Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

djbroertje

Van kiemtest naar moedertje.

Recommended Posts

Kiki,

Ik ben ook benieuwd maar tot nog toe wel veel open zaden maar nog geen 1 plantje. In de tussentijd ca 50 zaden geprobeerd op verschillende manieren.

tussen keukenpapier, in vochtige aarde, in een glas water, waterstofperoxide en nog een keer licht geschuurd met en zonder peroxide. :lol:

 

maar ik blijf de rest nog proberen, wie weet komt er toch nog wat uit. :lol:

 

 

beetje verder on-topic, het begon tenslotte om een moedertje en stekken maken. :lol:

 

Om toch in elk geval voor mezelf en misschien nog voor iemand anders, zo af en toe nog wat vervolg met stekken maken. Ik ga nu iets beter mijn best doe om ze wat sneller en gelijkmatiger te laten wortelen.

De 2 verwaarloosde dametjes uit de schuur zijn verhuisd naar binnen, en met de stabielere omgeving gaan ze erg lekker.

 

11 November

 

gallery_19177_13987_309967.jpg

 

en vandaag,

 

gallery_19177_13987_1860678.jpg

 

gallery_19177_13987_2384529.jpg

 

gallery_19177_13987_521273.jpg

 

gallery_19177_13987_800500.jpg

 

ze staan in lightmix, met 1 buffertab, onder 4 x 14 Watt T5 6500K.

De temp is 24/19 Graden, met een pot-temp van 21 á 23 graden.

 

gallery_19177_13987_375034.jpg

 

rechter temp is voor een alarm. :)

 

hier de bak met nepalese probeersels.

gallery_19177_13987_126792.jpg

 

de stekjes.

 

gallery_19177_13987_1103203.jpg

 

gallery_19177_13987_777373.jpg

 

ingewaterd met wortelstim, en een beetje bacto. Al weet in niet of de bacto iets toevoegd.

 

gallery_19177_13987_238041.jpg

 

seramis onder in de prop met een laagje water, en 8 stekjes erop in steenwol plugjes.

 

gallery_19177_13987_581111.jpg

 

en na het spelen met de stekjes.

 

gallery_19177_13987_264494.jpg

 

gallery_19177_13987_670155.jpg

 

de bodemverwarming staat aan onderin het hokje, even tunen om de temp in de prop goed te krijgen.

 

 

nu maar eens kijken hoe dit gaat.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit,

Ik wil zelf ook ooit een moedertje en stekjes maken maar zit te overwegen :lol:

Voor die 4 plantjes die ik iedere keer zet :lol:

maar is weer mooi leervoer voor muh :rolleyes:

Maatje van mij heb nu 10 stekjes gesneden en ben benieuwd hoe dat uitpakt

maar zit er verzorgd uit hopelijk snel worteltjes :lol:

Succes groetjes

BUZZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks BUZZ.

 

Ach voor mij met 5 of 6 plantjes :lol: het gaat mij nu om het goed voor elkaar krijgen. Stekken maken gaat eigenlijk altijd wel, maar dan duurt het alleen wat langer.

En ik wilde eigenlijk een ronde met eigen kronostekken draaien, maar toen kwam de parvati ineens voorbij. :rolleyes: dus wat het gaat worden. we zien wel

 

Ook wil ik weten hoe ik een moedertje goed moet houden, maar omdat ik nog zoveel wil proberen zit ik er over te denken om de moeder met de volgende ronde toch af te bloeien.

 

 

Het moedertje doet het erg goed. Eigenlijk gaat ze me iets te snel. Kan dat? ja voor mij wel. Zo na 6 dagen is het weer een volle bos geworden.

Ze krijgt bijna elke dag 0,8 liter water, en nu 1 keer wortelstimulator, verder leeft ze van de buffertab.

Ik heb wel de badboy er weer boven hangen, maar met 4 buizen 6500K erin. zo heb ik in elk geval een temp van rond de 24 á 25 graden. Met de kleine buisjes werd het net even te koud.

 

gallery_19177_13987_1145635.jpg

 

gallery_19177_13987_1781121.jpg

 

gallery_19177_13987_2053188.jpg

 

Het ontkiemen van de Nepalese schiet ook niet echt op, zo zien ze eruit na 3 dagen tussen 2 schoteltjes.

 

gallery_19177_13987_450874.jpg

 

met 1 soort worteltje, maar die heb ik al meer gehad.

 

gallery_19177_13987_962224.jpg

 

en om ook maar eens te proberen te ontkiemen in een plugje, maar 4 x Nanda Devi, en 4 x Parvati in de plugjes gestopt. De prop staat er toch, met nu lekkere temps denk ik. tussen de 24 en 25 graden, nu al 4 dagen stabiel. Ook in 2 plugjes een aantal geweekte nepalese zaadjes geduwd. met steeds minder hoop op plantjes hiervan.

 

gallery_19177_13987_605952.jpg

 

En alles weer in het hokje, met in het midden 2 ontkiembakjes waar de rest van de nepalese zaden in zitten. Vochtige zaai en stekrgond erin, en de deksek erop.

 

gallery_19177_13987_1095428.jpg

 

Nog niet gekeken of er worteltjes aanzitten, maar na een kwartiertje hangen ze weer slap zonder deksel en dat is voor mij een indicatie dat er nog geen wortels zijn. Stekken nu 6 dagen in de prop.

Weer verder in de wachtstand.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat goed hier :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

DJ is idd lekker bezig, ik ben erg benieuwd naar de Parvatti, vroeger veel gerookt, ik ben zelf ook nog oefenende mest stekken, het is leuk om te doen, en wanneer ik m`n draai dan eigenlijk gevonden heb wordt het vast nog leuker.

Mooi schoon hok btw :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks guy's.

 

Gaat het al de goede kant op met je stekken Krasi? Als het allemaal vanzelf gaat, where is the fun in that :rolleyes:

 

En het hok schoonmaken is een eitje met de spiegels. Maar blijft toch een secuur werkje.

Wel schuur en schilder ik elke keer de bodemplaat. Ik moet nog even achter mijn grotere formaat bodemverwarmer aan, voor de nieuwe ronde begint. Waarschijnlijk van RVS, dus ook weer makkelijk schoon te maken hoop ik.

 

Hopelijk kiemen de parvati's beter, ik ben ook erg benieuwd hiernaar.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dj wat is de temp van die blokken ? Na 7 dagen zouden er tog wel de eerste wortels aan mogen zitten. Of Id de crono een lastig soortje omte stekken ?

En wat voor tijd staan ze onder ?

 

En kwa moeder instand houden Zitten we het zelfde, hier krijgt ze iedere 3 maanden een niewe tab veder kraan water en 1 keer inde 2 weken bacto,

 

Of je je stekken in bacto moet laten trekken weet ik niet, las wel dat whazzup er al een paarmaal zaailIngen mee omzeepheeft geholpen (bacto opde bladeren )

 

 

My 3 cents

keep em green

Share this post


Link to post
Share on other sites

pas de laatste 3 a 4 dagen zijn de plugjes ca. 25 graden. daarvoor wisselde de temperaturen nogal.

 

Ook staan ze de laatste dagen onder 23 uur licht, daarvoor op 18/6, dit zal er ook mee te maken hebben.

 

en ik heb gehoord dat de krono's makkelijk stekken, dus ga ik er vanuit dat het aan mij ligt. Ik zal vanavond even kijken of er toch niet wat worteltjes zichtbaar zijn.

Wat ik prettiger vind is dat ze een beetje gelijktijdig wortelen, een paar dagen meer of minder is niet zo erg. In zaai en stekgrond duurt het hier zomaar 2 of 3 weken voor dat ze aangeslagen waren. En de een wat sneller dan de ander.

 

zal wel goed komen. :rolleyes:

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt zeker goed,

bij mij is de temp vande blokken een struikel punt geweest maar nu wortellen batches in 7tot10 dagen maar is wel een andere soort

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal zeker goed komen. :lol:

 

vandaag toch maar beslist om hierna geen moedertje meer te bewaren, en de 2 dametjes van de pot overgezet naar een grotere aardebak.

Met het idee deze verder te laten groeien tot ik weet wat met de zaaisels te doen. Daarna in een scrogje het halve hokje vol.

 

Van de zaadjes nog geen teken van leven, maar zomaar zonder vookiemen in een vochtig plugje zal best iets meer tijd vragen.

 

nog maar wat plaatjes.

 

even een bakje gemaakt.

 

gallery_19177_13987_1308444.jpg

 

potje eraf.

 

gallery_19177_13987_899498.jpg

 

en er was geen ruimte meer over in de pot.

 

gallery_19177_13987_1711829.jpg

 

in de bak.

 

gallery_19177_13987_1417824.jpg

 

zeiltje erop.

 

gallery_19177_13987_117121.jpg

 

blijft er leuk uitzien spiegeltjes.

 

gallery_19177_13987_517324.jpg

 

temp bak

 

gallery_19177_13987_445722.jpg

 

temp bodem prop en onderkant plugjes.

 

gallery_19177_13987_68903.jpg

 

temp in de prop, met schuifjes een beetje open.

 

gallery_19177_13987_19965.jpg

 

tensio na een paar uurtjes in de bak.

 

gallery_19177_13987_251799.jpg

 

voorlopig geen water nodig.

 

De bak is gevuld met ca. 60 liter.

Special mix 50%, 10% light mix, en 40% rozengrond. Ik had geen zin om ver weg te rijden voor een vers zakje mix.

Verder een halve eetlepel mearl, een snufje himalaya zout en mychorizza's

 

Op naar wortels en zaailingen, zo langzaam naar de volgende ronde toe werken.

 

Grtz.

Dj.

 

 

Oh ja, nog geen worteltjes uit de plugjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie foto`s DJ, `t blijft een mooi hok, je spiegelpaleis, mooie apparaatjes heb je voor metingen, je moeder zal haar ruimere standplaats wel waarderen, ook allemaal lekkers in het grondje, daar kan ze de rest van haar leventje wel heerlijk vertoeven. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

en er is wat leven

 

gallery_19177_13987_257621.jpg

 

gallery_19177_13987_158951.jpg

 

gallery_19177_13987_232483.jpg

 

gallery_19177_13987_331528.jpg

 

ongeveer 1 hele CM hoog :lol:

 

Dit zijn gelukkig de parvati's, maar er moeten er wel meer dan 2 komen, ik wil toch wel een grotere kans op een meisje erbij.

 

De nanda's heb ik gekraakt, de schil was enorm hard. En van de nepalese is er nog steeds niets uitgekomen, dus zal wel niet meer gebeuren ook.

 

de dames in de bak beginnen weer wat bij te trekken, er zitten wel wat hangende bladpuntjes. Volgens mij hebben de wortels wat tijd nodig om uit de knoop te komen.

 

gallery_19177_13987_471784.jpg

 

en tijdens wat onderhoudswerkzaamheden ook het nut gezien van in dit geval het inblaasboxje nakijken.

 

gallery_19177_13987_146326.jpg

zoveel stof op de schoepjes kan nooit goed zijn voor de capaciteit. Na het schoonmaken was er toch nog een lichte brom/trilling aanwezig dus wordt het toch tijd voor een nieuw exemplaar. Zal nu een 500 kuub worden. deze 250 was toch net even te licht.

 

Heb ik in elk geval al een kerstkado.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie macro's zeg!

 

Ik zie dat je paperplugs gebruikt. Kan je me eens vertellen hoe je die behandeld voordat er een zaadje in gaat? Inwateren/spoelen/etc?

 

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks,

 

en die plugjes gebruik ik nu voor de 1ste keer. Maar mij is verteld dat deze plugjes "blanco" zijn.

Ik heb ze vol laten zuigen met water met wortelstimulator en bacto. Maar puur op eigen gevoel wat ik dacht wat wel goed zou kunnen zijn. Verder niet gespoeld of zo.

 

op de bodem van de prop een laagje seramis met de rest van het water, de seramis-korrels wel nat maar het waterpeil blijft onder de korrels.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok...ik heb er ooit eens een paar in een emmer gegooit met afgezuurd water....dat werd 1 grote bende. Dingen vallen uit elkaar.

 

Had ik opzich zelf ook kunnen bedenken bij de naam "paper"plug, maar goed...op dat moment wilde dat ff niet :lol:

Heb er nog een paar liggen vandaar. Wil dat ook wel eens proberen met zaad.

 

Ziet er verder goed uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proficiat met je nieuw jong grut! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zaadjes die wat moeilijk ontkiemen: Beetje peroxide erbij :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben ook benieuwd maar tot nog toe wel veel open zaden maar nog geen 1 plantje. In de tussentijd ca 50 zaden geprobeerd op verschillende manieren.

tussen keukenpapier, in vochtige aarde, in een glas water, waterstofperoxide en nog een keer licht geschuurd met en zonder peroxide. :lol:

 

Met de nepalese heeft dat in elk geval niet gewerkt, nu liggen er wel nog wat Parvati en Nanda's in een glaasje peroxide, kijken wat dat brengt vanavond.

 

Thanks Limbic.

 

DaWasIkNie.

Ze zijn binnen enkele seconden volgezogen, dus een tijdje in een grote hoeveelheid water kan ik me de rommel voorstellen. :rofl

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo d.j,

ik heb weleens een deeloogst kush met zaad in de watercure gedaan, dus 7 dagen onder water. toen ik later niet direkt na de cure de zaadjes ontkiemde gingen die niet alleen erg goed, het waren allemaal vrouwtjes bovendien.

Wie weet, kun je eens enkele hieraan onderwerpen.

Ooit ander advies gekregen bij slechte kieming , om de zaadjes niet weg te gooien maar opnieuw te drogen en later eens te proberen.

Best balen zeg , dat die zaden zo slecht ontkiemen.

grpoetje bart. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach die nepalese was me wel bekend. men heeft ze uit de verkoop gedaan om het slechte kiemen. En zowel de nepal en de nanda waren gratis dusss :lol:

 

De Parvati geeft zo te zien 3 van de 4, en daar ging het me om. En zonder wat direct in de vochtige plugjes 75% score, vind ik nog geen probleem.

Zolang ik nog bezig ben met voorbereiden, probeer ik nog wel wat. Met hopelijk in elk geval Nanda en Parvati in de potjes.

 

En later weer proberen maar eens over nadenken, en lang onder water houden zou ik nog een keer kunnen proberen.

 

Als het wel lukt, maar wat eigen zaadjes maken denk ik dan.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou zo is het ook een keer, de parvati 75 procent, is een mooi vooruitzicht! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer een paar dagen verder.

veel in ontwikkeling, maar nu pas 3 plantjes. Wel heb ik hoop op nog wat meer plantjes, ik zie toch wat gebeuren in het steenwol.

 

eerst nog even wat peroxide, iets sterker en wat langer erin.

 

gallery_19177_13987_62222.jpg

 

gallery_19177_13987_566687.jpg

 

geen pica's van beginnende wortels maar ik zat me te bedenken dat wortels niet van licht houden, dus de kopjes in het donker gezet.

 

dan beginnen de wortels onder het zeiltje van mams lekker te groeien.

 

gallery_19177_13987_963169.jpg

 

gallery_19177_13987_526288.jpg

 

gallery_19177_13987_970335.jpg

 

en er piepte eergisteren een Nanda Devi boven de grond.

 

gallery_19177_13987_243392.jpg

 

verder wat boodschapjes gedaan van de week. Het zout had ik al.

 

gallery_19177_13987_219662.jpg

 

gallery_19177_13987_19106.jpg

 

en meteen wat potvulling opgehaald vanmiddag, er moeten toch wel wat plantjes in de grond straks.

 

gallery_19177_13987_1533020.jpg

 

Een mengseltje van alles in de grond geharkt van de aardebak. van elk ongeveer 1,5 Theelepeltje, behalve het zout, dat zat er al in.

 

gallery_19177_13987_25572.jpg

 

Ook meteen een potmix gemaakt, en 4 potten gevuld. deze staan even lekker op temperatuur te komen in het hokje.

 

gallery_19177_13987_502715.jpg

 

Dan nog even de 3 baby's, links 2 keer Parvati, en rechts de Nanda.

 

gallery_19177_13987_227937.jpg

 

een bakje met weer een serie nepalese zaadjes, na 2 dagen in de peroxide, met hier en daar een beginnend worteltje.

 

gallery_19177_13987_160186.jpg

 

en het ongeduld heeft het toch weer gewonnen. Toch maar even kijken of er wortels aan de stekjes komen.

 

gallery_19177_13987_90707.jpg

 

er is als het goed is toch geen ruimte voor de stekken straks.

 

Dan nog even mams in de bak, erg vol wordt ze.

 

gallery_19177_13987_1319100.jpg

 

gallery_19177_13987_656061.jpg

 

en alvast een scrognetje erboven gemaakt, nu hebben we een tijdje te groeien en binden, tot hopelijk er voldoende klein nieuw grut boven de grond is.

Er blijft nog ongeveer ruimte over voor 4 á 6 potten van 7 liter. Ik ga hopelijk weer ruimte tekort krijgen straks.

 

gallery_19177_13987_486543.jpg

 

dan nog even mijn gevoel over de plugjes. Zaaien zal ik er waarschijnlijk niet snel meer in doen. Als ze beginnen op te drogen, wordt de massa heel stug, waardoor ik het gevoel heb dat de wortels er erg lastig door komen. Bij 1 van de zaailingen is er pas een wortelje zichtbaar onderuit de plug, en bij 1 parvati zie ik zelfs al kleine worteltjes zijwaarts groeien.

Misschien moet ik ze wel natter houden, maar juist voor de stekken wilde ik ze een stuk droger hebben.

 

Op naar de start van de bloei, dan weer verder in een vers topic, maar eerst nog wat meer plantjes, straks is alles mannelijk.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi journaal weer DJ, die pluggen werkten dus niet helemaal naar wens, ik gebruik zelf deze pluggen, http://www.growerschoice.nl/nl/77vakstray, mooie pluggen zijn het, iig je moeder staat er mooi bij, volle dame, prachtige aarde toevoegingen ook, ik houdt zelf ook van een rijke aarde, dus niet rijk aan ec maar aan organisch gehalte :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit topic word alsmaar interesanter om naar te kijken :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk, heb zelf ook zulke boodschappen gedaan, lavameel,en bentoniet, maar dat bentoniet is raar spul, dat zwellen lijkt me juist heel goed voor de beluchting in de grond , maar een teveel zorgt voor verdichting en verstening, denk dat het in keramiek wordt toegepast voor waterdichting van ovenschotels e.d., maar zeker weet ik t niet.

Het himalaya zout ga ik net als met de em gebruiken , samen met melasse laten fermenteren.

gefeliciteerd met de nieuwe babies! :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...