Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

VolcanicSea

Ronde 3 onder dubbele Fluence Spydr 2i

Recommended Posts

12 minutes ago, VolcanicSea said:

Haha ja i know, maar ik heb het idee dat ik nog zoveel moet leren.

Laat staan dat ik nu begin met moedertjes...

En ook die kun je het beste uit regulier zaad halen van wat ik begrijp?

En ja ik weet dat je ook gefeminiseerd zaad als moeder kunt gebruiken...

Wat ik niet begrijp ik juist dat ik herma's wil voorkomen, dan krijgen stekken van fem. moeders toch ook die ''traits'' mee?

En allemaal los hiervan heb ik niet echt ruimte voor nog een tentje.

Geloof de meesten hier nou maar dat van fem. zaad ook gewoon prima moeders te maken zijn. Je moet natuurlijk wél eerst het betreffende zaadje uitvoerig testen. Ik ben zelf ook nog regelmatig op zoek naar de moeder aller moederpheno's. Ik ontkiem een zaadje, groei het voor en neem er 2 stekken van. De zaadplant gooi ik vervolgens weg. Ik wil immers alleen weten hoe een stek het zal doen. Vervolgens wortel ik de 2 stekken en bloei er 1 af, de andere stek hou ik als genetica in leven totdat ik kan zien hoe de afgebloeide stek levert en wat zijn eigenschappen zijn. Ook kun je al beoordelen of de pheno makkelijk stekbaar is. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon ergens een keer stekken kopen en dan pak je er een paar meer en zet daar moeders van. 

Echt easy. Meestal heb je dan ook meteen een goeie genetica want een stekkenboer heeft DE goede dame al een keer voor je geselecteerd. Als je dat zelf moet gaan doen ben je een half jaar verder voordat je er eindelijk 4/6 goede moeders waar je stekjes van kan gaan snijden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, pindarots123 said:

Geloof de meesten hier nou maar dat van fem. zaad ook gewoon prima moeders te maken zijn. Je moet natuurlijk wél eerst het betreffende zaadje uitvoerig testen. Ik ben zelf ook nog regelmatig op zoek naar de moeder aller moederpheno's. Ik ontkiem een zaadje, groei het voor en neem er 2 stekken van. De zaadplant gooi ik vervolgens weg. Ik wil immers alleen weten hoe een stek het zal doen. Vervolgens wortel ik de 2 stekken en bloei er 1 af, de andere stek hou ik als genetica in leven totdat ik kan zien hoe de afgebloeide stek levert en wat zijn eigenschappen zijn. Ook kun je al beoordelen of de pheno makkelijk stekbaar is. 

Klinkt leuk.  Ik wilde dat ik de tijd en vooral de  plek had om dit te kunnen  doen. Lijkt me een leuke hobby. Helaas ben ik blij dat ik nog ergens een moedertentje heb kunnen plaatsen en een propagator. Ik zit nokkie vol.

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, VolcanicSea said:

En ja ik weet dat je ook gefeminiseerd zaad als moeder kunt gebruiken...

Wat ik niet begrijp ik juist dat ik herma's wil voorkomen, dan krijgen stekken van fem. moeders toch ook die ''traits'' mee?

Die herma "traits" hebben op zich niets met gefeminiseerd zaad te maken. Het heeft te maken met de manier waarop het zaad gemaakt wordt. Ze dwingen vrouwelijke planten tot herma om stuifmeel te oogsten. Dat gaat uiteraard het makkelijkste met planten die van nature al een hoge herma neiging hebben. De breeder moet dus eerst de planten selecteren om alle herma planten eruit te halen. Daar zit hem echter nog wel eens het probleem. Dat kost tijd en geld. Plus ze moeten het ook wel echt goed doen. Niet elke breeder is daar even correct of kundig in.

Ik heb zelf overigens ook zat herma's gehad uit regulier zaad. Een keer zelfs 100%. Een zakje van 10 reguliere Ketama zaden waar alle vrouwelijke planten herma waren. Uit fem zaad heb ik haast nooit herma's gehad, maar goed daar heb jij weinig aan ;)

Zelf doe ik hetzelfde als wat Pindarots zegt. Ik neem van alle fem zaadplanten een stek vlak voordat ze in de bloei gezet worden. De stek van de "beste" plant(en) wordt dan een moeder. Dan heb je wel nog een tent extra nodig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen deskundige op het gebied van moeders.

Maar ik heb een beetje geëxperimenteerd met moeders, en de ruimte die je daarvoor nodig heb, kun je nauwelijks een tentje noemen.

Kan je bij wijze van spreken in de meterkast doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, JackyH80 said:

Gewoon ergens een keer stekken kopen en dan pak je er een paar meer en zet daar moeders van. 

Echt easy. Meestal heb je dan ook meteen een goeie genetica want een stekkenboer heeft DE goede dame al een keer voor je geselecteerd

Dit was dus ook precies mijn gedachtegang. 

En zo heb ik het ook gedaan. 

Werkt goed:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij heeft 32 planten staan. Dat zijn dan dus 32 "moeders" totdat je weet welke je weg kan gooien. Maar goed, je kan ze vrij klein houden inderdaad. Je hebt van "bonsai moeders". Heb er zelf nooit veel success mee gehad om dat lang in leven te houden.

Een moeder houden waar je stekken af kan halen voor 32 planten zal toch ook wel een flinke omvang moeten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had vorige keer van 2 kleine moeders 47 stekken vanaf gehaald

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kluns said:

Ik had vorige keer van 2 kleine moeders 47 stekken vanaf gehaald

Ah ok. Zal er ook vanaf hangen hoe groot je stekken zijn. Ik heb zelf al een flinke plant nodig voor 20 (grote) stekken.

 

Voor wat betreft stekken kopen of zelf selecteren, ik merk juist dat ze liever mijn eigen kweek hebben dan standaard spul van de stekkenboer. Ik kweek zeg maar meer voor de fijnproever dan voor de grote massa.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plus dat je ook nog eens het risico loopt om een een hele dierentuin aan beestjes mee te krijgen van een stekkenboer, die houd ik hier toch liever ver weg door alles zelf in de hand te houden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je gelijk in, kleine stekjes. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu 6 moeders staan, en heb maar 19 stekken nodig. Is eigenlijk beetje veel. Maar beter te veel als te weinig.  Met 6  moeders is mn 1m2 tent wel vol. Denk na 2 rondes flikker ik de moeders weg en maak ik weer 6 nieuwe.  

Ik wil niet weer hebben dat mn moeders op zijn. (Dat ze steeds lichter worden en een vreemd model hebben omdat ik 'm helemaal kaal.moet knippen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom top je Indica D genetica? Wil je meer blad? 
 
Minder planten die als kegels de oppervlakte bedenkt ...... creëer  je meer opervlakte denk ik......of ben ik weer wappie? 
 

Ook zetten minder planten zichzelf minder snel in de schaduw 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens van mei tot juli kun je ook je moeders gewoon buiten zetten. Alleen heb je dan een risico dat je het ongedierte erop hebt hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minutes ago, Kluns said:

Ik had vorige keer van 2 kleine moeders 47 stekken vanaf gehaald

@Kluns    daarna kon je die moeders toch meteen wegflikkeren ? Die plant was toch helemaal kaal of niet? Want neem aan dat die nog niet zo heel oud waren als je zegt 2 kleine moeders?

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt @JackyH80.

En van 2 stekjes had ik weer 2 nieuwe moeders gemaakt!

Maar nu ik maar 9 stekjes nodig heb, hou ik wel dezelfde moeder. 

Die 9 stuks kan ze makkelijk missen. 

Ik heb er een tab bij gedaan omdat ze wat geel blad kreeg, en nu ziet ze er weer prachtig mooi uit. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zelf nog een middenweg gaan zoeken hoelang ik met een moeder ga doen. (Ja ik weet je kan ze maanden tot jaren houden maar dat vind ik toch een risico want ik wil geen stekjes meer pakken van die halfgare of demente moeders)  

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Kluns said:

Klopt @JackyH80.

En van 2 stekjes had ik weer 2 nieuwe moeders gemaakt!

Maar nu ik maar 9 stekjes nodig heb, hou ik wel dezelfde moeder. 

Die 9 stuks kan ze makkelijk missen. 

Ik heb er een tab bij gedaan omdat ze wat geel blad kreeg, en nu ziet ze er weer prachtig mooi uit. 

 

Wat bedoel je met een tab?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, P H donner said:

Ook zetten minder planten zichzelf minder snel in de schaduw 

Zichzelf?

Elkaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm...  @Kluns   ik heb gemerkt dat je de moeders zo min mogelijk voeding moet geven, dat was o.a. het probleem (denk ik) waardoor m'n stekken na een dag of 7/10  altijd snel geel werden. Nu geef ik 3 a 4 weken voordat de stekken eraf gesneden  worden niks meer behalve water geven.  Je stekken moeten niet gewend zijn aan een hoge ec, dan reageren ze snel  (met geel worden)heb ik gemerkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha. 

Daar zal ik dan nog achter moeten komen. 

Als dat zo is dan ga ik niet meer lopen klote met een vaste moeder, maar dan zal ik van 1 stekje een nieuwe big mama maken. 

Ik zal daar op letten als ik de volgende keer daar stekken vanaf haal:smoke

Thanks voor de warning:excl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ grammatica Mot :P 

Één plant zet zichzelf nooit in de schaduw!

Te veel planten zetten elkaar in de schaduw. Daar komt de strategie bij kijken :nerd

Hongerige moeders geven makkelijker wortelende stekken idd

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ik heb van die grond gehaald bij de aveve, en daar zou voor 100dagen voeding in zitten.  Maar als jouw moeders natuurlijk geel worden dan moet je wel bijvoeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar dat ik bijgevoed had:D

Nu staat ze er zo bij... 

IMG_20200321_004327.thumb.jpg.8393b5fb7cc855c2b32207dfeb2a5bb3.jpg

Edited by Kluns
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...