Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Johan V

Wind En Butt-weer

Recommended Posts

Waar ik eerst woonde in een flat op 8 hoog niet ver van zee moesten m'n planten op een dag wel naar binnen vanwege de wind , en dan bedoel ik ook wind . Onder die omstandigheden had iedereen ze buiten gezet ,omdat het blad echt kapot waaide. Uit wind haalt een plant geen energie ,dus een hogere opbrengst door keiharde wind is onzin . De plant maakt bij harde wind een soort lidtekenweefsel aan waardoor de takken houterig worden. Wel belangrijk is gewone wind voor het afvoeren van het plant vocht .

 

Bij een rel LV van 80 % als het windstil is zal de plant eerder gaan rotten dan bij een rel LV van 80% als het waait.

 

Misschien leuk om te weten dat de meerderheid van alle rassen zich niet zelfstandig zou kunnen voortplanten op de lange termijn in Nederland omdat het klimaat gewoon niet geschikt is .

Niet voor niets is buitenwiet uit Nederland meestal van veel mindere kwaliteit dan binnenwiet .

 

 

Een afdakje kan helpen tegen budrot , maar het kan ook een goede ventilatie belemmeren . Zodra de regen weg is weer in de open ruimte plaatsen lijkt mij het beste .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo medeforummers,

 

Ik zat met een van de 5 planten in 1 van de laatste weken bloei, en toen ik zondag van het festival terug kwam en nog even mijn kappen op ging rollen zag ik direct een aantal rotte blaadjes.

Dus de vele regen in het laatste van de bloei maakt wel degelijk uit...

 

Heb ondertussen de grootste toppen van deze plant geknipt en goed geinspecteerd op rot. Ook heb ik hem direct na het aantreffen van het eerste rot naar binnen gezet.

Nu heb ik volgens mij de rot grotendeels bestreden, in de andere 4 vele grotere planten (en pas 4 a 5 weken in de bloei) heb ik ook op een enkele plaats iets (rot blaadje) gevonden dit eruit geknipt en ze behandeld met spul van de bayer.

En nu heb ik ze allemaal naar binnen gezet. Wel apart die waar ik al aan heb geknipt in een stal, de twee beste in een stal en waar ik iets in had gevonden in een aparte stal, hier laat ik ze staan tot beter weer.

 

Op het dak zitten ook doorzichtige golfplaten en ik kan de bovendeuren open laten staan.

 

Denken jullie dat deze rot terug komt? en hoe kan ik de weerstand van de plantjes nog een beetje omhoog krijgen zodat ik de andere vier ook zo mooi gevuld krijg als de eerste Double Fun???

 

 

Graag jullie hulp....

 

Groetjes Keesel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt het over een rot blaadje , kessel ?

 

Heb je op die plekjes al wat dieper in de toppen gekeken ?

 

 

Als het er zo uit ziet heb je toprot.

Dit voorbeeld is wel erg duidelijk , maar ik denk dat je naar grijzige plekjes moet zoeken.

Deze plukjes kan je er heel makkelijk uit trekken. DAT is toprot

 

gallery_6678_247_23416.jpg

 

 

Dan kan je misschien het beste oogsten en watercurring toepassen.

Daarover vindt je meer op dit forum. Om precies te zijn HIER

 

 

Maar wacht even op meer reacties omdat er ongetwijfeld mensen zijn die het hier niet mee eens zijn....

 

 

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat athmos zegt is volledig waar, haal je ze naar binnen, heb je geen ventilatie meer. Ik heb ooit ook die fout gemaakt, na het weekend, konden ze de container in.

Ze lopen vaak alleen gevaar in de laatste 2 weken en dan met nat weer, geen wind vochtig, 90 %, in de maanden sept en okt.

Je kunt vaak alleen bidden voor goed weer, hoeft niet echt warm te zijn, een beetje wind, teveel is in de eindfase ook vaak een ramp, takken breken van de stam, dan zul je ze wel binnen moeten zetten.

Die van mijn staan nou ook binnen maar gaan er binnen 2 dan aan en ik wil ze niet meer nat hebben

Diegene wie ze binnen zet in de stal, zoals hij zegt, heb je daar ook verlichting en vent., anders kun je je zowiezo afschrijven.

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites
De voornaamste reden dat ik loop te zeulen met die planten is het verduisteren !

Heb jij (mono) toch ook gedaan ?

 

Daarbij,

 

Voordeel 1-----ze staan veilig. (struikrovers !)

Voordeel 2-----ze staan droog. (met fannetje zachtjes aan voor een lekker briesje)

Voordeel 3-----ze staan absoluut donker. (ik heb een buitenlamp op ca. 8 meter)

 

Ik denk dat er bijna niemand is die ontkent dat planten alleen maar sterker worden door weersinvloeden.

 

Maar het gaat ons toch om iets anders ?

 

Maar mij gaat het er om aan het eind van de rit zo veel mogelijk van een plant af te halen en het liefst zonder toprot mee te maken.

 

Dat zal bij mijn sterke early girl die altijd buiten heeft gestaan dit jaar (hier in nederland !) wederom lastig worden vrees ik !

En dan ga ik toch echt weer een dakje of zo iets bouwen......

Groeten

 

 

hoezo geen ventilatie , Ria ?

 

Ik zie een dikke top van hoge luchtvochtigheid niet door & door zeiknat worden , van regen wel.

 

Dus kies ik ook voor afdak evt icm een ventilator.

En daar zijn we weer; Planten die volop in de bloei staan gaan als het mogelijk is bij mij de schuur in. (welke luchtvochtigheid ?)

 

Evt. lampje aan........

 

gallery_6678_247_205034.jpg

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat we het zo stellen, ik heb in deze tijd nog nooit geen toprot gehad en ik doe toch al een paar jaar.

De lezers hier die ook al jaren buiten kweken zullen dat allemaal kunnen bevestigen, maar je mag ze voor mij part inpakken hoor, jij weet hoe het moet.

En die ellendie die je kan overkomen zoals je opnoemt, heb ik in al die tijd niet meegemaakt.

Wel heb ik ze wel eens binnen moeten zetten met echt slecht weer en toprot ken ik ook, maar dan ben je toch meestal een 1,5 maand verder.

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb ook geen last van toprot !!!

 

Het gaat om keesel !

 

Of heb je zijn post nog geen eens gezien ? Geef daar dan antwoord op.

 

Nee,ik doe het voor het eerst :wOOt

 

En welke ellende die ik opnoem ?

 

rustig lezen..... rustig typen........

 

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey richajax,

 

Bedankt voor de reactie. Er zaten indd een paar van die plekjes in zoals op je foto. De toppen die dit hadden waren allemaal rijp en konden dus gesnoeid worden.

 

Maar het onderste deel van de plant mocht van mij nog een beetje groeien, en hier heb ik sinds maandag (dat ze in de stal staan, met doorzichtige golfplaat en bovendeel van de deur open: dus ze hebben de hele dag normaal daglicht. voldoende??) nog alleen een enkel blaadje in gevonden iedere dag nu wel even checken.

 

Weet je hoe ik de plekjes het beste vind door met een felle zaklamp op de toppen te schijnen.

 

En Ria, dit is niet de eerste keer dat ik in mijn leven kweek, ben nu 21 en rond mijn 14e heb ik het eerste fragile plantje grootgebracht (bleek laterna een mannetje) Hoe kan ik een galerij aanmaken dan zal ik jullie mijn hele fotoboek laten zien!?

Mijn planten staan normaal onder in de wei, en langs deze weide loopt ook een rivier, dus de nachten zijn iets kouder en smorgens is het daar gewoon vochtig.

Vandaar dat ik bijna ieder jaar rond september nog last heb gekregen van toprot, maar nu is het wel ineens heel vroeg. En ik vind het zelf ook niet gek, kijk naar het weer van vorige en deze week, in neerslag en temperatuur kon het bijna herfst zijn (beetje overdreven)

 

Wat ik heb geprobeerd heb om het te voorkomen is sproeien met vital, maar pas rond eind juli. Eigenlijk te laat volgens mij. En nu heb ik dan met anti schimmel spul gespoten van bayer.

Ik hoop dat als ik ze dadelijk weer ga inspecteren ik nix meer vind, je ziet gewoon in korte tijd je droom in duigen vallen. Zo zonde!!

 

Daarom vroeg ik ook, kan ik de planten nog ergens sterker mee maken, zodat degene die er geen last van hebben ook geen last krijgen??

 

Groetjes keesel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof niet dat het echt gezond is om dat 'anti schimmel' spul van bayer laat in de bloei nog te gebruiken.

 

Maar misschien kunnen anderen daar meer over vertellen ?

Gebruiksaanwijzing zegt er niets over ?

 

 

Wat ik lees is dat het bij toprot meestal einde oefening is en dat je ze dan het beste kunt watercuren aangezien het rotprocces tijdens het drogen door kan gaan.

 

 

Heb ik het fout ? ..................... Ria misschien antwoorden ?!

 

 

 

Succes keesel !

 

 

 

En blader je wel eens door het foum ? Veel antwoorden op je vragen kunnen zo worden zo beantwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik baal flink van het weer nu, scheelt toch een paar centimeter groei per dag, en de hoge luchtvochtigheid is ook waardeloos. Gelukkig staan mn planten nog niet in de volle bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atmo schreef het al, toprot krijg je bij een hoge LV en temperaturen onder 20 graden als ik het wel heb. En onder de 20 graden is het dus het zou me niks verbazen. Maar inderdaad: keesel, zoeken en lezen! Voorpagina zelfs een joekel van een artikel hoe je een gallery aanmaakt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

.....Ben ik weer......Bij mijn weten is toprot een soort schimmel en tegen schimmels kun je spuiten. Of dit goed is of niet is moet iedereen zelf weten. Ik doe het wel als ik wat schimmel zie,maar buiten dat ik ben het ook volledig met Atmos eens: Als je een plant buiten hebt staan en die is zeiknat van de regen en je zet deze in de wind en zon is dit veel beter voor het opdrogen dan in een koude vochtige ruimte binnen.

 

Als het dagen oprij koud is en windstil en mistig s,morgens en s,avonds kan ik me voorstellen dat er snel toprot komt en grote schade veroorzaakt. Heb er zelf niet veel last van gehad. Ik had Top44 vol in de wind staan afgelopen jaar dus die waren vrij snel droog ivm met planten achter een schutting. Dit scheelt toch wel wat die wind en we hadden fijn weer.

 

Wat je hier aan kan doen: spuiten of oogsten of wegsnijden/verwijderen - maar met dat laatste moet je goed oppassen omdat bij elke beschadiging die je maakt, je weer een mooie kans maakt voor rot om weer opnieuw te beginnen.

 

Mijn gedachte is wie um nat maakt maakt um ook maar weer droog alleen duurt dit soms lang...Met alle gevolgen die je dan krijgt.

 

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

troep op je toppen spuiten die zwaar in de bloei staan kan bijna niet anders dan slecht zijn, lijkt mij dat er altijd wel wat achter blijft in je wiet.. :wOOt

Jammer dat veel mensen puur voor het geld kweken en niet aan anderen denken, als je het zelf op zou roken denk je toch ook wel twee keer na?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij zo met je lichaam bezig bent en gezond wilt doen,stop dan ook met roken.

Roken schaad de gezondeheid staat met grote letters op de sjag waar de lange sigaretjes van gerolt worden en supermarkt groente te eten want dat is ook gespoten.

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar niet met zwaar schadelijke giffen, anders zou het niet eens verkocht mogen worden. Aangezien wiet niet wordt onderzocht wil ik liever wiet die zo biologisch mogelijk is, is dat zo raar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grote verschil met zelf spuiten en de groenten die je in de supermarkt koopt is dat de bestrijdingsmiddelen op commeriële groente en fruit onder strengt toezicht staan, en wat wij als kwekers spuiten op onze wiet niet. Da's ook één van de redenen waarom ik graag zelf kweek: dan weet ik wat er op zit. Ik hou mijn hart vast voor wiet waar allerlei spul op zit dat bijvoorbeeld voor bestrijding van ongedierte op rozen of zo op zit, dat is absoluut niet geschikt voor menselijke consumptie. Vandaar dat ik zoveel mogelijk ecologische food-grade producten gebruik (ECOstyle in mijn geval).

 

En al zijn ze veilig, liever minder dan meer. Persoonlijk vindt ik dat je een rund bent als je met bestrijdingsmiddelen stunt (lol niet persoonlijk hoor, in het algemeen :wOOt ) en dat je een belangrijke verantwoordelijkheid hebt als je anderen je eigen wiet laat roken wat dat betreft.

 

als ik de keuze moet maken toprot uitknippen + wellicht eerder oogsten of twee weken voor de oogst mijn toppen bespuiten dan kies ik toch voor het eerste uit oogpunt van die verantwoordelijkheid.

 

Iedereen zal zijn eigen afwegingen maken. Maar dit is hoe ik er mee omga en ik vraag er ook altijd naar als ik wiet van een ander rook. In de koffieshop weet je dat nooit en moet je afgaan of de professionaliteit van de koffieshop houder en het vertrouwen wat hij heeft in zijn kwekers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk ik ben het met Wazzup eens,als ik maar een paar planten had zou ik dat ook doen ik ben zeker geen chemicalien fan zeker niet maar het werkt gewoon gemakkelijk en goedkoop.

 

Maar ik wil niet overdrijven maar ik denk dat ik na schatting een maand bezig ben in de vrije uren en in de weekenden en s,avonds met knippen en daarom moet ik wel afwegingen maken.

 

Elke gram die verloren gaat door toprot is zonde nu heb ik het geluk dat ik TOP44 heb en deze redelijk snel klaar zijn en deze staan ook nog eens in potten.

Ik schat dat ik rond eind september/begin october de eerste kan gaan knippen maar de vollegronders zijn een weekje of 2-3 later.

 

Daarom moet ik wel want ik kan niet overal elke dag gaan controleren op toprot.

 

By the way we zijn van topic aan het afdwalen.

 

En ik hoop dat de leesbaarheid nu wat duidelijker is geworden.

 

Greetz Bernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan je planten gerust laten staan als ze maar niet in de volle wind staan met windkr8 7

die van mij staan lekker met zn 5en op balkon waardoor er niet zo heel veel regen bij kan, de voorste 3 vangen meer regen dan de 8erste 2 die tegen mn raam aan staan.

 

tiijdje geleden was er oook behoorlijke wind ( eigenlijk staat er altijd behoorlijke wind bij aangezien ik aan de kust woon ) en toen waren er ook 2 schuin gewaaid in de potten

 

nadat ze schuin gewaaid waren heb ik er toch alsnog bamboe stokken naast gestoken en vast gebonden, dit is echt een aanrader want bij mij zijn de planten niet meer schuin gewaaid, er is er 1 overigens wel helemaal een keer omgewaaid met pot en al.

 

die heb ik gewoon weer overeind gezet en er was nix aan de hand

 

kortom je planten kunnen er makkelijk tegen tenzij het echt heel erg is

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je bomen van 2,5 meter hoog hebt staan piep je wel anders D-magic... :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dikte van je toppen spelen ook ene belangrijke rol bij toprot . De meeste planten hebben nu nog geen dikke toppen ,en dus ook geen problemen. Bij te lage temperaturen kunnen de planten hun vocht niet kwijt, daarom ook heb ik dit jaar gekozen voor een ras dat zeer kou bestendig is (relatief) , Double Fun . om tot deze soort te komen zijn heel wat jaren nodig geweest .

 

We zullen zien of ze hun belofte waarmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pokke weer! Van een van mijn planten hangen de hoogste scheuten helemaal slap. Normaal zou je verwachten dat het een tekort aan water is, maar ben bang dat het nu een overschot aan water is. Klopt dat? Straks maar eens een folietje over de bakken doen, moet niet gekker worden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren een mooie dag (hier wel iig) en je ziet dat ze lekker bijkomen als de hele dag in de zon staan....ik hoop dat er meer van die dagen komen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kobuz ; Ik zie dat bij mijn boom ook (zie foto)!

Ik denk dat dat misschien een methode is waarmee de plant zich beschermd tegen hevige regenval ?

In die schuine stand vangen ze veeel minder water.

Gaan ze weer uit die zijdelinkse stand als het even beter weer is ?

Bij mij wel.

 

 

med_gallery_6678_247_122291.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...