Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kannabis

Watergekoelde BudgiClimate

Recommended Posts

Klinkt leuk dat kleine koelkast idee, maar enig idee hoeveel watt je daarmee koel denkt te gaan houden? Verbruik van de opti is bij 6x600W uitvoering zo'n 1 á 2 liter per minuut (wordt beweerd).

Dus zou je met die koelkast die hoeveelheid water per minuut moeten kunnen koelen. En dat water komt "warm" die koelkast binnen, want dat komt net uit je hok. Ik heb zo'n vermoeden dat je dan beter voor een vrieskist kunt gaan, en nog een flinke ook :D

 

Ik geloof niet dat iemand hier ervaring mee heeft...het zou leuk zijn om het eens te testen.

 

 

Edit: ik heb nog wel een redelijke vriezer(kist model) staan, alleen geen opticlimate :D

 

 

Lees zojuist iets over een vrieskist vol laten lopen met antivries of wat dan ook en daar doorheen leidingen leggen......... Dat "chilt" wel lekker denk ik.

 

Wat je ook nog kan doen is een grote vrieskist neerzetten, vullen met antivries of wat dan ook en gedurende de nacht lekker koud laten worden en die hoeveelheid dan gebruiken om gedurende 12h gekoelde koelvloeistof naar de opticlimate te sturen. JE hebt dan wel 1200L vloeistof nodig, dus misschien 2 vrieskisten :) Geen idee hoelang zo'n apparaat er overdoet om van 50 graden naar bijvoorbeeld 5 graden te koelen.... Hij heeft er 12h de tijd voor :)

 

Een 550L vrieskist verbruikt 260W (wellicht wat meer als je 'm vol laat lopen met koelvloeistof van 50 graden.... Opzich valt 't wel mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je zo'n klein koelkastje hebt van 70 watt en die gooi je helemaal vol met 1 dikke koperen spoel, pompje erop...

in je kweek kast sluit je dan weer een warmte wisselaar aan,

gewoon een recirculerend systeem,

 

je pompt het warme water uit de wisselaar weer je koelkastje in,

en het koude water uit je koelkast weer je wisselaar in....

dit werkt natuurlijk niet met een opticlimate, maar met een klein koelertje van a&t werkt dit ckr wel...

 

in de zomer heb ik een keer een pomp uit mijn aquarium aangesloten op een slang,

die slang na een paar meter de koelkast in, paar slagen in de koelkast, daar weer het aquarium in...

dit scheelde met een klein pompje en een stuk tuinslang al gauw een graad of 4 ...

 

met de juiste middelen is dit zeker te realiseren....

ben ik 100% ckr van!

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites
alles op elkaar afstellen, en het is natuurlijk allemaal hoge kwaliteit, haal je dat allemaal los kan je net zo goed aan de opticlimate..

een goede bevochtiger kost al wel 300/500 euro..

 

daar naast zitten er allemaal ingebouwde beveiligingen in en dat allemaal in een cool jasje... :dope:

 

Het is allemaal zulke hoge kwaliteit dat ze nu al versie 6 van de opticlimate hebben. Oorzaak: storingen, veranderingen etc. A&T hun systeem is versie 1 en blijft versie 1! Het is simpel, niet storingsgevoelig, en niet zo onhandig als zo'n opticlimate. Geen bakken elektronica en geen dingen afstellen/afstemmen op elkaar. Gewoon 1x invoeren en klaar.

 

A&T hun systeem heeft ook allemaal ingebouwde beveiligingen die veel minder storingsgevoelig zijn! Een cool jasje? :D , een lomp grote bak zul je bedoelen :D

 

Opti tot max. 24x600W

A&T tot max. 65x600W

 

Opti is afhankelijk van de tapwatertemperatuur.

A&T niet! Altijd constant door de constante grondwatertemperatuur.

 

green-lady :D

 

 

zo kan je het ook benoemen inderdaad... :)

ik zie het eerder als de 1 staat stil en de ander is aan het rennen om de finish te halen..!

ontwikkeling noemen ze dat, houden we jou denk patroon aan dan zouden we nog op houten wielen rijden....

 

en welke storingen..?? precies, die zijn er alweer uit gewerkt in het laatste model :)

en je kan meerdere opticlimates tegelijk aansluiten dus die 65 lampen kunnen ook gedekt worden..

 

en de A&T spullen en die van opticlimate kunnen alle 2 op tap en bron water dus op dat vlak zijn ze gelijk...

 

en dat je de mogelijkheid hebt tot afstellen is natuurlijk geen nadeel maar een voordeel, juist daar is de winst te halen tegenover de andere systemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bekend systeem, zou wel pe leiding gebruiken.

 

Koelt dat zo snel af dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja boefje dat doet het, en als een wisselaar niet genoeg is maak je er nog een. En het gaat helemaal niet snel het water legt toch 50 meter af door koude grond, nou ok relatief snel . Dit soort oplossingen maakt nooit heel koude lucht en heeft grote warmte verschillen nodig om te werken, maar dat hebben we hier. Deze oplossing heeft normaal veel beperkingen maar in een wiethok doet ie precies wat ie moet doen. De opticlimate is eigenlijk maar een energieverslinder (maar wel een mooie, met leuke snufjes) waarom zou je een compressor laten draaien als het ook zonder kan (ik weet 1 reden).

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lemonhaze leg mij eens uit hoe je met 70W meer dan 70W kan koelen, ik ben zeer benieuwd

 

 

@Stikkie ik zeg nog ff niks kijken waar de rest mee komt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een discussie die al meerdere keren is gepasseerd. Ga maar verder op de zoekfunctie B) (en dat geldt OOK voor die warmtewisselaar die niet werkt! Als je dan toch al met een 50mm buis zover in de grond zit, hang er dan gelijk een bronpomp voor :D ). Ik stap weer uit deze "dom-gelul"-trein :) :D

 

p.s.: Ik zie de grotere kwekers al met 4x opti-climate zeulen, whoehahaha :) :D :dope: :D

 

green-lady :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja....

dus dat zou jij kunnen weten heb ik van horen en zeggen...

 

 

mwhoehahahaha.... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
@lemonhaze leg mij eens uit hoe je met 70W meer dan 70W kan koelen, ik ben zeer benieuwd

 

je overbrenging is toch niet 1 op 1 ofwel?

 

dat je 2000 watt aan lampen hebt is mooi, maar je lucht temp verschilt nogal wat 2 cm van de lamp af of 80 cm van de lamp af.

als jij gewoon een 200 m3 fan hebt draaien en die warmte wisselaar heb je aan de praat, dan durf ik je te wedden dat het werkt.

desnoods pak je een 70 watt vriezertje ofzo, dikke spoel koper in, dat water uit je vriezertje laat je weer door je wisselaar heen lopen... desnoods een recirculerend systeem... ik durf je te wedden dat dat een wereld van verschil maakt!

maargoed, we gaan het ooit in de toekomst nog wel zien :D

ik kan hier toch praten als brugman...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ greenlady leg mij maar eens uit waarom die warmte wisselaar niet werkt, en met argumenten komen he, niet wegwuiven :)

 

 

 

 

Hij werkt wel :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat maar eens een verslag zien dan met onderbouwde waarden. Ik denk dat je veel meer leiding nodig bent om zover terug te koelen.

 

misschien dat iemand nog een linkje heeft van de discussies die hierover gaan. Die zijn er namelijk al vaker geweest en nog geen jaren terug.

 

Ik ben benieuwd :D

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kannabis, waarom niet wegwuiven... doe je ook met mijn argumenten :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bekend systeem, zou wel pe leiding gebruiken.

 

Koelt dat zo snel af dan ?

 

Ik denk dat je om een beetje redelijke koeling te krijgen, er veel water (L/Min) door de slang moet lopen. De snelheid waarmee het water door de slang loopt is dus hoog wat betekend dat er genoeg tijd moet overblijven om het water zijn warmte af te laten geven.

Ik denk dan meer aan 200meter pe leiding (zijn maar 2 rolletjes) en niet aan tuinslang.

 

 

@lemonhaze leg mij eens uit hoe je met 70W meer dan 70W kan koelen, ik ben zeer benieuwd

 

 

 

Ik vrees dat je met een ijskast van 70watt alleen je ijskast warmer wordt. Vergeet ook niet dat de achterkant van de ijskast warm wordt.

Die warmte moet ook weer weggevoerd.

Maw.

Je moet dus een zwaardere ijskast hebben

de warmte van de ijskast moet afgevoerd

Er moet iets gemaakt worden dat de ijskast alleen koelt als het licht brandt

Je moet een verwarming maken voor de nachtperiode

Ook kan je met zo'n ijskast ontvochtigen

Als je dat nu allemaal aan de praat hebt...en je doet er een stalen kist omheen....wat heb je dan? :D

 

 

Ik begrijp jullie redenering heel goed. Het heeft nogal wat voeten in de aarde om als kleine kweker gesloten te kweken. Een opti bestaat niet voor 1 of 2 lampjes. Bij A&T hebben ze vast wel een oplossing. Als dat allemaal te kostbaar is kun je wel zelf gaan hobbyen maar ik vrees dat dat uiteindelijk ook niet goedkoop gaat worden. Bij gesloten kweken komt iets meer kijken dan alleen je lampjes koelen.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
en welke storingen..?? precies, die zijn er alweer uit gewerkt in het laatste model :D

 

Ik heb nog een model van de 1e generatie in gebruik, doet het nog steeds. Er zijn alleen verbeteringen en opties doorgevoerd in de latere modellen.

 

Er worden toch ook niet zoveel golfjes verkocht omdat de kever een slechte auto was?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik toch een koeler heb met voldoende vermogen,

Een verwarming voor in de nacht,

Desnoods wat matjes onderin voor medium temp,

Een bevochtiger, een ontvochtiger,

 

En dat allemaal verwerkt in een 125 mm systeem, dan ben ik er toch?

Tegen eventuele ruis of als het niet niet koel genoeg is een 160 mm koelertje van a&t...

Volgens mij werkt dat prachtig...

 

Lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkt zeker, maar vergeet de bijkomende zaken niet.

 

Met een koeler ben je er niet. Daar moet wel water doorstromen, en dat water moet ook weer weg. een aansturing moet je ook nog verzinnen.

 

Ik vraag me af of dat rendabel is met 2 of 3 lampjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb nog een model van de 1e generatie in gebruik, doet het nog steeds. Er zijn alleen verbeteringen en opties doorgevoerd in de latere modellen.

 

Ze hebben de opti ruim 2 jaar getest zeggen ze zelf. Daarna zijn er veranderingen doorgevoerd wat allemaal verbeteringen zijn. Die zou je er in principe met 2 jaar testen al uit moeten halen. A&T hebben ook voldoende getest en werken nog steeds met exact hetzelfde als het gene waarmee ze zijn begonnen. Het is simpel en werkt goed.

DAT wil ik er mee zeggen :) .

 

Uiteraard voor de opti-makers een dikke duim :D omdat ze goed inspelen op de feed-back van de kwekers. Dat maakt ze wel fanatiek en dat is ook de werkwijze van iemand die volledig achter zijn product en bedrijf staat!

Ik kraak het apparaat ook zeker niet af, het is een mooi concept.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even OFFTOPIC.

Sommige Mensen hebben watergekoelde airco's en daar hoor je s'nachts het water door de leidingen klotsen .

Hoe is dat bij de opti ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen last van!

Er komt ook maar een bescheiden straaltje uit

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou een systeem voor 6 lampen wel rendabel zijn en voor 3 lampen niet?

ontbreekt mij de logica....

 

je bedoelt of de kosten tegen elkaar opwegen?

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x Zoveel opbrengst met dezelfde kosten voor het apparaat. Is dus zo gezegd 2x zo duur met de helft van het aantal lampen :D

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk is dat rendabel voor 3 lampen , kijk maar in wietpeper zijn topic

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2x Zoveel opbrengst met dezelfde kosten voor het apparaat. Is dus zo gezegd 2x zo duur met de helft van het aantal lampen :)

green-lady

 

 

echt 5 a 6 keer gelezen voordat ik het echt snapte :D

maar je bedoelt dat ik met dezelfde kosten evt. met 6 lampen kan draaien?

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...