Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Backup Afzuig Unit 500m3

Recommended Posts

Totaal +- 900,- voor 2 !!

 

Daar kun je nog flink op besparen,....je hebt immers geen 600watt omvormer nodig. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een prachtig hok al zeg ik het zelf.

HPD zag me kutten met een hamer en een zaag met mijn twee linker handen en is met tranen in zijn ogen weggelopen.

Een week later had hij een prachtig hok voor me gebouwd :rofl

 

Ik zal eens een fotootje plaatsen.

Denk nu nog aan een beveiliging en een backup.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer mooi BBB.

Ga je die klemmen van de omvormer eigenlijk afknippen? Dan ben je wel je garantie kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog ff 1 dingetje over zo'n relais! (jaja, daarna ben ik stil)

 

In dit schema geef je aan dat de NO contacten met spanning dicht staan en het NC contact open.

 

Als ik nu die accu + omvormer aansluit op het NC contact dan blijft er zelfs bij stroomuitval toch spanning op dat relais staan waardoor hij niet schakelt? Ik weet dat het zo niet werkt, maar ik krijg dat graag even toegelicht :rofl

 

In mijn beleving sluit ik nu 230v van het net op een NO aan en 230v van de omvormer op de NC. De NO zal dan waarschijnlijk ook het relais bedienen zodra er stroomuitval is. De aansluiting van de 230v op het NO is daarmee de bedienende factor van het relais? Reageerd zo'n relais maar op 1 "poort"? En zoja.... is onderstaande dat een optie?

 

Hopelijk kom je er wijs uit. Bedankt alvast igg!

 

 

Klik

 

Of eerder dit?

 

klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk projectje :rofl

 

Mastervolt heeft schitterende omvormers/laders voor 12V, voor boten. State of the art spul wat zelfs bijspringt als er onvoldoende uit het stopcontact komt. En ook interessant: instelbaar op Li-ion. Met natuurlijk een temperatuur sensor voor op de accu. Kost een paar centen maar ben je wel in één keer klaar met een veel mooiere sinus dan uit jouw omvormer. Maar ja, alleen dat ding kost al pak hem beet tussen de 1200 en 1700 euro. Een andere bekende leverancier in deze markt is Victron. Op marktplaats kom je nog wel eens leuke aanbiedingen tegen. Bij watersport kijken :rofl

 

Oversized filter is super want dat geeft minder drukval, alleen de filter niet op de box leggen he :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Leuke Hobby, ik had hem meteen een backup laten bouwen :rofl

 

@Zwemvis, ik kan de klemmen er volgens mij wel netjes vanaf halen, mocht het nodig zijn dan kan ik ze altijd weer terug plaatsen :rofl

 

@Dawasiknie, je hebt PB

 

@Wazzup, Ja victron en mastervolt brengen mooi spul op de markt, de vetus catalogus staat er vol mee :(

Filtertje blijft wel liggen, komt op 2 verhoogde steunen te liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_9381_13338_322405.jpg

 

Ik vind die boxen alleen waardeloos :wacko: . Kijk eens naar die kleine gaatjes waar de lucht doorheen moet. Volgens mij is dat nog niet eens de helft van de opening van de afzuiger zelf. Dan kun je wel een overmaat filter plaatsen, maar koop dan wel een box met capaciteit! :blink: (of heb je de gaten verder open gezaagt?)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaten komen toch aan het latje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal wel gewoon een kleine motor in een grote box zijn aangezien de opening net zo groot is als de opening van de slak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze hebben het gat afgerond zodat er een kleinere flens oop kan. Een te kleine wel te verstaan maar dat wil in onze markt nog niet zo goed doordringen :wacko:

 

Ik zou de gaten ook openmaken want het is inderdaad een flinke reductie van je capaciteit en dus minder efficientie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar erger ik me ook vaak aan :-)

 

Zelfs 1000m3 boxen mogen met 250mm geleverd worden.

Heerlijk die lage luchtstroom

 

Probleem is echter dat de meesre boxen bouwers verdomd

weinig van luchtechniek af weten.... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zitten vast te wachten op u expertise tim :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko:

 

nou met een luchtschijf zou iedereen wel zien.

Dat een 160mmflens met 500m3 al een te hoge snelheid geeft.

Door je kanalen"slangen"......

 

En ja ik zit er al met de vingers in :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gat in de softbox groter maken heeft nagenoeg geen nut, zoals je op de foto's kunt zien.

Alleen de afgeronde hoek zou je weg kunnen halen, je zult dan wel een 300mm flens en filter met een 300mm opening moeten gaan gebruiken,.....maar dat kan ook niet, want die flens komt boven de box uit! :wacko:

 

gallery_9381_13338_1970954.jpg

gallery_9381_13338_504177.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bodemplaat gemaakt van 18mm multiplex met zwekwieltjes, en een randje van vuren hout.

Dit om te voorkomen dat de spullen er af kunnen schuiven.

 

gallery_9381_13338_866579.jpg

gallery_9381_13338_1241661.jpg

 

Alles op zijn plek bevestigd, en een filtersteun op de softbox gemonteerd

gallery_9381_13338_193280.jpg

 

De simpele electra

(de 16amp automaat die in het schema stond, heb ik er weg gelaten,

omdat de unit toch al op een afgezekerde stopcontact op mijn schakelbord komt).

gallery_9381_13338_1528632.jpg

 

Het eindresultaat.

gallery_9381_13338_728055.jpg

gallery_9381_13338_964957.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou laat de stroom maar uitvallen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een mooi geheel Brammetje :wacko:

 

Ik heb 1 keer gehad met een gigantisch stinkend soortje. De stroom van die hele wijk viel uit gedurende 4 uren lang!! Gelukkig was er 3 dagen eerder geoogst, anders hadden we een groot probleem.

Zit toch te denken aan een backup als we weer gaan bouwen. Een perfecte "must" voor een paar centen :blink:

 

edit: Hoe ziet het gat er aan de andere zijde van de box uit Bram? Aan deze zijde zit hij er inderdaad redelijk goed voor.

En... is het ook handiger om het filter in de ruimte te hangen en dan met de slang naar je "voor"ruimte waar je hem aansluit op de afzuiger?

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe ziet het gat er aan de andere zijde van de box uit?

Een rond gat met een doorsnede van 200mm

 

En... is het ook handiger om het filter in de ruimte te hangen

Je kunt zelf bepalen wat in jou situatie makkelijker is:

1. filter in de ruimte hangen en unit daarbuiten,

2. hele unit in je ruimte zetten en een slang naar buiten,

3. unit buiten je ruimte zetten, en afblazen door het filter.

 

Is alleen een kwestie van slangen verwisselen :wacko:

 

Ik heb gekozen voor 3. ivm de beperkte ruimte binnen in de tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het gat in de softbox groter maken heeft nagenoeg geen nut, zoals je op de foto's kunt zien.

Alleen de afgeronde hoek zou je weg kunnen halen, je zult dan wel een 300mm flens en filter met een 300mm opening moeten gaan gebruiken,.....maar dat kan ook niet, want die flens komt boven de box uit! :rofl

 

Dat is ook nog een probleem met deze box: de ruimte naast de fans (dus tussen de isolatie en de opening van de trommel) moet ongeveer de halve breedte zijn van de uitgang. Vergis je overigens niet in waar de meeste lucht de fan verlaat, dat is aan de buitenkant van de luchtstroom en daarom maken die afgeronde hoeken juist heel veel uit.

 

Dus:

 

- uitlaat is niet goed uitgezaagd

- ruimte naast de fans is te klein (box is te klein)

 

Of het heel erg veel uit zal maken voor dit systeem betwijfel ik, je hebt tenslotte maar een beetje onderdruk nodig om het geurloos te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat 90% van de softboxen niet aan die eisen voldoen. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar als je even praktisch kijkt, zorgt deze setup voor voldoende onderdruk? antwoord is JA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik schop hem maar weer even omhoog!

 

Zou graag weten watvoor relais ik hiervoor precies nodig heb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...