Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kweekfreek

1 x White Widow onder 5de generatie LED

Recommended Posts

Ledlampen die overkomen uit China, en een shop in Nederland die verzend in NL en BE, ik zou het ook wel weten hoor. :o

Maar goed het is uiteraard je eigen keuze.

 

@Groenesmurf: die grond zier er anders uit kwa samenstelling. :(

 

Groet,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@donnie, dat is dezelfde grond als ik had. :o

En verzenden van grond is zo duur :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien ik nogal sceptisch ben geworden over de lamp wil ik toch graag wat meningen horen.

Ik heb gelezen dat je dus eigenlijk nooit teveel licht kan geven. Ik ben zelf ook van mening dat een plantje wat vrij goed groeide onder 40W spaarlicht van de Action nooit meer licht zou krijgen onder die spaarlampen dan onder een 120W LED.

Ik denk ook dat ik fout zat over de zoutophoping. Eigenlijk zou ik wel een professionele PAR licht meting willen (laten) doen.

 

Daarom wil ik toch deskundig advies.

Voedingstekort? Of overschot?

Lichtstress vanwege de verandering van type licht?

Misschien andere oorzaken?

Ik weet niet of de plant vrij redelijk geworteld was, dus daar vraag ik ook wat advies over.

In de 11 liter pot zaten vrij redelijke wortels van zeker 10 cm lang, en kwamen de wortels tot onderin de pot.

Niet echt veel, maar wel lange wortels. Is dit goed genoeg voor een 3 weken oude plant?

 

Ik vraag advies omdat ik wel verder wil gaan met kweken, maar niet dezelfde resultaten wil halen.

Ook met betreking tot water/voeding geven zit ik met een dilemma.

Het is algemeen bekend dat er veel minder water gegeven hoeft te worden omdat er veel minder verdampt dan bij een HPS. Ongeveer 60% minder water, volgens verschillende testen.

Betekent dit dan dat de hoeveelheid voeding per liter verhoogd zou moeten worden om de plant evenveel voeding te kunnen geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

moeilijke vragen. hier zijn geen mensen die ervaringen hebben met l.e.d. ik denk dat de aarde te koud blijft voor goede ontworteling. jammer dat je nu al gestopt bent. ook al zijn je bladeren geel , misschien had je toch goeie bloei resultaten gehaald.(weet niet of je ww al bijna dood was).kijk ook even op youtube kweken op led. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote name='kweekfreek' date='8 Aug 2011, 05:28 ' post='90493

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Betekent dit dan dat de hoeveelheid voeding per liter verhoogd zou moeten worden om de plant evenveel voeding te kunnen geven?

ps; heb gerucht gehoord dat je bij led kweken speciale led voeding moet geven aan de plant, omdat zijn metabolisme anders is; vraag het anders eens aan canna terra :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omstandigheden:

Aarde warmde op met de temperatuur in de kast.

In het begin kraanwater gegeven, met name eerste 2 weken onder spaarlicht. 2 keer myco madness gegeven.

Eerste dagen onder de led geen water/voeding gegeven. Daarna enkele malen voeding gegeven met ph 6 en ec 0,8-1. Meestal afgezuurd water, onder de led.

 

Gemiddelde temp overdag 26-28 graden, 's nachts 22-25 graden. Gemeten in de pot onder de lamp met een witte externe meter aan een draad.

Luchtvochtigheid overdag tussen 50 en 55. 's nachts iets hoger, meestal rond 60. Nooit hoger dan 65. Gemeten op ongeveer 1 meter hoogte in de kast.

 

Verder weet ik niets over speciale voeding voor led-kweken. Ik heb gevoed met Canna Terra vega.

Ik zou de volgende keer ook de Canna voeding willen gebruiken omdat ik daar dus nog veel van overheb.

Ik heb een tensiometer en druppelaars van Blumat, en zou die ook graag willen gaan gebruiken om de voeding te regelen.

Zijn er mensen hier met ervaring met de Blumat druppelaars?

 

Mijn belangrijkste zorg is dus de verhouding van de voeding, en de aanvoer van de voeding, samen met de juiste hoogte/intensiteit van de lamp. Dit omdat er zo weinig informatie is over het kweken onder LED. De enige informatie die er is, is met name van kweken onder Spectraboxen, en die heb ik niet.

 

Ps, ik heb de plant uit de aarde gehaald, en vanalles mee gedaan, maar ze wil gewoon niet doodgaan. :(

Ze staat sinds gister bij een kennis onder een HPS. Misschien gaat ze daar wel opnieuw wortelen en groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey kweekfreek,

Jammer van de vroegtijdige stop,had graag es wat resutaten naast elkaar gelegd.

Als ik mn vorige kweekjes met de spectrabox vergelijk met jouw rondje zijn er een paar puntjes die verschillen

 

-mn lamp hing nooit hoger dan 20 cm boven de plant,dichter=teweinig vermenging van spectrums verder=planten strekken teveel

-de eerste week enkel wortelstimulator,na 3 weken was de pot gevuld met wortels

-tweede week wat voeding beginnen meegeven,heel rustig opbouwen->kijken hoe de plant reageert

-niet teveel water geven,er is veel minder verdamping dan bij hps-->die ww bij jou stond echt wel wat te vochtig :(

-verder werkte ik met een scrog,bij led heb je minder dieptestraling

-ik werk ook met blumat druppelaars,ben ik echt wel tevreden van :o ,int begin wel wat zoeken naar de juiste afstelling->zeker bij led(kan ik je ook wel uitleggen hoor pm es,iets te lang :P )

Een tip die ik je kan geven voor de blumat is zorg voor een circulatiepomp in je vat(aquarium ofzo,afhankelijk van de grote van je vat)zorgt ervoor dat je water een constante temp heeft en dat je voeding niet bezinkt.

Van voeding speciaal voor led heb ik nog niet gehoord,ik gebruikte hesi en nooit problemen gehad.

Veel succes!!

greets aghori

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips. Vooral de blumat druppelaar zal er dan wel voor zorgen dat het niet te vochtig wordt. Ik heb een tensiometer om de druppelaar af te stellen dat het niet te nat wordt. Ik had in het topic over die meter gelezen dat tussen de 50 en 150 mbar het beste is voor de opname bij de wortels. Ideale tensio zou 80 mbar zijn.

Ik gebruikte gewone Canna voeding, en zal die dan ook gaan gebruiken de volgende keer, als gewone voeding geen problemen geeft.

Mijn voedingsvat is maar een paar liter.

 

Over de hoogte van de lamp ben ik nog niet helemaal uit, maar ik zal de lamp zo laag mogelijk op de plant zetten, als het niet erg is dat ie zo laag hangt. Ik zal wel letten op de vermenging van de kleuren.

 

Is het verstandig om de eerste week/weken te beginnen in een klein potje totdat daar veel wortels inzitten, en dan overpotten?

Zodat ik kan zien of er wel genoeg wortels worden gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je met de hand te veel geeft doe je dat met blumats ook, die moet je ook zelf instellen.... :(

Dus je moet zelf leren hoeveel een dame nodig heeft dat doet de blumat niet voor je...

Maar een tensio meter is het halve werk :o

En beter gelijk een groter pot ivm je penwortel..!

 

Succs, mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd stickie :o ,maar eenmaal je het systeem doorhebt en het goed afgesteld is zit je goed :(

trouwens ik heb ook niet zo'n groot vat,15l is meer dan voldoende voor mij.

greets aghori

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top tips. :(

De reden dat ik dus de tensiometer heb gekocht is dat ik het gevoel heb dat ik in het begin te weinig water heb gegeven, en later wilde compenseren met teveel water/voeding. Zo kan ik het goed in de gaten houden en daarmee de druppelaar instellen.

 

De penwortel bij de vorige was erg lang, tot in de bodem van de pot. Die had ik dus ook vanaf het begin in de 11 liter pot gezaaid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

halowa

 

ha die kweekfreek

jammer van je plantje maar je bent weer opnieuw begonnen zie ik.

als je een goeie grond gebruikt en je pot goed inwaterd en dan de pot weegt dan heb je een richtlijn wat je moet geven aan water.

want als plantjes zo klein zijn geef je gauw teveel en niet gauw te weinig water.

water geven is 1 van de moeilijkste dingen die er is bij kweken op grond .

 

een tensiometer heb ik ook gehad maar die ik had was lek denk ik want hij had enorme schommelingen.

daardoor kreeg ik ook problemen door teveel water te geven.

 

een ph van 7 is opzich ok voor de plant en een ph van 8 geeft ook geen bladproblemen

en ophoping van zouten krijg je ook niet in zo n korte tijd met weinig voeding.

 

toen ik begon met kweken ging ik op advies van de plaatselijke growshop de planten bewateren

als de bladeren slap hingen .

dan gaf ik 10% van de inhoud van de pot aan water als het er onder de pot dan niet in de schotel uit liep

gaf ik nog wat water bij .

het water wat in het schoteltje lekte gooide ik na een uur weer in de pot

en dan wachte ik weer tot de bladeren slap hingen .

dit was allemaal wel in een fase van de plant dat ie al redelijk ontwikkeld is en aardig drinkt.

bij een zaailing of kleine plant gaf ik 1 in de week een klein beetje water.

gewoon de pot optillen of wegen simpel.

is eigelijk jaren goed gegaan zo .

en ik gebruik ook mn watermetertje

gallery_7335_11485_268327.jpg

 

ik heb deze al 20 jaar de rode cijfertjes zijn verbleekt

als ik deze in een zak potgrond steek komt ie op 8 ongeveer

ik prik her en der wat in de bak dan weet ik genoeg.

op dit forum sta je er wel compleet mee voor lul maar dat went wel. :(

toen gekocht voor dertien gulden rib uit mn lijf.

mn tensio kostte 30 euro en ligt al meer dan een jaar op de vuilnisbelt.

moeilijk issue

watergeven

 

houmgroen

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( en toch heb je aan dit soort meters geen moer. Wat je ook geeft, grote verschillen zul je niet zien. Een tensiometer moet je mee leren werken, die heeft enige vertraging. Maar dit is echt geen manier van meten hoor. Dat is jezelf voor de gek houden.

 

dus je gaf water aan een uitgedroogd medium (wat nooit direct opneemt), je laat je planten te ver uitdrogen en je geeft bovendien de drain weer net zo makkelijk aan de plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En beter gelijk een groter pot ivm je penwortel..!

Als je één grote plant wilt hebben het grote internode afstand in een flinke ruimte met een kekke lamp erop is dat een verstandig plan ja. Wil je echter kortere internodes en een meer gedrongen plant dat is het verstanding om voor te groeien in kleine potjes en te verpotten. Bedenk dat de plant boven de grond eruit gaat zien als je plant onder de grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De binnenkant van de kast is 1,7 meter hoog. Kan best een flinke plant in.

De tensiometer geeft pas na een aantal uur een goede meting, bij mij zit ie er al dagen in en hou ik het bij hoever het uitdroogt tegenover de weergave van de meter. Ik heb 'm in water laten weken en daarna volledig gevuld. Dan de dop erop en in de grond gezet. Duurde wel lang voordat ie naar de 50 ging. De grond is nu nog vochtig als je voelt. De sensor staat nu dichtgedraaid zodat ie nu bij 50 echt net helemaal stopt met druppelen.

 

Ik zie vanzelf wel of het te droog wordt of dat er goed gedruppeld wordt. Ik moet ook zo leren ermee om te gaan.

Het blijft de eerste keren nog wel vallen en opstaan. Als ik het eenmaal goed onder de knie heb met de leds en de druppelaar zal het vanzelf beter gaan. Al doende leert men. En ook zijn alle tips altijd welkom. Ook kritiek kan ik wel hebben. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
De binnenkant van de kast is 1,7 meter hoog. Kan best een flinke plant in.

je lamp (LED) is slechts 120 Watt... Ik zou eerder voor 40 centimeter gaan dan voor 1 meter 40 :(

 

Sterker nog, met één zo'n lampje zou ik voor scrog gaan met een flinke voorgroei.

 

50 is te nat. Hou je aarde op minimaal 80-120. Voor een goede werking zorg je voor een goed contact tussen de meter en het medium. Maak het gat, gooi er wat extra (vochtig) gemaakt medium in en druk dan de tenstiometer er in zodat hij strak in je substraat staat, op 1/3 van de onderkant van je pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo heb ik de tensiometer er ook in gezet. Ik heb de druppelaar ook zo ingesteld dat ie nog niet druppelt. De meter staat nu nog op 50 en ik heb de druppelaar laten stoppen, en heel klein beetje verder dichtgedraaid. Ik ben er al achter dat als je de druppelaar stopt, het een stuk droger moet worden voordat ie weer begint, en dan even duurt voordat ie weer stopt. Het duurt dus nog even voordat ie begint met druppelen. Zo moet ik uitzoeken welke stand het beste is en zo de tensio tussen 80 en 150 kan houden.

Nadat ik de meter erin had gezet, gaf de meter na een paar uur 20 aan. En sindsdien heb ik de grond op laten drogen. Er zat nog geen zaadje in de pot totdat de meter weer op 50 stond en nadat ik de druppelaar al een beetje had afgesteld.

 

Ik ben er ook nog niet achter wat de beste hoogte is van de lamp. Ik weet dat het maar 120W is. Daarom ga ik ook elke paar dagen/week een andere afstand proberen. Ik ga steeds iets dichterbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zo zo zicht mogelijk bij gaan zitten. Je hebt echt niet veel licht, in mijn PL ikea kastje heb ik al meer licht hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik heb de tensiometer die ik had op allerlei mogelijke manieren hervuld en maar weer proberen

keer op keer werd ie na 1 of 2 dagen kurkdroog.

op dit forum heb ik alle gebruikerservaringen in de hele tread erover gelezen .

en dan na een week of 8 knoeien met dat kloteding gaat ie hier de schroothoop op.

het zal wel weer een maandags wanproduckt zijn geweest wat ze me hebben opgestuurd.

als je gebruikerervaringen er over leesd zijn er meer mensen met slechte ervaringen ermee.

bij het gros van de mensen zal ie wel werken maar hier komt ie er niet meer in.

als je goed leest zie je dat mn vorige reactie in verleden tijd is geschreven en dat ik niet meer op potten kweek

maar in bakken.

20/25 jaar geleden was er geen wietforum en geen goeie lectuur over kweken .

ik moest het toen doen met de info die je in de growshops kreeg.

vandaar dat ik mn wortelkluit liet uitdrogen en gooide ik het drainwater er gewoon weerbij idd.

ph hoorde je geen mens over toen.

op advies van de tevredenrookster uit groningen vulde ik s avonds flessen met heet kraanwater

liet die dan snachts afkoelen en gaf het dan de volgende dag aan de planten met een dosis cannavoeding

de enigste voeding die er was in die tijd.

is altijd goed gegaan .

liep altijd zo stoned als een garnaal door het leven (dat doe ik nog btw :head_hurts_kr: <_< )

nee de moisturemeter doet macerror nooit weg .

ff her en der een prikje en ik ben weer op de hoogte van de toestand in de grond .

bovendien is dat prikken in de aarde ook goed voor je zuurstofgehalte in de aarde.

het mes snijdt hier aan twee kanten.

 

watergiften is en blijft een moeilijk iets ik heb ook wel van die meterjes gehad die ze bij die oranje kleikorreltjes leveren

niet voor bij die balletjes maar bij die korreltjes ben de naam ff kwijt.

die kleuren dan van blauw naar rood .

daar had ik ook niets mee .

maarja macerror volhard in zn eigen eigenwijsheden

en hij kweek en hij kweekt er maar wat op los.

is al meer dan 20 jaar niet meer in een coffeeshop geweest alleen bij starbucks misschien.

eigen wietje heerlijk.

en maar lezen hier en me er dan geen zak van aan trekken heerlijk is dat .

wietkweken is net als koken .

je pleurt maar wat in de pan als je koken kan!

 

ps :niet te moeilijk doen plant in pot in aarde lampje er boven

water erbij kweken maar.

 

houzgroen

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb het allemaal gelezen en doe ook niet moeilijk, na 2 dagen de lamp wat hoger heb ik m maar op 40 cm gehangen, voor de spreiding van het licht, en zo dicht mogelijk. Water geven gebeurt toch met die druppelaar, gelukkig werkt de tensiometer hier wel. En die vochtmeter van jou zou ik ook niet wegdoen hoor.

 

Don't change a winning team he :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites
op advies van de tevredenrookster uit groningen vulde ik s avonds flessen met heet kraanwater

liet die dan snachts afkoelen en gaf het dan de volgende dag aan de planten met een dosis cannavoeding

de enigste voeding die er was in die tijd.

is altijd goed gegaan .

Het resultaat van heet water is dat je water krijgt met héél erg weinig zuurstof. Heet water bevat namelijk minder zuurstof dan water van pak hem beet 20 graden. Wat was de reden dat je het water moest verwarmen? Voor het uitwalmen van de chloor? Da's zo gebeurd hoor, gewoon een nachtje laten bubbelen met een luchtpompje, een paar uur laten staan is eigenlijk meestal al voldoende. Gelukkig hebben we op de meeste plaatsen in Nederland bijzonder goed water.

 

mijn advies: Ga gerust af op adviezen van anderen maar begrijp ook waarom je het doet voor je het doet. Ik ben het topic effe kwijt maar we hebben hier wel eens iemand gehad die in week 6 alle bladeren van zijn plant afknipte op advies van zijn maat :head_hurts_kr:

 

 

zet hem op kweekfreek <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nameinanka 60 en/of 90 graden lenzen volgens mij.

De lengte van het oppervlakte met leds is 30 cm.

 

@whazzup, tnx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

nee dat hete water had als reden dat als het weer afgekoeld is het veel zachter (lagere ph dus ) is volgens de tevredenrookster.

ik deed dan 1liter in een 1 1/2 liter plasticpetfles en moest dat met de voeding erbij een aantal minuten schudden

om er zuurstof in te krijgen.

 

het klinkt allemaal wat lullig als je het nu hoort maar in die tijd was er moeilijk aan kweekinfo te komen.

ik had wel de cannabisbijbel van ed rosental en een andere schrijver maar dat was in de tijd

dat men nog dacht dat de plant flink stressen een potentere wiet opleverde.

en later had ik het boek cannabis binnen dat ging meer over de technische kant van kweken.

 

de tevreden rookster had toen a4tjes met kweektips waaronder het hetewaterverhaal.

er waren hele volksstammen die zo kweekten met hun tips.

en je kreeg echt betere resultaten .

 

ik ben zelf overgestapt op regenwater alleen krijg je dan met voeding erbij hele lage ph waarden.

dus niet teveel voeden of wat kraanwater erbij.

 

het was een tijd dat men niet veel wist maar wel veel mocht.

in de oude growshop van de tevredenrookster had men twee kweekruimtes in de winkel met glas ervoor

zodat je de planten kon zien .

en een grote kweekruimte met stekken zo open en bloot in de growshop.

je kon er wiet en hash kopen alleen binnen roken mocht niet.

leuke tijd eind jaren 70 begin 80.

er zaten toen ook veel langharige mensen in de politiek die af en toe wel eens aan een

jointje zaten te sabbelen.

nu doen ze dat stiekum of rutte die neemt op dancevalley ook stiekum xtcpilletje

vind ie kek en mischien wel lekker geil. :head_hurts_kr:

 

houzgroen macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...