Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Silent

Feit Of Fabel ?

Recommended Posts

Om strekking te voorkomen word verteld dat als je de eerste 4 a 5 weken niet meer als 2 graden verschil hebt tussen de dag en nacht temperatuur en door middel van een zwenkventilator die de planten in beweging houd dat je dan kortere planten houd zonder strekking.

 

Feit of fabel ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het temperatuurverschil lijkt me wel een fabel aangezien minder verschil ervoor zorgt dat ze zich minder moeten aanpassen -> meer energie in de groeiontwikkeling en bloeiontwikkeling.

 

Een ventilator zorgt er natuurlijk wel voor dat ze meer energie zullen gebruiken om zich te verweren tegen de wind die tegen hun blaast -> sterkere stam.

 

Op het einde van een run bij de afrijping laat ik de temperatuur meer zakken snachts om de 'herfst' te laten doorkomen en in het begin wanneer de stekken goed zijn gegroeid durf ik wel eens tot 30+ graden gaan om strekking te voorkomen aangezien ze dan meer energie gebruiken om tegen de warmte te kunnen. Er zijn hier nog wel kwekers die goede resultaten halen op 30 graden. Ik denk wel dat het dan belangrijk is dat je goede voeding geeft.

 

De beste techniek om planten kort te houden is imo vroeg omschakelen en waar nodig fimmen of knakken. De lampen lager op het gewas houden zorgt er ook voor dat ze minder strekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet simpelweg een kwestie van 2 graden, maar is wel afgeleid van feiten.

 

Het verschil tussen temp in donker en licht periode wordt DIF genoemd. Google op DIF stem elongation of DIF plant stretch en je zult zien dat er veel onderzoek is en het voor vele verschillende planten soorten uitvoerig is getest. Het effect verschilt dan ook voor sommige soorten, maar:

- hoe hoger het temp verschil tussen dag en nacht, hoe meer strek.

- als de temperatuur gelijk is, krijg je niet meer strek, maar ook niet per se minder.

- als de temp 's nachts hoger is dan overdag, verminderd de strek, maar, komt met een aantal nadelen, zoals een verstoord metabolisme door een verstoorde thermoperiode. Dat zijn planten natuurlijk niet gewend na duizenden jaren evolutie.

 

Voor sommige soorten blijkt het alleen 's ochtends een paar uur kouder dan 's nachts te hoeven zijn, maar ja, hoe doe je dat zonder de hele nacht bij te warmen.

 

Voorkomen dat het verschil tussen dag en nacht niet onnodig hoog is als dat de oorzaak is maar verder vind ik het niet echt praktisch.

Edited by Sativied

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal mij iet verbazen omdat de plant zich niet met kou (=stress) of verschillen bezig hoeft te houden

en zich dus helemaal op[ de groei kan richten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel je voor dat als je pp hebt die groeit exact 11 dagen door voor de eerste zichtbare bloei optreed. Kan je dit dan verkorten door met elke volgende dag de lichtperiode met 2 uur te verkorten dus een afbouwende lichtduur richting de 12/12?

Noem het anders een opbouwende donkerperiode..

 

Dit om de omschakeling te voorkomen, ik ben van mening dat het doorgroeien, een vorm van strekken is omdat er een abrupte verandering optreed in de lichtciclus. Als deze gelijdelijk aan word veranderd Kan de plant hierin mee gaan zonder de klap te moeten opvangen van abrupte weiziging in de ciclus.

 

De plant zoekt dus naar het licht wat er een dag geleden nog wel was, wat de strekking als gevolg heeft.

 

Maar we moeten ons afvragen wat hier de voor en nadelen van zijn, maar de inhoudelijke ontopic is of we dit naar acuraatheid kunnen beinvloeden

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

je mag officieel de lichtciclus maar met 1 kwartier per dag op of afbouwen ?

anders krijg je ook vormen streß in de plant toch ?

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De boel gewoon direct op 12/12 zetten zodra ze vanuit de kweekbak de aarde ingaan. Weinig stress en een klein formaat plantje met top vorming van stam tot einde groei van hooguit 80 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik de strek in mijn voordeel door de planten uit te dossen en plat te leggen zodat alle internodes vervolgens weer omhoog kunnen groeien en zo niet te dicht naast elkaar zitten.

 

Dit moet je uiteraard wel juist timen maar dat is soortafhankelijk

 

Om de planten kort te houden kun je volgens mij beter een wat hogere EC aanhouden en wat droger kweken in de groeifase

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct 12/12 geeft alleen geen strek bij zaailingen. Stekken worden gesneden en gehouden onder mijimaal 18 uur licht, het moment van stress zal dus bij het aanplanten direct al plaats vinden.

 

Niet alleen de soort is van belang maar ook vanuit stek of zaad is belangrijk om mee te nemen.

 

Stekken komen sowiso onder een minimaal 18 uur lichtregime vandaan, zoals de moeders. Ze moeten immers wortelen nietwaar? Dus 12/12 zonder bloot te zijn gesteld aan een ander lichtregime is onmogelik dus bij stekken.

 

En precies wat sok stelt, de strek ten gevolg van de omschakeling naar 12u kan je ten voordele gebruiken zoals het bijgenoemde argument.

We kunnen in ieder geval stellen dat de stress niet ten gevolge gaat van de opbrengst want er worden op deze klassieke manier gewoon nette oogsten gedraaid, kan dit hoger uitpakken indien het lichtregime gelijdelijk aan word aangepast? We zullen het ooit gaan mee maken. Er zijn vast jongens die afbouwen in lichturen, want we proberen het ideale buitenklimaat binnen na te bootsen dus vanuit dat oogpunt zou je zeggen dat je geleidelijk dient af te bouwen.

 

Zal het afbouwen latere bloei tot gevolg hebben of mindere strek, of beiden, of beiden niet.

 

Wat ik wel kan vertellen is dat ik mijn bord hapje voor hapje leeg eet, als iemand mij het hele bord achterin me strot schuift krijg ik ook een punthoofd!

Edited by HackTheSystem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor temp. gebruik je dan en wat is het resultaat ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij remt juist kou de groei en veel licht remt stretching.

Kou remt niet alleen ontkieming, maar ook groei van planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

wat betrefd autoflowers op 24 uur met zwenkventilator en hooguit 2 graden verschil .

die gingen vroeger hier onder coolwhite ook strekken in de bloei .

mischien ook door te laag wattage 36 watt tl 8 .

tijdens de groei drukt dat als de ziekte maar toch even zo goed gaan ze strekken in bloei .

voeding kan ze ook extra laten strekken en te nat ook denk ik .

droger kweken vind ik link want als je kluit 1-maal opdroogd word ie nooit weer 100 punten .

maar ik maak me niet meer druk over strekkers want daar moet je gewoon een beetje van proberen te genieten .

beetje buigen trekken knakken duwen wrijven binden croppen crimpen .

beetje modelleren .

geen strekkende wietplanten baas hier .

der is ook gel voor te koop antistrek

 

. :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij remt juist kou de groei en veel licht remt stretching.

Kou remt niet alleen ontkieming, maar ook groei van planten.

maar is het niet iets als, meer stretch = meer open structuur = minder condens op de blaadjes = betere plant?
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk eens in topics van cityboxer amnees

of racker

hun passen niet de fabel maar de feiten toe\

wat betrefd temp verschil voor strek

 

rollingstoned komt altijd met verdraaide waarheden

met auteurs zoals bv elmo casto enzv

is dat niet onverwacht

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man man wat zijn we weer het wiel aan het uit vinden hé..

 

Toen de meesten van ons nog verwekt moesten worden,

werd hierover al gediscuteerd..

 

Hou d'r nou maar over op zou ik willen zeggen,

De meest beproefde methode is dood eenvoudig 600/660 w op een m2.

Alles wat je er daarboven gaat, doet meer kwaad dan goed.

 

En de temp. op top hoogte hou je rond de 28 g.

Je lamp op min. 60/65 cm

Je nacht temp. op 21/22 g

Zorg voor voldoende ventilatie.

Hou je lucht wat droog.

 

De rest komt op je skills aan.

Naar mijn mening, als je op deze manier geen goede oogsten kunt krijgen,

dan kan het overal nog aan liggen,

maar je hebt het zelf verkloot.

 

Te droog/ Te nat

Te veel ? te weinig voeding

Elektra/schakel/etc. etc..

 

Je hebt het allemaal zelf gedaan.

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

het sturen (door klimaat ,ec, frequentie watergiften)van de plant kan gewoon heel nuttig/bruikbaar zijn.

 

vind het een beetje vreemde opmerking over het wiel opnieuw uitvinden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken komen sowiso onder een minimaal 18 uur lichtregime vandaan, zoals de moeders. Ze moeten immers wortelen nietwaar? Dus 12/12 zonder bloot te zijn gesteld aan een ander lichtregime is onmogelik dus bij stekken.

 

Onmogelijk is onmogelijk. 18 uur lichtregiem, moedertje uit gefeminiseerd zaad (AK-47), 5e generatie stek.

Op 12 uur gezet, 400 watt erboven met 40 cm ruimte ertussen.

 

Dit was een kweekje op 12/12 in week 4, linea direct vanaf de stek bak onder hps licht.

 

gallery_44403_18027_2793897.jpg

 

gallery_44403_18027_1314388.jpg

 

:whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

vind het een beetje vreemde opmerking over het wiel opnieuw uitvinden.

 

Ik dacht toch echt, dat ik uitvoerig mijn mening wat dat betreft heb onderbouwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij remt juist kou de groei en veel licht remt stretching. Kou remt niet alleen ontkieming, maar ook groei van planten.
maar is het niet iets als, meer stretch = meer open structuur = minder condens op de blaadjes = betere plant?

 

Ja, meer stretch is meer lucht tussen de zijtakken en de bladeren en kan soms een gezondere plant geven, maar net zo vaak ook een zwakkere plant. Niet alle slungelige planten kunnen goed de toppen dragen of goed dichte toppen ontwikkelen. De groei in lengte en dikte zou altijd goed in balans moeten zijn. Denk aan de planten die buiten gekweekt worden met volop licht en mega toppen hebben, maar ook flink dikke takken en stammen hebben. Een te dunne slungelige plant kan zo'n top absoluut niet dragen en ook over het algemeen vaak niet eens ontwikkelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar die buitenplanten moeten ook de enorme massa aan blaadjes dragen, die hebben we in een kas(t) niet nodig, dat scheelt 'gewicht'

 

met een solide basis kun je meer veroorloven, zoals snoeien, bij zon hollandsche kerstboom gaat dat niet

 

 

baobab2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...