Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

mindfang

dimbare vsa

Recommended Posts

n00B mode: ON

 

hallo mede forum gebruikers.

 

ik ben opzoek naar wijsheid..

wijsheid die alleen jullie mij kunnen geven, google is groot maar google is niet groen zeg maar.

ik ben zoekende naar een andere vsa. (een voor een 600 w lamp)

en zie grote verschillen in die dingen en tussen de mede forum gebruikers zie ik toch speelgoed hangen waar ik nieuwschierig naar wordt.

zoals een dimbare vsa.

dus wat is het voordeel tegenover een "low budget"vsa? :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

lichtopbouw/ lichtafbouw

 

warmte onder controle houden als het te warm wordt :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een dimbare vsa,kun je de lamp inschakelen op halfvermogen,bij een voorgroei wat zeer wenselijk is

 

Normaal doe je de lampen om/om aan in de voorgroei(ik praat voor me zelf)

 

En het voordeel is bij de meeste dimbare vsa er een extra lumen output zoals de lumatek serie etc

 

 

MvG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook is een dimbare VSA meestal een EVSA.

 

Inplaats van een magnetische omvormer gebruik je een digitale. Dit betekend vaak dat je dimbare VSA een paar procenten zuiniger is. En daarom ook minder warm word.

Ook heb ik mij laten vertellen dat een EVSA van gavita een ingebouwde kortsluitings-beveiliging heeft. En daarom iets veiliger is dan een oude magnetische VSA.

 

groeten

experimentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

zulle we ook maar ff erbij zeggen ,dat een evsa brandveiliger zijn dan een gewone vsa :vape:

 

oeps experimentje was me voor :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je wel een goed punt,over brandveiligheid,Ik heb 2 keer piekspanning gehad waardoor er 2 gavita pro in rook zijn opgegaan!

 

 

Dus dat is geen argument,in ELK hok hoort er gewoon een ATM brandblusser te hangen

 

Kan met elke evsa/vsa misgaan!

 

 

Daar heb ik van geleerd,als je terug komt en je hok is voor 1/4 wit,als de atm brandblusser niet aanwezig is,Dan kom je in het nieuws zoals vele kwekers! :vape:

!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag t ook een MABO zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wil me er niet mee bemoeien maar een evsa zal niet aanspringen als er iets niet okee is je doet er nooit verkeerd aan om toch een relais met schakelkast aan te sluiten ben je altijd safe;''

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mag t ook een MABO zijn?

 

Die zijn echt goed, heb er ook 2 in mijn hokje hangen, hoop dat ze nooooooit nodig zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mis nog dat een eva's meer licht opbrengst heeft dan een conventionele eva's.

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veiligheid, naast brandveiligheid heeft de lumatek/gavita een auto off bij detectie van (moet je whazzup ff vragen) wardoor ik geen optater kreeg bij aaanraken van kappen ed.

 

2x hebben mijn luma's mij geredt, kort na elkaar een vreemd probleem gehad met aansluiting kappen.

 

kortsluiting door torderen draad op kroonsteen kap en de luma EVSA (wel op een davin kastje) deed helemaal niks, ben toen ook met de luma naar mijn GS geweest want dacht dat ie kapot was (vermoedde nooit dat het in de kap zat).

 

torderen opgelost en na aansluiten werkte alles gewoon weer zoals voorheen, incl. de Greenpower die er inzat, toen het kort erna bij de 2e kap ook plaatsvondt (en ik erachter kwam hoe het torderen nu werkelijk ontstond) heeft een Growlux bulb het niet overleeft :)

 

had ik gewone magnetische VSA's gehad dan had ik, en fik in de tent en fik bij me schakelbordje gehad (heb er wel brandblusser en melder bij hangen) en zat ik in de problemen als medicinaal zelfvoorziener, nu was alleen de kroonsteen gesmolten en was kapje wat geblakerd.

 

voor mij geen ander VSA meer dan een EVSA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als een VSA goed wordt aangesloten en de ballast netjes gemonteerd zodat de warmte goed kwijt kan, gebruikt deze alleen iets meer.

De vraag is dus wanneer je die paar procent meer verbruik terug verdient bij een duurdere EVSA.

De hele discussie over dimmen vindt ik ook niet zo relevant, je laat de lampen langzaam zakken en hebt het zelfde effect. Indien je de warmte niet kwijt kunt, moet je dat beter op orde brengen ipv minder licht te geven en daarmee minder groei.

En ja, ik vind EVSA ook mooier en intressanter maar ze geven echt geen beter licht hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dr Dog,

 

Wat je nu zegt klopt niet helemaal, hij geeft initieel mischien de zelfde hoeveelheid licht als een conventionele vsa, maar de componenten zoals de starters, en de gebruikte elco's degenerenren wel degenlijk wanneer ze ouder worden, hierdoor gaat de powerfactor omlaag en word er minder vermogen naar de lamp door gezet waardoor die minder par/lumen output heeft.

 

Ook werd hierboven al een aantal keer de extra veiligheid aangestipt. als het enige voordeel van een evsa is dat het veiliger is dan nog zou ik voor evsa gaan en niet voor een conventionele vsa.

 

De discusie moet NOOIT zijn wel of niet maar moet zijn welke. PUNT

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat een EVSA electronisch gestuurd wordt, heeft ie geen/minder last van veroudering. Ook schijnt de veroudering van lampen voor een deel gecompenseerd te worden. Nou neem ik marketing praatjes altijd wel met een korrel zout, maar de intelligente aansturing maakt een hoop mogelijk, zeker tov magnetische ballasten. En vergeet ook niet dat dit een techniek is welke uit de tuinbouw komt, waar elke procent telt. En waar dus een investering als deze verantwoord moet zijn.

 

Ik denk dat wanneer je geen tijdelijke inrichting hebt altijd zou moeten kiezen voor een evsa. Ik begrijp dat gehik niet over de prijs, want wat is een investering van 150 euro meer nou helemaal bij een lamp van 600W. Mijn ervaring is dat de efficientere aansturing plus de "boost"-stand duidelijk in het resultaat terug zijn te vinden.

 

@DrDog "maar ze geven echt geen beter licht hoor."

 

Nee, maar wel meer licht... ik vind dat beter trouwens :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

een goed aangesloten en gekoelde VSA is gewoon veiling hoor

de hele nederlandse tuinbouw hangt er vol mee en kopen ook nog gretig gebruikte armaturen waar men ook zou kunnen kiezen voor nieuwe EVSA

rekensommetje, wat is het prijsverschil en hoe lang duurt het dan, voordat ik dat heb terugverdient door het betere rendement van EVSA

Share this post


Link to post
Share on other sites
knip...

rekensommetje, wat is het prijsverschil en hoe lang duurt het dan, voordat ik dat heb terugverdient door het betere rendement van EVSA

 

Euh, je kunt toch zelf ook rekenen ? :D Maar ok, een 600W EVSA kost ca 200 euro, een VSA ca 50, verschil is dus ca 150 euro (ruim hoog genomen, even voor het gemak).

 

Ik zie ruim 10% meer resultaat, maar laten we dat gewoon op 10% houden, bij een opbrengst van 500gr is dat dus 50gr.

Dan heb je hem er dus de eerste keer er al makkelijk uit... (zelfs nog bij wat slechtere cijfers)

 

Maar los van dit alles... waar hebben we het over, een EVSA is op alle fronten beter, zelfs economisch. Ik denk dat je altijd het maximale moet doen voor veiligheid en betrouwbaarheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
een goed aangesloten en gekoelde VSA is gewoon veiling hoor

 

mijn VSA's waren prima aangesloten en toch 2x doorgebrand, smeulend plastic op de vloer. beste helemaal niet meer verkopen in de weedbranch, enkel nog deugdelijke evsa

Share this post


Link to post
Share on other sites
knip...

rekensommetje, wat is het prijsverschil en hoe lang duurt het dan, voordat ik dat heb terugverdient door het betere rendement van EVSA

 

Euh, je kunt toch zelf ook rekenen ? :D Maar ok, een 600W EVSA kost ca 200 euro, een VSA ca 50, verschil is dus ca 150 euro (ruim hoog genomen, even voor het gemak).

 

Ik zie ruim 10% meer resultaat, maar laten we dat gewoon op 10% houden, bij een opbrengst van 500gr is dat dus 50gr.

Dan heb je hem er dus de eerste keer er al makkelijk uit... (zelfs nog bij wat slechtere cijfers)

 

Maar los van dit alles... waar hebben we het over, een EVSA is op alle fronten beter, zelfs economisch. Ik denk dat je altijd het maximale moet doen voor veiligheid en betrouwbaarheid.

ja ik kan zelf heel goed rekenen maar ik zie het jouw ook hier niet doen

 

stel 10m2 op een gelijk belichtingsniveau

is dus 10x evsa= 2000euro of 11x vsa =550euro

verschil in kosten is dus 1450euro

daar staat tegenover dat evsa minder stroom verbruikt

hoeveel uren moeten je lampen dan branden voordat dit is terugverdient?

 

Nogmaals, ik vindt evsa zeker mooier, maar ik zie er geen direct voordeel van. Ondanks dat de lampenfabrikanten ook hele mooie dingen maken en doen, gaat het er bij hen om dat ze zoveel mogelijk lampen zo duur mogelijk verkopen. Ik lees wel erg veel ongefundeerde verkooppraatjes zo af en toe. Dus reken het uit en als je er stellig van overtuigd bent dat je veiligheid er beter van wordt, moet je ze vooral kopen.

 

 

een goed aangesloten en gekoelde VSA is gewoon veiling hoor

 

mijn VSA's waren prima aangesloten en toch 2x doorgebrand, smeulend plastic op de vloer. beste helemaal niet meer verkopen in de weedbranch, enkel nog deugdelijke evsa

dan was er toch echt wat serieus mis met je VSA's, die moeten ze inderdaad niet verkopen

Share this post


Link to post
Share on other sites
mijn VSA's waren prima aangesloten en toch 2x doorgebrand, smeulend plastic op de vloer. beste helemaal niet meer verkopen in de weedbranch, enkel nog deugdelijke evsa
Welk merk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote:

stel 10m2 op een gelijk belichtingsniveau

is dus 10x evsa= 2000euro of 11x vsa =550euro

verschil in kosten is dus 1450euro

/Quote

 

Ja, en als je nou gewoon lekker gaat vissen, kun je die 550 ook nog in je zak houden... Heb je mooi 550 euro verdient. En het scheelt ook nog eens 500 euro stroom in de maand. Vette winst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...