Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

autoflowers

Zaadjes Moet Je Gewoon Ontkiemen In Zaai En Stekgrond Niet In Watten

Recommended Posts

bij mij gaan ze eerst in de watten. kan je ze daarna netjes met het worteltje naar beneden in de aarde stoppen.

volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit.

zolang alles maar vochtig blijft.

 

@ShopRonnie waarom op de kachel zetten?

zoekt de spruit niet de warmte op omdat ie daar licht denkt te vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij gaan ze eerst in de watten. kan je ze daarna netjes met het worteltje naar beneden in de aarde stoppen.

 

Bij ontkiemen in aarde zorgt de zwaartekracht daar al voor.

Ik heb nog nooit een plantje gezien dat ondersteboven op kwam in grond.

De penwortel gaat altijd omlaag.

En helemaal als je die containers gebruikt die Weetje laat zien.

 

Hennepzaad bevat vooral eiwitten, vetten en koolhydraten, Chucha.

Dat zijn bouwstenen.

Ook de symbiose met de nuttige bodemschimmels kan niet vroeg genoeg tot stand komen.

 

Geen gedoe met voorkiemen en zo

Dat is allemaal maar haastige spoed

Het plantje weet zelf wel het beste

Wanneer het op moet komen

Dus laat maar gaan

Dat gaat wel goed

Dat wordt prachtige...

 

(uit "Nederwiet", door Joost Belinfante voor Doe Maar)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontkiem ze altijd in een theezakje.Niks mis mee.

 

t-sac-theefilters_1_1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

nee

 

ik gooi ze voor 24 uur in een glas water van 24 graden .

dan zijn er meestal een paar waar al een wit puntje uitsteekt en de rest niet .

ze moeten dan ook al gezonken zijn en dus niet meer drijven

het gaat me er om dat ze het eerste vocht dan al hebben opgenomen .

daarna zaai ik ze 1 vingerkootdiep in light of allmix .

zaai en stekgrond vind ik voor de keutel nog te duur en er zit bijna nix in .

plus dat je dan al vrij snel weer verpotten of voeden moet .

wat allemaal stress en allemaal werk opleverdt .

niet dat ik meer dan 5 planten heb hoor maar zo lui ben ik nou eenmaal . :jump:

als ik verse zaden van een plant af peuter dan gaat er aan het hele proces eerst nog een 24 uur diepvries aan vooraf .

ik doe dan ook wel eens de methode van dame blanche die de zaden in een laag grond liet ontkiemen en dan verspeende .

zo heb ik de laatse keer een 50 tal verse zaden eerst 24 diepvries toen 24 uur op een glas water en toen in een tupperwarebakje met een laagje van 5 cm lightmix gedaan .

ik draaide dan elke dag dat bakje ff onderste boven grondje lekker doorwoelen en viste er dan de ontkiemde taugees uit .

en die gingen dan op een koffiebekertje lightmix .

en dat ging dan een dag of 10 zo door .

het kan allemaal er zijn vele wegen .

in de natuur en dat is een anekdote van dame blanche worden zaden door vogels gegeten en dan vanuit de lucht in de vogelmest met kracht de grond in gesch(o)(e)ten en is dan meteen ook van voedingstoffen voorzien .

die vogels gaan niet met een samengeknepen spier rondvliegen om een stukje natuur zoeken waar zaai en stekgrond aanwezig is .

ik heb nog ff met de gedachte gespeeld zelf een 100 tal zaden op te eten en dan hier van 4 hoog n een koffiebekertje te ..........................

 

 

hg

m

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

nee

 

ik gooi ze voor 24 uur in een glas water van 24 graden .

dan zijn er meestal een paar waar al een wit puntje uitsteekt en de rest niet .

ze moeten dan ook al gezonken zijn en dus niet meer drijven

het gaat me er om dat ze het eerste vocht dan al hebben opgenomen .

daarna zaai ik ze 1 vingerkootdiep in light of allmix .

zaai en stekgrond vind ik voor de keutel nog te duur en er zit bijna nix in .

plus dat je dan al vrij snel weer verpotten of voeden moet .

wat allemaal stress en allemaal werk opleverdt .

niet dat ik meer dan 5 planten heb hoor maar zo lui ben ik nou eenmaal . :jump:

als ik verse zaden van een plant af peuter dan gaat er aan het hele proces eerst nog een 24 uur diepvries aan vooraf .

ik doe dan ook wel eens de methode van dame blanche die de zaden in een laag grond liet ontkiemen en dan verspeende .

zo heb ik de laatse keer een 50 tal verse zaden eerst 24 diepvries toen 24 uur op een glas water en toen in een tupperwarebakje met een laagje van 5 cm lightmix gedaan .

ik draaide dan elke dag dat bakje ff onderste boven grondje lekker doorwoelen en viste er dan de ontkiemde taugees uit .

en die gingen dan op een koffiebekertje lightmix .

en dat ging dan een dag of 10 zo door .

het kan allemaal er zijn vele wegen .

in de natuur en dat is een anekdote van dame blanche worden zaden door vogels gegeten en dan vanuit de lucht in de vogelmest met kracht de grond in gesch(o)(e)ten en is dan meteen ook van voedingstoffen voorzien .

die vogels gaan niet met een samengeknepen spier rondvliegen om een stukje natuur zoeken waar zaai en stekgrond aanwezig is .

ik heb nog ff met de gedachte gespeeld zelf een 100 tal zaden op te eten en dan hier van 4 hoog n een koffiebekertje te ..........................

 

 

hg

m

 

:rofl :rofl wordt dan wel weer een heeel anders soort topic dan ......GEEN fotos graag dan .....maar het idee alleen al.... :oeps :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelijk in de grond is in mijn ogen de meest riskante manier, ken er meerdere die

dit zo doen (ikzelf ook in mijn eerste jaar) en zijn er altijd wel een paar die niks doen.

Sinds ik tussen natte watjes / keukenpapier en 2 schoteltjes ontkiem is er

binnen 48 uur 100% ontkiemt en dit al 5 jaar lang, ieder zn ding zullen we maar

zeggen maar om te zeggen dat in de grond de beste manier is, is dikke bullshit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een onzin ! :)

 

over het bordje met watten waar de zaden op liggen trek je gewoon een zakje of folie dat het vocht niet kan verdampen....

klaar is kees...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

de relatieve verschillen van methodes vallen pas op als er nauwkeurig opgelet wordt en schoon/overzichtelijk/methodisch gewerkt wordt.

 

de een roept onzin , de ander zweert bij iets

 

ik heb zo mijn redenen de ene methode boven de andere te verkiezen, maar snap dat de andere methode ook kan werken.

 

direct inzaaien op een diep medium( zoals weetje) komt het meest bij de behoeften van een ontkiemend zaadje/ kleine plant; zo ervaar ik het tenminste

maar bekvechten over watjes of plugs: allemaal een pot nat als je het mij vraagt : je moet verpotten en mogelijk beschadigen bij de eerste stappen....dat bevalt me niet zo. pas verpotten als de plant een stevige kluit heeft levert gemiddels genomen de leukste resultaten op MITS JE DE RUIMTE HEBT

 

het ietwat begrenzen van een plan onder tl buis/minigrowbox is een mooie manier om een plant compact te houden

dus een methode met watten en de beuk erin ( macerror) valt dan prima te plaatsen

 

er zijn vele wegen naar Rome

en ik pak graag de 12 baans snelweg...dus vandaar inzaaien op diep medium...

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geloof van niet Konopi,

vanwaar deze gedachte>?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me bij ouwe zaden dat die niet allemaal tegelijk opkomen, althans mijn ervaring.Soms moet je wel een voorbewerking doen eerder je ze plant in de grond.In de natuur gebeurt dat ook dmv vorst of als de grond omgewoeld is door een everzwijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha, zo ja.

heb ff gekeken en het waren zaden van zo'n 4 jaar oud.

 

internode afstand?

gallery_7713_7334_539543.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ retard, hier heb ik het dus over, allemaal technieken en procedures uit de kast halen die echt nergens op slaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol zal maar niet zeggen hier dat ik ze bij voorkeur tussen het papier houdt tot dat het plantje het zaadhulsje heeft afgedaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ retard, hier heb ik het dus over, allemaal technieken en procedures uit de kast halen die echt nergens op slaan...

 

Ga jij ze gewoon in de grond doen.Als je dat met ouwe zaden doet kan je wachten tot je een ons weegt.Sommige behandelen de zaden zelfs eerst nog met een vijl.

 

heb ff gekeken en het waren zaden van zo'n 4 jaar oud.

 

Uit de koelkast of gewoon zo bij kamertemperatuur bewaard??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien zijn de enkele zaadjes die niet opkomen in aarde ook wat zwakker dan de rest, wellicht dat het ook minder grote en sterke planten worden als je ze toch wil laten ontkiemen met allerlei chemische foefjes. Wellicht dat je de sterkere planten ook zo over houdt wat alleen maar gunstig is voor de opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Be my guest als je zo te werk wilt gaan , maar toch zonde van je zaai-aarde als ruim de helft niet op komt omdat je toevallig met oud zaad werkt & als een enkele zaad toevallig toch opkomt is het maar de vraag of het een vrouwtje is, want meestal heb je mannen.

 

Uitdrogen van watten kan je ook voorkomen door ze in een petrischaaltje te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitdrogen van watten kan je ook voorkomen door ze in een petrischaaltje te leggen.

 

Wat een geweldige tip!

Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autoflower, de stelligheid in je eerste post is inmiddels toch wel flink tegengesproken; als t nou een stelling was, OK!

Jammer dat de growguide niet meer funtioneert!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij oud zaad gooi ik alles in een plastic zak met voedingsarme grond. beetje water en dan op warme plek, graadje of 30 ( achter de vrieskist was een goede plek altijd)

 

en dan gewoon even paar dagen wachten tot de uitlopers te zien zijn

 

staat haaks op normaal inzaaien , maar heb ik op advies van een oude kweker gedaan die 25 jaar oud zaad in de kelder had

moet zeggen dat er bijna niets opkwam, en wat er opkwam niet geweldig uitzag ( vervorming)

 

de dames hebben wel zaden opgeleverd die gezond bleken

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer een intellectueel erbij op het forum :welcome:

 

Ervaringsdeskundige is een betere benaming, maar dank je voor de verwelkoming :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

goh, jeetje, ik dacht dat Paashaas mij bedoelde?

omdat ik upgraded zou zijn, maar nee hoor,

weer een jaartje wachten

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...