Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Alchemistic

Micro Led 300 Watt Kweek/hobby Hokje

Recommended Posts

Ik vraag me af of een EC meter wel verloopt. Die van mij in ieder geval niet. Ik test het ding wel af en toe, maar ik hoef er nooit iets aan te veranderen. Wel schoonmaken zo nu en dan.

 

Had ik laatst niet al de EC van Cola gemeten? Of was dat pH? Pest is dat het met die belletjes nogal lastig meten is. Als de electrodes met bellejtes bedekt raken dan beinvloed de waarde uiteraard nogal. Zal even wat cola plat laten gaan en het dan voor je meten :)

 

Heb toch net een nieuwe EC meter gekocht en die moet ik ook nog calibreren. Kan ik ook wel even kijken hoeveel zout erin moet om een bepaalde EC te krijgen.

 

Je kunt waarschijnlijk ook de EC van je kraanwater opzoeken op de site van het waterbedrijf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom voor Coca Cola (zonder bubbels en op 24,3C) op een EC van 1.8 (1178uS)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet nog ff cola halen... zodra ik het in huis heb zal ik het meten...

 

Kleine update:

1 zaadje nog steeds niet uit gekomen en staat dus nog steeds in de propegator...

De andere 2 plantjes stonden een beetje stil de laatste dagen... maar sinds gisteren zit er beweging in... de 2e set blaadjes is lkkr aan het groeien en de 3 node is zichtbaar.. erg compact en zonder strek... wel worden de 1e blaadjes wat geel en vooral in de puntjes... Heb de tip van titatovenaar opgevolgd en heb vandaag afgevuurd water gegeven (6,4) en de grond was redelijk droog dus heb flinke scheut water gegeven zodat het eerste water door de aarde spoelde en hoop wat opgehoopte startbooster mee gespoeld te hebben...

 

Morgen weer wat foto's

GROET

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, ik kan ook wel wat anders meten.

 

Ik las ook ergens dat een gram zout op een liter water een TDS van 2000PPM zou geven. De NaCl schaal is 500PPM. Dus dat zou een EC van 4 moeten geven. Ik heb zelf 0,2 gram zout in 200ml gedemineraliseerd water gedaan en kwam wel in de buurt van een EC van 4 (iets van 3800uS). Niet exact dus, maar 0,2g zout afwegen zal ook niet super exact geweest zijn. Had misschien beter een liter kraanwater kunnen pakken en dan het verschil meten.

 

Mijn nieuwe EC meter werkt niet goed. Dat kan dus ook gewoon natuurlijk. Twee punts calibratie ging prima, maar de tussenliggende waardes klopte echt voor geen meter. Kreeg een EC van 2,3 waar het 1,4 moest zijn. Ze sturen een nieuwe op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm minder,,, ik denk dat ik toch ga sparen voor een goede ec meter.... maar wil op dit moment nog zoveel mooie dingen hebben...

 

Eerst staan een fancontrol en een koolstof filter op het lijstje.. Dit omdat er nu enkel lucht in wordt gezogen en er nog niet wordt afgezogen en wil de ventilators op minimaal laten draaien omdat nu de lv veel te laag is en niet te beheersen (staat een luchtbevochtiger in maar lv blijft erg laag)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die meter van jou zou het best gewoon kunnen doen toch? Die lijst met waardes die je eerst noemde liep toch gewoon gelijk op met die van de Milwaukee. Alleen een stuk hoger. Dat zou een een kwestie van calibreren kunnen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, als ze teveel hebben gehad kunnen ze wat stil vallen. Ook wel op passen dat ze niet al te lang nat blijven staan. Daar worden de wortels niet happy van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom voor Coca Cola (zonder bubbels en op 24,3C) op een EC van 1.8 (1178uS)

Is dit geen type fout? Een EC van 1.8 is toch gelijk aan 1800uS?

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK zou de bevochtiger uitzetten als ik jouw was, zaailingen hebben geen behoefte aan een hoge LV die doen het zo ook wel.

 

Verder zou ik nu even rustig afwachten af en toe een beetje gewoon water en inderdaad liever wat te droog dan te nat, dan gaat het vast goed komen.

 

Ook zou ik de inblaas fan voorlopig gaan gebruiken als afzuigertje met een passieve inlaat. Dan wordt de lucht regelmatig ververst wat volgens mij nu ook niet het geval is.

 

Hangen de beide metertjes ook nog op verschillende hoogtes? Je moet alles op plant / tophoogte meten daar gebeurt het ten slotte.

 

Veel succes met de plantjes.

 

Grtz,

Dj.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dj,

 

Het hokje staat op mijn zolder en het is daar extreem droog.. soms geeft de witte meter zelfs "Ll" aan wat volgens mij betekent dat het zo droog is dat deze niets kan meten verder is het Max 30% op de hoogte van de plantjes... de grijze meter hangt bij het plafond van het hokje en geeft meestal rond de 65% aan (Dit is wel een meter van de action dus hoe betrouwbaar deze is ???)

 

En nee ik gebruik nu enkel de inblaas (om verse lucht in het hok te blazen) ga binnenkort een fancontrol en een afzuiger er bij hangen en invoer blijft de "badkamerfann" en dan op minimaal toerental..

 

Thanks voor de tips !

 

Ja, als ze teveel hebben gehad kunnen ze wat stil vallen. Ook wel op passen dat ze niet al te lang nat blijven staan. Daar worden de wortels niet happy van.

 

Het bakje onder de plantjes is enkel om het lekwater op te vangen... dus na het water geven haal ik die weer weg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom voor Coca Cola (zonder bubbels en op 24,3C) op een EC van 1.8 (1178uS)

Is dit geen type fout? Een EC van 1.8 is toch gelijk aan 1800uS?

Ehm, ja dat moest inderdaad een EC van 1,18 zijn :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat gebeurd er als je beide metertjes naast elkaar zet? komen de waardes dan dichterbij elkaar?

 

HIer staat iets over testen met vochtig zout. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar wie weet geeft het je wat inzicht.

en als je niet weet welke meter betrouwbaar is ga je nu misschien van een waarde uit die helemaal fout is.

 

De grijze meter bovenin je hokje heeft in mijn beleving helemaal geen nut, sterker nog het maakt je alleen maar onzeker met de verschillende waardes. Ik zou proberen uit te vogelen welke meter je het beste gevoel geeft en dan deze ene gebruiken. En alleen maar meten bij de plantjes.

 

Heeft die van de action niet toevallig ook een losse sensor erbij? dan heb je al 3 metertjes die je kunt gebruiken om te vergelijken. Wel alles naast elkaar zetten dan.

 

Zaailingen hier doen het ook gewoon met 30% hoor. ;)

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De metertjes een nachtje naast elkaar laten staan... de temperatuur komt redelijk overeen maar de lv verschilt nogal... néé geen appartementen sensor op de meter van de action...

 

En ga voorlopig de luchtbevochtiger uit de kast halen ieder geval totdat het beeld afzuiger verhaal klopt...

 

Wat ik me afvroeg, je ziet vrij weinig belichting van de zijkant in micro kweekjes... ben van plan de tl bakken die ik heb de zijkanten te laten belichten aangezien de led weinig warmtestraling heeft... graag hoor ik hierover jullie mening.

 

gallery_41284_17312_37185.jpg

gallery_41284_17312_134339.jpg

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

De luchtvochtigheid is buiten tussen de 60% en 70%. Dat is vrij hoog. Toch raar dat jij dan zo laag uitkomt in je kweekhok.

 

Zou inderdaad even testen of die meters het doen. Zoals djbroertje al zegt, even met een bakje vochtig zout in een weckpot stoppen en je kunt in ieder geval kijken of die dingen kloppen op een luchtvochtigheid van 75%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@TS

nu al geen idee wat die meter aan geeft.. hoe ga je calibreren en of ie niet na 1x meten (na even paar x gebruikt te hebben) meters afwijkt omdat ie de temp comp niet meer haalt of verkeerd interpreteert?

China handel van € 12 mag je niks van verwachten, beetje meter die zijn werk doet zit je over de € 30.

Edited by djbroertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi lostchild,

 

Ik snap wel wat je bedoelt beetje waardeloos als je je eigen meter niet snapt van daar dat ik het hier ook vroeg...

 

Wat betreft spullen uit China... zo dacht ik er ook een tijd over, dat goedkope dingen uit China niet veel goeds kon zijn... maar uiteindelijk komt alle zooi daar vandaan (ook de merk dingen) alleen wordt er dan door een westers bedrijf een merk stikker op geplakt en gaat de prijs x3..

 

Ieder geval bedankt voor de input

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even wat opgeschoond. volgens mij zit TS ook niet hierop te wachten.

 

nou maar weer gewoon on-topic verder en volgens mij genoeg gebakkeleid over EC etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag 4 special Queen en 2 special kush de grond in gedaan.. in propegator in jiffy potjes.. met afgezuurd water tot 6,5 een paar druppels startbooster en regulator van aptus er bij....

Hopen dat alles uit komt want heb niet altijd veel succes met ontkiemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

kleine foto update en op de laatste foto's mijn nieuwe speeltje (kon hem goedkoop overnemen voorlopig is de9 x 600 watt beetje overkil maar wilde graag een fann control en ook meteen een "veilige" tijdschakelaar...)

 

gallery_41284_17312_807586.jpg

 

gallery_41284_17312_1215718.jpg

 

gallery_41284_17312_1060217.jpg

 

gallery_41284_17312_946346.jpg

 

gallery_41284_17312_892566.jpg

 

gallery_41284_17312_1744321.jpg

 

gallery_41284_17312_565485.jpg

 

gallery_41284_17312_736237.jpg

 

gallery_41284_17312_764973.jpg

 

gallery_41284_17312_228551.jpg

 

vandaag de plantjes overpotten zullen jullie wel zien bij de volgende update, vind dat het niet heel snel gaat... ze staan nu 2 weken en lijken een beetje stil te staan .. iemand een idee hoe dit komt ? te hoge ec in het begin ? kokos te arm ?

 

Groet !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel teveel water, bladpunt hangt naar beneden en verbrost, begint onderaan de plant en blad na blad gaat eraan als je niet aanpast.

Welkom in de wondere wereld van LED waar 1x in de week water genoeg kan zijn om planten te verzuipen :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey lost,

 

Ik heb net de plantjes verpot, ik geef heel weinig water.. de kokos was licht vochtig en heel luchtig, de wortels zagen er ook gezond en mooi wit uit, maar zal er nog beter op letten was in het tuincentra en zag setjes liggen van seramis die de vochtigheid van de aarde meten en heb een setje mee genomen.. zal er een foto van maken.. bij de vorige foto's had ik net water gegeven maar denk ook niet meer dan 15ml per plantje..

Ik maak de bovenkant wat vochtig en giet een klein beetje water in het bakje zodat ze van onder moeten drinken...

En had al eerder gelezen (en is ook logisch) dat je met led minder water geeft maar hoe gaat dat dan later in de groei/bloei met voeding aangezien de behoefte naar voeding gelijk zal blijven.. meer voeding in het water ? En dit verklaart ook deels mijn lage lv er verdampt tenslotte minder water (wat tijdens de bloei nuttig kan zijn m.b.t. schimmel)

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft met LED (en TL) toch ook minder voeding? Als de planten minder licht krijgen hebben ze ook minder voeding nodig.

 

Die hangende balderen met gele puntjes zaten er vorige week al in. Dat gaat niet meer weg, maar de nieuwe blaadjes zien er wel goed uit toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja de nieuwe blaadjes zien er goed uit.. maar de blaadjes waar het al in zat zijn wel geler geworden... en ze groeien niet echt hard...

 

zou het kunnen dat ze flippen op de meteen 12/12 bloei licht zouden ze niet liever eerst een tijdje 18/6 willen om goed aan te slaan ??? of kan dat geen kwaad bij zaadjes ???

 

gallery_41284_17312_662594.jpg

de seramis vocht meter blauw betekent geen water geven rood betekent water geven

gallery_41284_17312_1692493.jpg

de nieuwe potjes

gallery_41284_17312_2145485.jpg

 

gallery_41284_17312_1817433.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...