maar of het een grotere opbrengst geeft weet ik eigenlijk niet precies.. Ik doe het voornamelijk om de hele ruimte vol te krijgen en te zorgen dat ze niet binnen een maand tegen het dak van mijn kas staan.. In mijn geval zal het wel een grotere opbrengst geven, maar als je alle ruimte in de hoogte en breedte heb zonder lastige buren misschien maar gewoon laten groeien.. Is wel het makkelijkste.. Maar daarbij, experimenteren kan nooit kwaad :D

Jou vraag is eigenlijk of een scrog meer opbrengt als gewoon natuurlijk laten groeien.. Moet je ff zoeken op het forum

 

 

@ jimfried,

Stevigheid is niet alleen ver te zoeken bij de grote planten hoor, eigenlijk bij alle kasplanten.. Stelletje slappe watjes bij elkaar!! Voorgaande jaren heb ik wel eens alle zijtakken met top aan de hoofdstam vast moeten binden omdat ze anders bijna tot op de grond hingen..

 

Het buigen in deze fase van de groei zal niet leiden tot grotere topppen.. Wat er nu gebeurt als je een tak naar buiten buigt is dat door het vele licht er allemaal zijtakjes zich ontwikkelen, niet dikkere toppen maar MEER toppen :D

 

Als je gaat buigen in de eerste week van de bloei zal het onderste gedeelte van de plant meer licht krijgen waardoor de topjes onderin ook nog wat opbrengen.. Maar grotere toppen bovenin..? die krijgen toch al maximaal licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...