Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
green enfield

Najaarsperikelen!

Recommended Posts

pleur hier je smurrie en ziektes neer. hoe komt 2005 over op jou buitenteeltje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door de lage temperatuur groeien de toppen niet echt goed. Ik heb een skunk #1 staan die i.v.m. schimmelgevoeligheid niet geschikt zou zijn voor buiten. Hij gaat 's nachts de schuur in en als 'ie dan nat is blaas ik 'm droog met een ventilator, zodat schimmels geen kans krijgen. In de schuur is het ook wat warmer en krijg je geen dauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu nog 4 vrouwelijke superthai X skunk over maar nog geen toppen door het slechte weer denk ik hopelijk komt er vlug veranderin :)

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest kushboertje

heb ook een skunk #1 die nu al een week of 3 4 bloeit.

s'avonds de schuur in voor de middag eruit als t mooi weer is(staan voor de raam in de schuur).

de toppen gaan niet zo heel erg hard maar wel goed vind ik.

paar haartjes die al bruin werden maar dat is al over en een beetje last van paarse takjes.

dat was t zo'n beetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb al een ontzettende spintplaag achter de rug die volgens mij nog steeds niet helemaal over is. Maar alle middelen die ik heb geprobeerd schijnen niet te werken. Nu maar hopen dat ze van mn toppen afblijven;).. en dat ik geen schimmels krijg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb al een ontzettende spintplaag achter de rug die volgens mij nog steeds niet helemaal over is. Maar alle middelen die ik heb geprobeerd schijnen niet te werken. Nu maar hopen dat ze van mn toppen afblijven;).. en dat ik geen schimmels krijg.

Wel vreemd, met dit weer spint...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ff lekker zeiken en opsommen wat ik gehad heb :P

Maar het valt eigenlijk wel mee. Eerst onbekende insecten

die wat bladeren in 1 nacht aantasten. Meteen gereageerd.

Wel met het verkeerde middel. Maar het hielp. Verder rupsen

in 1 plant. Ze hebben wat bladeren aangevroten. Met de hand

alle rupsen verwijderd die ik zag. Ze waren nog minescuul klein

en groen. Daarna direct gespoten. De rupsen zijn begonnen op

de tabaksplanten die ik erbij heb staan!

Verder zijn er twee planten licht scheef getrokken. maar dat is al

weken zo. Ze staan toch redelijk stevig. Dat is het wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb gehad: luizen, slakken, spinnen, nog een onbekend (schadeloos?) beestje en een afgebroken tak.. bovendien bloeien mn 3 plantjes nog steeds niet :P

maarja komt wel goed :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Phillyz

- 1 plant is door een mysterie uit de grond gegaan (te veel gewicht door regen en/of wind etc).

- slakken

- 3 afgebroken takken

- sprinkhanen

 

Gelukkig nog geen schimmels maar de topjes mogen nou wel is beginnen te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfff, veel stukken van mijn blaadjes worden opgesmikkeld joh:S

Best balen, ik heb wel van die biologische sizzhle, die ik onder/op mijn bladeren spuit.

En diegene die half in de schuur staan, hebben ook nergens last van.

Maar helaas ergens anders in de tuin wel:(

Miss toch maar ff verplaatsen.

groeten Tom

 

"Love Life"

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de reacties alvast tot nu toe allemaal. zelf wil ik wel een bijdrage maken maar van beestjes en schimmel heb ik nog steeds geen last. misschien helpt het dus wel als je er lieveheersbeestjes en spinnentjes in zet, alles wat ik zo in de tuin tegenkom gaat er in behalve slakken en luis.......

 

slakken bestrijd je met een schoteltje bier, hips, of met wat zout (beetje rond de pot strooien of als je in de vole grond zit helpt koffiedrab erg goed, hebben ze een hekel aan.

 

waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat nu al vanuit meerdere richtingen en eigen ervaring sprinkhanen gespot heb. op mijn werk vloog er een tegen het raam waarop een collega reageerde dat ie er pas ook een gezien had. die nozems heb ik liever niet op bezoek, tegen schimmel en beesjes kan je je wapenen maar die gasten vreten met zijn vijven een grote volwassen plant in 20 minuten op! (alleen maar een schatting, maar ik denk dat ik aardig in de buurt zit ..)

 

komt de zon nog ff lekker achter de wolken vandaan kan je al meteen een worsecase-scenario bedenken..........zal toch niet hé?

 

 

 

 

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij mij is m'n grootste plant aardig aangevallen door een of ander beest ofzo, zit een gat boven in de stam waar je u tegen kunt zeggen. Komt steeds wit-bruine pus uit vallen, kdacht eerst dat dit eitjes van een of ander beest waren maar het lijkt meer op een vage schimmel. Kheb wat dood weefsel weggesneden en het lijkt zich nu ook te herstellen, kblijf wel alleen een gat in de stam houden, alles groeit rustig door maar ik vertrouw het voor geen meter. 

 

Verder heb ik last van een plant die verder is gaan groeien buiten het gat wat ik voor der had gegraven en nu dus is aangekomen in zwaar klote zandgrond wat voor ph problemen en voedingstekorten zorgt..

 

Vergeling op aardig wat planten waarschijnlijk door een teveel aan water.

 

Planten die nog steeds niet aan het bloeien zijn.

 

En dan hebben we het schimmel seizoen nog geeneens gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

schimmel op stam of tak??

 

neem een klein kwastje, een beetje pure groene zeep (ouderwetse heldere pasta in een potje, merk goudzeep mag ook), smeer het er puur en zeker niet te dik op, kan zonder eerst de schimmel schoon te maken of af te vegen over de vlek. blijf het in de gaten houden en herhaal zonodig. maak je kwastje schoon na gebruik. de schimmel kan nu niet meer leven in het basische milieu en stopt.

zeewierkalk strooien/poederen helpt ook, ik ga het op een apart plekje wat wel aangetast zal worden testen en vergelijken met de werking tegenover zeep.

 

in al de jaren heb ik er geen een plant van zien lijden....in tegendeel.

 

ascii_walker-greenbg-resize2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Phillyz
waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat nu al vanuit meerdere richtingen en eigen ervaring sprinkhanen gespot heb. op mijn werk vloog er een tegen het raam waarop een collega reageerde dat ie er pas ook een gezien had. die nozems heb ik liever niet op bezoek, tegen schimmel en beesjes kan je je wapenen maar die gasten vreten met zijn vijven een grote  volwassen plant in 20 minuten op! (alleen maar een schatting, maar ik denk dat ik aardig in de buurt zit ..)

 

Dat viel mij inderdaad ook op! Bij een kameraad van me is 80% van zijn bladeren ook aangevreten door die groene killers. Bij mij zijn er enkel een paar gesneuveld. Het is me nooit echt opgevallen dat we dan die gifgroene sprinkhanen in NL hadden maar sinds dit jaar hoor ik ze zingen en zie ik ze luieren op m'n planten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Icarus

gelukkig geen sprinkhanen bij mij in de buurt :)

mijn kat houd er alleen wel van. :P

alle bladeren vlak bij de grond zijn kaalgevroten, wist niet waardoor het kwam tot ik hem betrapte.

Heb sindsdien wat sambal knoflook mix over die onderste bladeren gespoten...verder geen last meer gehad.

 

Jou signature valt me nu pas op green enfield

pluk de cannabis :rofl , leuk bedacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik had ook problemen met het aanvreten, ikhad een stuk of 10 stekjes gekocht, na een week ofzo, 3 of 4 van die dingen half kaal gegeten. En nu de grote planten zijn ook van onderen kaal, volgensmij vind de hond het ook een beetje te rlx... daardoor wel een grote groei achterstand gekregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo , september begint verassend goed dit jaar . M'n plant 'pakt ' 11 zonuren per dag . Op zich leuk voor nu , maar er zitten te veel toppen dicht op elkaar . En juist omdt de omstandigheden nu goed zijn worden de toppen dik , en daardoor zeer vatbaar voor schimmel wanneer het weer omslaat.

 

Doe nu alvast wat je nog kunt doen om je plant zo goed als kan door het slechte weer heen te helpen straks, zodat ze zo lang mogelijk kunnen staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- plant half uit de grond getrokken, maar de plant is over het algemeen wel stevig, ik zet hem ook niet recht, gaat prima zo.... (wel lekker groot, vooral breed)

- 1 tak (een van de grootste) afgebroken, met tape heb ik hem vast kunnen plakken, doet het zowaar weer prima

- sprinkhanen, nu geen last meer van

- klein beetje schimmel ergens op een tak gezien, moet ik nog ff fixxen

- uitermate laat dat de toppen te voorschijn komen (bij de pot wel inmiddels al klein, maar in de grond zie ik nu pas de haartjes overal komen terwijl ze sinds 12 mei ofzo al buiten staan

 

al met al, kut zomer...

Share this post


Link to post
Share on other sites
- klein beetje schimmel ergens op een tak gezien, moet ik nog ff fixxen

hoe fix jij je schimmel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Aan 't begin van 't jaar belachelijk veel naaktslakken gehad, korrels tegen gestrooid (ga ik volgend jaar toch maar wat biologischer aanpakken, ben eigenlijk niet zo'n voorstander van vergif)

- Wat bladluis gehad, 1x gespoten met mix van tabak, spiritus en zeep heeft dit opgelost.

- De stam van 1 skunkplant is gespleten op de plek waar ie getopt was, met van dat groen geplastificeerde opbinddraad weer bij elkaar gebonden en sindsdien gaat ie weer prima, ik heb dit vervolgens bij de andere skunkplanten ook gedaan.

- In 2 planten die in een wat kleinere pot stonden en dus net tijdens 't kutweer van 2 weken geleden al gingen bloeien wat schimmel gehad, besmette delen d'r uit geknipt, ga binnenkort all sporen die ik nog op de stam tegenkom met groene zeep bewerken

- Sinds een maand ofzo af en toe weer wat gaten in de bladeren, dit zouden best eens sprinkhanen kunnen zijn, want ik ben er al een aantal tegengekomen in de tuin. Ik heb echter niet de indruk dat ze een groot gevaar vormen voor m'n planten omdat de schade erg mee lijkt te vallen. De sprinkhanen die ik in de tuin zie zijn trouwens kleine bruine exemplaren (+/- 2cm). semi-offtopic: ik zag laats bij station sloterdijk (a'dam) echt een bigass groene sprinkhaan, ik heb die dingen zelf ook nog nooit in nl gezien, dus dit zou best eens een nieuw fenomeen kunnen zijn.

 

interresant topic trouwens

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er net achter gekomen dat die "schimmel" waar ik eerder over poste een stel onbekende beesten zijn toen ik een zijtak weg knipte, kan geen enkele plaats op het internet vinden die zoiets omschrijft..

 

Ze zitten dus in de stam, maken een gat in de stam om lucht te halen en hun troep te dumpen.. Troep ziet eruit als een soort schimmel of pus, lijkt op miniscule witte eitjes, maar zal wel gewoon restjes van je binnenuit opgegeten stam zijn (scheit dus)..

 

Kan dus gvd niet zeggen wat het zijn, maar om je een idee te geven, het lijkt sprekend op de larve van de rozenkever:

EngerlingKevers.jpg

van: http://www.biobest.be/

 

Niemand hetzelfde probleem dit jaar? Nog nooit zoiets gezien, fucking parasieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...