Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cityboxer

Opticlimate

Recommended Posts

@ Racker: Je zegt te warm. Opticlimate houd de temperatuur lijkt mij in orde? Of bedoel je dat het te warm is waardoor de tent kan smelten. In dat geval zou zoals eerder vermeld een gips/betonplex plaat dienst kunnen doen.

 

@ knakenpoetser: Je gaat liever voor een co2 fles. Waarom? Voor stikkingsgevaar? Als er iets mis gaat met de co2 fles dan ga je ook gewoon dood toch? Daarbij is het stikkingsgevaar misschien beter te ondervangen door een co2 melder te plaatsen?

 

Nog andere meningen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee niet voor stikkings gevaar ( pas bij ik meen 5000 ppm moet je oppassen )

meer ivm hitte kachel in tent , dat bedoelt racker denk ik ook met plaatselijke hitte (rondom de kachel)

scheelt je ook werk ( geen leiding leggen ) co2 fles is sowieso schonere co2 dan een kachel

als het een niet heel grote ruimte is is het goed te doen met flessen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben jullie een voorkeur voor een bepaald systeem die zal voldoen voor deze setup, ik heb hier namelijk helemaal geen ervaringen mee? En hoeveel verbruikt zo iets? Wat kost dat per maand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met de opti werkt (en semi gesloten natuurlijk) heb je voldoende aan de kleinste co2 generator. 4kw uit m'n hoofd.

 

Capaciteit van de opti is bekend. Verbruik ook. Staat allemaal hier

 

Ik heb me laten vertellen dat de opgegeven koelcapaciteit (dus 6x600 of 10x600 etc) met een marge is. Een co2 generator stoot ook warmte uit en wordt prima meegekoeld. Als je 4x1000W + co2 generator met een 3500 wil koelen weet ik niet of dit voldoende is. Kan, geen idee. KWestie van proberen, of een fles met ventiel, dat stoot geen warmte uit :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, duidelijk verhaal. Ik zal mijn plannen nog even finetunen en als ik zo ver ben dan plaats ik foto's zodat jullie mee kunnen kijken. Bedankt iig voor alle info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé jongens, ik heb inmiddels de boel aangeschaft. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een 240 Intense tent met de opti 3500. De growshop medewerker heeft veel van deze opstellingen verkocht met 4 van deze lampen. Ik heb op zijn advies dan ook 4 1000DE lampen gekocht, dan is de verdeling uiteindelijk ook beter. Ik ga eerst proberen met 3 en ik kan eventueel de 4e terug sturen. Ik kan natuurlijk ook dimmen maar ik heb uit de post van whazzup geconcludeerd dat 1000watt de meest efficiente stand is. Ik wil dus graag alle 4 op 1000watt laten draaien.

 

1) Ik heb dan dus 4000watt lamp er in hangen. Heeft iemand hier ervaring mee? En met de turbo stand van 1150watt?

 

2) Ik kan me voorstellen dat de opti dan constant op volle toeren moet draaien, is dat ook slecht voor dat ding of moet hij daar tegen kunnen?

 

Thanxxxxx

 

May the light be with you...

 

PS. Zodra ik begin met bouwen komen er foto's!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik koel 7x600 watt met de opti en ik weet zeker dat er zelfs nog wat bij kan hangen en de temp goed blijft de 4kw kachel is ruim ruim voldoende, de waakvlam alleen is onderhand al voldoende als je niet teveel afzuigt.

 

ik zou in zo'n tentje niet voor 1000de's gaan, beetje prijzig 4 stuks.

 

mjah als je ze dan toch gebruikt, hang er dan 4 op, dimmen, boosten, je kunt er vanalles mee hee. 3 lampen word een rare verdeling?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vanwege die verdeling heb ik uiteindlijk ook gekozen voor 4 lampen. Ik had ook 6-8 600watt kunnen doen maar ik ben zeer te spreken over die 1000DE, dus vandaar. Klinkt iig veelbelovend als hij gewoon 4x 1000DE aan kan. Ik zou anders gewoon een zwaardere opti gekocht hebben maar op aanraden van de groweigenaar zelf heb ik dat niet gedaan. Dus het lijkt me eerlijk advies daar een opti 6000 duurder is en hij daar natuurlijk ook meer op zou verdienen. Zijn er nog meer met ervaringen met die opti en zo'n configuratie.

 

De foto's komen zeker. Als moet eerst nog even wat kabels trekken van de meterkast omdat ik nog geen vrije stoppen daar voor heb.

 

Ik zet de opti dus buiten de ruimte en nu vraag ik mij alleen één ding af. Het lijkt mij het beste om de inlaat met koude lucht aan de ene kant aan de onderkant te doen en de afzuiging met warme lucht aan de andere kant aan de bovenkant te doen. Nadeel is alleen dat ik dan wel een stuk langere buis nodig heb. Dan die opti dat wel aan? Ervaringen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

krasi heeft er ook mee gedraait in die tent, dus 4 x 1000de in een int240, werkte prima volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
krasi heeft er ook mee gedraait in die tent, dus 4 x 1000de in een int240, werkte prima volgens mij.

 

Ook met een 3500 pro2 opti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

DonBone heeft het over dezelfde lampen en dezelfde tent maar niet over de opti en de vraag gaat juist over de opti. De vraag is of de opti 3500 het gaat redden met deze setup. Ik heb al twee stemmen die zeggen van wel. Dat klinkt goed. Iemand mee oneens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 3500 koelt 3500watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou men logischerwijs wel verwachten inderdaad. Maar nu wil het dat ik uit verschillende bronnen (waaronder Amnees) anders heb vernomen. Dat is de hele reden van de vraag. Maar jij hebt het dus geprobeerd en het werkte niet? Ben blij met iedere afwijkende mening; op zoek naar waarheidsvinding!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt door iets meer water te geven, misschien 10% meer koelen ja. Het overige wattage moet je dan afzuigen. Zelf geen ervaring met een 3500, wel met andere modellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kunt door iets meer water te geven, misschien 10% meer koelen ja. Het overige wattage moet je dan afzuigen. Zelf geen ervaring met een 3500, wel met andere modellen.

 

Oké bedankt voor het meedenken in ieder geval!

 

Geen andere ervaringen dus...

 

Ik denk dat ik dan zelf de proef op de som zal stellen. Ik hoop dat als iemand dit geprobeerd heeft het mij even laten weten anders dan kan ik die 4e DE nog terug brengen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker

Als een 3500, 3500W koelt zou het aanbevolen max aantal lampen van 6 al niet kloppen toch?

 

Nu zal 3600W aan licht waarschijnlijk geen evenredige hoeveelheid W aan warmte afgeven(?).

Hoeveel warmte geeft een 600W precies af? En hoeveel dient hiervan gekoeld te worden tot de gewenste temp is bereikt?

Dat zal niet 1:1 zijn denk ik en al helemaal niet wanneer je gewas wat groter is. Dat koelt immers ook mee. Hebben ze

daar rekening mee gehouden bij het berekenen van de specs van de opti? En hoe goed is je hok geisoleerd?

 

Hoe zit het anders met het koelen van een co2 generator? Die wordt toch vaak toegepast icm een opticlimate en geeft

warmte af die ook weer gekoeld moet worden.

 

Zoveel variabele...., maar in welke situatie is de 3500 voldoende voor 6x600?

 

Zal een kwestie van proberen zijn denk.... Al geloof ik meer in overcapaciteit (dus de 6000) ipv een 3500 MAX moeten

laten werken en dan nog op 't randje qua klimaatcontrole zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt,

 

Er zijn veel variabelen, om te beginnen de vsa.

Een lamp die is aangesloten op een gewone ballast geeft minder licht bij minder voltage en geeft dus ook minder warmte af. Stel er komt 600watt uit een vsa bij 230volt, dan komt er bv nog maar 550watt uit bij 210volt. Een elektronische ballast geeft altijd 600watt of meer, ook bij 210volt. Het verschil in warmte kun je je wel voorstellen.

 

Een ander ding is idd isolatie.

Bij een ongeisoleerde kelder zal er warmte worden afgegeven aan de aarde door de buitenmuur. De muur koelt dus mee. Een ongeisoleerde zolderkamer in de zomer doet het tegenovergestelde. De opti moet hier de warmte van het dak meekoelen.

 

Een ruimte in aanbouw waar bv zwarte vijverfolie op de grond ligt is ook weer zoiets. De folie wordt loeiheet als je het licht aanzet. De opti moet dan de warmte van de lampen koelen+de hete folie. Lukt niet. Ik hoor mensen vaak zeggen dat bij een testronde zonder gewas de capaciteit moeilijk wordt gehaald. De reden is duidelijk.

 

Jong gewas in een ruimte verdampt haast niets en er straalt een bak licht naast de planten. De ruimte+alles om je planten heen wordt opgewarmt. De planten koelen haast niet mee. Dat wordt voor de opti moeilijk. Hij moet meer koelen dan waar hij voor gemaakt is. Ook de RH% speelt hierbij een rol.

 

Al met al vind ik dan dat je de eventuele overcapaciteit beter kan gebruiken om bovenstaande dingetjes op te vangen ipv de max aan licht te hangen.

 

Je zal dus best een lampje meer kunnen hangen in een ongeisoleerde kelder met magnetische ballasten en een beetje lucht toevoer bij -10gr buiten. :tu

 

Mijn 2 centen......

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker:

 

Nu lijkt mij het voordeel van die 1000DE dat ze minder warmte afgeven dan een normale 1000watt lamp. Bovendien zoals Amnees aangaf kun je hem ook nog iets dimmen. Dus ipv 1150 naar 1000 watt.

 

Ook gaf je aan dat bij het begin de warmte meer blijft hangen odmat de planten nog niet verdampen. Voordeel is dat de co2 kachel dan ook laag staat en ik dan maar 1 of 2 lampen aan zet op 600watt. Ik wil pas alle lampen aan zetten na een wek of 3-4 bloei. Ik betaal de stroom en daarvoor heeft het nog weinig zin in verhouding tot de stroom die het kost. Pas aan het eind gooi ik dan alle lampen aan, bij voorkeur op maximaal vermogen maar desnoods een tandje lager.

 

Wat betreft die koude lucht: ik heb een 500m3 afzuiger, eventueel ook nog wel een tweede. Maar de kamer is geisoleerd dus de lucht is daar ongeveer 18 graden. Dat is ook de temperatuur van de lucht die hij aanzuigt, het is dus niet de bedoeling dat hij koelt op ventilatie, adners had ik ook niet zo'n opti hoeven kopen. Bovendien heb ik begrepen dat de opti meer afhankelijk is van de watertemperatuur dan de lucht(omgevings)temperatuur.

 

Ik wilde eerst ook een opti 6000 kopen voor die 4 lampen maar ik draai in het begin maar met 2x600 watt dus dan heeft hij een geweldige overcapaciteit en dat draait niet stabiel. De shopeigenaar gaf mij daarom aan dat, ondanks dat hij meer kan verdienen aan de 6000 het verstandiger is om de 3500 te halen voor 4 lampen, hij heeft meerdere optis 3500 met 4 1000DE lampen verkocht en niemand klaagt.

 

Niemand anders heeft dus ervaring begrijp ik, dan zal ik straks pionieren in mijn kweekverslag. Het zal wel lastig worden daar het ook de eerste keer word dat ik kweek met co2 en opti.

 

EDIT: amnees draait ook al op 7x600 en dat is ook al 4200watt dus dan lijkt het mij dat hij ook die 4x1000DE aan kan op de 1000watt modus sowieso, dat is overigens ook de meest efficiente watt/micromol verdeling. EDIT

Share this post


Link to post
Share on other sites
amnees draait ook al op 7x600 en dat is ook al 4200watt

 

Dat had die graag ja, hij draait misschien 3850watt. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was eerst van plan 1 brandblusser in het hok te hangen boven de schakelkast, maar vanwege het verbandde gavita topic denk ik aan nog een in de tent zelf. Wat zeggen jullie mabo of poeder? Puk geeft aan dat mabo het meest betrouwbaar zijn, en voor langere tijd. Levensduur?

 

Lokale growhop heeft een test gedaan met mabo (weet niet zeker of het immitatie was) en een normale poederblusser. De poederblusser ging af wanneer die warm werd, die mabo duurde een kwartier!

Share this post


Link to post
Share on other sites
amnees draait ook al op 7x600 en dat is ook al 4200watt

 

Dat had die graag ja, hij draait misschien 3850watt. :tu

 

 

ik had er ook 1 extra bijgehangen om dat verschil op te vangen lol. nog 1 erbij kan dat apparaat makkelijk aan, maarja komt ie weer aan: Factoren!

 

trafo's hangen bij mij ook buiten het hok, dat scheelt ook zeker in temp.

 

en wat denk je van passief buitenlucht van rond het vriespunt aanzuigen.. dat helpt ook een boel.

 

zou het OOK nog schelen of je 3500 watt op 3,5m2 hebt hangen of op 7m2? Fuck.. al die Factoren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...