Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Johan V

Wind En Butt-weer

Recommended Posts

Ik heb onder de schuur net een klein afdakje daar staan ze onder... En als ze groter zijn gaan ze maar van de regen genieten :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Right. Blijf dat jezelf maar vertellen. Plaatselijk is er meer dan 50 mm per etmaal gevallen, en dat meerdere dagen achter elkaar. Windkracht 6-7 kan dan al funest zijn (wat de afeglopen dagen en ook vanavond weer is voorspeld), ik zei het eerder al, maar je planten vallen dan ontieglijk makkelijk om. Continu nat staan is gewoon niet goed, hoe je het ook wend of keert. Dan de omslag van het weer, van het ene uiterste naar het andere uiterste, meer dan 10 graden verschil overdag en s'nachts, ook totaal niet gezond voor de planten. Ik heb de afgelopen week heel veel bladeren lichtgroen zien kleuren door dit klote weer. Natuurlijk overleven ze het, maar of het goed is, nee, nee en nog eens nee.

 

Ik vind totaal niet dat iedereen zich aanstelt hier, je hebt het goed recht om wat bezorgd te zijn. Er is alleen niet veel aan te doen, misschien de planten goed verankeren, de planten in potten onder een afdakje zetten of de pot afdekken met wat zeil of whatever.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeten ze maar tegen kunnen als die coniferen beregend worden dan valt er soms 60-70mm in 10min als je de tussen pozen van het ronddraaien van de spuitkop niet meetelt en van de 32 stuks geen slachtoffers door regen of net wat en als je bang bent van wind en temperatuurs schommelingen en van regen moet je niet buiten gaan kweken maar binnen daar kun je zelf voor God spelen want de ene dag regent het en de dag erna is het weer 30 graden en dan waait het weer flink,welkom in Nederland als je graag droogte en stabiele temperaturen hebt moet je naar de Australiese Outback gaan in de hun zomer heb ik ook gedaan daar heb je geen last van echte hard wind en bijna nooit van regen misschien eens in de 3 jaar 1 dag en ook niet van dauw en ook niet van grote temperatuursverschillen is altijd warm/heet,maar hier in Nederland hebben we wel last van het weer en wat maakt 1 gebroken tak nou uit,dat gesleep met die planten en afdakje timmeren en binnen zetten en stokje aanbinden enz enz al die tijd kun je bv ook werken verdien je meer dan je aan zo,n plant verdient,en als je het toch zonde vind van die paar gram,zet je gewoon het dubbele planten,teminste mijn visie op buiten telen,sorry dat ik nu een lomp iemand lijk maar het zijn maar planten vorige week heb ik nog een plant vernielt per ongeluk door er water geven de slang over de pot trok en um zo deed afbreken net bij de stam,naja pech maar daarom heb ik er ook genoeg,kan er wel van wakker liggen maar dat baat toch niet...weg is pech.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Right. Blijf dat jezelf maar vertellen. Plaatselijk is er meer dan 50 mm per etmaal gevallen, en dat meerdere dagen achter elkaar. Windkracht 6-7 kan dan al funest zijn (wat de afeglopen dagen en ook vanavond weer is voorspeld), ik zei het eerder al, maar je planten vallen dan ontieglijk makkelijk om. Continu nat staan is gewoon niet goed, hoe je het ook wend of keert. Dan de omslag van het weer, van het ene uiterste naar het andere uiterste, meer dan 10 graden verschil overdag en s'nachts, ook totaal niet gezond voor de planten. Ik heb de afgelopen week heel veel bladeren lichtgroen zien kleuren door dit klote weer. Natuurlijk overleven ze het, maar of het goed is, nee, nee en nog eens nee.

 

Ik vind totaal niet dat iedereen zich aanstelt hier, je hebt het goed recht om wat bezorgd te zijn. Er is alleen niet veel aan te doen, misschien de planten goed verankeren, de planten in potten onder een afdakje zetten of de pot afdekken met wat zeil of whatever.

 

Geheel met de blowaap eens !!! :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt er nonchalant over doen of niet ik hoop altijd het beste voor mijn planten en ik vindt dit weer ook 3 x niks, maar je kunt er niks aan doen maar het komt mij heel slecht uit !

 

SUC512141.JPG

 

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben net zo ver ria. maare blowaap is right ,er is er bij mij een omgewaaid afgelopen hoosbui.

beetje gestut nu en hopen dat ie het blijft doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt lachen dit. Net ff wezen kijken bij m'n grootste plant. Heb haar met touw vast moeten binden aan de schutting omdat ze een meter naar 1 kant was gewaaid. Er is niks mis met dat wortelgestel, waarschijnlijk 1 van de meest volgewortelde planten van het hele forum, maar toch gezeik. Ik ga toch echt niet achterover zitten en maar toekijken hoe dat nou allemaal verder gaat, niks pech.

 

Btw, ria, die planten zien er wel bijna oogstklaar uit, kan je ze niet al omhalen uit voorzorgsmaatregelen, of ga je ze gewoon goed in de gaten houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dude, ooit gehoord van punctuatie? :rofl

 

 

Man, nou zeg, het is kwart voor acht, maar na dat verhaal kan ik zo weer mijn nest in.... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk je kunt het van 2 kanten bekijken. Maar het is nu trouwens wel weer flink klote weer hier in overijssel. Regen en harde wind, maar mijn dames kunnen ertegen. PUUR NATUUR. :rofl :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n plant ziet er na al die wind zo verneukt uit, helemaal scheef, al de zijtakken zijn naar 1 kant gaan groeien omdat de plant veels te lang naar 1 kant heeft gehangen, zwaar lelijk. Net maar weer ff wat touwen aangespannen en haar aan alle kanten verankerd, nou maar hopen dat het niet veel erger wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en weet je waarom je plant er niet tegen kan omdat ze niks gewent is en daarmee bedoel ik planten die je in de natuur zet die vol in het weer staan worden sterker omdat ze zich tegen de elementen moeten beschermen,als je een binnen plant met windkracht 3 buiten zet heb je een gebroken plant tewijl een plant die ik buiten opgetrokken heb veel sterker is,deze hebben een veel sterke takstelsel,beter wortelstelsel om zich tegen droogte te beschermen en komt er een keer wat wind in een woonwijk waar de meeste mensen hier op het forum wonen dan zijn de planten daar minder tegen bestand dan de planten die ik buiten in het agrarisch gebied optrek,deze krijgen te maken met veel wind en veel heel veel regen in een korte tijd maar zijn er wel tegen bestand of teminste kunnen meer hebben,en nogmaals 1 tak weg nu komt er op een andere plaats wel weer aanmijn visie op kweken dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

punt lol ik dacht dat ie nooit kwam :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
een plant die ik buiten opgetrokken heb veel sterker is,deze hebben een veel sterke takstelsel,beter wortelstelsel om zich tegen droogte te beschermen

 

Speciaal voor jou heb ik een fototje gemaakt van m'n "stammetje".. :rofl

 

bfb96505.jpg

 

Das een 1 liter fles om het een beetje perspectief te geven. Dus kom aub niet aanzetten met "mijn planten zijn sterker dan jouw planten" want daar is niks van waar. Veel sterker dan dit kan je een plant niet krijgen vriend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er ook sterk uit en ik zal niet zeggen dat het niet zo is,maar als je bv een geranium binnen neerzet groeit en groeit ie,zonder weerstand van wind en temp verschillen en regen,zet je hem buiten tijdens wat wind knakt ie dubbel,maak je bv coniferen stekken en trek je deze groot in een kas en plant je die stekken dan buiten in de volle grond vol in de volle zon verbranden je de bladeren teminste bij coniferen wel dit jaar nog last van gehad bij mijn eigen coniferen de stekken konden niet goed tegen de brandende zon,laat ik het anders zeggen:negers bv zijn zwart maar verbranden nooit omdat ze aangepast zijn tegen het weer van hun land/wereld deel van oorsprong,kom jij als blanke mens te lang vol in de zon ben je direkt verbrand langzaam word je huid bruin en sterker tegen de zonnenstralen,snap je een beetje waar ik heen wil als je een plant redelijk aan de elementen bloot stelt past ie daar zich op aan,als je een grote struik produceert en je houd deze altijd uit de wind vind ik het niet gek dat ie er schade van oploopt als ie iets meer wind krijgt als ie gewent is,als een plant vol in het weer staat word deze sterker van zichzelf en waar de meeste mensen op dit forum kweken komt niet veel wind ga van woonwijken uit,maar als die planten dan de dubbele windkracht te verwerken krijgen als normaal.....Planten die je zonder voeding optrekt worden ook niet zo groot dus is een beetje logisch dat een grotere plant meer wind vangt en als ie amper te maken heeft gehad met wind dan zijn de negatieve gevolgen ook groter,hoop dat ik nu wat duidelijker ben geweest.En als er nu ook 1 tak afbreekt slaat ie ergens anders wel weer uit.En waarom planten met regen naar binnen moeten of afgedekt moeten staan is me nog steeds niet duidelijk wie hem nat maakt maakt hem ook weer droog,alleen in de herst met grote kans op toprot vind ik ook dat ik soms lang moet wachten voordat ze droog zijn :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry maar alinea's en punten zouden dit echt een stuk beter leesbaar maken. Ik begin hier al niet eens meer aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik ga hier maar niet verder op in,ik heb afgelopen jaar 6,5 kilo geproduceert en dit jaar wil ik het dubbelen gaan halen en ik zet liever 25 planten meer dan dat ik ga lopen klote met afdakjes en stokjes enz enz,ieder heeft zo zijn eigen opvattingen over het kweken,mijn opvatting is beter teveel dan te weinig,het is de natuur en de sterkste overleeft,en ik zie het nut niet van binnen zetten en stokjes aanbinden,het zijn maar planten en geen mensen,en ik heb er geen tijd/zin in.

Ik heb mijn planten gewoon met een heggeschaar getopt en ze zijn nu niet hoger dan 1,5 meter maar wel 1,5 breed vol met toppen,dat is een snelle en effectieve manier waarvan de helft hier op het forum me al barbaars zou noemen,ik doe het anders als de gemiddelde en ga voor de massa,als er niks word gestolen heb ik dit jaar een 100 panten te knippen dus ik heb ook geen tijd voor zulke dingen

Ik heb vanavond nog 3 planten weggegooit omdat ze niet wilde groeien boeit me ook niet wat het was waarom ze stil stonden,weg me die handel en niet meer op aan kijken baat toch niet.

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat je geen tijd hebt om 100 afdakjes te maken snap ik, maar tijd om een punt of komma neer te kwakken hebbe toch wel!? :rofl

 

waar kweek jij?

de meeste mensen hier hebben namelijk maar een paar plantjes in de tuin, en geen weiland vol...snappie!?

 

en wellicht scheelt het jou ook een kilootje wanneer je t wel wat verstevigd...

 

grtz jv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zitten al je planten nu al vol met toppen? Aangezien je me niet het type lijkt om iedere dag al je 100 plante n te verduisteren moet je dus wel erg vroegbloeiende soortjes op je akker hebben staan...? En ja, ieder heeft zijn eigen opvattingen over het kweken, ik ben van mening dat je met wat liefde en aandacht veel beter opbrengende planten krijgt, iets wat jou vreemd lijkt.

Daarnaaast zeg je dat een afbrekende tak je niks boeit en dat ide wel weer terugkomt, nu weet ik niet wat voor wonderplanten jij hebt maar zon nieuwe tak kost toch zeker weer tijd en als ze eenmaal in de bloei staan is dat dus weer wat gram minder.. maargoed das mijn 2 cent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, ik kweek al een jaar of 8 buiten, met wisselend succes en zoals jij er tegenover staat, het zal me wel weer niet in dank afgenomen worden, belachelijk. Outdoor is lang niet zo gemakkelijk als sommigen denken.

Maar laat maar eens wat foto's zien van die 6,5 kg of van die planten die met de heggeschaar worden getopt en (naar ik aanneem in de vrije natuur staan) dikke toppen, ik barst van verlangen.

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ze zitten nog niet vol met toppen beginnen wel al met de voorbloei en ik heb er hier in de buurt zo,n 35 staan in potten die zijn een maandje eerder klaar als de vollegronders en ik heb er 32 in de volle grond staan tussen de coniferen en ik heb er een 25 bij vrienden staan en thuis maar 7,ik begin vanaf eind september tot de en met de eerste week van november (is een schatting kan ook iets eerder of later) met de schaar te spelen.

En nee ik heb geen wonderplanten maar ik kan niet overal zijn en ik lig niet wakker van 1 takje wat gebroken is.

Vorig jaar had de politie 100 planten van een meter a 1,2 meter van mij uit de mais gehaald d.m.v een helicopter vlucht,daar was ik wel een paar dagen bedroeft van en 3 jaar terug had ik 25 planten en die hebben ze allemaal zo goed als gestolen hebben nog wat mini topjes laten zitten daar ben ik nu nog pissig om.(had nog 400 gram van 25 planten :rofl )

Maar dat zijn ook andere dingen als een tak of top die gebroken of verrot is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...