Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

zepher

DWC experiment, 100 Liter, 4 keer PPP

Recommended Posts

DWC experiment #2

Ik kijk al enige tijd met veel plezier naar de Amerikaanse kwekers die zich volledig hebben gericht op het kweken in recirculerende systemen, zoals een deep water culture (DWC).

Resultaten zien er indrukwekkend uit en het komt op mij over als een schone hi-tech manier van kweken. Dat spreekt me wel aan dus we zijn aan het experimenteren. Dit is ons tweede experiment.

 

De bak

130 liter bak (78x56x42)

Omgebouwd en verstevigd

- Drainkraan

- Kijkglas (waterniveau)

- 4 netpots in de deksel en 1 vulgat

 

Gadgets

Thermostaat UT 200

Multi-function 7-in-1 ORP (mV), PH, CF, EC, TDS (ppm), temp (C en F) tester

Jäger thermostaat verwarming 75 watt

2x 800 liter/uur luchtpomp (komt nog meer bij)

Circulatie(druppel) pomp

Wifi Webcam om de meters op afstand in de gaten te houden

 

Verder

4 x PPP (feminized)

100 Liter water

Atami Bloombastic Box AWA 1M² (aangevuld met ph-)

Kleikorrels

Netpots 15cm

Secret Jardin dr120

groei: 2 keer TNeon 55 watt (mix van 6500 en 9500k lamp)

bloei: 600 watt son-t-greenpower

 

Samen met een vriend de setup gebouwd, dit is ons tweede experiment. In het eerste experiment vooral fouten mogen maken ten kosten van een viertal Mad-shack plantjes :rolleyes:

Van diverse Amerikaanse fora en sites heb ik een aantal vuistregels genomen waar we ons aan proberen te houden.

- Per plant minstens 20 liter om wortels in te laten groeien

- Per liter voeding 1 liter lucht per minuut toevoegen (das dus 6000 liter p/u voor ons bakje)

- Ph tussen 5.5 en 6.2 (maar daar verschillen de meningen over, het mag fluctueren, liefst rond de 5.8)

- Temperatuur rond de 20 graden, 22 graden zou ideaal zijn.

- Bijvullen bak met voeding volgens Lucas formule

- 4 keer volledig bak leeglopen en opnieuw vullen (na groei, eerste fase bloei, tweede fase bloei en doorspoelfase)

 

 

Setup

gallery_31601_14839_2186997.jpg

 

Afvoer

gallery_31601_14839_3339009.jpg

 

Meten (na het vullen)

gallery_31601_14839_3543417.jpg

 

Bubbels

gallery_31601_14839_4624790.jpg

 

Dag 1 start

gallery_31601_14839_3899902.jpg

 

Plantje (dag1) met eigen druppels

gallery_31601_14839_2505514.jpg

 

Alles klaar, starten maar, dag 1

gallery_31601_14839_4402174.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag 4

gallery_31601_14839_2238887.jpg

 

gallery_31601_14839_2182356.jpg

 

Temperatuur tot nu toe redelijk stabiel rond 20 graden kan nog beter.

PH stabiel rond 5.6 en EC stabiel 1.21

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze wijze van kweken is apart zeg !

Ik zie verder nog niemand dus ik zit helemaal vooraan om deze kweek mee te beleven.

Succes jullie experimentele heren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk mooie opzet ! ga met je mee kijken blijf het een mooi systeem vinden . :rolleyes:

 

Veel suc6.

 

Goed regelmatig je ph ec meters controleren ! ik ken ze en voor dit systeem zou ik ze niet gebruiken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig Zepher, ik kijk ook mee, veel plezier en succes natuurlijk :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar is die dan!:rolleyes:

 

Ben erg nieuwsgierig!

 

Succes Kerel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bassie en adriaan (weeds) geloof ik deden dit ook, maar die hebben nooit een verslag afgemaakt . :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

interesante setup, ben zelf ook net begonnen met soortgelijke setup ( DWC ) aleen wil ik nog scrog methode toepassen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor alle replies!

Leuk dat jullie meekijken, tips zijn altijd welkom!

 

We zullen het verslag afmaken ook al gaat het fout, daar kan iedereen van leren :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie spullen en leuke manier van kweken , hopelijk gaat het zonder problemen :rolleyes:

 

heel veel succes en groeten pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog nooit gezien!

ga zeker volgen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey zepher, veel succes met je kweek.

Heb er al het één en ander over gelezen maar een kweekverslag is natuurlijk iets hands-on.

Wat ik ervan onthouden heb is dat je heel goed je plantje moet in het oog houden en veel meten.

Maar ik zie dat je een cool meterke hebt hangen aan je bak.

Als er iets mis gaat heb je geen buffer zoals je bij grond kweek wel hebt.

In elk geval ik kijk graag mee.

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke setup Zepher :rolleyes: Paar maatjes groter dan de mijne :P

Ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik volg B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel leuk dit, hoop er zelf ook ooit nog eens wat mee te experimenteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kijk al enige tijd met veel plezier naar de Amerikaanse kwekers die zich volledig hebben gericht op het kweken in recirculerende systemen, zoals een deep water culture (DWC).

 

Dat doen ze goed daar.

 

gallery_10428_13158_506003.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nog legaal ook.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wanneer het in NL legaal zou worden dan groeit er zoveel in de kassen dat lampen overbodig worden.

 

en zo hoort het!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga je volgen, man!

Temeer omdat ik ook een liefhebber van DWC ben.

check mijn ouwe verslagen maar eens. DWC is leuk kweken!!

Zorg wel voor genoeg lucht in je systeem ander heb je gou lichtgroene tot gele baderen. B)

 

Nadeel van DWC is trouwes wel dat het nogal gehorig is. Luchtpompen en circulatiepompen zijn moeilijk te dempen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@podhead de meter die we erin hebben hangen is inderdaad de goedkoopste die we konden vinden (rond 80 euro). Wel de boel goed geijkt en er is hier nog een Hanna PH/EC metertje ter controle.

@arnold65 leuk DWC verslag!

@pacman thx, leuk dat je meekijkt

@brambooh welkom B)

@Tune We hebben een wifi cam bij de bak staan voor real time controle. Maar dan nog blijft het opletten.

@dr Dog experimenteren blijft leuk vooral als het goed gaat :rolleyes: (knock-on-wood)

@racker, wow die had ik nog niet gezien, haha ben benieuwd wat voor pompen daar in hangen, zwembad omvang denk ik.

@holy buddy Leuk om jou DWC ervaringen te lezen. Ja klopt het maakt best wat geluid, maar dat is geen probleem voor ons. We moeten er nog extra luchtpompje in hangen.

Voor deze fase met kleine plantjes die nog maar net met de wortels in de vloeistof hangen komt het nog niet zo nauw. Maar je hebt gelijk, daar moet meer in , wel 6000 liter/u. Pfff

 

 

We zijn nu iets meer dan een week bezig

Wortels komen mooi door

gallery_31601_14839_242106.jpg

 

plantjes zien er fris uit, mooi blaadjes omhoog

gallery_31601_14839_100672.jpg

 

gallery_31601_14839_188362.jpg

 

Na het nemen van deze foto zag ik dat van de linker Tneon het linker lampje uit was.. wtf?

Even tegen aan getikt en hij draait weer. Van alle onderdelen die we gebruiken had ik nou juist

niet verwacht dat de Tneon zou gaan storen, zo zie je maar weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe weet je hoeveel lucht je in je water moet injecteren?? Je hebt er over 6000 liter... Best veel denk ik....

 

Mooie setup trouwens! Ik hou je topic in de gaten!

 

Succes

 

Renaie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Van diverse Amerikaanse fora en sites heb ik een aantal vuistregels genomen waar we ons aan proberen te houden.

- Per plant minstens 20 liter om wortels in te laten groeien

- Per liter voeding 1 liter lucht per minuut toevoegen (das dus 6000 liter p/u voor ons bakje)

- Ph tussen 5.5 en 6.2 (maar daar verschillen de meningen over, het mag fluctueren tot aan 6.5, langzaam afbouwen, liefst rond de 5.8)

- Temperatuur rond de 20 graden, 21 (beste DO verhouding en lekker vd wortels) graden zou ideaal zijn.

- Bijvullen bak met voeding volgens Lucas formule (je hebt heel goed opgelet.. welke GH voedingslijn heb je (groene flesje erbij gebruiken is STREK vanwege N...)

- 4 keer volledig bak leeglopen en opnieuw vullen (na groei, eerste fase bloei, tweede fase bloei en doorspoelfase)

 

Bak zo vaak leeg laten lopen hoeft niet als je de overgang van groei naar bloei ook met de voeding doet, als je geheel op bloei schema overgaat ververs je de bak, zo krijgt plant nog zetje mee en scheelt boel werk :rolleyes:

 

Ik ververste maar 1x de bak, in week 3 bloei als de vegetatieve spurt eruit was maar dat was niet met Lucas GH formule (canna aqua) en de doorspoelfase deed ik door gewoon af te toppen met juiste ph water totdat echt alles op in de bak.

Met de Lucas gaat dat stuk lastiger omdat je alleen de micro en de roze fles (PK) pakt en nav ml's je groei/bloei verhouding bereikt, zelf hanteer ik wat er hier staat

 

1 ding wat ik me afvraag (weet wel hoe je erbij komt B) ) waarom alles vd bak in het zwart?

Trekt warmte aan en houdt langer vast waardoor de temperatuur regeling in je bak minder makkelijk wordt, ik had altijd een laag z/w folie op de deksel met witte kant naar boven, scheelde 3C lagere watertemperatuur over licht aan periode onder 600W HPS waardoor ik mooi op de 21C kwam toen zonder verder koeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@renessy

Ik lees overal dat je eigenlijk nooit teveel lucht erin kan pompen, maar minstens 1 liter lucht per 1 liter water per minuut.

Maar dan moet je wel opletten dat je de boel niet stuk blaast.

 

@lostchild

Thx voor de tips, goed dat je meekijkt, je ervaring is welkom!

We wilden graag GHE proberen, dacht zelf aan de nieuwe FloraDuo lijn, maar die konden we nergens online kopen. (iemand een tip?)

Wel de Flora Nova lijn. Maar we hebben gekozen voor ATA AWA boombastic box speciaal voor DWC/Wilma systemen.

Was voor dit experiment een mooi compleet en betaalbaar boxje. De volgende ronde wordt zeker met GH lijn werken.

 

Nu spreekt het AWA schema iets andere taal dan GH schemas, is ook andere voeding, dus we moeten een beetje onze weg vinden.

100 liter is in principe een beste bak en heeft in verhouding met kleinere systemen iets meer tolerantie lijkt me.

Als we nu volgens Lucas bijvullen met voeding, iets meer EC, dan zou dat inderdaad wel een hoop werk schelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plantjes zien er zeker goed uit B)

 

De lampen staan na de foto's er wel wat dichter op neem ik aan :P:):D

 

 

Succes verder!

 

-Taiga Mini :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

update 11 dagen op 18/6

 

De druppelaars zijn verwijderd, er wordt niet meer van bovenaf bijgedruppeld.

De planten hebben er zin in en gaan erg snel.

gallery_31601_14839_426862.jpg

 

Wortels

gallery_31601_14839_108211.jpg

 

rechtsachter

gallery_31601_14839_313849.jpg

 

linksvoor

gallery_31601_14839_233815.jpg

 

De bladeren zijn enorm, het worden volle boompjes, internodes kort op elkaar.

We hebben wel wat issues met de temperatuur sinds er een HPS 600 watt boven hangt.

Vooral bij lamp aan, dan loopt het snel op. Bij lamp uit kan daarom de temperatuur bij

het blad lager zijn dan dat van de bak wat verdampings problemen met zich meebrengt.

Nu komt er morgen eindelijk afzuiging in te hangen en

zal de airco worden aangesloten.

 

Eind deze week zal de klok op 12/12 gaan, omdat het een experiment is en we regelmatig

bij de bak moeten gaan we deze ronde geen scrog maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...