Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cityboxer

Opticlimate

Recommended Posts

Hallo allemaal... Na een poosje van afwezigheid wil ik een opticlimate + co2 aan mijn setup toevoegen.

 

Setup is 3x1.5m met 3x 1000DE gavita.

 

Daar wil ik nu dus een opticlimate met co2 aan toe voegen. Ik heb het water/afvoer en gas reeds aangelegd.

 

1) Ik heb de opticlimate nog niet maar ik denk aan de opticlimate voor 6 lampen aangezien 3x 1000DE ongeveer 6 lampen zijn? Als het goed gaat kan ik later altijd uitbreiden met een 4e 1000DE.

 

2) Ik wil de opticlimate buiten de tent plaatsen, ik heb hier voldoende ruimte voor. Ik weet alleen niet precies hoe ik dit moet doen. Ik ginger vanuit dat de opticlimate een gesloten systeem nodig heeft dus dan zou ik een afzuig slang op de ingang van de opticlimate moeten bevestigen en vervolgend de uitgang van de opticlimate weer op de tent moet aansluiten. Maar nu begreep ik later van iemand dat er alleen maar een flens op de uitgang op de opticlimate zit. Ik kan dus niet een buis op de ingang zetten. Als dit het geval is, hoe krijg ik dan een gesloten systeem? Of moet ik persé de opticlimate in de ruimte plaatsen?

 

3) Ik begreep ook dat normaal gesproken de co2 kachel voor de ingang van de opticlimate geplaatst wordt. Als ik een gesloten systeem met een buis op zowel de ingang als de uitgang maak dan kan dat alleen niet. Ik zal dan de co2 kachel gewoon IN de tent moeten plaatsen (eventueel voor de inblaas/afzuig).

 

Als ik zo ver ben plaats ik foto's, voor nu heb ik info nodig. Ik ben benieuwd naar jullie mening...

Share this post


Link to post
Share on other sites

neem een andere tent kerel 3x 1000 is zonde in deze tent, je verliest teveel licht, en 4x is van de zotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx podhead5x. Dat was inderdaad de info die ik nodig had mbt de opticlimate. Maar in dat geval moet ik dus het co2 kacheltje IN de tent plaatsen. Heeft iemand daar nog tips voor? Smelt de tent niet? Is het verstandig hem voor de inlaat te plaatsen of voor de uitlaat?

 

@ Jeice. Ik draai al langer met die 3x 1000DE in deze tent. Dus nu met die opticlimate en co 2 moet dat nóg beter lukken. Daarbij heb ik begrepen dat die 1000DE 1,20m2 beschijnt? Hier heeft hij 3mx1,5m=4.5m dit delen door 3 lampen=1.5m2. Dat is dus slechts een fractie minder van wat voorgeschreven word. Dit is 766watt m2. Dat is veel, maar nog niet té veel in deze opstelling. Als je het hier niet mee eens bent hoor ik het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij beschijnt 2 m2 2x1

 

wat zijn je resultaten nu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij je inlaat lijkt mij dan zal hij het rond circuleren .

 

In de tent moet je wat maken dan brandveilig is ook een optie als je het een gesloten systeem wil . :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jeice: Wist niet dat het 2m2 was. Afgelopen keer moest ik afbreken vanwege spint, zat toen midden in de zomer maar was haze en was 2,9kg. Ik zat toen ook niet goed met temperaturen als het buiten warmer was dan 15 graden s'nachts. Dat zou nu opgelost moeten worden met opticlimate dus resultaten zouden nu een stuk beter moeten zijn.

 

@ Podhead. Klopt, ik denk het kacheltje dan het beste in het midden van de tent zodat de muren niet smelten eventueel en natuurlijk automatische brandblussers. Ik heb altijd op mijn schakelborden een thermische beveilging gehad maar bestaat zo iets ook voor de co2 kachel? Dat je een sensor op kunt hangen in de ruimte en dat de kachel uitschakelt indien warmer dan 40 graden bijvoorbeeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

das wel een mooie score. hoe hangen je lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt. Het valt niet tegen, maar 1 lamp is natuurlijk 1150watt en de gram/watt verhouding is dus nog niet wat het kan/moet zijn. Maar we scharrelen door.

 

Lampen hingen toen wel echt zo hoog mogelijk, de vsa tegen het dak van het tentje aan, maar dat komt omdat haze ook groot werd. Dit waren ook maar 12 planten dus ik heb veel getopt en en voorgegroeid. Ik had vaak maar 60-70cm tussen de lampen en toppen, ik had wel een ventilator met koude lucht van buiten direct onder de lampen door. Deze lampen hoeven sowieso neit meer dan 80cm te hebben maar die 60cm was vaak wel wat te dicht bij. Het is allemaal een beetje uitproberen. Ik ga het nu gewoon met pp doen en dan korter voorgroeien en dan moet ik daar geen problemen mee hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, had misschien iets duidelijker moeten zijn. Bedoel de opstelling van de lampen, om zo min mogelijk licht verlies te hebben :rolleyes:

 

Hangt de lange kant van het armatuur in de lengte van de tent of een kwart slag gedraaid? En hoe ver hangen je buitenste lampen van de zijwanden af?

 

Aangezien je dacht dat de lamp 1,20 belicht ben ik daar wel benieuwd naar, kun je evt nog winst mee boeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt ik ging van 1,20m uit. Normaal word dat ook voor 1000watters genomen toch?

 

Er zat ongeveer een halve meter tussen de wanden en de lampen. ik had ze in de lengte hangen.Het meeste licht zat dus in het midden. Maar alle planten hadden sowieso genoeg licht want zoals je hiervoor wel kunt lezen had ik maar 12 planten staan, onderbezetting dus. Hoe denk jij dat je het licht zo optimaa mogelijk verdeeld dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij je inlaat lijkt mij dan zal hij het rond circuleren .

 

In de tent moet je wat maken dan brandveilig is ook een optie als je het een gesloten systeem wil . :rolleyes:

 

 

Als je de opticlimate wat hoger zet dan hang je het kacheltje toch onder de opti, daar zit toch een speciale opening in voor aanzuiging van de co2 die het kacheltje produceert?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij je inlaat lijkt mij dan zal hij het rond circuleren .

 

In de tent moet je wat maken dan brandveilig is ook een optie als je het een gesloten systeem wil . :rolleyes:

 

 

Als je de opticlimate wat hoger zet dan hang je het kacheltje toch onder de opti, daar zit toch een speciale opening in voor aanzuiging van de co2 die het kacheltje produceert?

 

Dat werkt alleen als je de opticlimate IN de kweekruimte hangt toch? Het idee is hier juist dat je de opticlimate BUITEN de kweekruimte hangt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij (weet het niet zeker) maakt het niet uit of die erin hangt of niet, want de opti zuigt de co2 op en verdeelt die door de verdeelslangen in de ruimte.

Daarom moet je kacheltje onder de aanzuig van de opti hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry, had misschien iets duidelijker moeten zijn. Bedoel de opstelling van de lampen, om zo min mogelijk licht verlies te hebben :rolleyes:

 

Hangt de lange kant van het armatuur in de lengte van de tent of een kwart slag gedraaid? En hoe ver hangen je buitenste lampen van de zijwanden af?

 

Aangezien je dacht dat de lamp 1,20 belicht ben ik daar wel benieuwd naar, kun je evt nog winst mee boeken.

 

Klopt ik ging van 1,20m uit. Normaal word dat ook voor 1000watters genomen toch?

 

Er zat ongeveer een halve meter tussen de wanden en de lampen. ik had ze in de lengte hangen.Het meeste licht zat dus in het midden. Maar alle planten hadden sowieso genoeg licht want zoals je hiervoor wel kunt lezen had ik maar 12 planten staan, onderbezetting dus. Hoe denk jij dat je het licht zo optimaa mogelijk verdeeld dan?

 

 

De lange zijde belicht 1 meter ideaal en de korte kant(met bolling) 2 meter. Dus ik zou ze nooit zo ophangen - - - maar zo | | |

Aangezien ze 2 meter breed stralen zou ik het centrum van de buitenste lampen niet dichter dan 90 cm van de wanden afhangen. En 1 lamp in het midden uiteraard.

 

Jmo

 

Maar damn, dat is in het midden tot wel 2300 watt wat er op je plantjes schijnt.

Ik had het in een ander topic al eens gezegd maar als ik deze tent zou kopen zou ik er 5 of 6x 600 watt in ophangen. en dan zo - - - - - -

met een oc zou dat helemaal mooi zijn, 6x 660 watt. : ) droomtentje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens mij (weet het niet zeker) maakt het niet uit of die erin hangt of niet, want de opti zuigt de co2 op en verdeelt die door de verdeelslangen in de ruimte.

Daarom moet je kacheltje onder de aanzuig van de opti hangen.

hehe, als je de opti buiten je hok hangt komt er op de aanzuig een plenumbox (zoek yotube). Op deze box wordt een slang aangesloten die uit je hok komt. Dan kan je je co2 brandertje wel buiten naast de opti wegzetten, maar de opti zuigt alleen lucht uit je tent. Da ga nie werken dus.

 

Wat je wel kan en volgens mij, moet, doen is dit geval is de co2box/fles in je hok zetten. Als je m leuk verdeeld wilt hebben zet je m bij de aanzuig (in je tent)

 

 

Zoals eerder al aangegeven door Podhead5x ziet dat er zo uit:

 

gallery_36224_14969_6565.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een kleine afzuiger hebt voor een kleine onderdruk (bijna iedereen) kan je je co2 kachel/fles gewoon buiten de tent zetten.

je co2 word passief je tent in gezogen , ik zou je co2 sensor/controller wel in tent hangen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet met een kacheltje werken in een tent. Neem een fles koude co2 en stop het slangetje vanaf het reduceerventiel ergens tussen de plenumbox.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ knakenpoetser: Dat is ook een optie inderdaad. Ik vraag me alleen af of die onderdruk afzuiger voldoende afzuigt om alle co2 binnen te brengen. Anders vervliegt de co2 in de ruimte BUITEN de ruimte. Heb je daar toevallig ervaring mee?

 

@ racker: Je bedoelt in verband met brandgevaar? In principe is het enige extra gevaar ten opzichte van een hout/gips hok dat de wanden kunnen smelten. Maar om dat te ondervangen kan ik ook een betonplex plaat tegen de wand aan maken óf de kachel in het midden van de tent zetten. Of heb je nog een extra argument om hem niet in de tent te willen hebben?

 

Bij een actieve co2 blijf je altijd zitten met het gesleep met flessen als ook dat het veel duurder is. De gas aansluiting staat reeds klaar.

 

Bedankt in ieder geval allemaal voor het meedenken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet in combi met tent , maar het principe blijft hetzelfde .

ik denk niet dat er veel co2 verlies is , je zuigt lucht aan vanuit de kamer .( je moet alleen wel eesrt de kamer vullen met de juiste ppm aan co2)

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Ja ik snap je idee. Dat is in deze situatie echter niet toepasbaar. De ruimte is te groot en bovendien word die ruimte gebruikt als slaapkamer! Hij zal dus wel binnen in de tent moeten. Vraag is alleen of ik dan een co2 kachel gebruik (waar mijn voorkeur en voorbereidingen naar uit gaan) of directe co2 inspuiten. Iemand hier nog voors en tegens voor?

Edited by djbroertje
onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je oplossing met betonplex, of wat voor brandvertragend spul dan ook lijkt me de beste lossing. Desnoods wat gipsplaat, heb je iig geen last van weekmakers of andere giftige dampen. Weet niet hoe dit bij betonplex zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1)ongelijke co2 verdeling

2)veel te warm voor die tent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...