Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

-sjaak-

Relais Vervangen Davin Dv12

Recommended Posts

ik heb nog even rechtstreeks snoertje op A1 en A2 gezet en hij schakelt idd niet. Hoe kan dit komen dit relais is net nieuw heb het vandaag binnen gekregen van een shop. Kan het komen doordat ie misschien verkeert is aangesloten dat ie daardoor kapot is gegaan ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou mag jij eerst Michel :P

 

EDIT

 

nou dan toch maar.

 

 

Nieuw uit de verpakking geeft niet echt de garantie dat iets heel is. Soms is er gewoon iets defect.

met fout aansluiten kun je dat niet veroorzaken.

 

gauw een nieuwe scoren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

had vandaag gavita aan de lijn, die rade me ook ABB relais aan. ga er zelf niet mee kutten, dus kijken of ik langs kan komen met schakelkast. heb met zowel davin als schakelkast van puk t zelfde probleem

 

bij mij is dit begonnen toen ik van philips greenpower naar gavita el lampen switchte.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok Bedankt voor de hulp in ieder geval iedereen!

ik ga morgen maar ff mail sturen waar ik hem heb gekocht.

 

oude relais zit er weer in timer werkt gewoon gaat alleen weer opletten worden of de lamp aan gaat, morgen gaan de nieuwe stekken weer de tent in dus dat is dan wel weer minder maar hopelijk is het snel opgelost.

 

@djbroertje ja ik was al bang dat ik iets verkeert had aangesloten waardoor dat ding kapot is gegaan maar kan altijd foutje uit de fabriek zijn idd.

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou mag jij eerst Michel :P

 

EDIT

 

nou dan toch maar.

 

 

Nieuw uit de verpakking geeft niet echt de garantie dat iets heel is. Soms is er gewoon iets defect.

met fout aansluiten kun je dat niet veroorzaken.

 

gauw een nieuwe scoren.

 

je hebt helemaal gelijk.

ik kan er niets aan toevoegen. (ik had wel het vermoeden dat je van wanten weet)

 

grtz, michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

ola sjaak,

 

BBB zijn topic relais aansluiten al gelezen? Is een must read ;).

 

Vraag de/je shop of ze het relais er voor je in willen bouwen. Shop doet dat toch wel voor je?

 

Gr,

 

Worm

Edited by Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig Sjaak,

wilde net n topic maken over het vervangen van een relais bij de davin14.

Bromt als n moffacker...is dit dan hetzelfde abb relais als wat jij gekocht hebt Sjaak of moet ik dan een andere zien te scoren??

 

Wordt er niet goed van...en me buren ook niet als zo doorga!

Heb m al is tiental x handmatig in en uit geschakeld en de tik met de schroevendraaier is only wishfull thinking.

Heb het liever helemaal netjes opgelost.

 

Sorry Sjaak voor de vervuiling van je draadje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb vandaag nieuwe relais erin gezet, een abb af12-30-10-13 relais en de lamp schakelde netjes op tijd, de komende dagen even in de gaten houden of dat zo blijft.

Het relais past alleen niet in het davin kastje dus moet een grotere behuizing halen en alles over zetten. Achteraf had ik dus qua kosten net zo goed voor een davin 1000watt kastje kunnen gaan maar goed ben allang blij dat ie weer gewoon normaal schakelt.

 

@Secretbubb ik heb er te weinig verstand van om je te kunnen vertellen of dit relais ook voor een dv14 geschikt is misschien kan iemand anders je dat vertellen.

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Sjaak, ben inmiddels n eigen draadje begonnen want ik kwam er niet meer uit.

 

Het af-relais bied een mooie nette overgang in je kringetje. Ben er dan ook mee bezig om er een te bestellen. En qua ruimte voor het relais zit het met de dv14 iets beter, aangezien deze iets groter is.

 

Morgen weten we meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu bijna 2 weken geen problemen hebben gehad en de lamp die gewoon op tijd aan ging starten de lamp gister en vandaag weer niet op :verryangry:

Zwaar irritant dit, vraag me af of het niet toch aan de lamp licht. Wanneer de lamp niet opstart knippert dat ledje ook continu zonder onderbreking.

Het is toch vreemd dat de lamp dan 2 weken zonder problemen opstart en nu ineens weer kuren begint te vertonen.

 

Waar denken jullie dat het aan ligt de lamp of toch nog een verkeerd relais?

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hè sjaak als je er spanning op zet maar je lamp gaat niet branden hoor je dan je VSA tikken? Dit gebeurt als de VSA de stroom niet kwijt kan, en het tikken zijn nieuwe start pogingen.

 

Meet hoeveel spanning er bij je schakelkast binnenkomt. Meet alle wcd's (stopcontacten) van je schakelkast. Meet de in en uit gaande kant van de VSA. Meet de spanning van de draden die naar de lamp gaan. Als hier voldoende spanning op staat en je lamp gaat niet branden ligt het waarschijnlijk aan de lamp of ballast of eventueel de VSA maar dat denk ik niet. Als je een andere lamp heb liggen kan je die eens proberen.

 

Je kan ook voor de zekerheid kijken of alle draden goed aan gesloten zitten en of ze allemaal goed contact maken. En of de contacten niet beschadigd zijn (gesmolten).

Groeten klaver :)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

owja het kan ook aan je relais of timer liggen maar omdat jij je relais al vervangen hebt lijkt me dit niet het geval. Wat je kan doen om dit te testen is de stekker rechtstreeks in het stopcontact steken, dus dat je je schakelkast even helemaal niet gebruikt. Als je nu nog steeds op start problemen heb, dan ligt het niet aan je schakelkast en de componenten die hierin zitten.

 

hoop dat je er wat mee kunt:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook als de lamp niet op start even proberen met een fan of iets dergelijks of er wel stroom op het andere stopcontact van de Davin staat, ik meende in ieder geval dat die 2 stopcontacten had.

Als daar gewoon stroom op staat, kan het best aan de lamp liggen, er zijn al meerdere hier op het forum geweest met zo'n probleem meende ik.

Je gebruikt een evsa neem ik aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou gavita een mailtje doen Sjaak. Denk dat je ballast of lamp kaduk is.

 

Gr,

 

Worm

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag starten de lamp weer niet op heb nog even gekeken naar de clip fan die ook is aangesloten op het schakelkastje stond wel gewoon aan.

Denk dat het wel de lamp is ik vind het alleen vreemd dat ik 2 weken geen last had van opstart problemen en nu ineens 3 dagen achter elkaar wel weer.

 

@Worm Ga ik maar doen idd dit is namelijk niet te doen.

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

met gavita contact gehad

 

bij mij begon het probleem toen ik philips greenpower bulb ingewisseld had voor gavita el.

 

in de "oude" gavita armaturen zit nml philips electronica. ik heb lange tijd probleemloos gedraaid met philips greenpower en nu moet ik elke dag gaan kijken of de lampen aanspringen

 

gavita zou het oplossen, heb inmiddels al 3x gebeld maar betreffende persoon is steeds niet aanwezig en ben ook niet terug gebeld volgens afspraak.

 

ik wil dat ze nieuwe philips lampen ergens vandaan sprokkelen of andere goed werkende lampen. bij mij werd een zelfde nieuw relais geoppert, maar blijkbaar is dat dus ook niet de oplossing!

 

edit: bij mij gebeurd dit met alle lampen tegelijk, niet 1. het is niet zo dat je bulb niet goed is. maar blijkbaar gaat er iets mis met de gavita lampen icm de electronica in t pro armatuur.

 

 

echt een kwalijke zaak, wordt er pis link van en dat is heel zacht uitgedrukt. hierdoor zijn al meerdere malen mn lampen een paar uur te laat aangesprongen

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrijpelijk dat je daar pis link om word, soms is het ook niet mogelijk om aanwezig te zijn als de lamp opstart, vandaag zijn ze hier dus ook 2 uur te laat aan gegaan.

 

Bij de 750 watt DE die ik gebruik word de bulb gewoon mee geleverd dus hier kan het bij mij niet aan liggen.

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de schakelkast ligt het niet want anders had er geen spanning op de stopcontacten gestaan. Zoals supernoob ook zegt het lijkt er sterk op dat je bulb en ballast niet goed op elkaar af gestemd zijn. Als je een andere bulp heb liggen kan je die eens proberen. De VSA kan ook op start problemen geven maar dit lijkt me bij jou niet het geval. Alles doormeten kan duidelijkheid geven.

 

Je kan de bulb er ff uit draaien en dan in de vitting kijken of het veertje waar je de lamp tegen aan draait wel genoeg naar voren komt zodat deze goed contact maakt met de lamp. Zorg wel dat er geen vet vlekken op de lamp komen (blote handen).

 

en zowieso contact op nemen met de fabrikant uiteraard.

 

succes, groeten klaver :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum...voor-beginners/

 

Ik kom op het forum regelmatig mensen tegen, die problemen hebben met het aansluiten van een relais. Sterker nog ik kom nog genoeg mensen tegen die zonder relais werken. Dat dit levens/brand gevaarlijk kan zijn, weten we inmiddels allemaal !!! Vandaar dat ik aan de hand van tekeningen duidelijk wil uitleggen hoe je 1 lamp veilig op een relais kunt aansluiten. Ik doe dit zoveel mogelijk in "Aap, Noot, Mies" & "Jip & Janneke" stijl. Let wel dit topic gaat alleen over hoe je het moet aansluiten! Niet of de bekabeling in je huis er geschikt voor is !! Controleer dit, of laat dit controleren !!. De schakelmaterialen die we hier gaan gebruiken kun je bij elke growshop kopen, de overige materialen bij elke bouwmarkt. In deze opstelling gaan we gebruik maken van een 4x No relais 25amp, en een Automatischezekering van 8amp. C karakteristiek De afgebeelde relais, dient puur als voorbeeld, zorg ervoor dat je een goede kwaliteit relais gebruik! bijvoorbeeld ABB, Klockner Moeller, Hager Een klein stukje theorie Soorten Relais No & Nc - Maak & Breek Hier zul je ongetwijfeld wel eens wat over gehoord hebben. No = Normaly Open Nc = Normaly Closed Een 4x No Relais gallery_9381_2898_1110458.jpg gallery_9381_2898_839629.jpg Als we het relais zouden open maken, dan zou het lijken op een stel wissel van een treinbaan. Je ziet dat alle 4 de wissels dezefde kant uit staan. (dit staat op het relais aangegeven) gallery_9381_2898_475909.jpg Met andere woorden: Als er geen signaalspanning op het relais staat, dan staan de wissels dus open (No = Normaly Open) Staat er wel een signaalspanning op het relais, dan staan de wissels dicht. gallery_9381_2898_16355.gif Nog een voorbeeld van een ander type relais Een 3x No 1x Nc Relais gallery_9381_2898_17546.gif Met andere woorden: Als er geen singnaalspanning op het relais staat, dan staan de wissels 1-3-5 dus open (3x No = Normaly Open), en wissel 7 dicht (1x Nc = Normaly Closed), perfect om als kachelcontact te gebruiken. Staat er wel signaalspanning op het relais, dan staan de wissels 1-3-5 dicht en wissel 7 open Voldoende theorie !! wat hebben we nodig om 1 lamp veilig te schakelen ? gallery_9381_2898_849.gif 2 geaarde stopcontacten, waarvan 1 stopcontact geen andere gebruikers heeft! (dit moet je dus even in huis uitzoeken). 2 geaarde stekkers 1 schakelklok 1 relais 4xNo 25amp (min. 2x No) 1 Automatische zekering 8amp. C karakteristiek 1 Adereind hulzen, enkel & dubbel (indien men stijf draad gebruikt, kunnen deze vervallen). 1 Electra draad dikte 2,5mm, kleuren: Bruin, Blauw, Groen/Geel 1 Spanningzoeker 1 Vsa 1 Hps lamp STAP 1 gallery_9381_2898_8613.gif (Op dit stopcontact mogen meerdere gebruikers zitten, omdat de schakelspanning straks zeer laag is). We steken de spanningzoeker in het stopcontact, en houd je duim op de achterkant van de spanningzoeker Als het lampje brand, dan is dat de "Fase" (zet er een merktekentje bij, en doe dit ook bij je schakelklok). En nummer het stopcontact & schakelklok 1 We steken de schakelklok in het stopcontact, en zetten hem uit. Zet 1 van de 2 stekkers in elkaar en bevestig daar een "bruine" en een "blauwe" draad aan. en plaats een merktekentje bij de "bruine" aansluiting op je stekker, en nummer de stekker 1. Sluit de "bruine" draad aan op de "A1" en de "blauwe" draad op de "A2" van het relais. Weg gaan Testen ! Steek stekker 1 in de schakelklok (merkteken tegenover merkteken) Als je de klok nu "aan & uit" zet, kun je het relais horen schakelen !,....... als je klaar bent met spelen zet je hem weer op "uit" GEFELICITEERD, Je hebt alles goed gedaan !, je relais kan nu schakelen. STAP 2 gallery_9381_2898_5331.gif Met de spanningzoeker gaan we weer opzoek naar de "Fase" (bruine draad). Steek de spanningzoeker in het 2e vrije stopcontact, en houd je duim op de achterkant van de spanningzoeker Als het lampje brand, dan is dat de "Fase" zet er een merktekentje bij, en nummer het stopcontact 2. Op dit stopcontact mogen dus geen andere gebruikers te zitten ! Dus een vrije groep, afgezekerd op 16amp in de meterkast. Zet de overgeleven stekker in elkaar en bevestig daar een "bruine" en een "blauwe" draad aan. Bevestig bij deze stekker ook een aarde draad "groen/geel". Deze moet lang genoeg zijn om de Vsa te lopen ! Plaats ook hier weer een merktekentje bij de "bruine" aansluiting, en nummer de stekker 2. Sluit de "bruine" draad aan op F, en de "blauwe" draad op N van de automaat. Het geheel ziet er nu zo uit ! gallery_9381_2898_932.gif STAP 3 gallery_9381_2898_8677.gif Haal nu eerst allebei de stekkers uit het sopcontact! Bevestig een "blauwe" draad op het "contact N uitgang" van de automaat, en sluit de andere kant van de "blauwe" draad aan op "contact 1" van het relais. Bevestig een "bruine draad" op het "contact F uitgang" van de automaat, en sluit de andere kant van de "bruine" draad aan op "contact 7" van het relais. Zet de automatische zekering op "uit" Weg gaan weer Testen ! Controleer eerst of de schakelklok op "uit" staat. Steek stekker 2 in het stopcontact 2. Steek de schakelklok in stopcontact 1, en zet hem "aan" (je hoort het relais nu schakelen). Zet de automatische zekering op "aan" Zet de spanningzoeker op "contact 7" van het relais (het lampje moet branden). Schakel de automatische zekering daarna "uit" (het lampje mag niet meer branden). Zet de automatische zekering wederom op aan. Zet je spanning zoeker op "contact 8" van het relais (lampje brand niet) Schakel nu de schakelklok aan, zet de spanningzoeker op "contact 8" van het relais (lampje brand). GEWELDIG ! , je gaat als een speer ! Het geheel ziet er nu zo uit ! gallery_9381_2898_12056.gif Stap 4 gallery_9381_2898_1335.gif Schakel alles op "uit" en haal de stekkers uit de sopcontacten ! We bevestigen een "bruine" draad op "contact 8" van het relais, de andere kant van die draad bevestigen we op de "Fase in aansluiting" van de vsa. (kijk dus even het schema op de vsa na !, dit is per vsa verschillend !). Bevestig een "blauwe" draad op "contact 2" van het relais, de andere kant van die draad bevestigen we op de "Nul in aansluiting" van de vsa. Tot slot monteren we de aarde aan de vsa (dit verschilt per vsa, of chassis, of kroonsteen) Het geheel ziet er nu zo uit ! gallery_9381_2898_14514.gif Stap 5 gallery_9381_2898_6867.gif Bevestig een "bruine" draad op de "Fase uit aansluiting" van de vsa (kijk dus even het schema op de vsa na !), de andere kant van die draad sluiten we aan op de lamp. Bevestig een "blauwe" draad op de "Nul uit aansluiting" van de vsa (kijk dus even het schema op de vsa na !), de andere kant van die draad sluiten we aan op de lamp. Tot slot monteren we de aarde vanaf de vsa (dit verschilt per vsa, of chassis, of kroonsteen), met de reflector. Het geheel ziet er nu zo uit ! gallery_9381_2898_17440.gif De grote finale ! Doe de gordijnen dicht ! want we gaan de lamp testen. Zet de schakelklok op "uit" Zet de automatische zekering op "uit" Steek stekker 2 in het stopcontact Steek stekker 1 in het stopcontact Zet de automatische zekering op "aan" Zet nu de schakelklok aan,......Tada !!! , de lamp start op ! Bij deze wil ik je als eerste feliciteren met je veilige installatie, en eerste stapjes in de electrawereld. Voor diegene die goed hebben opgelet, zullen zien dat er op het relais nog 2 vrije contacten aanwezig zijn. Op die contacten kun je eventueel andere dingen laten mee schakelen met je lampen. BBB
Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_9296_15892_70926.jpg

 

 

 

dit zou hem moeten zijn :tu

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites
lampen een paar uur te laat aangesprongen

 

probeer eens die tuimelaartjes op je timer van de davin op een ander uur in te stellen.. zou kunnen dat die contactjes versleten zijn.

 

bij mij gebeurd dit met alle lampen tegelijk

 

dan zit het probleem zoiezo in je schakelkast

(ik denk versleten timer of zoiets knulligs wat je gauw over het hoofd ziet)

 

 

(tenminste lijkt me dat als je je gavita rechtstreeks in het stopcontact doet (davin weg gelaten) hij wel meteen aanspringt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ligt niet aan de schakelkast, gebeurde met 2 davins, daarna een nieuwe gekocht van puk. precies t zelfde probleem

 

kan best dat doordat de electronica in de ballast en de lamp niet goed op elkaar zijn afgesteld er iets mis gaat met het relais. maar de oorzaak zit em 100% in gavita bulb samen met philips electronica in het armatuur bij mij. daarvoor nooit een probleem gehad met philips greenpower voor lange tijd. de lampen springen in storing. maar wel altijd allemaal tegelijk, het is er nooit maar 1.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de gewone 600w proline,

zijn nu 2.5jaar oud zoiets,

heb een jaartje met greenpower bulpen gedraaid,

en daarna met die van gavita,bij mij geven deze geen probleem.

Toen ik mijn opstart problemen had gebruikte ik een dv12 en de greenpowerbulpen,

met whazzup geregeld dat ik naar desjop kon gaan voor dat andere relais,

dat relais was er toen niet en ik kreeg van desjop een nieuwe dv14 mee,

splinternieuw,2dagen later had ik ook met die nieuwe dv14 opstartproblemen.

Ik heb toen opnieuw contakt opgenomen met whazzup,

er is een nieuw/ander relais in die dv14 gezet en tot op heden nooit geen opstartproblemen meer gehad.

Mss dat je hier iets aan hebt,

maar het kan net zo goed zijn dat het bij jou toch een ander probleem is,

dat weet ik natuurlijk ook niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb contact gehad met gavita en zei beweren dat het relais wat ik nu heb niet zwaar genoeg is en raden een ABB A16-40-L relais aan. Dit is het relais dat ik in eerste instantie had besteld maar die kapot bleek te zijn. Heb de shop waar van ik dit relais heb gekregen een mail gestuurd maar ze kunnen helaas niet meer aan een A16 relais komen maar ze gaan contact opnemen met gavita want volgens hun is het relais dat ik nu gebruik gewoon goed <_<

Vandaag en gister starten de lamp wel gewoon op maar het is geen doen om elke keer aanwezig te zijn om dit te checken.

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Irritant zeg, zul je zien Sjaak laten ze het weekend er lekker tussen. Dat wordt n gevalletje : Ik bel jou vrijda...Nee een maandag bel ik jou ff terug, en dan maken wij dit helemaal picobello in orde meneer.

 

Fijn dit

Succes bubbz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...