Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Zaden vs Stekken

Recommended Posts

Ivm de plaatselijke stekkencrisis (de zoveelste) ontsprong het idee om fem zaden te bestellen ipv stekken.

 

De vraag is wat is wijs?

 

De voordelen van zaad zijn me wel duidelijk (spintvrij enzo) de nadelen zijn me minder duidelijk.

 

Omdat zaden niet 100% fem zijn, is het dan mogelijk in een sog om de mannetjes op tijd eruit te herkennen? En als je ze vindt...is het dan al te laat?

 

Hoe krijg je zaadplanten allemaal ongeveer even groot?

 

Wat is de beste manier om een aanziendelijk aantal zaden makkelijk te ontkiemen? (propagator is geen optie)

 

Hoelang duurt het voordat een zaadplant de omvang van een stek heeft?

 

Vergeet ik nog wat?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wijs =eigen stekken maken :)

 

Belangrijk,Stop de zaadjes allemaal even diep,en met tl's kom je de eerste 2weekjes al heel ver

Deze waren 14dagen dacht ik,meteen op 12/12 laten ze al snel geslacht zien

gallery_22925_8436_3684.jpg

 

Sog is zonder te sexen niet aan te raden,

 

Nadeel van zaad is dat je het wat lastiger kwijd kan.

Verschillende pfeno's in een zak zal de koper doen denken dat het een mix is.(onwetendheid)

Ook de klant zal dus de verschillen proeven,en kunnen zeggen dat die van gister beter was.

 

:o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk vind ik het probleem met zaden dat er verschillende phenotype's tussenzitten, waardoor er verschillende bloeitijden ontstaan. Ik heb het ook een keer geprobeerd met gefeminiseerde zaden, toen had ik er een herma tussenstaan die ik niet had gezien, gevolg zaad in al mijn toppen. Probeerde je gister nog een pb te sturen, maar je mailbox is vol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je zaden op coco zetten?

 

Regel die meeting nou maar snel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb in 5 jaar kweektijd uit zaad,1 herma gehad.......

dus het zal allemaal wel meevallen als je goed zaad koopt.

 

 

grt erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je eigen moeder maken is zeker als je commercieel kweekt wel handig. Je weet welk phenotype je hebt en je weet dat ze ongediertevrij zijn als je het goed aanpakt.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek nu al bijna 1,5 jaar fulltime met femzaad (vooral Shackzilla) voorheen altijd PP stekken

en dat bevalt mij erg goed. In zowel grote setups (mammoths) en kleine setups, op zowel bio als

hydro. Ik nog geen één mannetje tegengekomen. Op het eind van de kweek ben ik weleens een

banaantje tegengekomen, maar ik heb daardoor nog nooit zaad in mijn toppen gekregen.

 

Grote nadelen zijn er eigenlijk niet. Pheno verschillen maken niet zoveel uit, je kan het knakken

om een sog te creëren (met netje) dit doe ik vaak bij coco slabs. In potten knak ik enkel de uit-

schieters, ik zet dan de grote aan de buitenkant en kleine in het midden (parabool). Qua bloeitijden

kan je bij grote hoeveelheden het gemiddelde nemen, maar je kan ook in 2-en oogsten zodat de

late pheno's extra licht krijgen voor maximale opbrengst. Meestal zit er een 1 week tussen.

 

Het duurt ongeveer 2 weken voordat de zaailing op een stek gaat lijken, maar daarna gaan ze

er als een speer van door. Zowel de breedte als hoogte groei is ongekend vergeleken met een

stek. Vergis je dan ook niet in de bezetting, minder is vaak het best. Als zaadplanten te dicht op

elkaar staan (dat doen ze al gauw) gaan ze met elkaar concurreren en schieten ze de lucht in.

 

Grote hoeveelheden zaad ontkiemen doe ik met spongepots. Dat is echt een lachertje vergeleken

met die grote natte dozen vol met stekken. Zo'n 200 zaden nemen een ruimte in beslag van 24cm

bij 48cm, dat is zeer portable dus. Ontkiemen doe ik onder TL of PL licht (ligt eraan hoeveel zaden

je wilt ontkiemen), zodra de eerste zaden boven komen zorgt ik dat de lamp er vlak boven hangt.

Zodra alles ontkiemt is zet ik het zo snel mogelijk in de potten of slabs. Een dagje wennen en dan

zo snel mogelijk de lampen op juiste hoogte en knallen maar.

 

Ik heb ook 2 hele mooie Shackzilla moeders staan, maar eerlijk gezegd gebruik ik toch liever

zaad dan dat ik stekken van de moeders gebruik. Zaad werkt voor mij gewoon het fijnst. Ik scoor

er ook makkelijker hogere scores mee. Het groeit beter, is sterker, geen voorgroei, minder planten,

makkelijk te vervoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er loopt een goed topic hierover op Opengrow

 

ElAndy heeft al een heel mooi antwoord gegeven

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ivm de plaatselijke stekkencrisis (de zoveelste) ontsprong het idee om fem zaden te bestellen ipv stekken.

 

De vraag is wat is wijs?

 

De voordelen van zaad zijn me wel duidelijk (spintvrij enzo) de nadelen zijn me minder duidelijk.

 

Omdat zaden niet 100% fem zijn, is het dan mogelijk in een sog om de mannetjes op tijd eruit te herkennen? En als je ze vindt...is het dan al te laat?

 

Hoe krijg je zaadplanten allemaal ongeveer even groot?

 

Wat is de beste manier om een aanziendelijk aantal zaden makkelijk te ontkiemen? (propagator is geen optie)

 

Hoelang duurt het voordat een zaadplant de omvang van een stek heeft?

 

Vergeet ik nog wat?

 

GrR

 

-ik doe nu al een tijdje fem zaden en heb nog nooit een man gehad

- zaden gekiemd in rootshooters (gebruikte daarvoor pitpots),gewoon nat maken en in het donker op 20 graden 72 uur en ze zijn boven en 100 % kiemrate

-7 dagen later (18/6) zijn ze dan stek size

-en 10 dagen later 12/12 zijn ze zo (foto onderin)

- hoogteverschil/phenoverschil is mijn ervaring dat je der dan beter wat meer kiemt (20%)

 

http://i53.tinypic.com/51r79f.jpg

http://i51.tinypic.com/2iqjub4.jpg

 

ben geen pro ofcoz :)

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een moeder zoeken en die als stek inzetten is oke,maar een hok vol zaailingen raak je lastiger kwijd!

Althans je hebt wat uit te leggen zeg maar....

En ik als klant wil de zelfde waar, als waar ik voor trug kom, :)

 

 

Mijn 2knikkers :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
gevolg zaad in al mijn toppen.

Dat kunnen we nie hebben he.....

 

 

Wil je zaden op coco zetten?

 

Regel die meeting nou maar snel :)

spongepot>aarde>quantigo.....rackerstyle....zal toch wel gaan?

 

Je eigen moeder maken is zeker als je commercieel kweekt wel handig. Je weet welk phenotype je hebt en je weet dat ze ongediertevrij zijn als je het goed aanpakt.

 

Gr,

 

Donnie

Ja donnie, dat is wel uiteindelijk het plan maar nu moet ik ff iets sneller wat regelen.

 

Ik kweek nu al bijna 1,5 jaar fulltime met femzaad (vooral Shackzilla) voorheen altijd PP stekken

en dat bevalt mij erg goed. In zowel grote setups (mammoths) en kleine setups, op zowel bio als

hydro. Ik nog geen één mannetje tegengekomen. Op het eind van de kweek ben ik weleens een

banaantje tegengekomen, maar ik heb daardoor nog nooit zaad in mijn toppen gekregen.

 

Grote nadelen zijn er eigenlijk niet. Pheno verschillen maken niet zoveel uit, je kan het knakken

om een sog te creëren (met netje) dit doe ik vaak bij coco slabs. In potten knak ik enkel de uit-

schieters, ik zet dan de grote aan de buitenkant en kleine in het midden (parabool). Qua bloeitijden

kan je bij grote hoeveelheden het gemiddelde nemen, maar je kan ook in 2-en oogsten zodat de

late pheno's extra licht krijgen voor maximale opbrengst. Meestal zit er een 1 week tussen.

 

Het duurt ongeveer 2 weken voordat de zaailing op een stek gaat lijken, maar daarna gaan ze

er als een speer van door. Zowel de breedte als hoogte groei is ongekend vergeleken met een

stek. Vergis je dan ook niet in de bezetting, minder is vaak het best. Als zaadplanten te dicht op

elkaar staan (dat doen ze al gauw) gaan ze met elkaar concurreren en schieten ze de lucht in.

 

Grote hoeveelheden zaad ontkiemen doe ik met spongepots. Dat is echt een lachertje vergeleken

met die grote natte dozen vol met stekken. Zo'n 200 zaden nemen een ruimte in beslag van 24cm

bij 48cm, dat is zeer portable dus. Ontkiemen doe ik onder TL of PL licht (ligt eraan hoeveel zaden

je wilt ontkiemen), zodra de eerste zaden boven komen zorgt ik dat de lamp er vlak boven hangt.

Zodra alles ontkiemt is zet ik het zo snel mogelijk in de potten of slabs. Een dagje wennen en dan

zo snel mogelijk de lampen op juiste hoogte en knallen maar.

 

Ik heb ook 2 hele mooie Shackzilla moeders staan, maar eerlijk gezegd gebruik ik toch liever

zaad dan dat ik stekken van de moeders gebruik. Zaad werkt voor mij gewoon het fijnst. Ik scoor

er ook makkelijker hogere scores mee. Het groeit beter, is sterker, geen voorgroei, minder planten,

makkelijk te vervoeren.

Ga ik zeker in overweging nemen....hoezo geen voorgroei?

 

 

Er loopt een goed topic hierover op Opengrow

 

ElAndy heeft al een heel mooi antwoord gegeven

 

greetz sannie

Thanks sannie, gelezen. Best of 2 worlds......maar niet op korte terijn denk ik.

 

-ik doe nu al een tijdje fem zaden en heb nog nooit een man gehad

- zaden gekiemd in rootshooters (gebruikte daarvoor pitpots),gewoon nat maken en in het donker op 20 graden 72 uur en ze zijn boven en 100 % kiemrate

-7 dagen later (18/6) zijn ze dan stek size

-en 10 dagen later 12/12 zijn ze zo (foto onderin)

- hoogteverschil/phenoverschil is mijn ervaring dat je der dan beter wat meer kiemt (20%)

 

http://i53.tinypic.com/51r79f.jpg

http://i51.tinypic.com/2iqjub4.jpg

 

ben geen pro ofcoz :o

 

mvg

Ik ook niet.....thanks for sharing....

 

Ach PH, daar heeft mij nog nooit iemand naar gevraagt.......Als de kwaliteit goed is, doet men niet zo moeilijk.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P

Dat kan veranderen :o

 

Rook je zelf.? :)

Neem bv de Killingfields

Die is paars & groen hoe leg je dat uit dat het een is?

Zo zijn er wel deglelijk meer verschillen die een cofeeshop klant zal merken en gaat klagen!!

Hij kocht immers gister een groene KF en krijgt vandaag een paarse in zijn zakje :o

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een BS als je wiet goed is gaat niemand klagen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is ook zo, de boys (Shop) waar ik het heenbreng staan te springen om m`n KF, je kan op de kaart al zeggen dat de wiet 2kleurig is, en de wiet is volgens velen erg lekker, duzz no probzz :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou als ik gister een groen KF zakje kocht in een shop bij een meneer.

En ik kom de volgende dag weer trug om dat heerlijke zakje WEER te kopen en er staat nu een dame.

Ik vraag hebbie een joetje KF en ze geeft me een paars toppie........

 

WAT GA JE DOEN ?????????

 

:o

 

Edit; op de kaart zetten zal de klant info geven idd.

Maar nu is het wat te veel voor de boy's van de shop....

En dan willen die andere boy's het wat moeilijker...

Anyway je hebt altijd wat uit te leggen vanwegen de verschillen die er altijd zijn als je met zaad werkt!

Dat geld zeker voor de boys van de shop.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De shop die ik bedoel is van 2 vrienden die echt hun best doen om de klanten tevreden te stellen, niet van die gasten die zo weinig mogelijk soortjes onder zo veel mogelijk namen verkopen.

Ze zetten de KF bv gewoon als special neer met een kleine mededeling, geen moeite , wel service.

Zij hebben mij juist aangespoord om vanuit zaad te gaan werken omdat er dan leukere soortjes te kijgen zijn.

En ik bespreek van te voren welke soort ik ga growen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

Kijk dat is een korte lijn>kweker>shop

 

Mijn BS zegt,dat is bij de groot handel anders :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is geen BS, is gewoon waar wat je zegt, "mijn shoppie" is in een wat kleinere stad, dat is misschien ook wel de reden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jullie vergeten een erg belangrijk punt en daqar word hier nooit over gesproken.

 

de prijs!

 

wanneer je vanuit zaden kweekt krijg je minder dan wanneer je een mooie moeder hebt gemaakt.

waarom, je hebt altijd kwaliteitsverschil, dus je krijgt minder dan iemand met een top amnees of kf.

dan moet je ook nog eens opzoek naar de juiste afnemer die alles bij je af kan nemen en je wilt de hoofdprijs, tenminste ik nu wel.

dan krijg je het gezeur of je niet meer kan leveren omdat t zo hard gaat :)

 

er is altijd wel wat en wanneer ben je tevreden....

 

ga je voor zaad, leuk, mooi, maar minder geld en meer werk in langere tijd.

ga je voor een eigen moeder, dan leer je deze soort steeds beter te kweken en ga je echt beginnen.

 

in ieder geval succes met je zoektocht, ik heb m gelukkig al gehad :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb geen ervaring in handel dus wel zullen ph maar op zen woord geloven :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
lastiger kwijd kan.
hier nooit over gesproken de prijs!

 

Dat zeg ik :o

 

@digi,ik lees altijd de fabeltjes krant voor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ge moet u ni zo aangevallen voelen ph :)

 

maar gelijk welk er hier gepost word.....ge weet het altijd wel beter he :o

 

ik deel hier gewoon mijn persoonlijke mening / ervaring.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenwijs is ook wijs :)

 

ik weet het niet beter, ik deel dat laatste ook :o

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier gaat zelfs de stekkenboer over op zaad. Er zijn straks alleen stekken uit zaad leverbaar en die zien er perfect uit. Direct op 12/12 ontkiemd en je hebt elke ronde 3 weken voorsprong, werkt perfect.

PPfem kost hier evenveel als een stekkie :o .

Voor mij dus geen stekkengeklooi meer!

 

gr. gl

 

dit verhaal kan niet kloppen, lees het zelf maar na.

 

stekken uit zaad leverbaar, bedoel je jonge ontkiemde plantjes?

3 weken voorsprong? een zaadplant gaat pas bloeien als ie groot genoeg is aan de hand van het medium waar ze in staat, voorsprong is dus niet mogelijk.

ppfem evenveel als een stekkie, bedoel je het zaadjes of het ontkiemde zaadje of he plantje dat al 3 weken op 12/12 staat?

 

ik hoef geen antwoorden op de vragen hoor, denk dat je ze voor jezelf moet beantwoorden ;)

 

als alle stekkenboeren geen stekjes meer gaan verkopen maar fem zaad roken we straks allemaal zaadjes ipv wiet.

ik alleen maar blij want mijn prijs gaat dan weer omhoog :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...