-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 Ik wil het relais van mij davin schakelkastje vervangen, hopelijk zijn hiermee de opstart problemen van mij gavita 750 DE opgelost. Ik heb alleen geen idee welke draden waar moeten. Ik heb wat foto's gemaakt van het relais en de binnenkant van de davin dv12, hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Mvg Sjaak Quote Share this post Link to post Share on other sites
supernoob 538 Posted January 22, 2015 lees mee sjaak. heb t zelfde probleem Quote Share this post Link to post Share on other sites
ziggymasterz 68 Posted January 22, 2015 (edited) Waarom wil je het relais vervangen voor een magneetschakelaar?(en niet de klok?) In ieder geval A1 en A2 is de spoel(spanning), ook op de davin, hiermee schakel je het relais/magneetschakelaar in , uit. OP je ABB L1 & T1 = maakcontact Edited January 22, 2015 by ziggymasterz Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 De klok werkt gewoon. Ik ben echt een leek op elektra gebied maar meer mensen hebben er last van met gavita lampen wat ik lees http://www.wietforum.nl/topic/107265-help-mn-gavita-pro-600-start-niet/page__fromsearch__1 . Er werd mij een ABB A9.30.10 relais aangeraden maar die was niet meer te krijgen dus heb een ABB A16-40-L relais gekregen en hiermee zou het probleem ook opgelost moeten worden. Dus als ik et goed begrijp moet het blauwe draad( onderste gele stekkertje op foto) op A1 worden aangesloten en het zwarte draad (middelste gele stekkertje op foto) op A2? Er zitten wel 2 x een A2 aansluitingen op het ABB relais welke moet ik hebben? En van de zwarte draden bovenste op L1 en middelste op T1? Mvg Sjaak Quote Share this post Link to post Share on other sites
bosrand 852 Posted January 22, 2015 (edited) Inderdaad, de blauwe op A1 en de zwarte op A2. Gewoon die A1 en A2 pakken die naast elkaar zitten. De 2e A2 is er voor om door te lussen naar een eventueel 2e relais. De inkomende draad op de L1 en de uitgaande op T1 inderdaad. Ho, ik keek even niet goed, de draad die op het bovenste contact zit, die zou op de A2 moeten. Dat zou de schakeldraad moeten zijn, die 2e gele van onder zou de inkomende zijn als ik het goed zie. Edited January 22, 2015 by bosrand Quote Share this post Link to post Share on other sites
djbroertje 878 Posted January 22, 2015 Dus als ik et goed begrijp moet het blauwe draad( onderste gele stekkertje op foto) op A1 worden aangesloten en het zwarte draad (middelste gele stekkertje op foto) op A2? Er zitten wel 2 x een A2 aansluitingen op het ABB relais welke moet ik hebben? En van de zwarte draden bovenste op L1 en middelste op T1? Mvg Sjaak correct, en A2 is in beide gevallen volgens mij hetzelfde, Ik heb hier A1 en A2 die naast elkaar zitten aangesloten. wel een ander merk maar aanduidingen blijven gelijk. persoonlijk zou ik ook de nul (blauwe draad) mee laten schakelen met het nieuwe relais. Nu wordt alleen de fase geschakeld, en als de stekker er verkeerd om inzit kan er alsnog een draad onder spanning blijven staan. Maar voor de werking kan het geen kwaad. Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 ok om helemaal zeker te zijn zo moet het worden aangesloten? Mvg Sjaak Quote Share this post Link to post Share on other sites
michel t 89 Posted January 22, 2015 L1 moet A1 worden. je schakelt met de timer je relais. A1 moet dan A2 worden. A2 wordt dan L1 en T1 blijft T1. de nul laten meeschakelen is in deze situatie wat lastig aangezien de nul via de wcd's loopt succes 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 Werkt allemaal niet wat hierboven staat. Iemand nog een idee? Mvg Sjaak Quote Share this post Link to post Share on other sites
bosrand 852 Posted January 22, 2015 (edited) Daar waar je L1 op hebt staan moet A2 worden en andersom. Ohh, dat zei Michel ook al. Wat doet ie nu wel/niet en heb je een foto van hoe het nu aangesloten is? Edited January 22, 2015 by bosrand Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 ik hoor wel een paar zachte tikjes snel achter elkaar als ik de stekker in het stopcontact steekt maar hij schakelt niet aan. Mvg Sjaak Quote Share this post Link to post Share on other sites
bosrand 852 Posted January 22, 2015 De "resetknop" onderop het kastje al eens ingedrukt? Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 ja ook al gedaan maar maakt geen verschil. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bosrand 852 Posted January 22, 2015 Heb je een foto van binnen en buitenkant?? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Herbe 5 Posted January 22, 2015 Volgens mij is dit relais altijd ingeschakelt, en word alles via het timer contact geregeld. Waarvoor heb je dan een relais? op de foto moet je a2 en l1 omdraaien dan werkt het Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 Ziet er niet heel netjes uit maar ik heb eerst maar stukjes draad en kabelschoentjes gebruikt voor dat ik in kabels ga lopen knippen en zo. Niet heel duidelijk op de fotos te zien maar ik heb het aangesloten hoe michel t uitlegt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Herbe 5 Posted January 22, 2015 zou moeten werken, of de timer is kapot Quote Share this post Link to post Share on other sites
michel t 89 Posted January 22, 2015 volgens mij klopt het. nog ff simpel uitgelegd: Je hebt een fase (bruine draad) en een nul (blauwe draad) ook zijn er zwarte draden, zogenaamde schakeldraden. het is de bedoeling dat de fase (bruin) naar de thermische beveiliging gaat. dan wordt hij bij jou zwart en zou dan naar de timer en naar het L1 kontakt van je relais moeten gaan. op de timer wordt de fase aangesloten op de motor EN op 1 kant van het schakel kontakt van de timer. de andere kant van het schakel kontakt van de timer gaat dan naar A1 van het relais .Op aansluiting T1 van je relais komen je wcd's (stopkontakten). De nul gaat naar de timer (andere aansluiting van de motor), relais (A2) en ( eventueel via het relais) naar de wcd's. aarde spreekt voor zich, alles doorkoppelen.... sterkte en altijd bereid te helpen, michel 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 timer schakelde met het oude davin relais wel gewoon dus het moet wel aan het ABB relais liggen dan lijkt me. Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 Als het relais ingeschakeld word zou je toch ook een harde klik moeten horen trouwens? want die hoor ik ook niet namelijk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
djbroertje 878 Posted January 22, 2015 je kunt even met een los snoer met stekker het relais rechtstreeks op een stopcontact proberen bruin en blauw op A1 en A2 verder even niets aansluiten. Stekker in het stopcontact dan moet hij schakelen, Of je moet kunnen meten of er 230 Volt op A1 en A2 zit als hij ingeschakeld moet zijn 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
michel t 89 Posted January 22, 2015 uit ervaring weet ik dat ABB heel behoorlijk goed is. probeer hem door er 230v op te zetten met een snoertje met stekker. stop je de stekker er in dan moet hij schakelen. stekker er uit is uit. (A1 en A2 kontakten) de timer schakelde het relais niet in de orginele opstelling, zie post Herbe. klopt, je zou een behoorlijke klik moeten horen. is dit niet het geval dan denk ik dat je relais toch stuk is...... Quote Share this post Link to post Share on other sites
-sjaak- 167 Posted January 22, 2015 A1 en A2 gemeten en hier staat gewoon 230 op als ik A2 en L1 meet staat er ook gewoon 230 op de rest staat niks op. Quote Share this post Link to post Share on other sites
djbroertje 878 Posted January 22, 2015 dan zou ik zeggen relais defect. Misschien andere A2 proberen, als zou dat volgens mij niets uit mogen maken. je hoort niet alleen een harde klik, maar het te schakelen gedeelte (4 witte rechthoekige blokjes midden bovenop relais) schiet ook naar beneden/binnen. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
michel t 89 Posted January 22, 2015 helaas is het relais kapot volgens mij....... en toch is het een goed merk. gewoon vervangen en dan weer verder gaan... het komt goed uiteindelijk. grtz, michel Quote Share this post Link to post Share on other sites