Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

g-o

Gavita Lampen

Recommended Posts

Hola! Iemand hier ervaring met Gravita lampen?

Hoorde ik ge growshop dat dit echt de toekomst word. Blijkbaar kan je met die lampen 1000W output hebben en maar 500W qua stroom verbruiken. Had iets te maken met de ampères. Zegt iemand dit iets?

 

Hoorde ook over opbrengsten van een kilo per vierkante meter....

 

Ben benieuwd of iemand ze hier gebruikt, en zo ja wat nou het verschil is met een standaard 600W bulp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gravita? denk dat je gavita bedoelt, goeie lampen idd, maar eh om 1000 watt te produceren heb je toch echt 1000 watt electra nodig ;-)

 

Denk dat de beste man van de gs zijn naam badge niet ophad anders had je gezien dat hij meneer de uil heet en eigenlijk alleen goed is in fabeltjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima lamp die Gavita 1000watt DE

 

Een lamp van 1000watt die 500w verbruikt is een revolutie op energiegebied. Ik denk dat iemand de klepel heeft horen luiden maar niet weet waar de klok hangt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De proef met belichte tomaten in een semi-gesloten kas heeft uiteindelijk een opbrengst gegeven van 98 kilogram trostomaten per vierkante meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai nu 3 rondes met de gavita lampen, ben er zeer te spreken over.

 

600watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel draai je per m2? met hoeveel watt aan gravita's?

 

misschien bedoelt hij dat er een manier is om 1000 watt verlichting te gebruiken en maar 500 af te rekenen? zou ook niet weten wat ie anders bedoelt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

600watt op 1.44m2 ;)

 

Tja 1000watt willen draaien en 500 betalen..... Zou niks weten wat legaal is om dat te halen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tis allemaal illegaal wat we doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er aan wat je onder je lamp hebt staan amnees ;)

De meeste zullen wel pepers of paprika hebben staan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Die 1000 watters wil ik dan ook wel! Zijn dan zuiniger als mn 600..... :-p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, efficienter

Share this post


Link to post
Share on other sites

las net ook dat er 600 watters zijn die 1000 verbruiken, word met de dag wijzer hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt die vsas ook laten ontploffen op afstand als je geript wordt. Kost wel 30watt extra

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit het niet gewoon zo dat die GS jongen iets probeerde uit te leggen betreffende de efficientie van 400 volt. A=W/V. Dat je dus met 400 volt lampen bijna 2x zoveel aan wattage kan ophangen ten opzichte van 230 volt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, het heeft wat los gemaakt :) Casto, hoeveel gram de watt draai je gemiddeld?

 

Azizy, wat je daar zegt zit de kern van het verhaal ja. Er was iets met meer ophangen in volt of ampères inderdaad zoals ik al aangaf.

Ik begreep even niet hoe je dat bedoelt, met meer volt kan je meer watt ophangen.. Kan je dat uitleggen? Lijkt mij dat je meer volt dus meer stroom verbruikt...?

 

Klinkt in ieder geval als iets interessants als je gewoon via de meter draait :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heeft helaas niks te maken met je stroomverbruik. 1000 watt is en blijft 1000 watt. Maar met 400 volt trek je minder ampere, dus zou je meer watten aan verlichting per groep moeten kunnen ophangen lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm

 

400 volt moet je vergeten, dat is een term die niet strookt met de werkelijkheid wat deze lampen betreft.

 

Je lamp verbruikt 1000watt

De ballast stop je in 230volt

De ballast verbruikt zelf ongeveer 30watt

 

P=UxI

 

1030watt : 230volt = 4,5 ampere

630watt : 230volt = 2,8 ampere

 

De 1000watt verbruikt dus meer stroom dan de 600watt.

 

10000watt boven je gewas blijft 10000watt boven je gewas, wat je ook ophangt. Met 1000watt hang je dan wel minder armaturen op. Ook is het bruikbare licht per watt hoger bij een 1000watt lamp.

 

Netto heb je hierdoor dus meer opbrengst per watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

<p>De stroom van het net bereikt je evsa met een spanning van 230 Volt en de evsa onttrekt bij een lampvermogen van 600 watt 2,6 ampère aan het net.

In de evsa wordt de spanning opgevoerd naar 400 Volt: het lampvermogen blijft 600 watt, dus de stroomsterkte in de lamp is dan 1,5 ampère.

Vergelijk het maar met een waterleiding: als je vanuit de meterkast een leiding van 15 mm ergens heenvoert en je vergroot op het eind de diameter van de leiding naar 30 mm dan kun je echt niet meer water tappen. De hoeveelheid water blijft gelijk, maar de waterdruk in de leiding is veel lager.

Het eigen verbruik van de evsa heb ik niet in de berekening betrokken.</p>

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zit een kleine misvatting Xtreme.

 

De lamp is helemaal niet 400volt. Die is 180/200volt. De term 400volt is er ingeslopen omdat deze lampen in de tuinbouw in een 400volt installatie toegepast worden. Een gewone son-T is ook niet 230volt maar rond de 100volt meen ik.

 

400volt komt bij de ballasten die wij gebruiken dan ook in hele circuit niet voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De gavita pro 600 is de eerste 240 Volt elektronische ballast welke in staat is de professionele Phillips GreenPower 600W 400V EL (electronic) aan te sturen.Deze lamp heeft de hoogste PAR licht output, verbeterd spectrum en de hoogste licht duurbaarheid(95% PAR licht over een jaar gebruik) Dit maakt de lamp tot de meest effeciente kweek lamp op de markt te verkrijgen en zijn speciaal ontwikkeld voor elektronische ballasts.

 

Wat bedoelen ze hier met die 400v lamp dan, dat betekend toch dat die ballast een 400v lamp kan schakelen en dat er 400v lampen zijn zoals de Greenpower, die ook in onze setting gebruikt (kunnen) worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope.

 

De ballast is geen 400volt en de peer ook niet. Men noemt het zo om het simpel te houden voor de kwekers.

 

In de kassenbouw pakken ze 400volt tussen 2 fasen, bij de hobbykweker kan dat vaak niet. Dat de lamp draait in een 400volt omgeving betekend niet dat de lamp ook brand op 400volt.

 

Een ledje brandt toch ook niet op 230volt, toch staat er 230volt op een led armatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om het voor de kwekers makkelijker te houden ?

Wij zijn toch ook kwekers hier ? .. Ik vind hier niks makkelijks aan..

Ik dacht namelijk dat het 230 naar 400v op hoge freq omvormers waren .. en nu hebben ze maar een output van een paar honderd volt ?.

En tijdens het opstarten hebben ze dus wel een hoog voltage wat naar mate de lamp warmer wordt dus omlaag loopt of niet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, hoe noem je een profi tuinbouwlamp dan tov een straatlamp of hobby-greenpower?

 

Je vond het makkelijk tot ik zei dat ze geen 400volt zijn, toch? Als je in de shop vraagt naar een 230 of 400volt 600 watt lamp, weten ze meteen wat je bedoelt.

 

En tijdens het opstarten hebben ze dus wel een hoog voltage wat naar mate de lamp warmer wordt dus omlaag loopt of niet ?

 

In de brandbuis zit een metaal (sodium) Door er een hoge spanning (paar Kv) door te laten lopen, smelt dat metaal. Na het smelten gaat het metaal verdampen wat het typerende licht geeft. Om dit verdampen op gang te houden, is een lagere spanning nodig.

Verbranden kan het metaal niet, want er zit geen zuurstof bij.

 

Het exacte proces zal wel iets moelijker in elkaar zitten, maar grofweg snappen we het zo wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe werkt dan bijv. een Gavita met boost functie.

Kun je een bulb van 600W dan boosten naar 660W en m.a.w. welk effect heeft dit op de lamp en op het gewas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...