Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

RobinAlberts

Alien Rdwc 2X660 Lumatec Bubbelgum En Ghe Voeding

Recommended Posts

Ik ga proberen om dit wat inzichtelijker te maken en ook snappend, niet alleen voor mij maar ook voor anderen :book:

Ik wil namelijk in de toekomst een DWC sets aanschaffen en op die manier gaan groeien.

Dit omdat het een beste schone methode is en geen grond hoef te slepen of moet opwaarderen, en een uitdaging ga ik niet uit de weg :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

In leidingwater zit veel bicarbonaat(hco3-) dat reageert met de h+ ionen van het zuur. Daardoor stijgt je ph van je voedingswater.. meestal is dit na een dag wel uitgereageerd.. afhankelijk van hoeveel bicarbonaat er in je water zit. Als je regen of osmose water gebruikt zul je hier geen last van hebben.

Ik maak mijn ph meestal aan op 5, en dan een dag later is het 5.5.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ionen uitwisseling gebeurt overigens ook in je wortelmilieu. Doordat de planten meststoffen opnemen en hun lading kloppend moet blijven scheidden ze h+ ionen of oh- ionen uit waardoor je ph in je wortelmilieu ook kan stijgen of dalen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Gerrit! Dat heb ik ook vandaag gelezen.

 

Kort gezegd: door dat planten meststoffen opnemen die aan oh+ of aan oh- ionen vast zitten veranderd de ph.

 

Ik denk dat je ook kan zeggen als je ph per dag veel verschilt dat je planten veel meststoffen verbruiken.

 

Goed om te weten dat bicarbonaat reageert op zuur en dat het na een dag een stabiele Ph zou moeten geven.

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kort gezegd: door dat planten meststoffen opnemen die aan oh+ of aan oh- ionen vast zitten veranderd de ph.

Het gaat er niet om waar die stoffen oorspronkelijk aan vast zaten. Het gaat om de lading van de ionen

 

We hebben het dan over anionen (negatief) of kationen (positief). Als de plant een ion opneemt dan geeft die weer een H+ of een OH- af (afhankelijk van de lading van het ion) om daarvoor te compenseren. Wat dus een effect op de pH heeft.

 

Opname van positieve ionen laat de pH stijen en van negatieve ionen daalt de pH. Cationen zijn bijvoorbeeld Ca+, K+, Mg+ en NH4++. Anionen zijn bijvoorbeeld PO-3 en NO3-.

 

Het is dus belangrijk om bij de voeding ook te zorgen dat de verdeling anionen en kationen gelijk is. Ik heb ooit een discussie gehad met een voedingsfabrikant dat ik de A en B in een andere verdeling wilde mengen en of dat kwaad kon. Hij legde me toen uit dat je dan die ratio verstoort en dat je dan pH problemen kan krijgen. Ben dus maar op een andere voeding overgestapt :)

 

Ik heb bij mijn eigen kweek nu ook een pH probleem. De pH blijft sterk oplopen. Dat zou ook aan de voeding kunnen liggen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n fout maken. Daar zouden meer klachten over moeten komen.

 

Het kan ook door een te hoge of te lage EC komen. Bij een te lage EC loopt de pH doorgaans ook op (en de EC ook). Bacterien kunnen de pH snel doen dalen. etc etc.

 

Maar goed, normaal gesproken (als je de boel een beetje goed ingeregeld hebt) blijven de EC en pH redelijk constant.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er ook dingen waar jij geen verstand van hebt? :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefrast,

 

De plant geef toch niet de HO- of H+ af? Hij verbreekt toch alleen de verbinding met het Ion? En als dat Ion een positief of negatief geladen deeltje "vast geplakt" heeft zitten komt dat er toch vrij?

 

Zeer interessante materie :D wil er graag meer over weten, is er toevallig een site waar het in detail besproken wordt?

 

Nu snap ik ook waarom A en B altijd (in theorie) gelijk moeten zijn :P

 

 

Gr, X

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er ook dingen waar jij geen verstand van hebt? :)

Ha, cannarie. Er zijn er nog genoeg hoor :ph34r:

 

 

De plant geef toch niet de HO- of H+ af? Hij verbreekt toch alleen de verbinding met het Ion? En als dat Ion een positief of negatief geladen deeltje "vast geplakt" heeft zitten komt dat er toch vrij?

Ja de plant geeft H+ of OH- af. Een ion heeft helemaal geen verbinding. De ionen onstaan als zouten oplossen in het water. Dan heb je dus een los Ca+ ion in het water. Dat het ooit CaCl is geweest of Ca(NO3)2 doet er dan niet meer toe.

 

In de praktijk is het nog veel ingewikkelder natuurlijk. Ook de oplosbaarheid speelt mee. Die zelf ook weer door de pH beinvloed wordt. De planten zelf nemen ook niet alles even makkelijk op. Fosfor schuift bijvoorbeeld sneller naar binnen. Opname is ook anders met leeftijd van de wortels. Calcium wordt vooral opgenom,en door de verse wortelpuntjes.

 

Maar goed, het basis principe blijft hetzelfde. Door opname van ionen en de compenstaie om de lading neutraal te houden, verandert de plant (mogelijk) de pH van de grond/ het water.

 

Voor meer info misschien even Googlen op die termen?

 

Ik vond bijvoorbeeld dit document van een VWO opdracht met veel uitleg: http://www.vakkenweb.nl/vak/nlt/xtra/protocollen/Zure%20wortels.doc

 

Of deze (engelstalig)?:

https://organicsoiltechnology.com/ph-and-organic-substrate-nutrients.html

https://manicbotanix.com/ph-in-hydroponics/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit het dan met mijn 3 part ghe voeding? Ze moeten bijna nooit in gelijke hoeveelheden er in...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grow 1 component

Bloom 1 component

Macro nutriënten

 

Andere samenstelling aangepast op de voeding behoefte als er hydro word gekweekt

 

 

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras typ je dit allemaal serieus uit je hoofd?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dames staan er goed bij.

Nog niks van groei.

Maar ze zijn volop wortels aan het maken.

Komen er al veel uit de net pots :)

 

Groei zal zo wel ingezet worden.. toch??

 

O ph was opgelopen tot 7.3

 

Weer op 5.8 gezet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat klote dat het steeds blijft oplopen.

 

Heb je van die kleikorrels in je netpotten zitten?

 

 

 

EDIT. En wat megakut dat je geen foto's kunt plaatsen doordat dit forum niet vlekkeloos werkt.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heb er idd klei korrels in zitten.

Deze heb ik eerst grondig gewassen.

 

Daar zal het probleem niet in zitten.

 

 

Ik edit mee... foto's!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras typ je dit allemaal serieus uit je hoofd?

De formule van Calciumnitraat moest ik opzoeken en die links natuurlijk, maar voor de rest zijn het toch geen "weet" dingen die ik schreef?

 

Het is meer een algemeen iets dat voedingopname een (mogelijk) effect heeft op de pH. Dat weet ik uit mijn hoofd ja.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heb er idd klei korrels in zitten.

Deze heb ik eerst grondig gewassen.

 

Daar zal het probleem niet in zitten.

Ik heb nu dus hetzelfde probleem. Ook met wat kleikorrels, maar ik kweek altijd met kleikorrels en nooit problemen mee gehad. Welicht dat je met nieuwe kleikorrels een tijdje een wat oplopende pH kan zien, maar dat moet toch ophouden inderdaad.

 

Misschien hebben we wel last van basische lucht ofzo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat me opvalt is dat er echt maar een paar druppels ph- nodig zijn om van 7.4 naar 5 8 te gaan...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal dan komen doordat je die carbonaat buffer eruit gehaald hebt. Dan kan de pH inderdaad enorm heen en weer zwiepen bij de minste geringste toevoeging van wat zuur of base.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou eens bij GHE informeren of je met de Flora series het standaard hydro schema wel kunt volgen.

Iets zegt me dat je eea aan moet passen omdat je recirculeert.

 

De GH site bevat een duidelijk onderscheid in schema's waar de EU site dat niet heeft, zie de links hieronder

 

GH

 

GHE

 

Ook zou ik het water uit je DWC eens proberen te meten bij andere temperatuur, niet elke meter kan goed compenseren

 

KLIK

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik al het schema speciaal voor rdwc.

 

Water temperatuur was gister 21.. vanmorgen 23.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

GH is net ff wat anders dan GHE al is het allebei General Hydroponics.

Ik zou ff navragen of je het 1-1 over kan nemen.

 

Vergeten :innocent:

Welke uitvoering staat er op de fles (hard of zacht water) en wat voor soort water gebruik je?

Een niet kloppende combi kan voor heel rare dingen zorgen.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel water moet je steeds bijvullen?

En hoe pak je dat aan? Voeg je water toe en breng je dan je EC van het totaal weer op orde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...