Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cityboxer

Opticlimate

Recommended Posts

Die aanzuiging van buitenaf moet toch maar heel minimaal zijn? Alleen om onderdruk te creeeren? Het idee is toch juist dat verse lucht ook weer gekoeld moet worden dus dat het beter is dat er zo weinig mogelijk verse lucht binnen komt? Ik snap dat als de lucht direct van buiten komt het wel een beetje scheelt maar dat kleine beetje aanzuigen kan toch nooit zo'n groot verschil maken? Of bedoel je dat dat kleine beetje koude lucht ipv warme lucht net dat verschil kan maken (naast andere factoren) zodat die andere lamp er weer in kan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grootste verschil zal zitten in de koude leidingwatertemperatuur en stel dat je op een niet al te beste lokatie zit het niet hoeven koelen van de zomerwarmte die door de wanden binnen komt.

 

Afzuig en dus inblaas lijkt me minimaal idd. Maargoed...of het 20 of 2 graden is scheelt. Ook weer factoren :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens ik breek mijn hoofd over een probleem. Ik ben de boel aan het aansluiten maar ik kom er niet uit met die opti. Ik heb begrepen dat het condensatie water afvoertje lager moet liggen dan de opti. De gewone afvoer niet. Nu heb ik de opti ongeveer 30cm hoger dan de afvoer, maar om daar te komen moet ik een 1 meter overbruggen. Maar dat is toevallig net het gangpad over. Het is super onhandig om een buis 30 cm boven de grond over het gangpad te hebben.

 

Het daadwerkelijke gat van de afvoer is ongeveer 10cm van de grond. Het liefst zou ik dus van de opti naar de grond een tyleen buis leggen. Hij valt dan 30cm naar beneden (dit kan ik verhogen als dat de oplossing is). Tot zo ver is dat goed. Maar hij moet dan na ongeveer 1 meter weer een cm of 15 omhoog. Ik weet dat een zwanenhals ook zo werkt en dat dat prima gaat. Maar het gaat hier om grotere afstanden dus ik weet niet of dat gaat werken. HULP GRAAG!

 

 

Ik ga proberen foto er bij te zetten om het verhaal te verduidelijken:

gallery_31853_15074_3518.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat niet werken, de onderdruk aan het condenswater afvoerbuisje op de opti gaat voor problemen zorgen. Neem een condenswaterafvoerpompje.

 

Waarom staat die opti 40cm vanaf de grond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALLEREERST: Bedankt voor de snelle hulp!

 

@ datwasiknie: Wet van communicerende vaten klinkt logisch, maar is het dan ook van belang dat ik tyleen buis of dikkere buis gebruik?

 

@ racker: Ik zit met een scheef dak waardoor hij niet hoger kan. Ik had al de grootst mogelijke moeite om de tent er in te krijgen terwijl ik langs de zijkanten nog wel 1 meter over heb. Was misschien handiger geweest in deze om de hele ruimte om te bouwen. Maar dat terzijde. Zou het probleem opgelost worden als ik de opti verhoog? Ik kan hem misschien tot een 50-60cm krijgen, maar niet meer. Andere mogelijkheid is dat de overbrugging ipv een meter ongeveer 50cm word. Dan kan ik daar steeds langs lopen.

 

Zo'n condenswaterafvoerpompje is dat niet storings gevoelig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderdruk? Dat condenswaterafvoersysteem(3x woordwaarde) bestaat toch gewoon uit een opvangbak met achterin een gaatje waar een slangetje aan zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onderdruk? Dat condenswaterafvoersysteem(3x woordwaarde) bestaat toch gewoon uit een opvangbak met achterin een gaatje waar een slangetje aan zit?

 

En wat draait er boven dat bakje?

 

Bij de nieuwere modellen is dit minder heb ik me laten vertellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je condens toch ook op je afvoer zetten ?? racker jij had daar toch schema voor ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dat zo is Racker. Hier is je kans om te spreken. Ik ga morgen proberen de boel aan te leggen dus iedere laatste info is welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik? Schema? Van een condensafvoer?

 

Ik weet nergens van.... :tu

 

Gewoon een condenspompje. Dan kun je de condensafvoer event. over je plafond doen. Dan breek je je nek niet over losliggende slangen en toestanden. Kun je gewoon bestellen als accesoire bij je opti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik hoorde je er al eerder over. Ik had toen alleen niet gedacht aan het plafond! Maar dat is natuurlijk wel de aller mooiste oplossing! Super tip!

 

Enige vraag die ik er bij heb is dat er dan wel en extra schakel bij komt en ik weet niet hoe sterk/zwak die schakel is. Heb je ervaring met dat pompje en heb je hem wel eens kapot gehad?

 

Kan ik dat ding ook met een soort van beveiligings draad aansluiten aan de opti zodat als die stop de opti (en de lichten ook uitgaan? Of heb je daar een andere creatieve oplossing voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht een tekening gezien te hebben van de condensafvoer op dezelfde afvoer als het warme water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat zou natuurlijk het gemakkelijkst zijn. Dan neemt die gewone afvoer het condens water direct mee. Maar loop je dan neit het risico dat de warm water afvoer het condens afvoer putje in loopt? Of bestaat daar een soort terug slag voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 10cm zonder aansturing ga je niet redden.

40 op 10 is niet genoeg drukvoor afvoer.

Zal het niet wagen hoezo heb je dat ding niet hoger gehangen?werkt een stuk makkelijker.

De meesten hangen hem op...

 

*er zijn kleppen voor ja wissel met terugstroom beveiliging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had net even gekeken wat zo'n ding kost. :tu

 

Climate eigenaar

dagobertduck.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik had net even gekeken wat zo'n ding kost. :tu

 

Climate eigenaar

dagobertduck.jpg

 

 

;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja ik hoorde je er al eerder over. Ik had toen alleen niet gedacht aan het plafond! Maar dat is natuurlijk wel de aller mooiste oplossing! Super tip!

 

Enige vraag die ik er bij heb is dat er dan wel en extra schakel bij komt en ik weet niet hoe sterk/zwak die schakel is. Heb je ervaring met dat pompje en heb je hem wel eens kapot gehad?

 

Kan ik dat ding ook met een soort van beveiligings draad aansluiten aan de opti zodat als die stop de opti (en de lichten ook uitgaan? Of heb je daar een andere creatieve oplossing voor?

 

Heb er ervaring mee, en nee gaat niet kapot. Bij een storing loopt het condenswaterbakje (in de opticlimate)vol. Daar zit een vlottertje in en je krijgt error 2 in je schermpje. De waterklep gaat dan dicht en de opti stopt ermee. Je ruimte wordt dan te warm en je krijgt dan error 15 die je lampen uitzet..

 

Zit er dus al allemaal in....

 

@Monk. Ik daag je uit om voor die centen er zelf een te bouwen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm...

 

onderdruk op die manier idd..hmm..lastig idd.

 

 

het verbruik van de opti 3500 is 1 á 2 liter per minuut. Dit is een redelijk pisstraaltje. Als je zorgt dat je afvoer leiding redelijk groot is (32mm pvc oid) en je maakt daar een t-stuk op kan je daar je condens op aansluiten toch? Zorg dan dat er langs je condensslangetje wat lucht kan worden aangezogen. Uiteraard moet e.e.a. wel afwateren naar beneej anders stoomt 't eruit.

 

Mooie leermomentjes hier :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zou er dan wat op de grond druppelen, dan krijg je error 16 waardoor hetzelfde gebeurt.

 

De gebruiksaanwijzing goed lezen en goed bouwen is het motto. Doe je dat niet, dan kom je jezelf tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, ik probeer goed te bouwen en ben zeer dankbaar voor alle hulp die ik hier krijg.

 

@bubble cheese. Ik zit met een scheef dak dus ik heb in de breedte nog wel ruimte maar in de hoogte niet. De 240x240x215 past alsof hij er voor gemaakt is maar in de hoogte past daar niks naast

 

@ Racker. Ik heb een pompje besteld, bedankt voor de tip!

 

Ik heb dus nu een condensatiewater pompje besteld. Boel aan het aanleggen maar nu...

 

;) VOLGEND PROBLEEM... :)

 

Ik heb nooit eerder een schakelbord met 2 fasen gehad en ik had gedacht dat het niet zo ingewikkeld zou zijn. Ik heb een bord laten maken en ik krijg hem niet werkend. Ik heb geen idee of het aan het bord ligt of aan mij.

 

Als ik gewoon 1 fase aan zet dan werkt bij die fase de continu wel maar de lampen niet. Als ik met de spanningsmeter meet dan zie ik dat er wel spanning op de 2 kastjes (weet niet hoe het heet maar denk relais) naast de tijdklok bij de stroom ingangt, maar niet meer als het er uit komt. Ongeacht hoe ik de klok instel. Ook als ik op het rode knopje druk of op de knopjes op de relais zelf druk gebeurt er niks.

 

De continu stroom werkt dus alleen als ik 1 fase aangesloten heb. Als ik fase 1 er op heb en de andere er af dan doet fase 1 continu het, en als ik 2 aansluit dan doet continu 2 het ook.

 

Ander probleem is dat wanneer ik beide fasen aansluit dan schieten in de stoppenkast de aardlek schakelaars er uit. Dit doet mij vermoeden dat ik iets verkeerd aansluit maar ik heb elke mogelijke combinatie geprobeerd. Zowel met 1 blauwe als beide blauwen als met 1 aarde als met beide aarden. Maar bij alle mogelijkheden schieten de aardlekken er uit als ik de twee bruine draden aangesloten heb aanzet en een iets aansluit op de continu stroom (afhankelijk in welke continu stroom die ik aansluit schiet de ene aardlek in de schakelkast er uit en als die er weer in doe en ik stop stop iets in de andere continu stopcontact dan schiet de andere aardlek er uit.

 

Er zijn dus 2 problemen:

 

Probleem 1: Als ik 1 fase heb aangesloten en dus de aardlek er in blijft zitten dan werkt alleen de continu stroom.

Probleem 2: Als ik 2 fasen heb aangesloten en ik druk iets in een willekeurige continu stroom schieten de aardlek schakelaars in de meterkast er uit.

 

Ik heb foto's van het hele bord en foto's van de aansluit mogelijkheden.

 

Graag zou ik willen weten wat ik verkeerd doe en wat ik waarop aan moet sluiten. Ik heb op de foto de blauwe en de aardedraden los liggen maar ik heb ze natuurlijk wel vastgezet om te proberen. Ik heb ze tezamen vastgezet en allemaal 1 voor 1 vast gezet en krijg overal hetzelfde probleem.

 

Ps:

Ik heb getest met een gewone bouwlamp van 100watt dus overbelasting kan het niet zijn lijkt mij?

 

gallery_31853_15074_2142306.jpg

 

gallery_31853_15074_1768571.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was een beetje laat gisteren, maar voor de vroege vogels... Any answers???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand???

 

Ik snap er niks van!

 

Als jullie de oplossing niet kennen kan dan iemand mij ten minste vertellen hoe hij ZELF de boel aan zou sluiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...