Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

Het Verduister Topic

Recommended Posts

ja, 12/12 is pas in september maar ik ben er ook zeker van dat een plant met meer licht (net zoals je zegt, 14 uur) ook wel gaan bloeien of blijven bloeien. De meeste planten bloeien zo rond eind augustus, en dan is het officieel nog 14 uur licht! Wat de planten echter als licht beschouwen is wat anders denk ik. Als het nog "licht" is buiten 's avonds laat is het in feite voor de dames al afgelopen met de dag in mijn beleving, je ziet ze al gaan hangen om de slaapstand in te gaan :innocent: Kortom, je hebt wel wat speling en heel erg nauw komt het niet, het zal zo rond de 14 uren hangen denk ik.

 

Als je naar de maand augustus kijkt is het verschil in lichturen tussen begin van de maand en het einde van de maand bijna 2 uur , in juli is dat slechts één uur. Het duikelt dus wel veel sneller naar beneden. Zou wel eens interessant zijn om dat uit te testen overigens met de luxmeter erbij en te reproduceren in een hok: wanneer gaan ze nou echt bloeien in vergelijking met buiten, hoeveel uren is voldoende en wat beschouwt een buitenplant nog als "licht".

Share this post


Link to post
Share on other sites
en wat beschouwt een buitenplant nog als "licht" ?

Ik denk dat veel meer mensen daar benieuwd naar zijn.

Waaronder ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraagje tussendoor.

Dit is de eerste keer dat ik verduister, ben nu 11 dagen bezig maar zie nog niet echt bloeiverschijnselen.

Kan iemand zeggen hoelang het ongeveer duurt eer je dit normaliter of gemiddeld begint te zien?

Het gaat dus om kc33 master kush die in een schuurtje wordt gezet om 20.30 en 8.30 er terug uit.

Het schuurtje is niet stikdonker maar donker genoeg denk ik.

Voetnoot is dat de plantjes redelijk klein zijn, zo'n 50 centimeter hoog momenteel.

 

Bij voorbaat bedankt voor reacties.

groeten Jim

 

edit: probleem is 'opgelost', plant is de bloei in gegaan na 15 dagen verduisteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je naar de maand augustus kijkt is het verschil in lichturen tussen begin van de maand en het einde van de maand bijna 2 uur , in juli is dat slechts één uur. Het duikelt dus wel veel sneller naar beneden. Zou wel eens interessant zijn om dat uit te testen overigens met de luxmeter erbij en te reproduceren in een hok: wanneer gaan ze nou echt bloeien in vergelijking met buiten, hoeveel uren is voldoende en wat beschouwt een buitenplant nog als "licht".

 

Ik denk dat ook hier weer een hele reeks factoren een rol spelen zoals -hoe snel neemt het aantal lichturen af , hoe sterk is het licht gemiddeld gedurende de lichtperiode , de temperatuur , de staat van de plant.

Vaak laten gezonde planten hun blad heel sterk hangen al voor het 'donker' is ,met name als het erg mooi weer is geweest. Het wanneer ze in de bloei gaan heeft in ieder geval alles met hormonen te maken die worden gestuurd door de eerder genoemde factoren .

 

Het omhoog gaan staan van het blad of het juist gaan hangen is dus wat mij betreft ook nog een misterie. Binnen zie je het wel eens dat ze in het aarde donker hun blad strak omhoog gooien of bij zware bewolking buiten gaan ze soms al hangen , ook om bv 1 uur in de middag .

Het heeft allemaal een bepaalde betekenis , kan niet anders ,maar wat precies.... ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft een gok, verduisteren of niet.

Wanneer zijn de goede maanden, of krijgen we dit jaar helemaal geen zomer ?

Buitenkweken blijft in een glazen bol kijken.

Verduisteren is gokken op een afbloeidatum, erg leuk en als het mis gaat heb je de kans er nog iets van te maken, mits je op tijd stekken hebt genomen. Niet verduisteren is direct "all inn" gaan en gokken op een mooie nazomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo, mooie discussie hier

 

ik ben van mening dat de kleur van het licht ook meewerkt.

in de lente heb je heel helder blauw licht, maar nog niet zo intens als in de zomer

 

in de zomer wordt de kleur meer groen geel en augustus september wordt het oranje rood

ik denk dat de plant daaruit ook kan afleiden dat het jaar ten einde komt.

conclusie: de verhoudingen van blauw-groen-geel-oranje-rood veranderen naarmate het jaar vorderdt, en dat merkt de plant ook, want die reageert ook anders op andere lichtkleuren.

 

ik verwissel niet voor niets de buizen in mijn TL kastje toch??

 

ohja en nog iets,

laatst las ik iets in de highlife over het florigen, een soort stoffie dat de plant aanmaakt bij meerder nachten die langer dan 10-12 uur zijn. als er genoeg van dit stofje aanwezig is dan gaat de plant bloeien volgens mij.

 

correct me if i'm wrong

 

groet

 

BK :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als probeersel ben ik dit jaar op 19 Juni begonnen met verduisteren en daar op 23 Juni mee gestopt. Ik wilde zien of de plant dan toch de bloei door zal zetten. Nu, zowat een maand later heeft de plant zoals ik verwacht had inderdaad de boei doorgezet weliswaar een behoorlijk stressvolle periode, maar geen mannelijke bloemen aangemaakt.

 

Ik weet nog niet zeker of hij ook daadwerkelijk af gaat bloeien, maar het ziet er behoorlijk goed uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft het nog veel nut om nu te gaan verduisteren?

en van welke tijd tot welke tijd is dan het handigst voor mijn 50 cm grote stekkie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heeft nu zeer zeker nog nut ! omdat je toch nog een maand eerder klaar zal zijn .

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx :smoke en ik heb nu het halve topic doorgelezen maar ik lees overal andere tijden,

mijn plantje heeft (helaas door een grote boom bij de achterburen) maar tot ongeveer 2 uur echt zon,

ik weet niet wat dan de slimste tijden zijn voor het verduisteren?

en hoelang? 2 werken?

Edited by MStiNoS

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lichtintensiteit voor de donkere periode heb ik wel eens uitgedrukt gezien in candle light per inch... of zo... heel laag... anders gemeten dan lumen...

 

Voor de meeste planten begint de natuurlijke bloei buiten ergens in augustus... afhankelijk van de soort en omstandigheden...

 

Het lijkt me ideaal om in juli te beginnen met verduisteren... dan hoef je dit maar een maand lang te doen... daarna gaat het vanzelf goed verder... en ben je een maand eerder klaar dan normaal... meer opbrengst en betere wiet door hogere lichtintensiteit... minder kans op rot door beter weer dan later in het jaar... maar garanties daarop zijn er natuurlijk nooit...

 

Ik heb daar veel over gefantaseerd... maar nooit zelf uitgeprobeerd... met een goede nazomer laat ik ze het begin van de bloei op mijn balkon staan... en als het slecht weer wordt of ze gaan te zeer stinken haal ik ze naar binnen om af te bloeien...

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo, mooie discussie hier

 

ik ben van mening dat de kleur van het licht ook meewerkt.

in de lente heb je heel helder blauw licht, maar nog niet zo intens als in de zomer

 

in de zomer wordt de kleur meer groen geel en augustus september wordt het oranje rood

ik denk dat de plant daaruit ook kan afleiden dat het jaar ten einde komt.

conclusie: de verhoudingen van blauw-groen-geel-oranje-rood veranderen naarmate het jaar vorderdt, en dat merkt de plant ook, want die reageert ook anders op andere lichtkleuren.

 

ik verwissel niet voor niets de buizen in mijn TL kastje toch?

 

Je kunt ze met alleen blauw/wit licht toch net zo snel de bloei in krijgen op 12/12 als met meer rood licht.

 

Het zonlicht rondom 23 juni bevat niet minder rood licht als de najaarszon maar wel meer andere kleuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
thnx :nerd en ik heb nu het halve topic doorgelezen maar ik lees overal andere tijden,

mijn plantje heeft (helaas door een grote boom bij de achterburen) maar tot ongeveer 2 uur echt zon,

ik weet niet wat dan de slimste tijden zijn voor het verduisteren?

en hoelang? 2 werken?

 

help deze arme noob eens? :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
.. Vaak laten gezonde planten hun blad heel sterk hangen al voor het 'donker' is ,met name als het erg mooi weer is geweest...

 

Het omhoog gaan staan van het blad of het juist gaan hangen is dus wat mij betreft ook nog een misterie. Binnen zie je het wel eens dat ze in het aarde donker hun blad strak omhoog gooien of bij zware bewolking buiten gaan ze soms al hangen , ook om bv 1 uur in de middag .

Het heeft allemaal een bepaalde betekenis , kan niet anders ,maar wat precies.... ??

Ik heb me ooit wel eens laten uitleggen dat het door het verminderen van de sapstroom komt. Die ijlt overigens nog wat na met het weer, maar als de bladeren niet meer verdampen neemt de aanvoer sterk af waardoor de druk afneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom vind ik het ook zo gek dat het blad in het donker omhoog gaat staan , 1 of 2 uur voordat het licht wordt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ochtenderectie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
hehe ochtenderectie?

haha

Wat we nodig hebben is een diepgaand onderzoek !

 

Ik heb me ooit wel eens laten uitleggen dat het door het verminderen van de sapstroom komt. Die ijlt overigens nog wat na met het weer, maar als de bladeren niet meer verdampen neemt de aanvoer sterk af waardoor de druk afneemt.

 

Ik las laatst een wetenschappelijk stuk over hele hoge bomen , en de enorme onderdruk die de stam/steel helemaal bovenin heerst . Dus zou het misschien juist onderdruk zijn die bladeren strak omhoog doet staan.

Osmose speelt naast verdamping overigens ook nog een rol bij de druk .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand misschien zo`n schema

van zons ondergang en zons opgang?

 

Die ook onder dit onderwerp staat maar dan van 2006?

 

greetz harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand misschien wanneer ik moest beginnen met weken tellen?

 

De plant heeft dus rond de 8 a 9 weken nog om af te bloeien.

 

Moet je beginnen te tellen van de eerste dag verduisteren of vanaf dat je topvorming ziet na een dag of 10?

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

off topic overigens, staat in talloze topics beschreven. Bij bloei pas, waarbij een zaailing vaak wat langer nodig heeft dan een stek om in de bloei te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...