Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Het Verduister Topic

Recommended Posts

Ik moet er bij zeggen dat ik er wel veel tijd in is gestoken , vooral in de watergift . Verder heb ik er nauwelijks iets in geïnvesteerd , de grond was er al namelijk en de zaden ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zegt dat je veel tijd hebt gestoken in de watergift, wat heb je nou precies ondervonden aan het watergeven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de hoeveelheid water die je moet geven sterk wisselend is , dus elke dag opnieuw heb ik proberen te bepalen hoeveel water er nodig was . Tijdens het slechte weer in Mei juni toen de plante klein waren heb ik 2 weken geen water gegeven en later eind Juli 6 liter op een kuip met 40 a 50 liter grond per dag .

 

Dan kijk ik steeds naar 2 punten : De grootte van de plant en de weersomstandigheden .

 

Volgend jaar zorg ik voor een systeempje dat er voor zorgt dat het water snel goed verdeeld in de grond terecht komt ( terwijl de bovenlaag droog blijft ) want het was dit keer nog niet helemaal naar m'n zin .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat gebeurd er als de verduister cyclus onregelmatig is. Je geeft ze zeg maar wel altijd 12 uur donker, alleen soms wat langer licht en wat korter licht. Bijvoorbeeld omdat je ze de ene keer 's ochtends wat langer donker laat en de andere keer juist 's avonds eerder verduisterd? Kan dit veel kwaad?

 

Ik kan me namelijk voorstellen dat er veel mesnen zitten met onregelmatige werktijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onregelmatige tijd is voor de plant niet fijn, planten houden van regelmatige tijdstippen van licht en donker krijgen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom vraagje,

hoeveel planten kun je op een vierkante meter zetten,in de volle grond,als je doet verduisteren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Bullet,

 

Welkom hier,nieuw member :huh:

Zou je aub eerst wat kunnen gaan lezen/zoeken op het forum voordat je een al dan niet "domme" vraag stelt ?

Je bent net een paar dagen member...dit is je eerste bericht :specool

 

Even een beetje ZOEKEN please.

 

HIER misschien ?

 

Succes :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo rich,

ik heb al dagen zitten kijken,maar ik zie het nergens staan,sommige zeggen dat verduisteren helemaal niet werkt in de volle grond,ik heb met verduisteren nog helemaal geen ervaring(kheb er hier wel veel over gelezen en het lijkt me ideaal),ik heb wel planten gehad zonder te verduisteren,maar die namen per plant zeker 2 vierkante meter in beslag

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt er aan hoe groot je zak is. Je bepaalt toch zelf wanneer je gaat verduisteren? As is je plant van mij part 3 m2 en 4 meter hoog. Mag je hem nog verduisteren. Of het praktisch is, dat is een tweede. Dus je verduistert vroeg of plant laat, topt eventueel, en gaat verduisteren zodra je nog qua grootte een week of 3 groei kunt uithouden ná de eerste dag verduisteren, want veel soorten groeien nog een paar weken flink door. Maar dat ligt uiteraard ook aan je soort.

 

En waar vind je dan dat verduisteren niet werkt in de volle grond? Er is zelfs een topic in outdoor verslagen met een volledig automatische verduisterinstallatie!

 

Verder zoeken bullet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil aankomend jaar een kasje bouwen met van die doorzichtige gaten folie en als ik ga verduisteren met van die zwart/witte folie,die trek ik dan over het kasje heen.

mijn bedoeling is om de plantjes vroeg te poten en dan ook vroeg te verduisteren,mijn bedoeling was om 8 plantjes per vierkante meter,en dan kijk ik wel hoe vroeg ik moet beginnen met verduisteren,al doende leert men

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat dacht je van één per vierkante meter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb dit topic helemaal gelezen en het behandeld verduisteren waar je de potten steeds in een donkere ruimte brengt.

 

Zo n 14 jaar geleden heb ik een methode ontwikkeld voor planten die in de grond staan en ter plaatse met 20 stuks tegelijk in 3 min worden verduisterd en s morgens in 3 min weer in het volle daglicht staan.

 

Graag zou ik een topic met foto s willen maken maar ik weet niet hoe ik een foto in een topic kan plaatsen.

 

Is hierover ook informatie?

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aub

 

Ben benieuwd ;)

Je bent welkom om je methode in "mijn" sectie (Outdoor beginners vragen) te plaatsen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik snap dat je een zeil over je planten moet doen maaruhmm een paar vraagies!!

 

 

is dat niet te zwaar voor je planten? ( ik gebruik altijd stekken die zijn minder sterk dan volgroeide planten)

 

wat op het volgende komt als je een volgroeide buiten platn heb dan is die vaak wel tegen de 2 meter ( als je hem niet hebt getopt) hoe stop je daar een zeil over ? valt dat niet een beetje op?

 

nog een ding

 

ik werkte vorig jaar met 15 planten die namen al redelijk wat ruimte in!!! waar vind ik zo'n grote zeil ??!!??

 

nu ga ik dit voorjaar 100 stekken opkweken en nu is dan de hoofdvraag hoe wil ik die in godsnaam afdekken. dit valt cka op.

 

is er duzz nog een ander manier voor mensen die wat meer plantjes kweken dan normaal of moet ik wachten tot de natuur zelf over gaat op 12/12 :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

lees het topic nog eens helemaal door ipv alleen de plaatjes kijken en denk dan eens even goed na zeg, wat denk je zelf? Zoek eens in outdoor naar verduisteren, dan zie je hoe we het doen. Een boom verduister je toch ook niet. Ik zou rood zeil nemen. steekt mooi af in het veld van de boer. Oh ja, en wel van begin juli tot half augustus iedere avond he. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had vroeger "hokken"van 2 x 5 mtr met 20 planten(Citrol) erin.Het waren een soort koepelkassen.In het midden ruim 1 mtr hoog. Opbrengst gemiddeld 1,8 Kg.Als je het heel goed aanpakt 2 x oogsten in 1 zomer.Deze zomer zal ik een topic maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd DB, heb je daar ook foto's van toevallig?

 

Woist weh :whistling

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het verduisteren graag eens automatiseren , en dat mag best wat kosten gezien de resultaten .

Een groot frame met zeilen die d.m.v. een electromotor kunnen worden uitgevouwen en weer opgerolt, zo iets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dame Blanche beschrijft heb ik ook op ICmag gezien, van die gekke canadees die honderden planten in z'n achtertuin zet, gewoon een stel hele lange pvc buizen aan weerszijden in de grond steken en daar een zeil overheen trekken. Simpel om te maken en hardstikke snel gedaan om je planten te verduisteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Atmosphere

Als je een idee hebt dan is er meestal iemand anders die het ook heeft,dat is tenminste mijn ervering.

Jaren geleden heb ik in een Highlife gelezen van een amerikaan die had een loods met stenen muren met een glazen dak.

 

Bovenin was een systeem gebouwd zodat hij electrisch een zwarte rol plastic oprollen en uitrollen kon.

Onder het plstic waren lampen geplaatst die hij gebruikte om de daglengte in de winter kon verlengen en hij sloot het gordijn voor hij ging verlichten om ontdekking te voorkomen.

 

Zo kon Hij 4 x per jaar oogsten met zeer weinig energie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potchysanten worden ook verduisterd. Als je een eigen kas hebt kun je door bijvoorbeeld schermned een zwart scherm aan laten leggen waardoor je kas verduisterd wordt, zal alleen wel een erg duur geintje worden denk ik....maar lijkt me geweldig om ooit eens zo'n kas te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Priest

Ook grunneger ?

 

wat dat kweken tussen chrysanten betrefd dat kan niet meer,de AID controleerd discreet bij kwekers.

Nederland he!

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt wel mee hoor, zou het dan eerder tussen de paprika's of aubergines zetten, gaat prima!

Maar dat bedoelde ik niet..ik bedoelde dat als je een eigen kasje hebt (en dus geen kas!) dat je dan een scherm zou kunnen laten aanleggen, om daarmee te verduisteren. Maar das dus nogal een duur geintje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt mee ,heb vroeger 1986 een koepelkas van 20 x 6 mtr gehad.Het landbouwplastic was niet zo duur maar het verduisteren en ontduisteren was door 1 persoon bijna niet te doen ( 8 weken)Iedere dag dezelfde tijd.

 

Ik gebruikte zaadplanten en door het wegvallen kwam er ruimte vrij en na de oogst liet ik veel blad zitten en ik kreeg de 2 e oogst aan dezelfde plant zeer vette buds.

 

Maar ik ben er mee gestopt omdat ik het niet alleen kon doen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je op het juiste moment begint te verduisteren hoeft het maar 3 weken en dan dagelijks gedurende slechts 3 uur .

Ik wil een systeem die dat kan en dan zonder kas of kast zodat de plant het volle licht kan vangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...