Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

"spirituele" Ontwikkeling

Recommended Posts

ff goed huilen is ook goed voor je, dat is een soort uitlaatklep dan

ik wou dat ik het kon

 

ik heb er maar een gedraaid (kleintje)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bosrand, het komt op me over dat je er moeite mee hebt om te accepteren dat cannabis je medicijn is. Maar zolang je er genoeg van hebt is dat geen enkel probleem, ik functioneer er al jaren prima mee en ik rook van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Verdriet hoort bij het leven evenals plezier. Niemand kan de hele dag blij rondlopen, zo is de realiteit niet. Wie altijd vrolijk wil zijn had misschien beter een hond kunnen worden dan een mens. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad een soort uitlaatklep.

Dus ergens maakt die joint wel iets los en is het een positief iets.

 

Ik heb er geen moeite mee dat Cannabis mijn medicijn zou kunnen zijn, ik heb er moeite mee dat het bijwerkingen zou kunnen hebben in de vorm van dat het me langer in de op en neer gaande spiraal houd dan als ik geen joint meer rook.

Als ik zeker weet dat het me enkel een positief iets brengt en dus geen bijwerkingen, dan zal ik zeker die joint op steken.

Maar ik blijf niet voor niks in deze spiraal zitten, dat heeft een/meerdere oorza(a)k(en).

 

Iedereen kan de hele dag en elke dag blij rond lopen, zolang je maar vanuit je hart kunt leven en je gedachten de baas kan zijn of aan de kant kunt zetten.

De gedachten maken het negatieve aan het leven, het hart is enkel gelukkig.

Een hond kan heel de dag blij rond lopen, simpelweg omdat die niet vast zit in zijn of haar gedachten en dus over het algemeen leeft vanuit het hart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het leven is zo ingericht dat alleen dwazen de hele dag kunnen lachen, want alle gelach eindigt in verdriet. Hiermee zeg ik niet dat jij een dwaas bent, ik zeg alleen: benijd geen dwaas en schaam je niet om je treurig gelaat want het verraadt een goed hart.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

de bijwerkingen komen alleen als je het ''te'' veel doet

 

''te'' is nooit goed

 

probeer met mate te roken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago, dat bij de meeste mensen het gelach eindigt in verdriet/negativiteit, wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo hoort te zijn.

Als je vanuit je hart leeft, leef je in het hier en nu, in het hier en nu kunnen dingen onmogelijk negatief of verdrietig zijn.

 

 

Ik weet het niet Miami, ik heb het idee dat het blowen toch iets in me deed waar ik geen baat bij had uiteindelijk.

Ik heb er heel veel aan gehad aan het blowen, maar ik denk dat ik het nu zonder verder moet doen.

 

Ik droomde vannacht dat ik een muur aan het afbreken was, dat lijkt me een positief iets.

Ik voel me ook weer een stukje beter dan de afgelopen week.

 

 

Inderdaad Beaker, love life en hou van jezelf en iedereen om je heen.

:hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bosrand, niemand kan altijd gelukkig zijn en als je jezelf een onmogelijk doel stelt weet je zeker dat je nog minder van die momenten zal hebben.

 

Goed om te horen dat je een geestelijke muur hebt afgebroken! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

<p>Na 3 weken bijna aangemodderd te hebben met mezelf heb ik vandaag toch maar weer een paar hijsjes van een pure joint genomen.</p>

<p>Dat was voor zover ik het kan zien een goede keus, misschien had ik het eerder moeten doen, maar blijkbaar niet, anders had ik het toen wel gedaan.</p>

<p> </p>

<p>Ik zie alles weer helder, ik overzie wat er allemaal gebeurde, hoe ik elke dag weer gevangen zat ik mijn hoofd.</p>

<p>Ik voelde de liefde daarna door mijn lichaam stromen, het maakte me wakker als het ware.</p>

<p>Het viel me op dat ik daardoor weer liefdevol naar dingen kon kijken.</p>

<div>Het is alsof ik niet denk in problemen en oplossingen, maar in liefde, dat wat er is mag er zijn zoals het is.</div>

<div>Ik had een mooi voorbeeldje, er zat een soort luis op een plant buiten, ik keek er naar, mijn eerste gedachte was eigenlijk, hoe krijg ik dat er af, daarna viel mijn hart er bij en die zei, als die beestjes daar zitten, dan moeten ze daar blijkbaar zijn, dus laat ze lekker zitten en laat ze het blad opeten of leegzuigen, de plant zal er niet aan dood gaan.</div>

<div>Alles gaat zoals het moet gaan.</div>

<div> </div>

<div> </div>

<div>@Harry, die joint liet ik ergens wel te zwaar wegen misschien, maar ik was bang dat het me in de cirkel van redelijk naar slecht kon houden.</div>

<div>Maar ook dat heeft blijkbaar zo moeten zijn dat ik vandaag pas die joint op stak</div>

<div> </div>

<div> </div>

<div>De laatste dagen heb ik veel dieren op mijn pad gehad, voor een heel aantal heb ik wel betekenissen kunnen vinden en dat klopte ook met hoe het op die momenten met mij ging, en het vertelde me wat het moest vertellen.</div>

<div>In principe heeft alles wat je in het leven tegen komt een reden en of een betekenis voor jezelf.</div>

<div>Dat is wat ik geloof en ik zie vaak ook dat het voor mij in ieder geval klopt.</div>

<div>De joint geeft weer een totaal beeld van de afgelopen dagen en mede door de dieren die ik tegen kwam, kan ik alles plaatsen en zien hoe het werkelijk ging met me en wat ik voor dingen goed zag.</div>

<div> </div>

<div>Mijn hoofd geraakt nu enkel een beetje vol met gedachten en inzichten, overigens wel fijne gedachten.</div>

<div>Dus het laatste kan wat verwarrend er staan, ik zal ze eens even gaan volgen, misschien dat er nog wat nuttigs uit komt rollen.</div>

 

 

Hmm, geen idee wat er gebeurd is maar overal staat < div > of p voor en achter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie shit zo te lezen! ;)

 

Fijn om te lezen dat het weer wat beter met je gaat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Dilago.

Inderdaad, ik heb een wietje liggen wat goed werkt voor me om daar te geraken waar ik wil, enkel weet ik niet meer welk soortje dat is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Rocker!

 

Gister heb ik overdag een paar hijsjes genomen van een joint, daarna heerlijk kunnen genieten van de zon, lekker liggen bakken.

Ook nog wat van de natuur kunnen genieten, naar de mieren gekeken die van hun hol naar de bladluizen in een boompje op en neer rennen.

Wel gaaf om dat zo te zien.

Vandaag geen joint gerookt, en merk wel dat de onrust in me dan meer aanwezig is, maar nog niet zoveel als "normaal".

Vandaag werd ik ook wat duf wakker, dat is weer een beetje de nawerking/bijwerking van het blowen, al heb ik maar amper wat gerookt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi bosrand,

Ik speel zelf heel erg met de gedachte om binnenkort deel te gaan nemen aan een 3-daagse Ayahuasca ceremonie. :engel

Deze 3 dagen zouden meer voor mij kunnen betekenen dan 10 jaar intensieve psychotherapie (wat in mijn ogen sowieso geen enkel nut heeft :thumbsdown: ).

Ik ga me er eerst helemaal over inlezen, maar deze rituelen worden al eeuwenlang toegepast om mensen te bevrijden van hun blokkades en angsten. :specool

Ben heel benieuwd wat er van mijn "stoornissen" (zoals jij ze noemt ^_^ ) overblijft.

 

 

Tijdens mijn dwaling op internet kwam ik een paar tips tegen, die ik met je wil delen.

Hopelijk heb je er iets aan. ;)

 

 

TIEN GEBODEN VOOR ZELF­LIEFDE

 

Soms stroomt je hart over van liefde en dankbaarheid, alles is dan ruim, alles is goed, alles is God. Op andere momenten zit je vast in een piekerkramp. Je twijfelt aan je zelf, je voelt dat je tekort schiet, dat je faalt. Voor die momenten zijn deze 'Tien Geboden'. Het zijn krachtige affirmaties, bevestigingen van de waarheid die we niet altijd helder voor ogen hebben. Lees ze vaak, dan vervangen ze langzamerhand je negatieve overtuigingen. Probeer ze eens, hardop of in stilte, voor de spiegel of in meditatie.

 

1. IK BEN DIE IK BEN

Met dit lichaam als voertuig en met déze op overleving gerichte geest moet ik het doen. Ergens in mijn zenuwgestel huist mijn ziel die gelukkig mijn levensopdracht kent. Deze drie-eenheid is alles wat ik heb. Ik kan niet meer ruilen. Dit is blijkbaar precies zoals ik moet zijn; zonder mij, zoals ik op dit moment ben, was de schepping niet volledig. Ik stop met mezelf verwijten te maken voor dingen die ik (nog) niet kan. Ik leun niet meer op anderen, ik geef niemand de schuld, ik neem alle verantwoordelijkheid voor de les die ik zelf gecreëerd heb. Ik ga niet wachten tot mijn leven eindelijk begint.

 

2. IK MAG FOUTEN MAKEN

Alleen God is perfect. Voor de mens is perfectie een eindpunt, stilstaan en stilllstantd (foutje) is dood. Ik leef dus maak ik fouten, màg ik imperfect zijn. Ik hoef niet te kunnen wat ik niet kan. Van fouten leer ik. Ik geef mezelf de speelruimte om de 'fouten' te maken die ik maak. Zo houd ik mijn persoonlijke groei en de evolutie van het geheel op gang. Ieder mens heeft schaduwkanten die geaccepteerd moeten worden om hun schaduwkwaliteit tot zijn recht te kunnen laten komen. Dan pas komt er echt evenwicht. Ik durf op oude beslissingen terug te komen, ik durf ook mijn verontschuldigingen aan te bieden als dat gepast is.

 

3. IK KRIJG PRECIES WAT IK NODIG HEB

Alles helpt om mijn opdracht op aarde te vervullen - ook de tegenslag en de ziekte, de vijanden en de ruzies, de verloren liefdes en de gebroken harten. Als ik dat nu niet zie, zal ik het later wel kunnen zien. Ik besef bij elk moeilijk moment, dat alles altijd nog veel erger had kunnen zijn. Ik durf te zeggen wat ik voel en hoe ik me voel. Ik deel mijn ontwikkelingen vol vertrouwen met hen die me na staan. En als het toch stroef blijft lopen, dan zoek ik naar Nieuwe Mogelijkheden en weer Andere Oplossingen. En ik houd mijn creatieve toverstaf bij de hand: sterk visualiseren van het goede helpt nagenoeg altijd.

 

4. IK HOEF ALLEEN MAAR VOLSTREKT EERLIJK NAAR MEZELF TE ZIJN

Totale eerlijkheid naar andere mensen is niet altijd liefdevol, integendeel. Soms is een voorzichtige leugen of iets verzwijgen een betere oplossing dan de confronterende waarheid. Soms moet je jezelf beschermen, dat is nu eenmaal zo in deze wereld. Als ik mezelf maar niet misleid; als ik zelf maar weet wat ik doe en waarom. Nooit liegen blijft overigens een ultieme dapperheid. Spreek altijd eerlijk met God, de goddelijke stroom in het universum. Wees totaal oprecht en jouw gebed wordt een schitterend fenomeen. De wezenlijke werking van bidden is wetenschappelijk onderzocht en bevestigd.

 

5. IEDEREEN MAG VAN MIJ GENIETEN OP ZIJN OF HAAR EIGEN WIJZE

Ik ben nodig op aarde. Anderen leren van mij, ik leer van hen. Maar hoe, dat weet ik niet altijd en dat hoef ik ook niet te weten. Ik hoef niet elk beeld van een ander over mij te corrigeren. Kritiek probeer ik zo eerlijk mogelijk te incasseren. Ik geef mijn openlijke en subtiele slachtofferrolletjes op en neem de macht terug. Ik probeer niet te oordelen over anderen. Ik accepteer dat er altijd wel iemand zal zijn die mij veroordeelt en een ander die mij bewondert. Wat de één goed vindt, vindt een ander waardeloos. Laat mij maar gewoon genieten van complimenten en verder ontspannen doen wat ik voel dat ik moet doen. Ik hoef het niet de hèle wereld naar de zin maken.

 

6. IK HOUD MIJN AANDACHT HIER

Hier is mijn lichaam, dus hier ben ik. Hier is de belangrijkste plek op aarde! Alleen hier kan ik werkelijk zien, ruiken, horen, voelen, proeven. Hier klopt mijn hart, hier haal ik adem. Ik ga niet zweven, geen twee dingen tegelijk doen met mijn geest, want dan doe ik er minstens eentje half. Ik ga me niet nodeloos druk te maken over de eventuele gevoelens en gedachten van andere mensen over mij ergens anders. Ik laat me ook geen quasispiritueel paradijs op een andere wereld aansmeren of het idee dat het in andere dimensies (of in een ruimteschip buiten de aarde) beter is. De aarde is mijn oermoeder. Bij haar leg ik mijn loyaliteit en daarom houd ik van het stoffelijke, materiële leven. Ik ben hier. Ik leef hier en ik wil voluit leven hier in alle situaties die zich voordoen.

 

7. IK HOUD MIJN AANDACHT IN HET NU

Ouwe koeien horen in de sloot. Alles is gebeurd omdat het moest gebeuren – nutteloos om er over te piekeren. Angsten uit het verleden hoeven niet per se reëel te worden in het heden. Ook vage toekomstfantasieën en angsten voor herhalingen verder weg in de tijd verspillen mijn energie. NU is verreweg het boeiendste, interessantste moment van mijn leven! Ik maak wel nuttig gebruik van mijn geheugen, maar ga niet zeuren of klagen over toen en daar. Ik probeer vroegere opponenten te vergeven. Als er toch een kwetsuur uit het verleden blijft schrijnen, dan benader ik degene die hem veroorzaakt heeft en deel ik dat gevoel. En daarna zien we wel verder.

 

8. ALLES EN IEDEREEN HEEFT ZIJN EIGEN TEMPO

Ik kan niet sneller groeien dan mijn lichaam en geest aankunnen. Elk proces heeft zijn eigen tijd nodig. Een vlieg doet een hele cyclus in één dag, een kat leeft misschien vijftien jaar, de mens veel langer. Of ik nu wil leren vliegen of een goed mens worden, dat heeft allemaal oefening, geduld en toewijding nodig. Het is belangrijk dat ik een doel vaststel en dat ik dat krachtig en consequent nastreef. Ik hoef ondertussen mijn ontwikkeling niet te vergelijken met die van anderen. De wereld is al druk en gestrest genoeg. Het is niet nodig dat ik mezelf opjaag. Het is wel fijn als ik mijn eigen gewoonten en gedragspatronen eerder herken.

 

9. MIJN INNERLIJKE WEZEN IS HEEL DAPPER

Door mijn geboorte heb ik mezelf een dapper geschenk gegeven. Ik houd vanuit die dapperheid mijn angsten kritisch tegen het licht. Lijdt een mens niet het meest onder 't lijden dat hij vreest? Ik wacht rustig af en ik bereid me voor, maar ik ga niet fantaseren over alle vreselijke dingen die eventueel ooit zouden kunnen gebeuren. Dat vind ik zonde van de tijd. We zien wel! Als alles goed gaat, heb ik gelukkig niet vergeefs geleden. Mocht er toevallig wèl iets akeligs gebeuren, dan heb ik tenminste niet vooraf óók al geleden. Ik hoef niet meer bang te zijn. En als ik tòch bang ben, dan màg ik bang zijn. Bij groei hoort soms tijdelijk stilstand. Niet alles hoeft in één keer goed te gaan.

 

10. IK HOUD ZIELSVEEL VEEL VAN MIJZELF EN IK MAG ZIJN ZOALS IK BEN

Daarom kan ik ook van andere mensen houden. Net zoals ik houd van dieren, planten, bomen, rotsen. En alles houdt van mij. Overal is overvloed voor wie het kan zien. De zon en de maan beminnen mij. Alles is Liefde en ik ben er een deeltje van. Ik werk onophoudelijk aan mijn zelfvertrouwen. Ik hoef niet alles persoonlijk te nemen, veel mensen projecteren immers hun eigen onvolkomenheden op anderen. Dat kleine deel wat de mens denkt te zien van de werkelijkheid, is ook al niet meer dan een subjectieve interpretatie.

 

zelfliefde2.jpg

 

 

EN DAN NU DE BONUS:

 

11. PAS ONDERSTAANDE PRAKTISCHE TIPS TOE.

 

Veertien praktische tips voor een meer ontspannen leven

 

Leven zonder stress kan niet. Een gezonde spanning hebben we eigenlijk nodig. Adrenaline zorgt ook voor nuttige kicks. Een mens kan trouwens ongelofelijk veel hebben. Tenminste, als je tijdig en vaak genoeg ontspant. Ontstresst. Veertien tips om een overprikkelde geest en een overspannen lichaam aan te pakken.

 

1. DRINK WATER.

Spoel door. Als je lymfesysteem echt optimaal wil functioneren, dan heeft het per 15 kilo lichaamsgewicht per dag minimaal één glas water of vruchtensap nodig. Weeg je vijfenzeventig kilo dan betekent dat dus vijf glazen. Zeven is beter. Met het vocht kunnen je nieren gemakkelijker overbodige en gevaarlijke troep afvoeren. Water geleidt de subtiele elektrische impulsen in je lichaam maar ook de spanning van ons lichtnet. Vooral mensen die veel met elektrische machinerie (met name computers) omgaan, is voldoende drinken een must. Zulk soort spanning kan een gevoelig lichaam makkelijk nog meer onder druk zetten. Genoeg water bevordert een gezonde opbouw van je cellen en verbetert jouw fysieke en mentale concentratievermogen. Als je geen koffievergiftiging wilt oplopen, dan is het wijs om het voorbeeld van de Fransen te volgen: drink bij elk kopje koffie een glaasje water.

 

2. EET FRUIT.

Je lichaam neemt via voedsel en luchtverontreiniging allerlei soort vergif op. Ook roken en alcohol tasten je gezondheid aan. Als het lichaam de aangeboden hoeveelheid niet kan verwerken, maakt het vet aan om tijdelijk daar de troep op te slaan. Fruitsuiker is de meest gezonde vergifoplosser die er bestaat. Het vet is niet meer nodig en het fruitsap helpt mee om je via toilet en zweet te ontdoen van al die akeligheden.

 

3. POLARISEER JE ADEM.

Om een juist evenwicht tussen de twee hersenhelften te bewerkstelligen zal je lichaam automatisch zo nu en dan de inademing van het ene naar het andere neusgat wijzigen. Daardoor zal ook de verhouding tussen de positieve en negatieve ionen in je bloed gereguleerd worden. Dat beïnvloedt weer de opname van fosfor en calcium. Stress gooit dat proces in de war. Probeer daarom even de zogenaamde gepolariseerde ademhaling uit. Houd je tong tegen je gehemelte, vlak achter de bovenste voortanden en sluit met een vinger je linkerneusgat af, terwijl je inademt. Wissel je vinger en sluit dan het rechterneusgat af, terwijl je uitademt. Doe dat een keer of vijf en draai dat proces dan om: nu via links inademen via rechts uitademen.

 

4. ADEM DIEP IN JE BUIK.

De meeste mensen halen oppervlakkig en hoog in hun borst adem. Zo'n snelle, korte ademhaling brengt te weinig zuurstof in het lichaam. De Indiase yogi's beweren dat de levensduur wordt bepaald door een karmisch bepaald aantal ademhalingen. Dat aantal is voor iedereen anders, maar jij kan gelukkig zelf uitmaken hoe snel je je rantsoen opmaakt. Diepe, langzame ademhalingen zijn dus gunstig. Dat lukt het best als je je middenrif (door middel van je buikspieren) zo ver mogelijk intrekt als je uitademt. Als je weer inademt, begin je met het uitzetten van je lage buikspieren, daarna laat je je borstkas zich vullen en eventueel kun je nog wat extra's opslurpen via een zogeheten flankademhaling.

 

5. TEL JE ADEMHALINGEN.

Tel steeds als je uitademt. Doe evenveel tellen over je inademing. Als dat goed gaat, verleng je dat aantal. Ook spannend is om bijvoorbeeld na 10 inademingen je adem 10 tellen binnen te houden voor je weer (10 tellen) gaat uitademen.

 

6. BALANCEER JE ELECTROMAGNETISCHE ENERGIE UIT.

Via allerlei subtiele kanalen stuurt het lichaam energie rond. Is de uitwisseling tussen onder en boven een beetje geblokkeerd, maak dan een omweg via de armen. Stap 1: Leg de vier vingers van je linkerhand op je onderbuik, de wijsvinger op je navel, de duim erboven. Masseer die plek licht. Leg je wijsvinger van je rechterhand op je linkersleutelbeen en de andere drie vingers, ook horizontaal, daar net onder. Je rechterduim plaats je in het kuiltje tussen je sleutelbeenderen. Masseer die plaatsen licht. Stap 2: Verplaats je rechterhand naar je mond. De middelvinger gaat onder de onderlip, de wijsvinger gaat de bovenlip masseren. Daarna doe je deze hele oefening omgekeerd: de rechterhand bij de navel, de linkerhand boven aan het werk. De laatste stap, 3, kan maar beter een beetje uit het zicht gebeuren: je linkerhand ligt weer onder de navel en de rechterhand gaat je laatste wervel, het stuitje, masseren. En als er toch iemand lacht, lach dan mee. Dat scheelt weer enorm veel stress.

 

7. PROBEER DE ENKELHAAK.

Dit gaat ideaal met blote voeten, maar is eventueel aangepast te doen met schoenen aan, zelfs tijdens een vergadering. Leg de rechterenkel op de knie van je linkerbeen. Omsluit met je linkerhand de linkerhiel zodat je rechter duim onder het buitenenkelbot uitkomt. Je wijsvinger past dan mooi onder je binnenenkelbot. Grijp met je rechterhand de bal van de voet. Je vingers masseren de teenwortels, je duim drukt af en aan op de bal van de voet en er net onder. Tong weer tegen je gehemelte en minstens tien keer diep ademhalen. Zet je rechtervoet terug. Houd gedurende nog eens tien diepe ademhalingen je vingertoppen tegen elkaar. Als je dat prettig vindt, wissel dan nog eens van been maar voor het energetisch ontspannende effect hoeft dat niet. Als je een gestresste dag tegemoet gaat, is trouwens die massage van de teenwortels, onderaan de wreef de perfecte voorbereiding. In het begin kan het een en ander nogal pijnlijk zijn, maar je went er aan en daarna wordt het Verrukkelijk!

 

8. SCHAKEL DE DENKHULP IN.

Leg de vingers van je beide handen net boven je wenkbrauwen, de pinken bij je neuswortel. Wrijf ze licht en horizontaal heen en weer. De duimen gaan onder de jukbeenderen. De gevorderden onder ons masseren dan al vast licht de kaakspieren tot onder de oren. Laat je mond openhangen. Zo kan er wat agressie uit de aangespannen kaakspieren ontsnappen. De beginners concentreren zich met hun vingers op de bochten van de schedel boven de wenkbrauwen. Rustig masseren en zo nu en dan even flink aan je Vreselijke Problemen denken. Deze activiteit brengt meer bloed en warmte naar de voorkant van je hersenen en daar kan weer de integratie van visies ontstaan. Bij stress gebeurt het tegenovergestelde. In de achterkant van je hersenen komt dan een nogal desintegrerende chaos op gang die krampachtig naar 'vlucht of vecht'-oplossingen probeert te zoeken. Deze alternatieve positieve punten op je voorhoofd maken het makkelijker om even rustig de puntjes op de ï te zetten. Deze denkhulp wordt optimaal als je met je ogen grote cirkels gaat maken: eerst met de klok mee, dan tegen de klok in. Spreek ondertussen wat mooie sleutelzinnen uit ("Ik houd veel van mijzelf" of "Ik hoef niet perfect te zijn") en alles komt goed.

 

9. DE OORMASSAGE.

Je handen zitten daar nu toch in de buurt dus neem meteen even de oren mee. Volgens de Chinese geneeskunst bevinden zich talloze zogenaamde acudrukpunten in het oor. Het oor is een kaart van het hele lichaam, beweert men zelfs. Feit is dat een oormassage (trekken, wrijven, duwen, dubbelrollen etc.) je al na een paar minuten een gevoel van toegenomen alertheid oplevert. Iets verder met je vingers en de nek vraagt je aandacht. Daar zit me toch een stress! Houd het hoofd licht naar achteren gebogen en masseer van boven naar beneden wat weg. Vooral die plaatsen waar de schedel overgaat in nek (waar de spieren aanhechten) zijn berucht. De hele hoofdhuid masseren doet ook veel goed, vooral als je een geliefde zover kunt krijgen. Als je juist stress van je geliefde heeft, wordt dat moeilijk.

 

10. PRIKKEL DE STUIT.

Masseren van het heiligbeen en de stuit brengt contact met de basis, zegt men. Mocht je aardig kunnen visualiseren, dan bevelen wij het fantaseren van een zogenaamde 'gronding' aan. Je stelt je een soort holle staart voor, een verlenging van je ruggengraat. Dat 'wortelkanaal' visualiseer je diep de aarde in met een mooie, brede doorsnee. Met elke uitademing stel je je voor dat er daar doorheen geestelijke en lichamelijke spanning wegvloeit. Terug naar Moeder Aarde. Er iets bij zuchten als "poeh, poeh" of "hèhè" helpt extra. Aandacht voor dat stuitbot is om nog veel meer redenen nuttig. Het is een soort pomp voor ons ruggenmergvocht dat allerlei smakelijke bouwstoffen, hormonen en neurotransmitters transporteert naar de hersenen. Het schijnt ook lekker een oververhit brein af te kunnen koelen. Een heel efficiënte prikkeling is er op zitten en er een beetje op te wiebelen. Dat gaat prima op een vlakke vloer met de knieën opgetrokken en de handen er omheen geslagen. Als dat te moeilijk is, mag je ze ook gewoon achter je op de grond steunen. Deze oefening is uitstekend voor je hele lichamelijke conditie.

 

11. KRUISLINGSE ARM- & BEENBEWEGINGEN.

Til beurtelings een knie op. Als dat soepel gaat, raak dan steeds even met de rechterhand de opkomende linkerknie aan en dan met de linkerhand de opkomende rechterknie. Doe dat minstens zeven keer. Deze kruispatronen dwingen de beide hersenhelften (en dus ook gevoel en logica) beter met elkaar samen te werken. Dat vermindert stress onmiddellijk. Verander de oefening nu zo dat je rechterhand je rechterknie aanraakt en je linkerhand je linkerknie. Zeven keer graag. En nu weer terug naar de kruisloop. Zeven keer. Wie er dol op raakt, moet zeker de achterwaartse variatie proberen. Je linkerhand tikt achterlangs je opgeheven rechterhiel aan en daarna tikt je rechterhand de opgeheven linkerhiel aan.

 

12. OOGOEFENINGEN.

Uit het onderwijs aan kwetsbare kinderen komt een hersenintegratie-oefening waarbij je veel liggende achten tekent. De 8 op z'n kant, ook wel lemniscaat genoemd. Teken hem vanuit het midden, opgaand naar links, dalend en weer opgaand naar rechts. Probeer het ook eens met je andere hand. Strek nu je rechterhand recht voor je uit met de duim omhoog. Teken nu een liggende 8 in de lucht van zo'n 40 centimeter breed horizontaal. Houd je hoofd stil, let op je duim en volg de beweging alleen met je ogen. Herhaal dat een keer of drie, doe het nog eens drie keer met je linkerhand en dan nog drie keer met de beide handen tegen elkaar. Je ogen ontspannen en je geest volgt. Daarna mag je eventueel een uiltje knappen. Dat blijft altijd een toptientip tegen stress.

 

13. TIJD- EN RUIMTEVERANDERINGEN.

Heb je aan telefoon, café- of vergadertafel last van mensen die wezenloos en langdradig je aandacht opeisen? Breng energetische veranderingen aan in je tijd- en ruimteperspectief. Gebruik een draadloze telefoon, loop heen en weer en doe ondertussen iets nuttigs. Zit je door zo'n energetische spin gevangen in je stoel? Las een pauze in. Onderbreek het gesprek. Zeg dat je even naar het toilet moet. Die slome zeur heeft even de tijd om na te denken en misschien komt hij toch nog tot een zinnige conclusie. Jij hebt een wandelingetje, doe iets leuks en als je terugkomt, ga dan in een andere stoel zitten. Het beste werkt de stoel naast de zeur, die dan immers ineens moeilijk opzij moet buigen en je niet meer kan aankijken. Jij kunt ondertussen onbetrapt naar de rest van het publiek loeren.

 

14. BEDRIEG JE GEEST.

De geest is een wonderbaarlijke biocomputer die knap allerlei negatieve overtuigingen uit je kindertijd heeft opgeslagen. Die kun je met blijmoedige affirmaties soms aardig vervangen. Troostende zinnen als "Ik mag zijn zoals ik ben" en. "Ik hoef niet perfect te zijn" werken dus ook echt. Nog leuker is om àl dat gedoe in je geest te relativeren. Je ziel vervult een unieke opdracht op aarde en je denken holt een beetje achter de emoties aan die dat allemaal opwekt. Dus maakt het niet veel uit wat je denkt. Maar als je toch veel denkt, bedrieg jezelf dan liever met een vrolijke dosis optimisme. Met zo'n zin als "Het had altijd nog véél erger kunnen zijn." Als je je dáárin verdiept, breekt al snel de grijns door. Beter nog: vraag je partner, ouder, kind of andere nabijstaande waarom zij of hij eigenlijk van je houdt. Dat antwoord heeft doorgaans meer inhoud dan wat je eigen geest kan ophoesten in deze momenten van stress.

 

Bron

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Beaker!

 

Ik heb zelf ook al een paar keer overwogen om aan een Ayahuasca ceremonie mee te gaan doen, enkel houd het aantal mensen me tegen.

Ik doe het liever als ik alleen ben, ik denk dat het dan ook het beste werkt voor mij.

 

Ik heb zelf al een keer Ayahuasca en de MAO remmer gebrouwen, enkel was het niet te zuipen en deed het niks.

Misschien dat ik meer had moeten gebruiken of iets dergelijks.

 

Ik heb heel veel gelezen over hoe ik met dingen om zou kunnen gaan en wat me verder zou kunnen helpen.

Ik denk dat alle tips die je tegen kwam ergens wel iets kunnen helpen, enkel zal het niet alles op kunnen lossen volgens mij.

Ik denk dat je dan met een Ayahuasca sessie verder gaat komen.

 

Het lijkt er op dat bij mij er een angst in de weg zit, die blokkeert me vaak zodanig dat ik gewoon niet verder geraak met mezelf.

Nu was ik "toevallig" op een bijeenkomst over probleemhonden, daarbij werd verteld, de hond moet eerst van zijn angst af zijn voor dat je de hond iets kunt leren.

Het lijkt er sterk op dat het bij mensen ook zo is.

Enkel is de angst niet op te lossen met een simpel GGZ therapietje zeg maar.

De 10 geboden voor zelfliefde pas ik grotendeels wel toe, enkel het leven in het hier en nu valt nog niet mee.

Ook weet ik niet of ik wel zielsveel van mezelf houd, volgens mij niet, maar misschien onbewust wel of iets dergelijks.

 

Ergens is er iets in mij dat naar de oorzaak van de angst wil, om het dan te begrijpen denk ik, en als ik het begrijp, dan zal ik misschien weer verder geraken en van mijn angst af komen.

Maar misschien dat zo'n Ayahuasca moment dat voor mij helder kan maken, dus ergens wil ik die "trip" heel graag maken.

 

De laatste dagen blow ik weer elke dag.

Gister heb ik door middel van blowen en muziek weer iets van verdriet in mezelf aan kunnen spreken of iets dergelijks.

Op de een of andere manier lijkt dat wel weer wat geholpen te hebben.

Het waren vooral van talentenjachten bepaalde nummers die gezongen werden door mensen waarvan je niet verwacht dat zoiets er uit zal komen, op de een of andere manier kunnen die mensen me raken en dat doet iets met me.

Ook is het net of die mensen gestuurd zijn om een soort boodschap van liefde te vertolken met hun stem.

 

Ik ben heel erg benieuwd wat je gaat doen met het Ayahuasca gebeuren.

Als je toevallig aan het middel zelf kan komen wat ze bij ceremonies gebruiken, dan hoor ik dat ook heel graag van je.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat helemaal goed komen met jou bosrand. :hug:

Ik raad je wel ten zeerste aan om NOOIT Ayahuasca zelf te brouwen en in je eentje thuis te gaan drinken.

De setting en de ervaren begeleiders zijn heel erg belangrijk, want anders kan het goed misgaan.

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar gaan we van uit dat het goed gaat komen. ;) :hug:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaren geleden heb ik een catastrofe meegemaakt

Door onderdrukking van mijn gevoelens op dat moment worstel ik er nog steeds wat mee.

Ergens las ik toen dat ik dat verdriet(verlies in mijn geval) moest durven te tonen :

de tranen laten rollen voor mijzelf,

mijn verdriet tonen aan zij die er ook mee te maken hebben

en het verdriet te tonen in de gemeenschap.

Gebeurt dit niet dan kan het verwerkingsproces niet volledig afgesloten worden.

 

Ook moet je jezelf kunnen vergeven.

 

Angst is een slechte leermeester !

 

Als je bang wordt moet je beginnen met een diepe ademhaling vanuit de buik

en jezelf vertellen dat die schrik gebaseerd is op irrationele feiten.

 

Er is ergens een 'trigger'moment dat je angstig wordt.

Let daar eens op wanneer dat is en je merkt dat je angst niet gefundeerd is.

 

Wanneer angst ons begint in te nemen neemt het primaire brein de houding aan van 'fight or flight' :

probeer te kiezen voor te vechten tegen je angst.

 

Geef jezelf een kans.

 

Wees altijd eerlijk tegenover jezelf.

 

Wat er ook in het verleden gebeurt mag zijn, mensen krijgen altijd nieuwe kansen voorgeschoteld.

 

Wat stuk is, is stuk en mag gerust ook zo blijven.

 

Nieuwe wegen bewandelen leiden tot nieuwe inzichten dus anders eten en leven en dingen doen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je heel mooi verwoord Maas. :hug:

Fijn om het ook vanuit een ander perspectief te lezen.

De essentie van het leven is om 100% van jezelf te houden, waardoor je dit ook uitstraalt naar anderen.

Vooroordelen veroorzaken blokkades, waardoor veel mensen worden verhinderd om van zichzelf te kunnen/mogen houden.

 

Het leven is fantastisch! :jump:

 

Groeten Beaker

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelijk met de deur in huis vallen echt hennep gebruikers vloeibaar of in plant vorm zijn geboren met een trigger, jaren geleden periode met veel problemen eind resultaat black out zelfmoord pogin gedaan (mag rustig zeggen aan het eind van de tunnel licht gezien)! Besef gehad het leven is een dagelijks gevecht geworden tegen de samenleving 360 graden omslag gehad, I.p.v opgeven trek mij van niets of niemand meer wat aan (mensen die mij slecht wensen kunnen de .... krijgen). Gebruik hennep voor de feeling niet voor de show moet niets of niemand In groepsverband wat bewijzen mensen die dat wel doen zijn fout bezig! Altijd het gevoel gehad tekortkoming in mijn brain heel veel mensen kennis wanneer het niet goed voelt trek mijn bek gelijk los houd niet van oplichters! Maar goed back on topic hennep geeft mij wat niemand kan geven voldoening respect spiritualiteit zonder vooroordelen, laat mij voelen onderdeel zijn van een organisme begrijp dat omstandigheden tot staan zijn gekomen wat mij persoonlijkheid heeft ontwikkeld. Heeft niet lang op zich laten wachten zelfstandig ondernemer baas in eigen brain met het oog op ontwikkeling, verbouw klein deel van mijn voedsel help een ander waar mogelijk en verantwoordelijkheid genomen van mijn gezondheid. Gestopt met televisie kijken zelfstandig op zoek gegaan naar kennis en sensatie (controle uit handen gegeven gevoelens laten over nemen, wat mij uiteindelijk bij hennep heeft gebracht). Het avontuur tot een goed eind afgesloten eindelijk alle vragen beantwoord gekregen met als slot afgesloten van de maatschappelijke kudde schapen. Nogmaals trek je van niets of niemand wat aan jij bent regisseur van je eigen leven blijf hoop houden laat niemand jou de grond in trappen! Begrijp jou plek in het leven kijk in de spiegel houd je dat lang vol zonder problemen zit het goed, alles wat op dat moment naar boven komt negativiteit praat het weg voel het "probleem" pak het bij de strot diep ademen en tot rust komen. Houd een dagboek bij moment opnames gelijk opslaan in je toestel probeer achter komen wat jou trigger feelings zijn. Het kweken van eigen planten geeft een extra voldoening wanneer het gevoel tot stand komt tijdens het gebruik, hennep met een hoog CBD 1 op 1 maakt de weg vrij lichaamseigen stoffen (afgeven In het lichaam wat het genezen van probleem alleen maar helpt). Hoop dat het je wat heeft geholpen mijn kijk op de zaak nooit opgeven wanneer in nood zoek help niet bang zijn emoties tonen gevoelens zijn gratis medicijnen niet! Wil je niet tot last zijn onthoud het volgende what goes around comes around goed zijn voor mens en dier wordt beloond! Wens je veel helder momenten in het leven 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk Zoned-out! Het hele verhaal in een notendop en tegelijk nog maar een fractie. :verrygood

 

Ik heb net heerlijk met mijn hond gewandeld en hem zonder riem laten lopen en ik herkende direct zijn gevoel van vrijheid en zag hoe blij hij was. Van dit soort momentjes en van alle andere momenten kan ik intens genieten. Ben met hem naar een donker parkje gelopen en ben heerlijk languit op een picknick tafel gaan liggen en eindeloos omhoog liggen turen. Mijn hondje was op dat moment ook aan zijn lot overgelaten en hij heeft zich ook heerlijk vermaakt in zijn eentje en tegelijk waren we samen.

 

Ik blow zelf al meer dan 20 jaar en heb er vaak een haat/liefde verhouding mee gehad, maar ik weet nu ook waarom en ik ben de Ganja eeuwig dankbaar dat ze haar steentje heeft bijgedragen om mij dit moment te laten voelen. :wub:

 

Het leven is echt prachtig als je je op het juiste focust.

 

Groeten Beaker :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het leven is echt prachtig als je je op het juiste focust.

so true. :vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk Zoned-out! Het hele verhaal in een notendop en tegelijk nog maar een fractie. :verrygood

 

Ik heb net heerlijk met mijn hond gewandeld en hem zonder riem laten lopen en ik herkende direct zijn gevoel van vrijheid en zag hoe blij hij was. Van dit soort momentjes en van alle andere momenten kan ik intens genieten. Ben met hem naar een donker parkje gelopen en ben heerlijk languit op een picknick tafel gaan liggen en eindeloos omhoog liggen turen. Mijn hondje was op dat moment ook aan zijn lot overgelaten en hij heeft zich ook heerlijk vermaakt in zijn eentje en tegelijk waren we samen.

 

Ik blow zelf al meer dan 20 jaar en heb er vaak een haat/liefde verhouding mee gehad, maar ik weet nu ook waarom en ik ben de Ganja eeuwig dankbaar dat ze haar steentje heeft bijgedragen om mij dit moment te laten voelen. :wub:

 

Het leven is echt prachtig als je je op het juiste focust.

 

Groeten Beaker :verrygood

 

Wind geen doekjes zoals je hebt gelezen houd niet van "misschientjes" zonder inspiratie geen vooruitgang, blijf je stil staan of werk je vooruit het leven heeft een rood draad laat mij door niets of niemand hier van af trappen. Samenleving probeert iedereen dagelijks van zijn of haar stuk brengen mensen die het vol houden hebben de macht. Mensen met een vast mind set begrijpen dat nooit zonder hulp van natuurlijk middelen (hennep open deuren normaal gesloten blijven voor burgers). Politiek zuigt alle energie uit de samenleving promoten medicijnen terwijl zij op de achter grond biologisch eten en hennep gebruiken. Houd mij gelukkig dagelijks bezig met ontwikkelingen kennis is macht opgeven geen optie (vrede met het gegeven verandering komt goed schikt of met hard hand). Loop niet naast mijn schoenen blijf mens zijn elkaar nodig met wie je in contact komt wordt je besmet. Zoek mensen met zelfde mind set kan je op bouwen niets voelt beter goed zijn voor mens en dier begin dagelijks met een voltmeter, wordt high van adrenaline krijg je een tegenslag kan je hier op terug vallen kort gezegd back up brandstof tank. Begrijp mij niet verkeerd fucked up dingen gedaan hoog "rekening" gehad met rente betaald dagelijks nog terug aan gezondheid klachten. Kan met heel weinig gelukkig zijn materiaalism wordt hier niet waarom of koud met mensen kan je praten materiaal niet! Het lichaam reageert op zijn of haar omgeving wij lopen dagelijks door moleculen hebben dat totaal niet in de gaten, maken gevoelens aan trekken mensen van elkaar af of naar elkaar. Bedoeling van het hoofd naar het lichaam medicijnen en slecht voedsel blokkeren heel veel in de samenleving, medi.... Hennep kan hier een steen aan bij dragen taboa doorbreken controle krijgen over eigen leven (extreem geval). Mensen met gezondverstand biedt het middel mogelijkheden open deuren in groepsverband inspiratie verrijken van kennis en ontwikkeling. Wanneer wij acsepteren blijven zoog dieren moeten voor elkaar zorgen goed en slecht tijden, geeft voldoening gezond samenleving tot stand brengen I.p.v egoïsme en oplichting! Lekker met je hond bezig zijn dieren hebben geen vooroordelen nemen een ieder zoals hij of zij is zonder discriminatie, laat je dagelijks zien van wat zorgeloos door het leven betekend keep it up 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kracht van eenvoud

 

Naast de diepzinnige vraagstukken van het leven die gaan over onze ingewikkelde aard waarvan de wortels tot in de diepste diepten van het universum reiken, is er ruimte voor de stille kracht van eenvoud. Deze vriendelijke, ongrijpbare kracht bemoedigt ons in onze stille momenten en zegt ons te leven in het heden en naar binnen te kijken naar de bron van ons wezen.

 

De Nederlandse Koenen definieert eenvoud als ‘ongekunsteldheid, natuurlijkheid’. Wat wil dit zeggen? Jezelf niet anders voordoen dan je bent? Maar wie zijn we? Onze natuur heeft verschillende kanten, en ook dat wat alles samenbrengt in een enkel individu. We zijn allemaal op zoek naar onszelf terwijl we de verschillende fasen van peuter, kleuter, puber, volwassene en oudere doorlopen, waarbij we steeds meer over onszelf en de wereld waarin we leven ontdekken. Deze fasen gaan vaak met lichamelijke en mentale uitdagingen gepaard waardoor er iets diepers in ons tot geboorte kan komen, en elke keer dat dit gebeurt zien we de wereld met nieuwe ogen. De kunst is, lijkt me, om het zuivere, onbevangen, natuurlijke hart van een kind te bewaren, of opnieuw wakker te roepen, zodat we flexibel blijven en steeds kunnen leren en groeien, want we zijn nooit te oud om te leren.

 

Dus sterven we voortdurend – onze kinderjaren laten we achter ons, onze oude cellen laten we achter ons en elke keer komt er iets nieuws voor in de plaats. Er is geen leven zonder dood en geen dood zonder leven – dit zien we overal om ons heen. Geestelijke groei is niet iets vaags of eigenaardigs, iets dat eng is of mysterieus; het hoort tot de normale en natuurlijke ontwikkeling van een mens – het oplichten van sluier na sluier, het steeds dieper doordringen in onszelf. Zo is ook reïncarnatie niet iets onlogisch, want worden we niet elke dag opnieuw geboren?

 

De grootste obstakels die de natuurlijke ontwikkeling van deze stroom van leven uit het binnenste van onszelf belemmeren, zijn vastgeroeste ideeën en dogma’s die we onszelf opleggen. We kunnen anderen daarvan de schuld geven, maar uiteindelijk laten we zelf bepaalde ideeën in ons leven toe, we accepteren ze en voeden ze. Een door velen aangenomen dogma is dat we een stabiel, niet veranderend zelf zijn, dat we precies weten wie we zijn; en niemand mag die gedachte verstoren. Als we naar alle fasen kijken die een mens doorloopt, zien we dat er geen reden is om dit aan te nemen, want we veranderen voortdurend – we zijn werkelijk een stroom van leven.

 

Een ander vastomlijnd idee dat leed en pijn in de wereld veroorzaakt is afgescheidenheid, het idee dat wij fundamenteel verschillen van anderen in plaats van te zijn verenigd door universele beginselen. Alle grote leraren hebben gewezen op de Gulden Regel, gebaseerd op de fundamentele eenheid van het leven, maar hoe moeilijk is het gebleken om ernaar te leven. We kunnen dit ook niet op een dogmatische manier doen; maar wanneer we eenmaal de realiteit ontdekken die aan deze Gulden Regel ten grondslag ligt, zal ons hart zich openen met meer en meer begrip voor onze medemensen en voor het leven. Door deze regel consequent te volgen, komen we tot de kern van ons wezen en daar, in alle eenvoud, wordt het juweel gevonden.

 

Het gewone proces van groei is niet vrij van obstakels en moeilijkheden, en dit geldt in het bijzonder voor het geestelijke leven. Verruiming van bewustzijn brengt nieuwe gevaren en verantwoordelijkheden met zich mee, en ook hier geldt dat we voor een veilige en effectieve groei moeten gebruikmaken van de toetssteen die we in onszelf hebben, die in sympathie trilt met een groeiend begrip voor onze medemensen. De bijbel spreekt bijvoorbeeld over ‘geestelijke boosheid op hoge plaatsen’. Dit geeft aan dat we op onze hoede moeten zijn om in het geestelijke deel van ons wezen dat veel grotere vermogens heeft niet in dezelfde oude fouten te vervallen – en met verstrekkender gevolgen – als die we in het fysieke en psychische deel maakten.

 

‘Eenvoud is het kenmerk van het ware’, volgens een oud gezegde. Terwijl we onszelf van binnen naar buiten ontwikkelen, onthullen we meer en meer van de innerlijke waarheid. De diverse situaties en veranderingen in ons dagelijks leven sporen ons voortdurend aan ons te ontwikkelen, maar het is niet altijd gemakkelijk deze kansen te benutten, met name omdat veranderingen vaak onaangenaam lijken en we ons ertegen verzetten. We hebben welwillendheid, vertrouwen en een gezonde humor nodig, die we ons eigen kunnen maken door meer objectief over de realiteit en onszelf na te denken.

 

Wat is de aard van de realiteit en van onszelf? Eén fundamentele karakteristiek is voortdurende beweging. De natuur wordt onze moeder genoemd die zo goed mogelijk zorgt voor haar kinderen zodat ze zich steeds verder zullen ontwikkelen. Diep vanbinnen zijn wij de natuur, en vanuit het gezichtspunt van ons hogere zelf zijn wij en de natuur dus één, niet twee. Langzaam leren we door ervaring en soms door lijden ons hiervan echt bewust te worden. We leren bijvoorbeeld inzien dat de mentale, emotionele en lichamelijke problemen die anderen van tijd tot tijd ervaren niet alleen bij hen voorkomen. Vaak begrijpen we dit pas nadat we zelf daarmee in aanraking zijn gekomen. Als dan een vriend bij ons komt met soortgelijke problemen, zijn we in staat om ons één met hem of haar te voelen, want nu begrijpen we en luisteren we echt.

 

Er is waarschijnlijk geen ander boekje dat de eenvoud van het leven duidelijker uiteenzet dan de Tao teh king. De grote wijze Lao-Tse zegt:

 

De hemel houdt lang stand, en de aarde blijft.

Wat is het geheim van hun duurzaamheid?

Is het niet omdat ze niet leven voor zichzelf

Dat ze zo lang kunnen bestaan?

Daarom houdt de wijze zich op de achtergrond,

Maar staat aan het hoofd van anderen;

Hij rekent zichzelf niet mee,

Maar blijft veilig en behouden.

Is het niet omdat hij zelfloos is

Dat zijn hoogste zelf wordt verwezenlijkt?

– vers 7

 

Omdat Lao-Tse altijd vanuit het centrum spreekt, vanuit de eenvoud waarin de twee polen zijn verenigd, lijken sommige beweringen elkaar tegen te spreken. Maar de grote les die we eruit kunnen trekken is dat er altijd minstens twee goede antwoorden of gezichtspunten zijn bij het oplossen van een vraagstuk. Als we beide kanten van een probleem kunnen zien, ontdekken we uiteindelijk dat er geen wezenlijk verschil tussen beide is. We kunnen dan tot de kern van het vraagstuk komen.

 

Als we praten over eenvoud of het één-zijn, kunnen we eigenlijk niets uit de weg gaan: het omvat ook onze zwakheden, onze minder edele verlangens, ideeën en gevoelens. Wat moeten we daarmee doen? Willen we ze eigenlijk wel een plaats geven in ons idee van één-zijn en groei? Iedereen heeft wel momenten waarop we het niet kunnen laten om iets te doen of te zeggen wat we in feite niet willen doen of zeggen. Hoe kunnen we hier op een verstandige manier mee omgaan? Ik denk dat eenvoud betekent dat deze delen van ons een functie hebben. Neem bijvoorbeeld begeerte: we zouden dit aspect van ons wezen net zo moeten behandelen als elk ander deel – namelijk met vriendelijkheid en begrijpende liefde, zonder per se alles goed te keuren, zodat we haar kunnen verfijnen en ontwikkelen, en tot rijpheid laten komen. Maar soms, zoals bij een kind dat voor de zoveelste keer om aandacht schreeuwt wanneer onze eerdere pogingen kennelijk weinig hebben uitgehaald, kan het nodig zijn krachtig op te treden en duidelijke taal te spreken, of het zelfs de rug toe te keren om aan te geven dat genoeg genoeg is. Deze benadering verschilt van de gebruikelijke opvatting dat we deze begeerten zijn en dat het niet uitmaakt als we ze volgen. We moeten ons niet ermee identificeren maar de verantwoordelijkheid nemen om toe te zien op dit aspect van onszelf.

 

Het leven is niet gemakkelijk; we krijgen niet iets zomaar cadeau, zonder strijd of inspanning. We kunnen misschien een tijdje op prachtige filosofische wolken drijven, maar dan is daar een vriend, een bedelaar op straat, de oude man die om de hoek woont, een collega op het werk, of onze vrouw en kinderen, voor wie we nu gelijk iets moeten doen, want daar ligt onze taak. De fundamentele ideeën over ons bestaan en ons doel in het leven hebben een heilzame invloed en schijnen door in onze gewone, eenvoudige handelingen. Daardoor worden we preciezer in onze keuzes, allerlei zijwegen kunnen worden vermeden, en zo leren we de betekenis van concentratie. Concentratie is eenvoud, op één punt gericht zijn. Bijvoorbeeld, wanneer we met iemand praten, is die persoon op dat moment alles – geen gedachte aan de regen buiten, of de film op tv die we wilden zien, of iets anders.

 

‘Eenvoud siert de mens’ wordt wel gezegd en ‘wie het kleine niet eert is het grote niet weerd’. Er is tegenwoordig een overvloed aan materiaal op de markt over ontwikkeling van ons zelf. Zoals alles wat de mensheid doormaakt lijkt dit twee kanten te hebben. Om verstandig met de huidige mogelijkheden om te gaan, is het nodig om onze stappen zorgvuldig en met onderscheidingsvermogen te doen, en nooit de eenvoud van de dingen uit het oog te verliezen, want staat de ‘echte wij’ niet altijd centraal? Laten we ervoor kiezen om die waardevolle vermogens tot ontwikkeling te brengen die zo moeilijk zijn te verwerven – broederlijkheid, mededogen, ware liefde voor het leven en alles wat daaraan deelheeft. Eenvoud zegt tot ons: maak je niet teveel zorgen over wat je doet en hoe je het doet; heb vertrouwen en doe je best, neem één stap tegelijk, en de rest volgt op natuurlijke manier vanzelf op deze prachtige reis in de eeuwigheid.

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eckhart Tolle mag natuurlijk ook niet ontbreken in dit topic. :innocent:

 

Neem eens de tijd om dit interview te bekijken. Hij weet het mooi te verwoorden. ;)

http://youtu.be/M00VLswZdyc

 

Groeten Beaker :spliff:

Edited by Beaker
YouTube link toegevoegd voor de tablet gebruikers ;)
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...