Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jeice

hobbykweekje Jeice

Recommended Posts

bedoel je dat je veel nodig hebt van ph- van gold label? laatst ook een fles aangeschaft, en ik kon aan het gieten blijven om de ph een paar tiende naar beneden te krijgen. dan maar geen 3 zuren en gewoon canna ph-

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha jep, dat dus.

 

ben juist van cana af omdat ik daar net zoveel van moest plussen als dat ik nu moet minnen ;)

 

ph- van cana is idd veel zuurder en voorheen had ik maar max 1 dopje nodig op 220L

 

het kost nu wat meer ph- maar wel beduidend minder voeding. maar dit is een beetje van de gekke natuurlijk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bedoeld de canna flores (volgens mij hadden we destijds zelfde probleem, canna flores laat pH kelderen..)?

 

ik kwam toch weer terug op hypro A en B.. blijft de pH in het medium ook beter van.. schiet niet zo snel omhoog als met flores..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd, drama was dat. Altijd goed geweest en ineens moest je enorm plussen. Denk dat iemand in de tank heeft staan zeiken ofzo.

 

Ik kijk eerst ff hoe dit bevalt, weet niet of ik er al een eerlijk oordeel over kan geven na 1 draai met de nodige opstartproblemen. Hypro zit standaard in mn achterhoofd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tot vandaag de dag nog geen verklaring gehad van shop of canna zelf voor dat geneuzel. probleem is dan ook dat je een hele lage pH meet, en als je pH 5,0 aan je pito geeft, loopt de pH in de pot gigantisch snel op. heb bijna de gehele kweek 5 gegeven en in pot zat 6,7. ook erg onstabiel, ik kan er wel in komen dat gold label een ph- ontwerpt die je pH stabieler houdt. maar het heeft ook veel met het merk voeding te maken of je pH stabiel blijft of niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jiece vertel maar hoe stabiel het blijft met GL.

En als het eens fluctueerd is het nie zo erg omdat we chelaten gebruiken.

We zijn er met GoldLabel vanuit gegaan dat het nergens perfect is. :)

Leuk om te horen dat je onder de indruk bent van de concentratie van de voeding.

Ik neem de klacht over de concentratie van de PH- heel serieus en ga kijken of het technich mogelijk is om het sterker te maken.

Ik weet dat het mengen van die 3 zuren geen fijn klusje is. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zelf ook een fles gebruikt Doc, dus heb in de gaten gehouden of het scheelt met hoe stabiel het is. ja het is stabiel, al is het dat met de combinatie Hypro A en B en canna ph- ook zo. Maar met canna flores weet ik zeker dat de pH alsnog gek doet.. daar kan een 3-zuren goedje weinig aan doen denk ik. afhankelijk van de voeding dus. Al heb ik ook wel eens gelezen dat de beste voedingen de pH ook een stuk mee naar beneden trekken.

 

op aarde waar je geen ph en ec grondmonsters neemt is het zoiezo goed om een goede ph- te gebruiken. je weet immers niet wat er in de pot allemaal gebeurt.

hydro natuurlijk ook, zeker met recirculerende systemen zonder voedingscomputer die de pH bijstuurt..

 

Hoe denk jij over ph+ Doc? Als je toevallig voeding hebt waarbij je moet plussen, is dat dan slechter dan voeding waarbij je moet minnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen PH+ in mijn lijn omdat ik daar tegen ben. ;)

Dat zegt genoeg.

PH+ zou niet nodig moeten zijn.

Je zegt dat de beste voedingen de ph naar beneden trekken.

Daar ben ik het niet mee eens.

Je kan bij de productie zelf sturen hoeveel je wilt dat de voeding afzuurt.

Het nadeel van voeding die sterk afzuurt is als je een hogere ec wilt gebruiken dat je ph+ nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

rond de 6.5 vind ik een mooie waarde na toevoegen van de voeding. bij cana was dit ook altijd zo ongeveer 6.6 6/7 half dopje - erbij en klaar. maar toen ineens 5.1 5.2 ;)

 

haal maandag een andere ph meter en dan ga ik de stabiliteit ook eens goed in de gaten houden. dat zou enorm schelen met hergebruik van je water met eb vloeden.

 

zal in dit topic een beetje updaten hoe de GL bevalt en wat de ph waardes zijn naarmate ik een hoger ec ga geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toppie ;)

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou een blue lab combi meter halen daar krijg je 5 jaar garantie op en dat is niet voor niks.

Als je je medium wil 'resetten'

 

 

vind je dat een goede meter ja? heb toevallig laatst een aangeschaft omdat ze geen hanna op voorraad hadden.. na een kweek ellende met meten (ding kun je blijven eiken) en vloeken omdat die klote draadjes constant in een knoop liggen was ik blij toen ik 'm per ongeluk kapot trapte zodat ik weer een hanna combi meter kon kopen.

 

;) Jazeker zijn goeie meters goede prijs kwaliteit verhouding, nieuwkoop zijn de allerbeste.

Ik heb het in het verleden juist met die graf hanna meters gehad en dan juist de combi.

 

@jeice

 

Voordeel van mapito in potten is dat je niet zo heel snel te kan staan zoals bij steenwolmatten.

Als je je mediumwaardes wilt bijstellen dan kan je dat met spoelen gewoon doen.

 

Alleen een EC van 1.9 is nog geen probleem hou alleen je ph in de gaten.

Maar geen stress ze staan er lekkker gedrongen bij. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stop eerst eens met je kratjes optillen.

 

Je moet het aller-allerlaatste beetje wat terugkomt via je vlakzuigpomp bij eb&vloed opvangen, dit is je drain.

Daarna meet je hiervan de ph en de ec en post je die even dan zeg ik wat je volgende keer moet geven.

 

Klimaatwaardes zien er prima uit, nachttemp tikkeltje hoog alleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog wel osmose ;) Ben benieuwd of ze er volgend weekend nog zo gedrongen bij staan :innocent:

 

 

 

Ok meester Cannaz :whistling

Reden dat ik de kratjes optil voor drain is omdat het een realistischer beeld geeft van de waardes die de plantjes krijgen. Ik vloed 10 cm, en er gaat dus maar een heel klein gedeelte daadwerkelijk de kratten in. Er blijft altijd nog een mm of 3 in de vijver liggen, laatste beetje wat ik hier van uit zuig kan ik meten maar weet niet zeker of het allemaal drain is uit de kratten. Ik zal de waardes maandag weer posten na het wateren. Ec zal hieruit beduidend lager zijn dan 1.9.

 

220 liter is iets teveel van het goede maar kreeg nu een liter of 190 terug het vat in dus hoef niks meer aan te maken :)

Heb er ec 1.35 inzitten. a+b+roots en mg

Uiteraard in het donker en circulerende

 

Nachttemp gaat nu wat omlaag ivm koudere buitenlucht en 12/12

 

Morgenavond gaat ook de 3e lamp erbij en gaan we een stukje zakken naar 80 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat uitgeknepen mapito nog steeds richting 1,9 gaat, al geef je 1,0..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat denk ik ook, maar niet als ik het laatste beetje meet wat ik terugkrijg in het vat. Al gaan ze nu wel wat meer eten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd naar je foto.s jeice

potten hoef je niet te tillen het gaat echt om het laatste wat

je uit je bak zuigt. Gewoon de goeie waarderen aanhouden

dan komt alles goed. En om de dag vloeden.

Je heb het mooiste voorbeeld. Bij één paar mensen.

;)

Gr prettig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skip het volgende stukje als je niet van kutverhalen houdt.

 

Kennen jullie buurman en buurman nog van Villa achterwerk? Zo ziet het er een beetje uit als ik bezig ben met mn hobby.

Vanmiddag ijkvloeistof gehaald ph 4 en 7. Na het ijken op 4 mete hij nog 7.2 in de 7.0 Geijkt in de 7.0 en toen liep hij een beetje gelijk. Een uurtje later mn kraanwater gemeten, 7.8. Dit zou 7.3 moeten zijn. In de ijkvloeistof gaf hij 7.2 aan inmiddels...na een uur. Raakt dus kant nog wal en wijkt binnen de kortste keren af. Morgen een belletje naar de GS.

Nou, even de ph in mn vat meten dan. 6.1. Mooi zeg, nou dan doe ik er toch 2 dopjes bij... das mild, heb zoveel nodig van GL ph-. 10 minuten later 5.1 GODSGLOEIENDE. gelukkig had ik nog een liter of 30 vrij in mn vat dus wat extra water in gedaan en 60 ml a en b. Ph 6.1 ....lol. Normaal gesproken zou ik blijven meten terwijl ik water toevoeg maar mn circulatie pomp is iets te traag om zo snel te mengen en aan mn vlakzuiger waarmee ik het water in de vijver pomp hangt een slang van 5 meter ;)

Goed nog wat ph- erbij gedaan, even uit de ruimte hoor ik godgloeiende de slang uit het vat schieten waardoor er een liter of 10 op mn laminaat was gekomen. Ph mete ik op 5.8 dus vond het wel gezegend. Erin pompen en dweilen.

 

Lees hier verder.

 

dag 1 12-12

 

Min temp: 22.5

Max temp: 29.5

LV: 35-80

Water in: Ec 1.45 PH 5.8

Drain: Ec 1.45 PH 6.3

 

Ik ga er van uit dat de ph meter ongeveer 0.3 teveel aangeeft.

Wat betreft de EC, ik vloed 220 liter en ik krijg 190 terug. Denk dat je hier niet zoveel vanaf kan lezen en ik beter toch ff het laatste lekwater uit de krat zelf kan meten volgende keer.

 

Alle 3 de lampen staan en de airco draait tijdens lichturen op 22 Gr

 

Ik ben wel tevreden hoe ze zich herstelt hebben, er zitten een stuk of 5 mindere plantjes bij die de slechte start wat minder hebben getrokken maar dat mag de pret niet drukken.

 

Kleur is goed. Was net een minuut te laat met foto´s, maargoed. next time.

 

med_gallery_32601_14324_232774.jpg

med_gallery_32601_14324_289082.jpg

med_gallery_32601_14324_124015.jpg

med_gallery_32601_14324_146386.jpg

med_gallery_32601_14324_273936.jpg

med_gallery_32601_14324_157471.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nounou, van een leien dakje gaat hier niet op ;) ....hopelijk kan je er achteraf om lachen, ik heb rondes gehad met bloopers die heerlijk eindigden, en jouw planten zien er zo slecht niet uit, lekker doorgaan man :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt wel of je ergens instraling op je meter vandaan hebt. Kan me niet voorstellen dat je zoveelste meter kapot is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weleens gehad dat ph meting blijft schommelen ,daarna ff alle stekkers eruit pompen vatverwarming en dan is het weg .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geloof me dat ik goed heb getest knakenpoetser. Niet in het vat. Lijkt er wel op Don Bone, pffff. Even zien of ik deze kan vervangen, wil eigenlijk gewoon mn geld terug. En volgende ronde een goede combimeter. Tot zo lang blijf ik opnieuw ijken en mn leidingwater meten om het verschil in te calculeren. Maar goed zoals DOC al zei is GL goed op te nemen in een brede ph range, maar ben en blijf een mierenneuker.

 

Thanks Krasi, zal er achteraf om lachen als ik in de buurt komt van het doel met de 1e draai ;)

Ik denk dat het aardig bushy gaat worden en ze minder 18/6 hadden moeten hebben. Maar ja ze hadden wat klappen gehad en kon niet in mn glazen bol kijken hoe ze zich zouden herpakken. Ging rap na het toppen.

Moet bekennen dat het me niet zo uitmaakt, wil geen mapito meer zien als ik de tent open rits. Beentjes worden binnenkort sowieso kaalgeschoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He jeice

 

Nu heb jij je zo druk gemaakt, vind het wel heel goed uitzien.

PS laat die planten nu even met rust, je bent ze nu al de benen aan het scheren. :verrygood :D ;)

 

Jij bent echt erg. Wacht nu even ongeduldige.

 

 

Gr prettig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha nee man mafkees, denk als de groei er bijna uit is. Thanks!

Ik zal proberen om 3 dagen niet te kijken :verrygood

 

 

Ja het blijven plantjes Piet, het worden niet ineens apen. Of bedoelde je wat anders? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha sorry maar lig echt in een scheur, bijna al die shit die bij jou gebeurd heb ik ook meegemaakt :verrygood

 

Je hebt toch wel laatste beetje gemeten en niet je hele vat?

 

Bij hydro is ph en ec absoluut alles dit moet uber nauwkeurig!

Koop aub snel een nieuwe en fatsoenlijke meter.

 

Als je gemeten hebt zoals ik het zei moet je volgende keer 1.5 en 5.7 geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...