Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

-sjaak-

Relais Vervangen Davin Dv12

Recommended Posts

Ik wil het relais van mij davin schakelkastje vervangen, hopelijk zijn hiermee de opstart problemen van mij gavita 750 DE opgelost.

Ik heb alleen geen idee welke draden waar moeten. Ik heb wat foto's gemaakt van het relais en de binnenkant van de davin dv12, hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

 

gallery_6585_17603_397633.jpg

 

gallery_6585_17603_521183.jpg

 

gallery_6585_17603_1488314.jpg

 

gallery_6585_17603_286595.jpg

 

gallery_6585_17603_1109467.jpg

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom wil je het relais vervangen voor een magneetschakelaar?(en niet de klok?)

In ieder geval A1 en A2 is de spoel(spanning), ook op de davin, hiermee schakel je het relais/magneetschakelaar in , uit.

OP je ABB L1 & T1 = maakcontact

Edited by ziggymasterz

Share this post


Link to post
Share on other sites

De klok werkt gewoon. Ik ben echt een leek op elektra gebied maar meer mensen hebben er last van met gavita lampen wat ik lees http://www.wietforum.nl/topic/107265-help-mn-gavita-pro-600-start-niet/page__fromsearch__1 .

 

Er werd mij een ABB A9.30.10 relais aangeraden maar die was niet meer te krijgen dus heb een ABB A16-40-L relais gekregen en hiermee zou het probleem ook opgelost moeten worden.

 

Dus als ik et goed begrijp moet het blauwe draad( onderste gele stekkertje op foto) op A1 worden aangesloten en het zwarte draad (middelste gele stekkertje op foto) op A2? Er zitten wel 2 x een A2 aansluitingen op het ABB relais welke moet ik hebben?

 

En van de zwarte draden bovenste op L1 en middelste op T1?

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, de blauwe op A1 en de zwarte op A2.

Gewoon die A1 en A2 pakken die naast elkaar zitten.

De 2e A2 is er voor om door te lussen naar een eventueel 2e relais.

 

De inkomende draad op de L1 en de uitgaande op T1 inderdaad.

 

Ho, ik keek even niet goed, de draad die op het bovenste contact zit, die zou op de A2 moeten.

Dat zou de schakeldraad moeten zijn, die 2e gele van onder zou de inkomende zijn als ik het goed zie.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Dus als ik et goed begrijp moet het blauwe draad( onderste gele stekkertje op foto) op A1 worden aangesloten en het zwarte draad (middelste gele stekkertje op foto) op A2? Er zitten wel 2 x een A2 aansluitingen op het ABB relais welke moet ik hebben?

 

En van de zwarte draden bovenste op L1 en middelste op T1?

 

Mvg Sjaak

 

correct, en A2 is in beide gevallen volgens mij hetzelfde, Ik heb hier A1 en A2 die naast elkaar zitten aangesloten. wel een ander merk maar aanduidingen blijven gelijk.

 

persoonlijk zou ik ook de nul (blauwe draad) mee laten schakelen met het nieuwe relais. Nu wordt alleen de fase geschakeld, en als de stekker er verkeerd om inzit kan er alsnog een draad onder spanning blijven staan. Maar voor de werking kan het geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok om helemaal zeker te zijn zo moet het worden aangesloten?

 

gallery_6585_17603_633364.jpg

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

L1 moet A1 worden. je schakelt met de timer je relais. A1 moet dan A2 worden. A2 wordt dan L1 en T1 blijft T1.

 

de nul laten meeschakelen is in deze situatie wat lastig aangezien de nul via de wcd's loopt

 

succes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkt allemaal niet wat hierboven staat. Iemand nog een idee?

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar waar je L1 op hebt staan moet A2 worden en andersom.

 

Ohh, dat zei Michel ook al. :whistle:

Wat doet ie nu wel/niet en heb je een foto van hoe het nu aangesloten is?

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hoor wel een paar zachte tikjes snel achter elkaar als ik de stekker in het stopcontact steekt maar hij schakelt niet aan.

 

Mvg Sjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

De "resetknop" onderop het kastje al eens ingedrukt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je een foto van binnen en buitenkant??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is dit relais altijd ingeschakelt, en word alles via het timer contact geregeld.

Waarvoor heb je dan een relais?

 

op de foto moet je a2 en l1 omdraaien dan werkt het

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er niet heel netjes uit maar ik heb eerst maar stukjes draad en kabelschoentjes gebruikt voor dat ik in kabels ga lopen knippen en zo.

Niet heel duidelijk op de fotos te zien maar ik heb het aangesloten hoe michel t uitlegt.

 

gallery_6585_17603_649245.jpg

 

gallery_6585_17603_294978.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou moeten werken, of de timer is kapot

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij klopt het. nog ff simpel uitgelegd: Je hebt een fase (bruine draad) en een nul (blauwe draad) ook zijn er zwarte draden, zogenaamde schakeldraden.

 

het is de bedoeling dat de fase (bruin) naar de thermische beveiliging gaat. dan wordt hij bij jou zwart en zou dan naar de timer en naar het L1 kontakt van je relais moeten gaan. op de timer wordt de fase aangesloten op de motor EN op 1 kant van het schakel kontakt van de timer. de andere kant van het schakel kontakt van de timer gaat dan naar A1 van het relais .Op aansluiting T1 van je relais komen je wcd's (stopkontakten). De nul gaat naar de timer (andere aansluiting van de motor), relais (A2) en ( eventueel via het relais) naar de wcd's.

 

aarde spreekt voor zich, alles doorkoppelen....

 

sterkte en altijd bereid te helpen,

michel

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

timer schakelde met het oude davin relais wel gewoon dus het moet wel aan het ABB relais liggen dan lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het relais ingeschakeld word zou je toch ook een harde klik moeten horen trouwens? want die hoor ik ook niet namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt even met een los snoer met stekker het relais rechtstreeks op een stopcontact proberen bruin en blauw op A1 en A2 verder even niets aansluiten.

 

Stekker in het stopcontact dan moet hij schakelen,

 

Of je moet kunnen meten of er 230 Volt op A1 en A2 zit als hij ingeschakeld moet zijn

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit ervaring weet ik dat ABB heel behoorlijk goed is. probeer hem door er 230v op te zetten met een snoertje met stekker. stop je de stekker er in dan moet hij schakelen.

stekker er uit is uit. (A1 en A2 kontakten)

 

de timer schakelde het relais niet in de orginele opstelling, zie post Herbe.

 

klopt, je zou een behoorlijke klik moeten horen. is dit niet het geval dan denk ik dat je relais toch stuk is......

Share this post


Link to post
Share on other sites

A1 en A2 gemeten en hier staat gewoon 230 op als ik A2 en L1 meet staat er ook gewoon 230 op de rest staat niks op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik zeggen relais defect.

 

Misschien andere A2 proberen, als zou dat volgens mij niets uit mogen maken.

 

je hoort niet alleen een harde klik, maar het te schakelen gedeelte (4 witte rechthoekige blokjes midden bovenop relais) schiet ook naar beneden/binnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas is het relais kapot volgens mij....... en toch is het een goed merk. gewoon vervangen en dan weer verder gaan...

 

het komt goed uiteindelijk.

grtz, michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...