Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Worm

Diy Cob Armatuur

Recommended Posts

Dank voor de veren in mijn reet! Erg aardig maar er hoeven er geen meer bij, de veren die er al inzitten doen al zeer genoeg :D .

 

Zullen we de g/w, g/umol, g/m2 en efficiëntie discussie verder voeren in het draadje Cree leds van Sativied?

 

http://www.wietforum.nl/topic/121135-cree-leds/

 

Houden we dit bouwdraadje een beetje overzichtelijk ;) .

 

 

Maandagmiddag ben ik weer in de gelegenheid om verder te gaan met prutsen, zal dan ook weer een update doen.

 

Gr,

 

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat later dan gepland vandaag wat aan het prutsen geweest. Echt heel ver ben ik niet gekomen omdat ik tegen een probleem ben aangelopen bij het boren en vast schroeven van een cxb3070 holder. Mocht iemand bij kingbrite de cxb3070 bestellen met de door hun geleverde heatsink, vraag dan om een juist voorgeboord en getapt exemplaar, ga niet zelf lopen kutten als je niet echt een doe het zelver bent....

 

Ik heb 1 heatsink aardig beschadigd bij het voorboren en het gebruik van een zelfborende schroef. Het voorgeboorde gat was 3 mm en heb geprobeerd om daar een 3,5 mm zelfborende plaatschroef in te draaien, gevolg schroef brak af. Met een wat grotere boor de afgebroken schroef er zo goed als uitgekregen maar resultaat is een aardig verneukte heatsink. Hij was niet echt vlak meer, heb met een schuur papier het aardig weten te herstellen. Gelukkig kan ik de heatsink nog wel gebruiken voor een cxb3590 holder.

 

Het frame zit zo goed als in elkaar, er moeten nog 2 dwars stukjes gezaagd en bevestigd worden, de driver zal hier dan op gemonteerd worden. Het monteren van de driver, het aansluiten van de driver op cobs en aansluiten op verdeeldoos/netspanning zal als laatste gebeuren.

 

gallery_20993_19018_55493.jpg

 

 

Vanavond draai ik het hele frame uit elkaar en laat ik een kennis de 4 heatsinks, waar de cxb3070´s komen, voorboren (3mm) met een kolomboor en scoor ik morgen zelftapers (3mm) (dus geen zelfborende schroeven!!)

 

Morgen verder met prutsen, planning is om morgen alle cobs op de heatsinks te monteren en te bedraden.

 

Tot zover.

 

:spliff:

Edited by Worm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

pssssst..Je zelftapper valt in het gat nu.. :likken: :innocent:

Zelftapper m5 bijvoorbeeld = 4,5/4,8 voorboren.

Zou 3.3/3.5 doen, en M4 zelftapper pakken, dat gaat ook wel,is maar aluminium,en past ook,

alleen breek je snel prutschroefjes er in af, het is zeer taai, en vreet om je boortje heen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pssst mijn kennis zei precies hetzelfde, er zitten nu 3,5mm gaatjes in en er ga M4 zelftappers gebruiken.

 

Maar dank voor jou input, wordt gewaardeerd! :D

 

 

@topic

 

Voordat ik de cobs ga bedraden hieronder ter controle een tekeningetje.

 

gallery_20993_19018_26243.jpg

 

Dus fase draad driver naar de + => - naar de volgende +, tot het cirkeltje rond is en uitkom bij de nul draad terug naar driver.

 

Graag tips of commentaar.

Edited by Worm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga dit volgen :specool

ik denk dat ik dit zelf ook kan .

met dat schema ?

die rode draad .

rood is vuur is plus ?

zo leerden wij dat vroeger .

:jump:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hola error de terror!!

 

Als prutser worm dit kan, kan macerror het ook.

 

Rood is inderdaad vuur = auwww/pang/kriebel/huil... :lol:

 

 

@topic

 

Vandaag op tijd thuis dus meteen verder gegaan met prutsen.

 

Monteren cobs op heatsinks:

 

Benodigdheden monteren Cobs

gallery_20993_19018_230288.jpg

 

Markeren holders thv de +

gallery_20993_19018_302042.jpg

 

Aanbrengen koelpasta

gallery_20993_19018_559080.jpg

 

gallery_20993_19018_468874.jpg

 

Vastschroeven holders

gallery_20993_19018_300121.jpg

 

Alles gemonteerd

gallery_20993_19018_116296.jpg

 

 

Benodigdheden bedraden

gallery_20993_19018_330914.jpg

 

bedraden cobs

gallery_20993_19018_129459.jpg

 

gallery_20993_19018_425829.jpg

 

Tot zover....

 

 

:spliff:

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

top

 

dit lijkt me nog wel makkelijk. net een computer onderdeel monteren

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super gedocumenteerd man. Zo is het toch klip en klaar dat het helemaal niet moeilijk is om zoiets zelf te bouwen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@misterx en wietefras

 

Ik hoop dat anderen die er tegenaan zitten te hikken wat aan dit draadje hebben.

 

Het is absoluut niet moeilijk om een armatuur in elkaar te zetten, als je jezelf een beetje inleest in de verschillende topics dan kom je er wel. Als ik het kan, kan echt iedereen het. Ik ben zo'n type die zijn gereedschap vaker uitleent dan het zelf gebruikt... :whistle:

 

Het is soms een beetje gepriegel met kleine schroefjes en cobs die niet in de houder willen maar met een beetje geduld... Het armatuur is niet helemaal recht/haaks en de gaten zitten ook niet op 1 lijn maar goed het functioneert en daar gaat het tenslotte om.

 

Bezoek was net vertrokken dus kon het niet laten om even te testen. Met wat wago klemmen het netsnoer en de cob draden aan de driver gezet, stekker in de muur.... niks... Alle draden nagelopen en gekeken of alle cobs wel juist waren doorverbonden en daarbij niks kunnen vinden. Alle schroeven nog maar eens een beetje aangedraaid, stekker in de muur weer niks. :verryangry: :argue :kill: ram op tafel => felle licht flits . Na nader onderzoek bleek een contactpuntje van een cxb3070 holder niet helemaal op de cob te komen. Los gedraaid iets gebogen en weer opnieuw vast geschroefd, stekker in de muur en tsjaka er was een bak met licht.

 

gallery_20993_19018_265766.jpg

 

Maak van het weekend de driver en 2 verdeeldozen op het armatuur, tevens ga ik het allemaal definitief aan elkaar doorverbinden. Ook zullen er dan 4 M4 ophang ogen in het armatuur komen. Ik ben er nog niet over uit wat voor katrol systeem ik ga gebruiken, er zijn zoveel verschillende soorten... Ik zal mij daar eerst eens wat in moeten verdiepen welke het beste toepasbaar is in een tentje.

:spliff:

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

en toen was er licht! :verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@misterx en wietefras

 

Ik hoop dat anderen die er tegenaan zitten te hikken wat aan dit draadje hebben.

 

Het is absoluut niet moeilijk om een armatuur in elkaar te zetten, als je jezelf een beetje inleest in de verschillende topics dan kom je er wel. Als ik het kan, kan echt iedereen het. Ik ben zo'n type die zijn gereedschap vaker uitleent dan het zelf gebruikt... :whistle:

 

Het is soms een beetje gepriegel met kleine schroefjes en cobs die niet in de houder willen maar met een beetje geduld... Het armatuur is niet helemaal recht/haaks en de gaten zitten ook niet op 1 lijn maar goed het functioneert en daar gaat het tenslotte om.

 

Bezoek was net vertrokken dus kon het niet laten om even te testen. Met wat wago klemmen het netsnoer en de cob draden aan de driver gezet, stekker in de muur.... niks... Alle draden nagelopen en gekeken of alle cobs wel juist waren doorverbonden en daarbij niks kunnen vinden. Alle schroeven nog maar eens een beetje aangedraaid, stekker in de muur weer niks. :verryangry: :argue :kill: ram op tafel => felle licht flits . Na nader onderzoek bleek een contactpuntje van een cxb3070 holder niet helemaal op de cob te komen. Los gedraaid iets gebogen en weer opnieuw vast geschroefd, stekker in de muur en tsjaka er was een bak met licht.

 

gallery_20993_19018_265766.jpg

 

Maak van het weekend de driver en 2 verdeeldozen op het armatuur, tevens ga ik het allemaal definitief aan elkaar doorverbinden. Ook zullen er dan 4 M4 ophang ogen in het armatuur komen. Ik ben er nog niet over uit wat voor katrol systeem ik ga gebruiken, er zijn zoveel verschillende soorten... Ik zal mij daar eerst eens wat in moeten verdiepen welke het beste toepasbaar is in een tentje.

:spliff:

 

Worm

Ik had hetzelfe , visite weg, eindelijk ff testen midden in de nacht, champagne erbij, stekker erin............ niks.... :wtf2: :|,maanden voorbereiding en gvd niks??

Zelfde probleem, zo'n contactpuntje , heb er ff aan zitten frotten, en hij doet het verder, maar zal dat soms een zwak punt zijn?

De contactpuntjes van de houders, t.o.v. de led?Zijn maar kleine pinnetjes ook vind ik, volgende armatuur soldeer ik de draden op de COB,is meer failsafe denk ik.

 

Ander dingetje.. 1 druppel koelpasta ter grootte van een rijstkorrel in het midden van de COB aanbrengen, is meer als voldoende , en spreid beter uit als het hele achterkantje verven met koelpasta :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit er goed uit simpel en strak had je nog van die thermal pads bij gekregen ? Goed dat je ze niet hebt gebruikt ! Gelijk weggooien.

 

Ben ook bezig met het bouwen heb het wel simpelere aangepakt. Eigenlijk beetje als growmau5, veel succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@skunk

 

Yep gelukkig wel! Straks alles afmaken, want de Selene's staan al iets te lang te wachten op hun definitieve onderkomen onder de cob zon ;) .

 

@Globetrotter

 

Keus gemaakt dus? :D

 

Alvast succes met bouwen!

 

 

@ziggy

 

Heeft er gewoon mee te maken dat de holder niet helemaal recht is. Tis ook aardig teer spul moet ik zeggen. Vooral de holders voor de cxb3070. Zitten ook wat uitstekende deeltjes op waardoor holders niet helemaal lekker tegen de heatsinks aankomen. Bij de holders van de cxb3590 heb ik dat probleem veel minder, ook het erin klikken van de cob ging een stuk makkelijker.

 

Of solderen nou zoveel beter is durf ik niet te zeggen. Hebt ook maar 1 kans met solderen, breekt het af is cob afgeschreven.

 

Mbt dat puntje koelpasta heb je helemaal gelijk! Smeerde alles onder, met plastic kaart meeste eraf geschraapt en bij volgende cobs gebruikt. Na 2 cobs een drupje op plastic kaart toegevoegd en dan op cob smeren beviel mij het best. De rest van de cobs dus allemaal op die manier van koelpasta voorzien.

 

@kapteinkoek

 

Dank! Simpel is het inderdaad en het was 1 van mijn vereiste dat het in elk geval een stevig geheel zou zijn en dat is aardig gelukt. Bij elkaar is het aardig gewichtig en wil niet na een tijdje een doorgezakt armatuurtje hebben.

 

Nope zaten geen thermal pads bij, hadden ze toen nog niet bij kingbrite. Waarom gelijk weggooien? Is dat niet veel makkelijker om aan te brengen dan koelpasta?

 

Het is aan een ieder om te bouwen hoe hij of zij het wilt hebben, zolang het maar functioneert en naar de zin is. Das ook wel de charme van DIY ;) .

 

Succes met je bouw!

 

 

Smoke some,

 

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Worm de rijstkorrel methode met koelpasta werkt nog sneller, waarom je die niet goed zijn ? Ze zijn veel te dik dus daar verlies je al wat warmte, ook komt de cob dus 1.5mm omhoog erdoor als je dan te strak aandraait kan de chip gaan buigen en dan knapt die omdat die pads als het ware een ophoging zijn is er ruimte voor kromming.

 

Simpel=Robuust

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay dat was mij niet bekend.

 

 

@Topic

 

Vandaag de driver en verdeeldoos op het frame gemonteerd, de draden van de cobs en het netsnoer aan de driver gemaakt en alles in de tent gehangen.

 

De stootverbinders om de cobs aan de driver te verbinden ga ik bij nader inzien niet gebruiken. Bij een paar test stootverbinders kreeg ik wel een verbinding tussen de draden maar echt vochtbestendig was het niet en zag er ook niet heel fraai uit. Besloten om de draden van de cobs en driver te verbinden met WAGO klemmen en deze net als het netsnoer in een verdeeldoos te doen. Helaas had ik de verdeeldoos nog niet binnen dus dat moet ik begin volgende week nog netjes weg werken.

 

Het gewicht van het armatuur valt al met al nog aardig mee, volgens de weegschaal is het complete armatuur 7,25 kg.

 

Ik zit nu naar boven afgerond op 530,- daar moet nog touw en een katrol systeem bij gerekend worden.

 

Paar foto´s van het aansluiten van de driver aan netspanningskabel:

 

Draden de verdeeldoos in geduwd

gallery_20993_19018_395503.jpg

 

Verbonden middels wago klemmen (rood-rood / blauw-blauw / groen-groen)

gallery_20993_19018_303363.jpg

 

Doos weer dicht

gallery_20993_19018_15063.jpg

 

 

Armatuur in de DR80 hangt momenteel aan kettingen, worden zeer binnenkort vervangen door een katrol systeem als ik een keus heb gemaakt...

 

gallery_20993_19018_159173.jpg

 

Morgen komen er 2 kuipen aarde en 4 selene´s in de tent en gaan we van start. Ik zal zo nu en dan een kleine heads up doen in dit bouwverslag.

 

:spliff:

 

Worm

Edited by Worm
  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er heel strak uit allemaal. Succes met de kweek.

 

Het lijkt alleen wel of de leds wat ver uit elkaar (en dicht op de wanden) zitten?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots

 

Thanks! Een verslag komt er niet, zal af en toe een Heads up in dit draadje doen.

 

@wietefras

Klopt helemaal dat was mij ook al opgevallen. Is ook goed te zien op de achterwand van de tent ;).

 

Als de andere verdeeldoos binnen is haal ik het armatuur er toch uit en schuif ik de beide zijkanten ongeveer 5cm naar binnen.

 

Op de foto is het niet echt te zien, maar met het oog kun je duidelijk het verschil in kleurtemperatuur zien. De 3000k geven een stuk geler (rood) licht dan de 3500k die is gewoon echt wit.

 

Heb de cobs gisteravond en vannacht laten branden als proef. Heatsinks worden wel warm maar kunt er gerust je hand op leggen. Het frame wordt ook in verloop van tijd warm en zal dus ook als een soort van heatsinks gaan functioneren. Met de afzuiger (500m3) op 30% werd het niet warmer dan 27c, zuig nu nog conventioneel van boven af. Ben benieuwd of ik de temperatuur in de herfst en wintermaanden ook op peil kan gaan houden, draai de in- uitlaat dan wel om.

 

Zo eerst kuipjes vullen met aarde,cocopeat en wormenpoep, plantjes erin voor de eerste dag cob zon.

 

 

Gr,

 

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad een mooi bouwverslag & bedankt voor het laten zien, maar was het niet beter geweest om in het midden ook nog een cree cob te bevestigen? Ik had begrepen dat ledverlichting recht naar beneden schijnt, alleen op de foto zie ik plant precies onder het midden van de lamp staan waar net geen cree cob zit, alleen de driver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staan 4 planten onder het armatuur, inmiddels zijn de cobs ook een stukje naar elkaar toegeschoven voor een betere licht verdeling. Zie de link naar het kweekverslag in mijn vorige post.

 

Zal dit weekend ook de laatste update mbt monteren verdeeldoos en aansluiten driver => cobs in dit verslag zetten.

 

Gr,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je misschien nog wat foto's van hoe je alle draden op het frame hebt weggewerkt?

 

Ben ook zeer benieuwd naar je plannen voor dat katrolsysteem. Hopelijk wanneer je zo ver bent om het te maken, dat mijn frame ook zo goed als klaar is:)

 

Ik had trouwens berekend dat in een tent van 90x90, een frame van 60x75 de meest ideale opstelling zou moeten opleveren. Je deelt de zijde door het aantal cobs aan die kant en van 1 van die delen bepaal je het midden, dat is het hart van de cob. Dan tel je nog de helft van de diameter van de heatsink erbij op en je weet hoever het frame van de wand hangt, en zodoende weet je ook hoe groot hij uiteindelijk gaat worden.

 

gallery_45860_19044_27569.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry dat ik even kom stalken :)

 

hoe gaat het met je kweek?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...