Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Holy Buddy

Wat Is De Status Van Leds Tegenwoordig?

Recommended Posts

Heb net voor de fun een kweek afgerond met een 150watt ufo van aliexpress(weet niet als ik dit mag vermelden).

Moet zeggen het is geen hps, maar alle mensen die mij gezegd hebben dat het absoluut geen bloeipotentie geeft heb ik het tegendeel bewezen.

Heb 2 herijuana's onder me aquarium groot gebracht met deze lamp kwam een schamele 40gram af maar absoluut mooie compacte wiet(is ook nog een waslijst aan dingen die ik beter had kunnen doen).

Een nadeel is dat je geen hitte meer hebt en snel moet bij stoken.

 

150 watt en je haalt er 40 gram vanaf.... reken dat eens om naar g/w en kijk dan eens naar de aanschafwaarde én stroomkosten van het apparaat.

 

Onder iedere lamp kun je een plant laten bloeien, ook onder spaarlampen, tl's en mogelijk ook wel als je er een kaars naast zet. NIemand zegt dat je er geen plant mee kan laten bloeien. Waar het ons om gaat en wat onze stelling is, is dat de efficiency van zo'n ufo bijzonder laag is en daardoor geen goede investering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

150 watt wat de fabrikant beweerd ja. Het gaat om de 'actual power draw'. Dat zal dan iets van 75 watt zijn. Dan is 40 gram nog zo slecht nog niet. Ik gebruik LED en heb de Mars Hydro's. Ik begrijp de controverse niet zo helemaal. Ik behaal echt enorm goede resultaten en draai tot nu toe 0.8gr/watt. Ik lees zo ontzettend vaak dat mensen de vergelijking maken van 'Ohh, je hebt 1000watt LED maar je hebt maar 400 gram geoogst', maar die 1000watt is niet je echte stroomverbruik. Ik snap ook niet waarom sommige denken dat LED zuiniger is, want dat is het niet. Je moet het over het algemeen gewoon delen door 2, en dan zul je merken dat dat ook is wat je ongeveer oogst, omdat je dan tegen de daadwerkelijke wattage aan kweekt. De reden dat ik LED beter vindt is omdat ik het veiliger vind dan die ouderwetse gevaarlijke HPS, en omdat het zeer aantoonbaar minder warm wordt in m'n tent. Ook vind ik dat met LED je terpenen minder naar de klote gaan. En ook wel erg fijn dat als mn hoofd per ongeluk tegen de LED aankomt, ik geen verbrand haar ruik. Vind HPS wel weer fijn als ik marshmellow's wil maken.

 

Ook valt het me op dat sommige niet helemaal door hebben dat je moet kweken met een full spectrum LED ipv een panel te hebben die alleen blauw en rood heeft, want hiermee kweek je nog geen sprietje op. Je hebt bijna alle kleuren van de regenboog nodig, wit, UV en IR. Daarnaast is PAR ook erg belangrijk. Zo'n LED kost je wel wat, maar daar doe je dan ook gelijk jaren mee. Geen gedoe met steeds naar een growshop gaan of in een keer een grote voorraad in te moeten slaan.

 

Ik zou zeggen, check ff in m'n foto gallery. Daar staat ergens 1 foto van een Amnesia met een batterij ernaast ter referentie. Die plant was maar 70cm hoog, maar heb er droog 60 gram vanaf gehaald. Niet eens geknakt, gescrogged of wat dan ook. En dan ook nog eens organisch gekweekt, wat blijkbaar ook best controversieel schijnt te zijn m.b.t. opbrengst. Ik hoef nu 2 jaar lang geen aarde meer te kopen, omdat ik het gewoon kan opwaarderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALOWA

 

@spongepot ":

 

hoeveel watt heb je aan marshydroos totaal ?

je hebt 5 planten

3 x overgepot ?

5 x 60 = 300 gram droog

 

2 marshydroos ? van 180 watts per stuk .

heb je 288 gram geoogst

 

en hps is niet gevaarlijk .

een haai is ook niet gevaarlijk .

een tijger ook niet .

tis maar net hoe ga je er mee om .

 

ggm :likken:

 

ps : heb je bij gram per watt ook de tijdsfactor in je formule gebruikt ?

uit mn blote hoofd weet ik dat nu ff niet maar ik ga ff zoeken .

omdat bij overpotten de cyclus langer duurt vandaar !

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnaast is PAR ook erg belangrijk.

PAR en umols is het enige wat telt voor een plant, lees je maar even in: https://en.wikipedia.org/wiki/Photosynthetically_active_radiation

 

Kun je uitleggen wat ik moet delen door 2? Het vermogen van mijn leds? En oogst ik dat dan? Mijn laatste run was met 900 watt (werkelijk vermogen) en mijn oogst was 1116 gram, dus 1.24/gw. Die van wietefras was 1.38 g/w, bij een vermogen van 400 watt. Wat moet ik waarop delen? Kun je dat uitleggen?

 

Niet alle leds zijn zuiniger dan HPS, er zijn maar een paar typen led die zuiniger zijn dan HPS (cxa/cxb/vero). En ook die leds kun je zo hard laten lopen dat ze niet zuiniger zijn dan HPS. Voor een goede HPS zit je op 36% efficiency (36% licht en 64% warmte), bij een goede led zit je tegenwoordig zo op 50% efficiency (50% licht en 50% warmte). Onze lampen zijn bedoeld om PAR/umols te genereren, dus 100 watt HPS genereert 36 watt aan licht, led doet met 100 watt 50 watt aan licht. Veronderstel even dat het aantal umols dat per watt uitgestraald wordt door de lampen gelijk is.....welke lichtbron zou dan méér umols opleveren? En dan heb ik het nog niet eens over het spectrum waar je nog mee kunt spelen en waar je met led meer kanten op kunt dan met HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Macerror: ik heb wel iets meer dan 5 planten hehe. Ik heb 3 marshydro's, waarvan aan werkelijke vermogen 2x600watt en 1x350watt. Ik had er overigens ook planten tussen zitten met maar 35 gram. Maar dus ook met 60 gram. Gemiddeld dan toch wel 45 gram per plant. Enne.. hoe zit het eigenlijk met een tijgerhaai? Zijn die ook niet gevaarlijk? :P

 

@slablaadje: wat ik met delen door 2 bedoel is dat het mij opvalt dat bij de meeste LED lampen door fabrikanten met tweemaal van de wattage wordt geadverteerd dan ze daadwerkelijk verbruiken. Het valt mij *bij de meeste LED lampen* op dat het daadwerkelijke verbruik vaak de helft is van wat zij beweren. Ik lees dan ook erg vaak dat iemand een 1000watt LED lamp heeft, vervolgens aangeeft 400 gram geoogst te hebben en dat iedereen dan LED loopt te bashen en 0.4gr/watt te weinig vinden, terwijl die lamp maar daadwerkelijk rond de 500watt draait. Dit doet me overigens enorm denken aan het PMPO verhaal die fabrikanten vroeger ook altijd uithaalden met audio speakers. Toen zag je kleine mini pc-speakers met een super grote tekst "1200 WATT PMPO". Ik als jonge knul natuurlijk die simpele speakers kopen, terwijl ze in feite maar 36watt opleverden. Misschien een beetje een extreem voorbeeld, maar mijn punt is dat de geadverteerde wattage vaak op een heel andere manier wordt berekend dan het 'daadwerkelijk' hoort te zijn.

 

Als ik me niet vergis heeft Wietefras zijn LED lamp zelf gemaakt. Dus die gaat natuurlijk al gelijk uit van het daadwerkelijke verbruik. En als jij zegt dat 900watt je daadwerkelijke verbruik is en je 1100 zoveel hebt geoogst, dan klopt dat voor mijn gevoel ook wel. Maar als ik dan lees dat er met een 150watt lamp maar 40gram wordt geoogst, dan moet ik gelijk aan het 'geadverteerde wattage v.s. daadwerkelijke wattage' denken. En mocht de 150watt daadwerkelijk zijn, dan heeft de kweker of flink lopen prutsen, of heeft hij geen full spectrum lamp. Althans, dat zou je denken dan. Maar lees toch vaker dat mensen eerder het fenomeen 'Led lamp' de schuld geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alow

 

ok lol

ik kon geen verslag vinden dus geteld in je picas .

tijgerhaai zijn algeneters of een plank ton vinden ze ook lekker

 

ggm :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo... Ze gebruiken/misbruiken het maximale vermogen van de ledjes om mensen op het verkeerde been te zetten, net als jouw speakertjes idd. De advertenties van Chinesen zitten vol met tegenstrijdigheden en dingen die simpelweg niet kloppen. Mensen die niet beter weten tuinen daar vaak in wat ik heel erg jammer vind. Vind het een vorm van oplichting.

 

In mijn geval moet je dan zeggen dat mijn maximaal vermogen 1400 watt is, maar ik heb alles op 900 watt. Het werkelijk vermogen is het enige wat telt, dat moet je dan eigenlijk ook even meten om te weten wat je hebt hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, volgens Marshydro heb ik 2x1200watt en 1x700watt hangen. Als je wat verder leest, zie je staan dat dat plus minus 2x580watt en 1x360 is.

Heb ongeveer een slordige 1500watt staan. Hoewel ik stiekem steeds van 1400watt uitga. En dat vind ik eigenlijk ook precies goed zo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Cree COB leds die ik gebruik worden ook door Cree vermeld als 107W leds. Dat is dan inderdaad het maximum wattage wat ze kunnen hebben.

 

De grap met leds is dat ze efficienter worden en langer mee gaan naarmate je ze minder belast. Daarom draait men ze dus niet op vol vermogen maar inderdaad eerder op de helft oid.

 

Die van van mij draaien daarom ook op 50W ipv die 107W. Dus inderdaad die, delen door 2 regel gaat wel redelijk op. Als zijn er ook zat mensen die nog verder gaan. Dat is mij te duur :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden dat ik LED beter vindt is omdat ik het veiliger vind dan die ouderwetse gevaarlijke HPS, en omdat het zeer aantoonbaar minder warm wordt in m'n tent. Ook vind ik dat met LED je terpenen minder naar de klote gaan. En ook wel erg fijn dat als mn hoofd per ongeluk tegen de LED aankomt, ik geen verbrand haar ruik. Vind HPS wel weer fijn als ik marshmellow's wil maken.

 

Ook valt het me op dat sommige niet helemaal door hebben dat je moet kweken met een full spectrum LED ipv een panel te hebben die alleen blauw en rood heeft, want hiermee kweek je nog geen sprietje op. Je hebt bijna alle kleuren van de regenboog nodig, wit, UV en IR. Daarnaast is PAR ook erg belangrijk. Zo'n LED kost je wel wat, maar daar doe je dan ook gelijk jaren mee. Geen gedoe met steeds naar een growshop gaan of in een keer een grote voorraad in te moeten slaan.

 

Ik zou zeggen, check ff in m'n foto gallery. Daar staat ergens 1 foto van een Amnesia met een batterij ernaast ter referentie. Die plant was maar 70cm hoog, maar heb er droog 60 gram vanaf gehaald. Niet eens geknakt, gescrogged of wat dan ook. En dan ook nog eens organisch gekweekt, wat blijkbaar ook best controversieel schijnt te zijn m.b.t. opbrengst. Ik hoef nu 2 jaar lang geen aarde meer te kopen, omdat ik het gewoon kan opwaarderen.

 

Je neemt heel wat aan hier kerel :innocent:

 

Mac zei het al, met een EVSA is HPS helemaal niet gevaarlijk indien ook nog netjes geschakeld via een schakelkastje en dat jij nu met je krullenbol tegen de HPS bulb aan komt zegt meer over hoe onvoorzichtig jij in je tent bezig bent dan over de HPS.

 

HPS wordt warmer ja, veel kwekers profiteren daarvan en draaien met 2 vingers in de neus al schema volgend 1-1 omdat je niet hoeft te gaan bijverwarmen of te kloten met hoe vaak je water kan geven en hoeveel voeding, moet je met LED proberen :search:

 

Organische (aarde) kweek en controversieel?

Je moest al aan Plagron gaan vragen wat verschil tussen bio en organisch was en hier komt fijntjes terug dat je het nog niet helemaal begrepen hebt, sry maar je praat echt kul, misschien is bio wel de enige manier met LED omdat je maar zo fukking weinig water kan geven?

 

Met je terpenen opmerking heb je wel een dingetje al is dat ook al zo als je met bijv. t5 gaat kweken (diffuus licht).

 

Als ik zo lees dat je 1400W aan LED hebt hangen (wat heb je daarvoor betaald vraag ik me af)

tja dan vindt ik het helemaal niet zo gek dat je resultaat haalt, goh 1400W t5 teering he :jump:

 

HPS vs LED

2 vingers in de neus en schema volgen en scoren of flinke leercurve om na verloop van tijd in de buurt te komen van wat je met HPS standaard draait

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

 

ik gebruik sinds het jaar 2006 een 150 watts hps vsa

produktie datum 8 maart 2005

is bijna 11 jaar oud en nodig aan vervanging toe .

want de bedrading in een vsa de plastiek coatings harden uit en worden dan brokkelig.

zegt men en ik geloof dat ook .

deze ouwe spatwaterdichte vsa bracht in zijn jonge jaren een output van zo rond de 15000 lumens.

nu hij bejaard is zal dat aanzienlijk minder zijn maar ik ga er geen lumenmeter voor aanschaffen want dan kan ik beter meteen een marshydro bestellen .

en ledlampen mag je NOOIT in lumens meten want er gaat namelijks nix verloren aan lumens waar de plant nix mee doet .

hps is wat dat betrefd een ouwe antieke rouwdouwende lumens verspillende lichtbron .

is maar een schijntje wat de plant er van gebruikt .

en umol en de par pu mol doet ie niet aan want daar heeft ie schijt aan met zn strooilicht .

hij denkt ik schijn en schijt gewoon veel lumens als diaree over de plant heen en die zoekt maar uit wat ie er van wil consumeren en wat ie laat liggen .

 

een marshydro 300 watt gebruikt 184 watts (WAAAAAAT ?????jahaaa lekker zuinig joh heey ) en geeft 7150 lumens aan de plant gaat nix verloren aan .

dus ik twijfel wel heel erg momenteelh .

ze zijn rond de 100 dollar inclusief verschepen

 

 

gallery_7335_4882_1485887.jpg

 

 

gallery_7335_4882_613660.jpg

die ouwe vsa doet het nog steeds .

krijg je van die vieze hps oranje fotoos van .

heb ik liever die paars roze blauwe schijn van een led lol.

doen of niet doen thats the question

 

ggm :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die marshydro doet me aan Saturday Nightfever denken, mis alleen nog de grote zilverenbol.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maccie, ik weet niet hoe handig je bent maar ik zou vier van die Cree cobs in die ruimte hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De reden dat ik LED beter vindt is omdat ik het veiliger vind dan die ouderwetse gevaarlijke HPS, en omdat het zeer aantoonbaar minder warm wordt in m'n tent. Ook vind ik dat met LED je terpenen minder naar de klote gaan. En ook wel erg fijn dat als mn hoofd per ongeluk tegen de LED aankomt, ik geen verbrand haar ruik. Vind HPS wel weer fijn als ik marshmellow's wil maken.

 

Ook valt het me op dat sommige niet helemaal door hebben dat je moet kweken met een full spectrum LED ipv een panel te hebben die alleen blauw en rood heeft, want hiermee kweek je nog geen sprietje op. Je hebt bijna alle kleuren van de regenboog nodig, wit, UV en IR. Daarnaast is PAR ook erg belangrijk. Zo'n LED kost je wel wat, maar daar doe je dan ook gelijk jaren mee. Geen gedoe met steeds naar een growshop gaan of in een keer een grote voorraad in te moeten slaan.

 

Ik zou zeggen, check ff in m'n foto gallery. Daar staat ergens 1 foto van een Amnesia met een batterij ernaast ter referentie. Die plant was maar 70cm hoog, maar heb er droog 60 gram vanaf gehaald. Niet eens geknakt, gescrogged of wat dan ook. En dan ook nog eens organisch gekweekt, wat blijkbaar ook best controversieel schijnt te zijn m.b.t. opbrengst. Ik hoef nu 2 jaar lang geen aarde meer te kopen, omdat ik het gewoon kan opwaarderen.

 

Je neemt heel wat aan hier kerel :innocent:

 

Mac zei het al, met een EVSA is HPS helemaal niet gevaarlijk indien ook nog netjes geschakeld via een schakelkastje en dat jij nu met je krullenbol tegen de HPS bulb aan komt zegt meer over hoe onvoorzichtig jij in je tent bezig bent dan over de HPS.

 

HPS wordt warmer ja, veel kwekers profiteren daarvan en draaien met 2 vingers in de neus al schema volgend 1-1 omdat je niet hoeft te gaan bijverwarmen of te kloten met hoe vaak je water kan geven en hoeveel voeding, moet je met LED proberen :search:

 

Organische (aarde) kweek en controversieel?

Je moest al aan Plagron gaan vragen wat verschil tussen bio en organisch was en hier komt fijntjes terug dat je het nog niet helemaal begrepen hebt, sry maar je praat echt kul, misschien is bio wel de enige manier met LED omdat je maar zo fukking weinig water kan geven?

 

Met je terpenen opmerking heb je wel een dingetje al is dat ook al zo als je met bijv. t5 gaat kweken (diffuus licht).

 

Als ik zo lees dat je 1400W aan LED hebt hangen (wat heb je daarvoor betaald vraag ik me af)

tja dan vindt ik het helemaal niet zo gek dat je resultaat haalt, goh 1400W t5 teering he :jump:

 

HPS vs LED

2 vingers in de neus en schema volgen en scoren of flinke leercurve om na verloop van tijd in de buurt te komen van wat je met HPS standaard draait

 

Hey Lostchild,

 

Je bent natuurlijk veel meer ervaren dan ik ben, dus vraag me af wat ik je nog allemaal kan vertellen. Ik zal het toch proberen en zal je ook alles vanuit mijn ervaring vertellen.

 

Mac zei het al, met een EVSA is HPS helemaal niet gevaarlijk indien ook nog netjes geschakeld via een schakelkastje en dat jij nu met je krullenbol tegen de HPS bulb aan komt zegt meer over hoe onvoorzichtig jij in je tent bezig bent dan over de HPS.

 

Ik was even vergeten hoe oplettend en alert je kan worden als je stoned bent. Als ik m'n hoofd dan toch stoot, dan liever tegen een LED :P

 

HPS wordt warmer ja, veel kwekers profiteren daarvan en draaien met 2 vingers in de neus al schema volgend 1-1 omdat je niet hoeft te gaan bijverwarmen of te kloten met hoe vaak je water kan geven en hoeveel voeding, moet je met LED proberen

 

Ach.. waarom 2 vingers als het ook maar met 1 kan? Ik heb de opmerking van LED en bijverwarmen nooit begrepen, eerlijk gezegd. Ik kamp juist met enorme hittegolven in m'n tent. Soms tot wel 32 graden. Heb om die reden ook een grotere afzuiger nodig. Ik hoef in ieder geval nooit bij te verwarmen, hoewel ik wel kan begrijpen dat iemand met een klein UFO lampje in een tent van 1.2m x 1.2m moeite heeft om de boel warm te houden. En wat is er moeilijk aan water geven terwijl je LED gebruikt? Gewoon je aarde en plantje aflezen, dan weet je toch genoeg? In de laatste 4 weken van m'n kweek hebben ze sowieso elke dag bakken met water nodig, anders hangen ze krom van de dorst. In de zomer heb ik duidelijk een probleem.

 

Organische (aarde) kweek en controversieel?

Je moest al aan Plagron gaan vragen wat verschil tussen bio en organisch was en hier komt fijntjes terug dat je het nog niet helemaal begrepen hebt, sry maar je praat echt kul, misschien is bio wel de enige manier met LED omdat je maar zo fukking weinig water kan geven?

 

Kul, pul, schmul.. het controverse eraan is toch echt zo. Ik weet nog steeds geen flikker over de samenstelling van organisch aarde en van mij part zitten er spaghetti slierten met bewerkte anijsblokjes in. Zelfs Plagron kon het me in de eerste instantie niet vertellen. Wat ik wel weet is dat ik met regelmaat linkjes en filmpjes ben tegengekomen op het forum, waarom organisch een wat minder populaire keuze is. PH donner stuurde onlangs een link dat uit onderzoek blijkt dat het een verminderde oogst oplevert. Ik kom nota bene gister nog een filmpje van MacError tegen waar coffeeshophouder Arjen in voorkomt, waar twee planten staan tentoongesteld. 1 flinke plant die aan de mineralen zit (ja, hoe kan het ook anders), en een kleiner plantje die maar voor spek en bonen meedoet die (ja je raadt het al) aan de organische spaghetti zit. Ik hoef geen kikker te ontleden om te weten dat het glibberig is. Met andere woorden; ik hoef geen volleerd organicus te zijn om te snappen dat als je vaak genoeg dat soort artikelen leest (laat Google uw beste informatie slet zijn), er ongetwijfeld een hoop mensen zijn die om die reden niet organisch willen kweken. Hieruit mag je als amateur-organicus best concluderen dat er nogal wat controverse heerst, betreffende organisch aarde.

 

 

HPS vs LED2 vingers in de neus en schema volgen en scoren of flinke leercurve om na verloop van tijd in de buurt te komen van wat je met HPS standaard draait :jump:

 

Kijk en hier maak je dus precies m'n punt. Hiermee geef je dus aan dat HPS nog steeds superieur is aan LED, wat dus niet zo hoeft te zijn. Ik vind dat je LED met deze zin in een controversieel daglicht zet (ik vind het woord controversieel erg leuk, zoals je merkt) en kom dat soort teksten dus ook over organisch aarde tegen. Laat dat dan ook precies de reden zijn waarom ik daar een tegen reactie op geef. Heb je trouwens ervaring met een enigzins-kwalitatieve LED lamp? Overigens no offense maat ;) maar ik lees gewoon te vaak dingen over LED waarvan ik denk 'huh, dat ervaar ik op geen enkele wijze op die manier'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb qua voeding of wateropname geen verschil ondervonden bij de overschakeling naar led. Ging de eerste ronde ook meteen al stukken beter dan onder HPS. Gewoon met "2 vingers in de neus het schema volgen" en zonder problemen door de zomer (terwijl de HPSers zaten te zweten) met 1,38g/W als resultaat.

 

Enige dingetje wat ik daarna nog heb moeten aanpassen is een circulatie fan ophangen om de warme lucht van de leds wat richting planten te blazen. Verwarming heb je bij led alleen nodig als je alle warmte van de leds afzuigt en naar buiten afblaast.

 

Zo'n UFO led is overigens veel minder efficient dan een HPS, dus daar zal eerder meer warmte vanaf komen. Dat is ook wel de reden dat je daar geen HPS scores mee gaat verslaan, maar een MH kweek of T-neon kweek moet je er toch wel mee kunnen overtreffen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil voorgroeien onder zo hoog mogelijk K zodat de internodes lekker dicht op elkaar zitten. Hoe zou de overgang naar hps gaan vraag ik me wel af.

 

Deze zijn toch nog efficiënter ? Mijn stroom is heel goedkoop dus heel efficiënt hoeven ze niet te zijn. Is vol draaien dan wel beter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die koud witte leds zijn een stuk efficienter inderdaad.

 

Als je ze op vol draait dan heb je er minder nodig. Het is misschien niet echt "beter", maar het armatuur wordt dan wel veel goedkoper omdat je minder leds nodig hebt.

 

Ik draai ze op 50W, maar als je ze vol draait dan gaat er 108W doorheen en dan geven ze 70% meer licht. Dan had heb je dus ook veel minder leds nodig voor dezelfde hoeveelheid licht. De leds zijn toch de grootste kostenpost, dus dat scheelt enorm op de totale kosten.

 

Die koud witte leds zijn (in de hogere efficientie bins zoals BD) ookop vol vermogen nog steeds bijna even efficient als een HPS.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@spongepot

Geen ervaring met LED, veel te blij met mijn HPS., soms een uitstapje naar PLL of T5.

Weet niet hoe vaak al een test aanbod vd GS man afgeslagen, afgelopen week nog maar eens nav mijn opmerking over de LED display wand die nu verrezen is daar.

 

Waar ik het over heb is niet de temperatuur in het hok (wat met hogere wattage ook hoger is, natuurkunde toch? maar de temperatuur bij de pot en hoe dat dan gaat met water geven in combi met voeding, daar heb ik echt zoveel LED kweekverslagen van voorbij zien komen waar dat mis ging en het lijkt mij wel een dingetje, met T5 heb je daar ook al last van met grotere planten. Staat je pot na 4dgn nog net wat te nat, hoeveel en hoe vaak kan je dan voeding mee geven?

 

Wat ik nu zo mis aan het hele

'LED kan HPS aan' is dat iemand een echt vergelijkend testje gaat doen:

 

Zet maar eens 2x een DR90 in een kamer, zelfde ingericht en hang er 400W in en check na 9wk wat je ziet.

Kom maar op met je par en Umol en weetikveelwat LED zo :dribble: zou maken

enige argument wat overblijft is dat het stroom scheelt

 

.

 

Als je uit al wat je gelezen hebt niet hebt kunnen destilleren waarom je nu bio/organisch zou kweken?

Bio is een stuk makkelijk kweken dan vol mineraal, je hebt geen dure meters nodig, het geeft een 'ik geef om de wereld' gevoel en, dit kan tussen de oren zitten, de bio wiet placht vaak wat zoeter van smaak te zijn en wat vetter, je hebt over het algemeen ook minder problemen bij een bio kweekje.

 

Allemaal heel persoonlijke ervaringen van mij op gebied van bio of mineraal kweken, op inert medium of juist een bodemleven of ertussen in (kokos) en echt jaren geleden eens op alleen maar water en sommige mannen in witte jassen hebben onderzocht wat nu het beste zou zijn en ook die kwamen er niet helemaal uit, ja mineraal op inert is schoner maar vd rest?

 

Wat er in een organische aarde zit?

Staat op de zak (of je moet die grijze zakken van de GS hebben, het 'huismerk'

Op mijn Bio Grow van Atami staat echt wat erin zit aan stofjes, was meen ik verplicht ook wil je gekwalificeerde aarde aanbieden?

 

Bio gekweekte s5 of een Herijuana met BAC en een buffertabje herinner ik mij nog steeds als de meest smaakvolle ooit.

Jammer genoeg wil bio niet meer voor mij omdat ik niet met aarde kan slepen maar ik geef in de groei echt nog bio hoor..

niet verder vertellen maar dat doet PH ook nog steeds ;)

 

Google en het i-net verteld je de waarheid :tu :wacko:

Die Strato reclame doe je me nu heel erg aan denken :lol:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur van de ruimte bepaal je zelf middels de afzuiger. Met HPS heb je daardoor juist eerder problemen dat de pot te koud staat omdat je dan veel harder moet afzuigen en er dus ook veel meer (koude) lucht de tent in komt. Dat gaat doorgaans onderlangs naar binnen en dan hebben de dames dus koude voeten en bovenin een oververhit bladerdek tegelijk.

 

Het zijn inderdaad niet alleen umols. Het beter te regelen klimaat zorgt er ook voor dat je met (goeie) leds makkelijjker meer oogst dan onder HPS. Mooier uniform licht ook. Meer diffus. Beter spectrum etc.

 

Maar goed de umols geven wel de grootste impact. Aan de HPS reflector verlies je al tegen de 20% van het licht wat uit de HPS bulb komt. De wanden nemen dan ook nog eens tegen de 10% weg. Met led heb je die reflector niet nodig en aangezien het armatuur er dichter op kan heb je ook maar de helft van de wandverliezen.

 

Qua test lijkt het me wel duidelijk:

440W HPS -> 420g wiet

400W Cree COBs -> 550g wiet

 

En inmiddels zijn die Cree COBs nog eens 6 tot 12% efficiënter geworden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit topic krijg ik toch een beetje het gevoel dat de Leds vergeleken worden met de oude generatie HPS. De nieuwere generatie zijn een stuk efficiënter & daar zou eens een verschil kweekje meegedaan moeten worden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@spongepot

Geen ervaring met LED, veel te blij met mijn HPS., soms een uitstapje naar PLL of T5.

Weet niet hoe vaak al een test aanbod vd GS man afgeslagen, afgelopen week nog maar eens nav mijn opmerking over de LED display wand die nu verrezen is daar.

 

Waar ik het over heb is niet de temperatuur in het hok (wat met hogere wattage ook hoger is, natuurkunde toch? maar de temperatuur bij de pot en hoe dat dan gaat met water geven in combi met voeding, daar heb ik echt zoveel LED kweekverslagen van voorbij zien komen waar dat mis ging en het lijkt mij wel een dingetje, met T5 heb je daar ook al last van met grotere planten. Staat je pot na 4dgn nog net wat te nat, hoeveel en hoe vaak kan je dan voeding mee geven?

 

Wat ik nu zo mis aan het hele

'LED kan HPS aan' is dat iemand een echt vergelijkend testje gaat doen:

 

Zet maar eens 2x een DR90 in een kamer, zelfde ingericht en hang er 400W in en check na 9wk wat je ziet.

Kom maar op met je par en Umol en weetikveelwat LED zo :dribble: zou maken

enige argument wat overblijft is dat het stroom scheelt

 

.

 

Als je uit al wat je gelezen hebt niet hebt kunnen destilleren waarom je nu bio/organisch zou kweken?

Bio is een stuk makkelijk kweken dan vol mineraal, je hebt geen dure meters nodig, het geeft een 'ik geef om de wereld' gevoel en, dit kan tussen de oren zitten, de bio wiet placht vaak wat zoeter van smaak te zijn en wat vetter, je hebt over het algemeen ook minder problemen bij een bio kweekje.

 

Allemaal heel persoonlijke ervaringen van mij op gebied van bio of mineraal kweken, op inert medium of juist een bodemleven of ertussen in (kokos) en echt jaren geleden eens op alleen maar water en sommige mannen in witte jassen hebben onderzocht wat nu het beste zou zijn en ook die kwamen er niet helemaal uit, ja mineraal op inert is schoner maar vd rest?

 

Wat er in een organische aarde zit?

Staat op de zak (of je moet die grijze zakken van de GS hebben, het 'huismerk'

Op mijn Bio Grow van Atami staat echt wat erin zit aan stofjes, was meen ik verplicht ook wil je gekwalificeerde aarde aanbieden?

 

Bio gekweekte s5 of een Herijuana met BAC en een buffertabje herinner ik mij nog steeds als de meest smaakvolle ooit.

Jammer genoeg wil bio niet meer voor mij omdat ik niet met aarde kan slepen maar ik geef in de groei echt nog bio hoor..

niet verder vertellen maar dat doet PH ook nog steeds ;)

 

Google en het i-net verteld je de waarheid :tu :wacko:

Die Strato reclame doe je me nu heel erg aan denken :lol:

 

Ik weet niet wat je met Strato bedoeld, maar persoonlijk zou ik je eens aanraden om een keer LED te gebruiken. Gewoon voor de grap. Je zult er geen spijt van krijgen en zien dat het toch allemaal anders is als je schrijft. Zoals Wietefras al zegt, er zijn zat resultaten die laten zien dat je met LED gelijk of zelfs meer kan draaien dan met HPS. Het is niet mijn bedoeling om HPS te bashen, maar het is dan ook niet eerlijk om LED af te schrijven alsof het een stapje minder is dan HPS. Je zult zien dat de manier van kweken, water geven of wat dan ook niet aanzienlijk anders gaat zijn dan wat je nu doet. Want begrijp ik goed uit jouw verhaal dat jij LED niet perse veiliger vindt, in wat voor opzichte dan ook? Zie jij uberhaupt geen voordeel in LED t.o.v. HPS? Of blijf je liever op HPS kweken omdat je dit nu eenmaal gewend bent? Gewoon nieuwsgierig naar :)

 

 

In dit topic krijg ik toch een beetje het gevoel dat de Leds vergeleken worden met de oude generatie HPS. De nieuwere generatie zijn een stuk efficiënter & daar zou eens een verschil kweekje meegedaan moeten worden.

 

Erg blij dat je deze opmerking maakt, gezien ik juist weer het gevoel heb dat de nieuwe HPS vergeleken wordt met de oudere generatie LED's. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook benieuwd hoe een 600w kwaliteitsled opstelling zich verhoud tot een 600w 400V Dimlux opstelling.

 

Dat is ook qua investeringsbedrag een veel eerlijker vergelijking... want ik weet 200% zeker dat ik met een complete 600W hps setup van 50 euro meer resultaat haal dan met een led setup van 50 euro...

Dat het qua gram/watt misschien niet zo efficient is... poehee!, als we naar de gram per geinvesteerde euro kijken over de levensduur van 2 jaar gaat die led setup natuurlijk keihard de grond in getrapt worden!

 

Zelfde geld ook voor een 1200w setup... als ik voor het bedrag dat je kwijt bent voor een 1200w (effectief) led setup gewone hps-sen ga kopen heb je een halve loods volhangen voor de prijs waar je 4m2 aan led ophangt.

 

Rarara waar zal in 2 jaar tijd meer onder weg komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als we naar de gram per geinvesteerde euro kijken over de levensduur van 2 jaar gaat die led setup natuurlijk keihard de grond in getrapt worden!

 

Mijn 600W led lamp heeft 400 euro gekost en daar zou ik 5 jaar mee moeten/kunnen doen. Hoeveel geld zou jij in 5 jaar moeten investeren als het gaat om HPS?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat juist niet het probleem met HPS? Er is al jaren niets meer aan verbeterd. Dat Gavita met de doubled ended lamp kwam was de laatste verbetering met een verhoging van de efficientie van 5 a 10% (naar 2.1umol/W). Dat is inmiddels alweer 5 jaar geleden. Zo niet langer.

 

Die 440W HPS score was overigens met een "moderne" Gavita Digistar 400W. Met de Gavita Pro haalde ik dan inderdaad wel 10% meer oogst per watt dan met de Digistar, maar dat komt dus ook bij lange na niet in de buurt bij wat ik met de leds haal.

 

Ook de MH lampen zijn nog verbeterd met de intrductie van CMH/CDM/LEC met een vergelijkbaar niveau als single ended HPS lampen (1.9umol/s/W). Ook dat zet dus niet echt zoden aan de dijk en dat is ook al iets van 5 jaar geleden.

 

Die hele techniek zit blijkbaar gewoon al jaren aan de max terwijl leds nog met 10 a 20% per jaar blijven verbeteren. In 2014 gingen ze de Cree COBS duidelijk aan HPS voorbij qua efficientie en de voorsprong loopt alleen maar verder uit.

 

Mijn leds van begin 2015 zaten nog op ongeveer 2.2umol/s/W, maar op Rollitup werken ze inmiddels al met 3500K leds met een efficientie van over de 2.5umol/s/W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem met led is nog dat je het zelf zult moeten bouwen voor goede resultaten.

Gelukkig zijn daar fora voor ;)

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...