Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

In mijn stekkenhok wordt het ook wat te warm en dat is te zien aan de stekken maar ook aan het ongedierte wat volop teelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hooguit 22 graden in het hok en de watertemperatuur waar de stekken in staan die variërend zijn van 26 tot 28 graden Celsius. Enkel wat vervelende fruitvliegjes die op die bak afkomen...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dries... nope ik meet niks, maar naar mijn gevoel zat ik tegen de 30 aan te hikken en dat was ook te zien aan de dames.

Heb ze nu koeler gezet en de boel ziet er veel gezonder uit en ze wortelen tenminste.

Denk dat ik al 10 dagen bezig ben ofzo, normaal was alles al lang en breed geworteld ipv de 30% die nu klaar is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze in een ruimte staan waar het ongeveer 18/19 graden is en dan op een warmtematje op 25 graden hier doen ze het perfect op.

Heb altijd binnen 7 dagen wortels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnen 7 dagen wortelen is lekker snel zeg, hier duurt het minstens 10 dagen maar vaker nog ietsje langer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnen 7 dagen wortelen is lekker snel zeg, hier duurt het minstens 10 dagen maar vaker nog ietsje langer.

Ik had altijd binnen 7 dagen wortels met de spongepots van root it

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie normaal ook al de eerste binnen 5 dagen met wortels onder uit de steenwolblokjes, deze x duurt t erg lang... vandaar dat ik ook nog ff moet sleutelen aan mijn nieuwe opstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier staan de stekken nu 16 dagen en nog geen enkel worteltje te bekennen.

Ik heb de kap gister op een wat grotere kier gezet, de schuifjes boven deed ik na een dag of 6 open.

Een aantal stekken zijn gaan rotten in de bladeren, die laat ik gewoon erbij staan, ik zie wel wat het gaat worden.

Ik heb nog even tijd om goede stekken te verkrijgen, ze zijn nog niet nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé bosrand, 16 dagen is behoorlijk lang.

Heb je ze deze keer wel goed verzorgd?

Laat eens een fotootje zien als dat kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dat niet al doet, dan helpt het misschien ook om een keer alles goed te ontsmetten. Ik had ook een paar keer geen wortels en alleen maar rottende zooi. Keertje alles echt goed ontsmet en de keer daarna wortelde het allemaal gewoon weer netjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze dit keer wel goed verzorgd.

Elke dag de kap even op en om te luchten.

In het begin de boel allemaal ontsmet met waterstofperoxide, de stekblokjes en de stekkenbak. Een klein beetje voeding en wortelstimulator toegevoegd aan het water waar de stekblokjes in geweekt hebben.

De stekken 24uurin water laten staan dit keer voordat ik ze in de blokjes gezet heb, zodat de stekblokjes ook even goed konden inweken.

Stekpoeder gebruikt bij de stekken.

De temperatuur in de propagator op 25 graden ingesteld.

 

Misschien had ik de kap iets eerder open moeten zetten, maar vorige keer droogden de stekblokjes daardoor nogal snel uit.

Het is wel een soortje wat niet heel snel en makkelijk wortelt.

 

Ik laat ze nog een paar dagen zo staan met de kap op een kier, en anders ga ik gewoon weer een nieuwe stekkenronde maken.

Ik zal kijken of ik vanavond nog even foto's kan maken en hier plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey bosrand. :wave:

 

Waarom probeer je de Eazy Plugs nou niet gewoon een keer. ;)

 

Groeten Beaker

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat is ook mijn voorkeursmethode. Kan wel een keer een setje van die dingen voor je mee nemen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier staan de stekken nu 16 dagen en nog geen enkel worteltje te bekennen.

Ik heb de kap gister op een wat grotere kier gezet, de schuifjes boven deed ik na een dag of 6 open.

Een aantal stekken zijn gaan rotten in de bladeren, die laat ik gewoon erbij staan, ik zie wel wat het gaat worden.

Hebben mijn stekken ook steeds last van, zodoende heb ik de Derreck Bud methode weer geprobeerd zonder succes, stekken wortelden nauwelijks terwijl de bladeren verbrandden. Mijn volgende poging is om minder stekken in de propegator tegelijk te plaatsen zodat ze elkaar niet raken met de bladeren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die probeer ik niet, omdat ik ze niet in huis heb, maar je brengt me wel op een idee Beaker.

Ik heb nog wel jiffy's ln volgens mij, die zou ik ook altijd nog eens proberen.

Maar eens zien met de nieuwe stekronde of dat beter gaat.

 

 

Ik wil ze wel graag proberen Wietefras, ik zal je er aan helpen herinneren, dankjewel!

 

 

Bladeren verbranden, bedoel je dan dat ze geel worden Dilago?

Dat is gewoon omdat ze een voedingstekort hebben dan, dat heb ik ook vaak met mijn stekken.

 

 

 

De moederplant begint een beetje in stress stand te geraken, er verschijnen overal kleine bloeihaartjes, maar ze maakt voor zover ik kan zien nog wel steeds 5 vingerig blad aan, dus maar even afwachten hoe dat gaat verlopen.

Ik heb een paar goede stekken staan die ik gister maar eens verpot heb naar een iets groter potje.

Ik kan eventueel daarvan een nieuw moedertje op laten groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja..het soort plugjes maakte weinig uit in de praktijk. Een steriele bak met vijverfolie. Daaronder een warmtematje met temperatuur controller zodat je rond de water temperatuur zit van om nabij 27 graden Celsius.

36 TL lampje er boven Coolwhite op 30 cm.

De ruimte zelf op 22 graden Celsius houden met frisse doorlaat en afzuiging.

 

De bak vullen met enkel water en altijd een laagje erin houden. De stekken mooi groot afsnijden van de moeder. En de grote bladeren halveren.

Zorgen dat er genoeg blad aan blijft.

Direct de afgeknipte stek in de plug drukken tot bijna de onderkant. Gebruik van stekpoeder of gel lijkt overbodig in de praktijk.

Na 7 dagen zal er nog weinig geworteld zijn en voeg je een ec van 0,5 verhouding 10-52-10 toe.

Geen gebruik maken van een kap en waarbij de luchtvochtigheid rond de 40% gehouden wordt.

De worteling varieert van 1 week tot hooguit 3 weken waarbij je stekken mooi groen en prima geworteld zijn.

Dat is de Derrick Butt methode.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Weedrunner!

Ik zal eens kijken of ik volgende stekronde het nog eens op dezelfde manier ga doen of dan toch eens op die Derrick butt methode.

 

Ik keek daarstraks even bij de stekken, en het bleek dat ik er toch niet zo goed voor gezorgd had.

De stekken die als eerste wat gingen schimmelen, bleken helemaal uitgedroogd.

Ik heb 3 warmtematjes onder de propagator liggen, en 1 wordt blijkbaar warmer dan de andere 2 waardoor de stekblokjes daar sneller uitdrogen.

Die stekken heb ik er allemaal uit gegooid, er waren een stuk of 6 wel geworteld, die zitten nu in lightmix met wat water met bacto.

Bij de stekken die nog mooi groen waren heb ik de stekblokjes opnieuw vochtig gemaakt.

Enkel lijkt het er wel op dat de stekken ook te veel stress hebben gehad, er komen bloeihaartjes in, meestal is dat geen goed teken.

Maar ik wacht het wel even af.

Foto's komen er nog aan, zal ze straks even maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto's van het stekken van de laatste ronde, op 18 februari.

 

De stekblokjes in de week. (waterstofperoxide en wortelstimulator en een klein beetje voeding in het water toegevoegd.

gallery_32929_17403_150089.jpg

 

De stekken die ik gesneden had voor deze stekronde, die hebben 24uur in het water gestaan voordat ze in de stekblokjes kwamen.

gallery_32929_17403_379234.jpg

 

De nieuwe stekken in de propagator.

gallery_32929_17403_510858.jpg

 

De stekken van de vorige ronde die gelukt waren.

gallery_32929_17403_398325.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De foto's van hoe de stekken er nu bij staan.

Er waren 4 stekken geworteld op dit moment.

 

De stekken die nu nog in de propagator staan en nog niet geworteld zijn.

gallery_32929_17403_1048373.jpg

 

gallery_32929_17403_867715.jpg

 

gallery_32929_17403_332882.jpg

 

De gewortelde stekken. Die in de ronde potjes zijn van de vorige ronde en zijn gister verpot, de vierkante potjes zijn van de huidige stekronde.

gallery_32929_17403_545214.jpg

 

De net verpotte stekken.

gallery_32929_17403_1482662.jpg

 

gallery_32929_17403_961458.jpg

 

De moederplant.

gallery_32929_17403_262944.jpg

 

gallery_32929_17403_575031.jpg

 

En ik had nog een stek staan van een eerdere stekronde, die was in stress geschoten en ging mooi bloeien, dus heb ik gewoon laten staan om te kijken wat er van zou gaan komen.

Ik vind dat ze het erg goed doet voor de weinige voeding die ze krijgt en het kleine potje waar ze in staat.

Ze staat dus nog steeds onder 18 uur licht, maat blijft stug doorbloeien.

gallery_32929_17403_1179412.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat je te grote stekken met veel te veel blad maakt. Had je dit bericht van mij al gezien? Daar kun je zien wat ik een goede stek vind.

 

Ik zou onder de steenwolpluggen niets leggen, omdat steenwol, als je die op iets absorberends zet, leegtrekt. Hierdoor worden je pluggen droger dan goed is.

 

Ook is het beter om voor constante omstandigheden te zorgen, LV, temp, vochtigheidsgraad van je pluggen.

 

Geef je je stekken bladvoeding?

 

Ik zou ook eens nieuwe moederplanten maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet ik Twiet, ik haalde eerst altijd de grote bladeren (deels) eraf, maar merkte geen enkel verschil in wortelen.

Aan gezien ik soms liever lui dan moe ben, heb ik ze nu maar gewoon laten zitten.

 

Of ik moet de vermiculite wat vaker bevochtigen, die heb ik er onder zodat die de warmte die van de matjes komt wat beter kan verdelen.

 

De luchtvochtigheid en temperatuur is wel constant, enkel moet ik de pluggen en/of de vermiculite dus wat vaker wateren.

 

Ik geef ze geen bladvoeding, dat kan ik wel eens proberen, maar heb ik nu niet in huis, moet binnenkort weer even naar de shop, dus zal wel eens kijken of ze wat moois hebben daarvoor.

 

 

Het is 1 moederplant, en ze mag wel eens vervangen worden inderdaad.

Ik heb haar te lang laten gaan waardoor het nu een monster is geworden. :P

Er staan een paar mooie stekken tussen waar ik een nieuw moedertje uit kan kiezen, dus dat zal ik maar eens gaan doen.

Enkel wil ik nog 1 keer een ronde stekken van deze plant afhalen en kijken wat daar van terecht komt, of die meteen in de stress schieten of dat ze wel gewoon goed door blijven gaan ondanks de bloeiharen die tevoorschijn komen her en der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als bladvoeding kun je gewoon de voeding gebruiken die je normaal aan je planten geeft, maar dan sterk verdund, ik gebruik osmosewater met voeding op Ec 0.3. Een combi van groei en bloei voeding, liever wat hoger in fosfor dan in stikstof.

 

Jij merkte geen verschil in wortelen, maar ik heb begrepen dat het je nooit goed is afgegaan dat wortelen van stekken, toch?

Hoe meer blad je laat zitten hoe meer zo'n plantje zonder wortels moet zien te onderhouden. Al die bladeren "trekken" aan zo'n plantje, en zonder wortels is dat belastend.

 

Ik zou echt die vermiculite weglaten, althans wanneer je met steenwol werkt. En zet ook je matje wat lager, 26º is m.i. best warm, 22/23º is zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fris en groen..met een klein takje paars hier en daar (schijnsel van de ledlamp)

 

gallery_44403_18027_1853619.jpg

 

gallery_44403_18027_2818871.jpg

Edited by WeedRunner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Twiet.

 

Ik haal gewoon wat bladvoeding, moet toch naar de shop.

 

Ik zal volgende stekronde weer eens bladeren knippen.

 

Oké, dan schroef ik de temperatuur nog iets omlaag.

 

 

Weedrunner, je stekken lijken me gestrest, of heb je bladeren eraf geknipt/geplukt?

Ik zie erg veel 3 vingerig blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a little stress en wat paars van de ledlamp die ernaast staat te brullen voor de mams.

 

3 vingerig blad de groeischeuten pak ik van de moeders Bosrand.

Meerdervingerig blad kwam later tijdens het voorgroeien.

 

Hier een ander exemplaar die ik 1 week in de bloei heb staan. Om een 3 vingerig blad kan ik me geen zorgen maken.

 

gallery_44403_18027_1668173.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...