Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Coops

Wat Zijn Jullie Ervaringen Met Goed Opgezette Led Kweeks?

Recommended Posts

PAR licht is ook net niet het licht dat de planten gebruiken, maar gewoon al het licht in de range van 400nm tot 700nm. Dat bevat dus ook het licht dat de planten niet "zien". Het is wel al minder slecht dan Lumen, want dat meet juist een verdeling rond de 550nm (geel/groen licht) terwijl de planten dat nou net het minst gebruiken.

 

Al moet ik ook zeggen dat het in de praktijk niet veel uitmaakt, want als je de lumen door 80 deelt dan zit je best aardig in de buurt bij de PAR umol waardes voor HPS en TL. Kan voor LED wel weer anders zijn maar die geven nooit eerlijke specificaties dus dat kun je toch niet vergelijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de lumen van een bouwlamp door 80 deelt weet je toch het par licht niet?

 

Het par-licht per watt wordt bepaald door de peer. Niet elke peer die veel lumen geeft, geeft automatisch meer par llicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik zeg, voor HPS en TL/T-Neon gaat het redelijk op. Pak de specs er maar bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de enige die echt serieus goede resultaten haalt met LED is NASA. In een lab. waar alles en dan ook echt alles perfect op elkaar is afgesteld. en daar hebben ze jarenlang over gedaan.

 

LED de toekomst? voorlopig nog lang niet!

ik ben overigens 'pro-led', voor de duidelijkheid.

 

en in dit topic is het al paar keer gezegd. een 200watt LED is niet opeens gelijk aan 600 watt HPS. das fysiek gewoon onmogelijk. kan best zijn dat die 200watt LED meer licht geven dan een 600 watt HPS. betekent alleen dat het veel efficienter met de energie omgaat (lees minder verlies in warmte)

 

je zal dus met die 200 watt LED NOOIT de resultaten halen als met een 600 watt HPS. Punt!

 

dan is het opeens de schuld van 'broodkwekers'. nou de broodkwekers in het Westland, die van de tomaatjes en de paprika dus. die hangen hun kassen nog steeds vol met HPS. wat een onzin joh, broodkwekers. als of de cannabisteelt het onderzoek draagt.

 

 

kortom. zijn er voordelen aan LED? jazeker. beter lichtspectrum. en das eigenlijk een best groot voordeel. met HPS zal je ook licht hebben wat niet nodig is. teveel blauw in plaats van rood (vermiljoen).

 

LED afschrijven doordat fabrikanten er een loopje meenemen is ook te kort door de bocht, LED heeft zeker potentie, alleen is dat daar nog veels te vroeg voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hem gemaild of er een mogelijkheid bestaat dat ik die led verlichting zou mogen testen en daar een verslag van bijhoudt.

 

Als dat een test wordt inclusief een verwijzing naar de leverancier is dat niet zomaar toegestaan hier. In het verleden hadden we een test-sectie voor dit soort zaken maar dat loopt nog even niet.

 

Als men als leverancier daar wat mee wil kan er een verzoek aan een admin worden verstuurd, dan zal het bekeken worden.

 

Verder heb een post van je wat aangepast, met betrekking tot het als een soort tussenpersoon dienen om te handelen. Wellicht goed bedoeld maar ook dat is niet gewenst hier.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn wel al witte fosfor leds die anderhalf tot twee keer zo efficient zijn als HPS. In laboratorium opstellingen en doorgaans onder vrij specifieke condities.

 

Daar zit volgens mij vooralsnog ook de meeste ontwikkeling. Niet in kweek leds, maar in witte leds. Die dingen kunnen ze namelijk veel meer verkopen (straatverlichting, kantoren, huizen).

 

Maar goed, als je 200lm/W warm witte leds zou hebben dan kun je daar ook wel prima onder afbloeien lijkt me. Net zoals onder T-Neon/TL. Alleen dan ruim twee keer zo efficient. Mooier nog, dat zijn gewone huis tuin en keukenlampen dan, dus je bent meteen veilig voor Opstelten en zijn Growshop verboden.

 

We gaan het allemaal nog wel een keer mee maken. Waarschijnlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hele leuke dingen gezien onder led houdt er echter wel rekening mee dat het zo tot een maand kan vertagen in de bloei gaat het echt sloom heb zelf 3 leds en nu bijna 2 kweken afgerond 3e begonnen betere info kan je niet krijgen denk ik.

en als je dan voor leds gaat adviseer ik 2x 300 watt leds te nemen zonder glas ervoor zoals ik wel heb wou besparen :P.

kijk es op ebay 300 watt leds dan kom je groene led bakken tegen die zijn voor bloei en groei die doen zeer leuke dingen en ook veel meer lumens als de normale versies die je momenteel overal ziet denk dat je 2 led bakken hebt voor pak em beet 245 dan heb je wel 1 van de nieuwste generaties en denk door de meerdere lumens die deze led produceerd de bloeitijd ook wel verkort word

hoop dat je hier iets mee kan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, wist ik niet!

Was niet de bedoeling en zal niet meer gebeuren.... ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

(HPS is de wederhelft fel tegen ivm brandgevaar en ik wil haar wel tevreden houden natuurlijk) ;-)

 

 

 

 

HPS lampen zijn niet brandgevaarlijk.

Ondeugdelijk aangelegde electrische installaties wel.

 

V

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie, dat was me inmiddels ook duidelijk geworden inderdaad......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel lantaarnpalen zijn hps, nog meer zijn lps

 

Zeg dat maar tegen je wederhelft. :book:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een nadeel van HPS: voor 3kW aan lampen hebben hangen en dan nog eens voor 2kW aan airco.

Waar blijven we dan met die g/W verhaaltjes.

In hoeverre dat voor LED anders zou zijn is de vraag natuurlijk.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel lantaarnpalen zijn hps, nog meer zijn lps

 

Zeg dat maar tegen je wederhelft. :book:

 

Begin dan ook even over alle lof uitingen voor wat betreft gezond zijn en wiet gebruiken..

Mijn wederhelft zeurt sindsdien een stuk minder.. :hug:

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

In hoeverre dat voor LED anders zou zijn is de vraag natuurlijk.

 

Niet veel anders....(als je 600watt met 600watt vergelijkt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

In hoeverre dat voor LED anders zou zijn is de vraag natuurlijk.

 

Niet veel anders....(als je 600watt met 600watt vergelijkt)

De aanschafprijs is 10 keer zoveel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een simpele magneet en spiegelkap ophangt scheelt aanschaf veel.

 

Maar wanneer je een dimlux of gavita full fix ophangt niet.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook nog hoor worm.

En vergeet niet, het staat pas in de kinderschoenen.

 

Ik doe lekker wat zich heeft bewezen en waarmee veel ervaring is.

Kan ik in geval van problemen veel gemakkelijker aan hulp komen.

 

Wie weet, wat er over 3 of 5 jaar bij mij hangt.

Maar nu nog zeker niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...