Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

johnnsell

KOKOSNOT van de IKEA met METROP voeding, kan dat?

Recommended Posts

Volgens mij verteld Piet er niet bij dat de Praxis kokos in zakken komt en niet in bricks :)

 

Kokos uit zak stukken betrouwbaarder :P

 

 

Oeps, dat had ik er niet duidelijk bij verteld inderdaad. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over de evsa`s en lampen ben ik erg content, ik heb ladingen met laconiek ongeloof over me heen gehad, ook op andere sites, achteraf was iedereen positief, ook al had ik genetica problemen in de vorm van hermagevoeligheid.

De Metal Halide bulbs lieten de vorige, maar ook deze ronde erg goede resultaten zien, mooie gedrongen en brede planten.

Hps is een must natuurlijk, de superred heb ik niet echt wat extra`s van gezien, de evsa`s van minimax doen gewoon wat er beloofd wordt, 1op1 is haalbaar en misschien zelfs meer.

Ze gebruiken wel iets meer stroom dan 150watt, zo`n 167,5watt, maar ach, als ze je goed belonen. :P

 

De MH bulbs zou ik tot begein week 2 erin laten en dan overgaan op hps :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Krasi.

 

Why heb je dan toch in de bloei niet die EVSA van 150 watt boven de dames hangen?

 

En nog een vraag, gaan de planten dan niet alsnog strekken als je de lamp sneller verwisseld?

Mij valt wel op dat die dingen echt niet warm worden. Ook de bulp zelf valt erg mee..

 

 

Groet J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik al nieuw speelgoed in m`n bezit had, en dat is een dwangneurose bij mij, ik houdt van nieuwnieuwnieuw ;)

Als je in m`n handtekening op de amnesia`s klikt zie je een totale grow met de minimax/superplant combinatie.

 

Ze worden zeker minder warm als een 600watter, maar ik had er 8 in m`n tentje hangen, dus het werd lekker warm :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey.. Daar was tie weer.

 

Langzaam aan zijn we begonnen met voeden. Probeer het deze keer langzaam op te bouwen. Dat flesje CALGREEN van Metrop is zwaar vergeleken met andere flesjes van het zelfde formaat. je verwacht het niet. apart..

 

gallery_26038_13097_664378.jpg

 

Netjes de pH afzuren naar 5.5 Doe iets meer MR1(=groeivoeding) en iets minder Calgreen. Ook omdat de groei lamp nog in de kap zit. De planning is a.s. weekeind de bloei lamp er in te doen, en ook dan gelijk beginnen met MR2 (=bloeivoeding)

 

 

gallery_26038_13097_1238426.jpg

 

Ik zie nog veel paarse stengels. Toch vreemd, dacht toch dat ze wel genoeg tijd hebben gehad om te herstellen van hun bar slechte start. Is er iemand die weet of dit erg veel kwaad kan. Want met de stam gaat het goed, alleen de stengel van het blad is paars.

Graag iets feedback hier over..

 

gallery_26038_13097_696166.jpg

 

gallery_26038_13097_434246.jpg

 

De meest bossige/brede plant is apart genomen. schattig he.

 

gallery_26038_13097_1561466.jpg

 

 

De bloei is ingetreden, hier het bewijs

 

gallery_26038_13097_1210585.jpg

 

gallery_26038_13097_387030.jpg

 

 

Groeten Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

johnnsell

 

kijk nu word het intressant met zo n lamp .

ging het eerst over kokosneut (malibu ? ;) ) nu verassend genoeg over de minimax een leuke wending.

ik meng ook kokos door mn grond en ook altijd van praxis toevallig die bevalt prima al is ie niet goodkoop .

hardcore op kokos waag ik me niet aan teveel meten spoelen drain zus en zo .

ik ga dit met veel intresse volgen omdat mn 150 watt vsa na 6 jaar trouwe dienst met pensioen gaat .

en omdat ik van plan was een evsa aan te schaffen gaat het mischien waarschijnlijk een minimax worden .

ik lees dat men spreekt over 30.000 lumen en daar heb ik mn vraagtekens bij .

omdat het nog meer is dan een standaard 250 hps met 28500 lumen .

dan blaas je zo n bulb toch compleet naar de kloten .

op de site van de minimax hebben ze het over higher lumen output en niet over 30.000 lumen.

dat kapje wil ik er niet bij daar sluit je de warmte mee op .

lekkere grote open kap met computerfan heeft meer spreiding dan kunnen de toppen er wat onder baden in licht.

de toppen staan op zo n 10 tot 15 cm van de bulb.

meer dieptestraling heeft geen zin want dan word het totale oppervlakte weer kleiner vanwege schaduw .

ze groeien hier ook tegen de binnenkant van de kap aan en ze verbranden niet .

met zo n diepte straler is dat niet mogelijk.

het zal in opbrengst niet veel uitmaken maar de een wil diep en de ander wil breed .

gallery_7335_4882_1276358.jpg

en 1 op 1 op hydro maybe maar op grond zit ik vaak op 75 gram a 80 gram totaal

deze ronde haal ik dat niet .

maar ik ben een zeer impulsief figuur en mischien niet serieus genoeg er mee bezig .

maar de 150 watter is MIJN lampje en die blijf ik trouw.

ik wissel gemakkelijker van vrouw dan van lamp .

ook zie ik dat je een mh hebt die in een e40 fitting past .

ze hebben me indertijd twee geleverd met e 27 fitting heb ik zelf aan de kap bevestigd.

en gecoate lampen troosteloos .

en ben ik benieuwd naar die super red bloom wat voor licht die schijnt .

en is die evsa een beetje geruisloos ?

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Macerror

 

Leuk dat jij er bij bent.

 

Ja, dat diep straal kapje vind ik wel fijn, van warmte nu geen last. Word niet warmer dan 29 graden. En dat met een 180m³ afzuigertje van de Gamma. Die draait dan ook nog is op 50% ofzo.

 

Over de opbrengst durf ik nix te zeggen. Ik ben niet zo’n die hard kweker. Vind leuk om een beetje te rotzooien. Ga natuurlijk wel voor de top. Het heeft wel wat dat micro gebeuren. Jij hebt het over 75gram... is dat dan onder je 150 watter? Want dat komt neer op 0.5gr per watt toch?

Dat is bijna de helft van 1 op 1. Dat is zoiezo al heel wat. Mijn 1e x ging onder 400 watt en dat was amper 0.20 op 1, rond uit shit zeg maar. Iedere x leer je wat, en dat maakt het leuk toch.

 

Hoe doe jij dat met je kap? Zitten daar 2 x 150 watt lampen onder? Nog ff snel een foto schieten in het donker, en dan slapen

 

Omdat de bloei zich toch sneller liet zien dan gedacht, gaan we eerder die bloei lamp er in doen. morgen lijkt me een mooie dag. (beetje mistig, maar toch)

 

gallery_26038_13097_485947.jpg

 

gallery_26038_13097_93192.jpg

 

 

 

Groeten Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

johnnsell

 

ja er zitten in mn kap twee lampen maar ik heb maar 1 vsa mn mh is een e27 fitting en mn hps e 40 .

ik draai momenteel hps en nu en dan ook mh .

je toppen komen lekker door dat gaat goed zo te zien .

75 gram klopt ik heb ooit es rond de 100 gedraaid maar was een uitschieter.

zomer en winter geeft ook verschillen door ventilatie .

maar ik ben benieuwd naar de minimax en volg dit met intresse maar kokos weet ik geen snars van .

ik kweek op een 90 liter aardebak en is leuk fijne buffer maar is ook langweilig.

maar tis me te doen om het groen .

selfsuporting weetjewel . ;)

ik ben nu een ietwat tipsy dus ik volg het en keer nuchter weder.

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snel een paar kiekjes van de stand van zaken.

 

De MR2 Bloei voeding van Metrop vinden ze heerlijk zo te zien.

 

 

Samen met ze 4e

 

gallery_26038_13097_1006612.jpg

 

Best wel leuke opbouw, en paars trekt langzaam weg.. Yippy

 

gallery_26038_13097_502674.jpg

 

Nog niet echt een teken van te veel voeding. (mag ik het nog lichte vraag noemen?)

 

gallery_26038_13097_463619.jpg

 

Het boven aanzicht. Groei maar fijn... :D

 

gallery_26038_13097_239133.jpg

 

 

 

 

 

tot zo ver vandaag.

 

Groet Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

 

johnnsell

 

wat heb je op de gele kaart gevangen ?

als het rouwvarens zijn evalueren ze razend snel jeetje .

ziet er goed uit 7 vingerig blad ik heb ze geteld om net te doen of ik er verstand van heb :D ;) :) :D .

ja mooi groen lekker donker maar ik ben een grondman dus voor kokus weet ik het niet .

zo zie je maar weer zelfde wattage en twee verschillende hobbies .

ik heb wel es een stek op kokus gezet en die wortelde binnen 7 dagen en zaailingen gaan er ook hard op .

maar verpotten sucks vind ik .

daarom ben ik een grondman beetje buffer beetje geduld love peace and happiness .

 

ps; bij ic heb je de 150watts club and recource guide interessant en ondeugend .

dat je lamp er zover boven hangt is voor de foto ?

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, macerror.

 

Dat Gele kaartje hangt al een tijdje. Ik heb het ooit is bijgehouden hoeveel per week. maar ze zijn een beetje ontelbaar op het moment, niet dat er nog veel bij komt maar wel lastig te tellen.

 

Ik hoop ook dat ze zich lekker voelen daar. Beetje behaaglijk in de zon, beetje drinken, soms een liedje, lekker chillen.... ;)

 

Kokos ja, er is veel om te doen. Het is niet echt een bewuste keuze. Gewoon wel makkelijk, en kwam het tegen bij IKEA. Ik dacht, dat lijkt we wel een x leuk. Wel meer meet werk dat wel. Maar dan lijkt het net of je echt ergens mee bezig bent haha :D . Wortels gaan iig prima.

 

Lampje hangt er nu ongeveer 20cm van af. Maar dat heeft meer met luiheid, dan een geronde reden te maken. Dan hoef je niet steeds te checken of lamp niet hoger moet, en het is toch diep straal. Nu vind ik wel dat ie op 20cm maar weinig oppervlakte belicht. Denk dat hoger beter is om 60x60cm goed te belichten.

 

 

Groet Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

We gaan richting de 3e week bloei.

 

Het schema gallery_5351_7399_32046.jpg

 

Zegt hier over: MR1 geven (de groei voeding dus) maar omdat er al veel mooie topjes te zien zijn, dacht ik toch aan MR2 geven, (de bloei variant) Nu was mijn doel wel om via het schema te werken, maar gevoel zegt, gewoon doen. En dat doen we.

 

pH iets te laag nu 5.3 en de EC 1.6/1.8 Temp is ook laag, 24 Gr. lv 55 tot 65%

 

Hoe schadelijk is het als je een beetje met je pH schommelt? Zo tussen de 5,3 en 5.8 .

 

gallery_26038_13097_246015.jpg

Vind de opbouw er mooi uitzien, topjes lekker dicht op elkaar, and it smels Good. :D

 

Foto’s....

gallery_26038_13097_1238846.jpg

 

gallery_26038_13097_212451.jpg

 

gallery_26038_13097_290497.jpg

 

gallery_26038_13097_1233541.jpg

 

 

 

 

Groeten.... Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Johnn,

ik zou een nieuw plakstrip ophangen,

deze geven jouw een indicatie van de beestjes in jouw hok.

Zoals Macerror al zij, heb je varenrouwmuggen in de tent, kan het jouw oogst drastisch omlaag brengen.

Vaak zie je de larven tijdens het watergeven op de cocos rondspringen.

Zodra dat het geval is, zou ik Nematoden bestellen om de larven te bestrijden.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal.

 

@Torsti. Ja. ik weet. zal eerst maar eerst zo'n gele kaart bestellen(hope dat de rooie nooit komt ;) ). zie nog niks geen larven springen gelukkig.

 

 

 

Hoe gaat het met me 4 schatjes...?

 

Nou. heb al ernstig last van herfst. en 1 plantje vertoond wat rare blad problemen.

 

Er word gewoon gevoed volgens het schema. pH netjes rond de 5.5 Ik ga er dus van uit dat dat het probleem niet is.

 

 

eerst maar wat foto's... Vooral de voorste Dame vertoont ernstig afwijkend gedrag.

 

gallery_26038_13097_653175.jpg

 

gallery_26038_13097_653175.jpg

 

gallery_26038_13097_164256.jpg

 

 

Herfst boven de potten

gallery_26038_13097_366303.jpg

 

 

Achterin Gaat het best lekker. Mooie fris ruikende topjes. Water geven is een feest. uren later ruik je het nog aan je arm/hand.

 

gallery_26038_13097_922839.jpg

 

gallery_26038_13097_828036.jpg

 

gallery_26038_13097_33948.jpg

 

gallery_26038_13097_614858.jpg

 

 

 

 

Als er mensen die de blad verkleuring bekend voor komt, meld u dan. Het zijn de bruine bladeren, met donker bruine vlekken.(lijkt misschien op rot, mar is het niet)

 

 

Voor de rest niet zo veel te melden. zal volgende keer de EC weer is meten, en kijken voor een betere foto van het blad.

 

 

Groeten

Edited by Torsti
Foto zichtbaar gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de calgreen ook in huis?

 

Volgens mij zwaar calcium (en ook magnesium) tekort.

 

Ongebufferde kokos bindt de ca/mg die de plant moet hebben, Doc kan heel mooi uitleggen hoe dat werkt ;)

Gl kokos is speciaal behandeld om dit te voorkomen, goedkopere kokos heeft vaak geen behandeling ondergaan wat wat later in de kweek vaak op gaat spelen, vooral week 5 is berucht voor magnesium tekort (en je hebt dan ook problemen met calcium want deze gaan hand in hand).

 

Wat ook niet helpt is te koude voetjes, probeer de potten op temperatuur te houden, vd rest ziet het er nog wel goed uit :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calcium (en ook magnesium) tekort en veel te vroeg PK's waardoor overdosis?

Geef je nog wel Calgreen mee via bladvoeding of aan water?

 

Volgens mij is die 1e 3wk MR1 niet voor niks, kijk maar eens wat er in MR1 en MR2 zit.

Dat je ph wat verloopt is niet zo erg (helemaal niet op deze kokos) maar probeer deze wel wat hoger te krijgen (5.8-6.0).

 

Wat ook niet helpt is te koude voetjes, probeer de potten op temperatuur te houden gedurende de nacht en zet de lagere planten op een verhoging. Kan je lamp iets omhoog, nu met die schaduwen zul je ook wel ongelijk drinkpatroon hebben waardoor potten in doker ook behoorlijk nat en weer stuk kouder daardoor.

 

Ben eerlijk gezegd nog verbaast dat ze er zo bij staan (die topblaadjes vooral) ;)

Wat Metrop en goede zorg al niet kan doen :tu

 

Keep up the good workspecool.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet toch even melden dat de larve's die je ziet springen niet de larve's van de beruchte mug is, springstaartjes zijn dat meestal.

De larve's van de rouwvarenmug leven onder de grond en vreten de wortels van je planten aan.

Het zijn kleine witte mades met een zwart kopje, verrassend groot voor zo'n klein mugje. 1 mug zorgt voor 50/70 maden in een cyclus van ongeveer 1 tot 2 weken.

Met andere woorden heb je veel muggen/is het aantal larve's vele malen groter...

grtz..

ps ziet er verders top uit succexs verders..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@andy321 Bedankt voor je toelichting. Nu maakte ik me al niet zoveel zorgen. Maar het is altijd goed om veel van je vijanden af te weten (of die van je favo plantje;))

 

Ik weet dat er af en toe eentje rond vliegt, moet ie maar lekker doen. Bij een volgende keer/ronde, potten en Kokosnot weg, en nieuwe regelen. Voor nu is het ff niet anders. Torsti had het over nematoden. (dank voor de tip) Maar deze ronde laat ik het maar effe.

 

Ook lostchild, bedankt voor je feedback.

 

Je hebt zoiezo gelijk wat betreft de kou, geen verwarming bij lamp uit. Dus kan koud worden. Me meter is op. dus weet ff niet hoe erg de schade is.

Calgreen word mee gegeven met het water. Maar zal de dosis iets omhoog gooien, ook omdat ik eerder met MR2 ben begonnen. Maby next time toch maar schema aan houden :tu

 

Nu maar hopen dat we de 0.75 op 1 nog gaan halen ;) .

 

 

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mensen..

 

Het gaat niet al te best.

 

De problemen zijn nu zo groot, dat er niet meer veel te redden is.

 

Ben nog wel van plan het verslag af te maken. Zo kan iedereen zien hoe het niet moet.

 

De mug is er nu in grote getalen aanwezig. En de bladproblemen zijn verergerd. Ook denk ik dat ik ernstig overvoed heb, al was dat eerst niet te zien.

 

 

Vandaag, iedere pot met kraanwater doorgespoeld. Zie wel wat het word.

 

 

zie foto’s...

 

 

gallery_26038_13097_1215896.jpg

 

gallery_26038_13097_581430.jpg

 

gallery_26038_13097_1220052.jpg

 

Treurig aanzien he..

 

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

fingers crossed dan maar en de volgende keer "echte" kokos :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze krijgen steeds meer bruine haren, en dat is nog niet de bedoeling, ze zijn nog best jong.

 

Maby denkt de plant dat ie gaat sterven, en probeert ie nog snel ff af te bloeien voordat ie echt dood is.. hehe.

 

 

En ja LC next time real coco. Of aarde. Dat gaat altijd wel goed.

 

Groet J

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

johnsell

 

zonde dat het zo loopt .

die bruine haren kan komen van teveel water .

kun je de planten niet beter op grond overzetten .

dan haal je er mischien nog wat redelijks van af om te roken .

of gewoon opnieuw beginnen.

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een keertje het verschil tussen niet en wel gebufferde kokos:

 

Home > Frequently Asked Questions > Verschil wel en niet gebufferde kokos

Verschil wel en niet gebufferde kokos

Wat is het verschil tussen wel- en niet gebufferde kokos?

 

Als de kokos gewassen is, is nog niet het hele probleem opgelost. Kokos heeft een (negatief geladen) complex, waarop een aantal positieve elementen te vinden zijn: Natrium en Kalium. Omdat deze elementen op het complex “plakken” (zoals ijzer op een magneet) is er in eerste instantie geen gevaar voor de plantenwortel omdat deze Natrium en Kalium niet beschikbaar zijn. Het probleem begint op het moment dat er bijvoorbeeld Calcium bijgemest wordt. op dát moment zal de calcium de Kalium en Natrium van het complex “afdrukken” om er vervolgens zelf plaats te nemen. Het praktische gevolg is dan dat de Calcium die op het complex zit, niet beschikbaar is voor de plant, terwijl de Natrium en Kalium opeens in het vrije bodemvocht zit en dus wél beschikbaar zijn.

 

Je kunt dit zien als een soort tijdbom en om dit probleem te voorkomen, wordt gebufferde kokos aangeboden, hier heeft de “ionenwisseling” (zo noemen we het proces waarbij Calcium de andere ionen van het complex drukt) al plaatsgevonden en waarna vervolgens de zouten als Natrium en Kalium zijn weggewassen.

Bron: Dutchplantin

 

Meet de ec van je drain maar eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
die bruine haren kan komen van teveel water .

Op cocos kan je niet te veel water geven. Ik denk eerder aan een kaliumoverschot. Lees de link van Whazzup maar eens. Goede info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@macerror. Ja. het is ook een testje voor mezelf. en het is me wel duidelijk dat dit gewoon niet werkt voor mij. Verpoten ga ik nu niet meer doen, zolang hoeven ze niet meer. Maak het af, en dan gewoon klaar.

Op naar een aarde kweek. :huh:

 

 

@whazzup Bedankt voor de info. zo heb ik het nog niet zo duidelijk gezien. Hier heb ik zeker wat aan. Maar voor mij is de kous hiermee wel af. Ben klaar met deze test. Maak het wel af. Maar zal geen topper worden helaas.

 

@Jan de Ripper Zo had ik het ook geleerd. Dat teveel water niet kan. Vandaag voor de 2e x alleen water gegeven om te spoelen. aan 180/200 ML per pot hebben ze genoeg. Geef nu 300 ML lekker doorspoelen die bende. Ik verwacht geen herstel meer in de bladeren, die zijn gewoon naar de klote. Strakt nog een beetje voeden, en kijken of er iets te roken over blijft...

 

P.s. wel Lullig voor de voeding, want die is normaal WEL top

 

 

Groet J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...