Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kweekfreek

1 x White Widow onder 5de generatie LED

Recommended Posts

Grond is zaai-en-stekgrond van de Intratuin, dat is in de beginpost al genoemd.

1 x Myco madness in de eerste week.

Voor de rest nog kraanwater.

Dat de pot niet volledig gevuld is, is idd mijn eigen stomme schuld doordat ik het zaadje in de vochtige grond heb gezet, en de eerste keer erna met water geven de grond nog in elkaar zakte. De volgende keer eerst de grond erin doen, helemaal een keer water geven zodat het kan zakken, en weer aanvullen met grond totdat de grond gevuld is met natte grond (eventueel alvast met myco en bacto).

Dan een dagje wachten en het overtollige water uit de schaal kieperen en daarna pas het ontkiemde zaadje erin.

 

 

Zoals beloofd de foto's met focus:

gallery_31247_12536_347868.jpg

 

gallery_31247_12536_373941.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ja sorry ik had het over het hoofd gezien .

zaai en stekgrond laat je ze daar in staan ?

of ga je nog overpotten?

 

houemgroen

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar blijft ze in staan. Ze staat in een 10 liter pot en ik zou niet weten waarom ik zou overpotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook in zaai en stekgrond zit voeding, ik denk te nat, onder ledverlichting erg matig water geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had al dagen geen water gegeven. Als dat het probleem zou zijn, was het onder de spaarlampen waarschijnlijk al een keer gebeurd. Ik had juist geen extra water gegeven omdat je onder led minder moet geven. Qua temperatuur en luchtvochtigheid is er ook geen extreem verschil tussen de spaarlampen en led verlichting. Daarom was ik zo verbaasd toen ik het gister zag voordat ik ging slapen. Aantal uur ervoor was er nog niets aan de hand. :wOOt

 

alsof er een elfje met een kwastje is gekomen en alleen de puntjes geel heeft geverfd. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet onder de plant, wel in de kamer van het hok. Ik heb een verhoging gemaakt waar de pot op staat toen ik de led op ging hangen.

Eerste 2 weken met spaarlampen stond ze wel rechtstreeks op vinyl. Nu, onder de led niet meer. Geen goedkoop vinyl trouwens.

Ik denk dat grotendeels de boosdoener toch de fan is geweest. Zodat er te weinig lucht langs de plant werd geblazen, en de lamp er te dicht op hing. Te weinig water? Misschien ook een ophoping van bepaalde stoffen in de lucht? Combinatie van factoren?

Er is iig geen verergering meer op het moment. Nieuwe blaadjes zien er goed uit.

Ik hou het wel goed bij.

 

Maar wel interessant topic. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

teveel water! die fout maken meer beginners, + je kweekt onder LED dus ze drinken nog minder dan normaal.(heb ik van jou geleerd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Amnees

Als jij het zegt....

Ik denk gewoon dat het een gebrek aan de fan is geweest.

Ik had voordat het probleem ontstond geen water gegeven toen ze onder de led kwam.

24 uur geen problemen, geen extra water gegeven en ineens vergeling.

Ze heeft onder de spaarlampen veel natter, en veel droger gestaan, zonder problemen.

Gister dus wat water + voeding gegeven, en de fan terug gehangen. Tot nu toe geen verergering.

Al die zaken bij elkaar geven mij het idee dat het niet aan teveel water heeft gelegen.

Maar jij als ervaren kweker zal het wel beter weten.

 

Ik hou het gewoon in de gaten, en ga gewoon met frisse moed verder. De nieuwe bladeren zien er iig mooi uit.

Elke dag komen er weer nieuwe bij. Vandaag de 2 middelste nieuwe blaadjes, tussen de andere nieuwe blaadjes verwijderd. Nu hoop ik dat de zijtakjes goed gaan ontwikkelen. Er zijn vandaag 4 nieuwe blaadjes in ontwikkeling, die er eergister nog niet waren. Daar heb ik nu de 2 middelste van gefimd. Ik geef haar nu nog maximaal 2 weken om te herstellen voordat ik de klok/lamp omzet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerstkomende dagen geen update. Vandaag de deur in de kast gezet en de filter op de afzuiger aangesloten.

Morgen nog de laatste latjes erin, tochtstripjes bij de deur om het af te sluiten, en de hele kast afkitten. Dat betekent een dagje en nacht buiten de kast voor de witte weduwe vanwege de kit. Ik verwacht geen verdere problemen, de blaadjes geven in ieder geval geen verergering weer. De nieuwe blaadjes groeien mooi groen. Ik zet de ww wel onder de lamp buiten de kast, zodat ze niet weer van het ene licht in het andere gezet wordt, en daar weer aan moet wennen. En ik zal de fan niet vergeten. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

jammer van elfjesbodypaint

ik denk dat ze dit door de overgang van spaarlamp naar led hebben gekregen .

als je plantjes onder een veel feller licht zet moet je ze er eerst aan laten wennen

door je lamp in etappes te laten zakken .

 

 

houmgroen

 

 

macerr

Share this post


Link to post
Share on other sites

In eerste instantie had ik de lamp vrij hoog hangen, met een fan erbij, langs de plant gericht. Bij het maken van de ogen en gaten in de bovenplank, voor de rope ratchets en afzuiging, ben ik ook de fan vergeten terug te hangen bij de plant, en had ik de lamp iets lager gehangen. Ik dacht dat het wel zou kunnen om de lamp lager te hangen, omdat het de eerste dag zo goed ging....helaas was het 's avonds raak en was het blad vergeeld. Ik vermoed echt dat het door het vergeten van de fan is. Niets meer aan te doen, wel een leer voor de volgende keer. En dat is het belangrijkste, niet het maken van de fouten, want dat doen we allemaal wel eens, maar het leren ervan.

Bij wie is nou wel de eerste plant 100% goed gegaan? Ik ken helaas genoeg gevallen waarbij de eerste planten het niet eens hebben overleefd in de eerste weken/maand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar stonden die in

ruwe olie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Elmo

Zwaar bemeste aarde met een overdosis voeding erbij ofzo. Ik weet het niet, maar sowieso niet de goede grond.

Ik heb voor tientallen euro's apart gekochte zaadjes de grond in zien gaan, en na een maand nog geen goed plantje gezien. :wOOt

Edit: Ik kijk ook veel bij jouw kweekjes, en ziet er goed uit. :D

 

Toch nog een fotootje.

gallery_31247_12536_21785.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een paar dagen even zoeken wat de beste lamphoogte is zonder bladverbranding ben ik er achter dat de lamp vrij hoog kan zonder dat ze gaat strekken. Als de lamp te laag hangt gaat ze het licht echt ontwijken door de blaadjes recht omhoog te zetten. Dan blijft ze ook vrij klein. Nu groeit ze ook een stukje beter, met groter blad.

 

Fotootje dag 19:

gallery_31247_12536_255470.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zwaar bemeste aarde met een overdosis voeding erbij ofzo. Ik weet het niet, maar sowieso niet de goede grond.

Ik heb voor tientallen euro's apart gekochte zaadjes de grond in zien gaan, en na een maand nog geen goed plantje gezien. :wOOt

Edit: Ik kijk ook veel bij jouw kweekjes, en ziet er goed uit. :D

 

Freek, je hoeft een plantje helemaal niet te voeden in de eerste 2-3 weken, daar heeft ze zelfs een afkeer van. Gewoon bacto met wortelstimulaat en afzuren naar 6,0. Of buffertabs en schimmels in je aarde steken en gewoon kraanwater meegeven (zelf PH regulerend)

 

De vegatieve fase onder LED vind ik minimaal net zo goed als onder HPS, hier een killing fields fem op Gold Label Custom met buffertabs onder een LFG spectrabox 2. (met enkel groeispectrum slechts 104 watt!)

 

gallery_26898_10518_18834.jpg

 

gallery_26898_10518_120935.jpg

 

Gr en veel succes.

 

Donnie.

 

P.S. De witte behuizing van de LED box in je openings post lijkt identiek aan die van LFG .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Donnie

Ik stel je antwoorden en tips erg op prijs, aangezien je nog de enige bent die reageert.

Dat ze de eerste weken geen voeding nodig heeft wist ik. Ik heb nu in 2,5 weken maar 1 keer voeding meegegeven, paar dagen geleden, en in de eerste week alleen myco madness. Sindsdien nog niets gegeven. Volgende keer zal ik het ook anders doen, en de lamp vanaf het begin veel hoger houden. Er komt veel meer licht van die lamp af dan ik had verwacht. En zo jong hebben ze nog niet zoveel licht nodig. Dat heeft volgens mij de groei heel erg geremd. De laatste paar dagen groeit ze harder en mooier dan in de eerste dagen onder de led. Teveel licht kan dus ook tegenwerken.

 

Toen ik begon had ik maar een paar dingen gelezen en daarom ook voor zaai en stekgrond gekozen omdat dat gewoon te koop is hier in de buurt.

Ik zal wel gaan kijken hoe duur de dichtsbijzijnde growshop hier is met speciale grond, maar die verkoopt bijna alleen maar dingen van Canna. Ik zit er ook aan te denken om 1 grote bak te maken voor 5 plantjes, die net in het hokje past, en niet zo diep is als deze pot.

 

Al doende leert men he. :wOOt

Edit: Hoe oud is de plant op die foto's?

 

Ps: Deze lamp is ongeveer 110W, en het maximale opgenomen vermogen is ongeveer 120W. Dat ze op de LFG lijken kan kloppen, al die led-bakken zien er zo uit, die uit China komen. :D Ik had ook voor zwart kunnen kiezen, en/of er een mooie naam op kunnen laten zetten, of speciale eigen led-ratio kunnen laten maken. In China kan alles. Alleen deze heeft geen groei en bloeispectrum in 1 lamp, maar ik heb 2 losse lampen. Binnenkort zal ik de bloeilamp erboven hangen en op 12/12 zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kweekfreek:

 

Je kan de Canna Terra Seedmix pakken, deze is enigzins te vergelijken met de Gold Label Custom mix. Optimale lichtafstand van een 120 watt led is ongeveer 35-40cm, ook voor een zo homogeen mogelijk belichtingskader. Mijn killing fields op de foto is 27 dagen oud vanaf ontkiemen.

 

Voordeel van 2 aparte boxen is wel dat je enkel groei, of enkel bloeileds (dus meer) hebt.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn lamp had ik eerst op 25/30 cm, en dat is veel te dicht bij met deze lampen. Ook op 30/40 cm was het nog te laag. Ik heb ze nu ongeveer op 50 cm en dat is met deze leds wel goed. De fabrikant gaf 60 cm aan.

Ik denk dat ik later ook een voorgroei hokje ga maken met de groeilamp, om zo wat voor te kunnen groeien voor mij en wat vrienden, tijdens de laatste weken van de bloeiperiode :wOOt

Zo kan ik voor anderen, en mijzelf voorgroeien zodat ik na het oogsten gelijk weer een aantal onder de bloeilamp kan zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vol verwachting wacht ik op de bloei resultaten van je led project. ik heb hele goede resultaten gehaald met batmix van plagron....weet alleen niet wat het doet met led....ga zo door

 

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tnx voor de replies. Ik ben ook erg benieuwd naar de bloei met de bloeilamp. Morgen zet ik haar eerst onder de bloeilamp op 18/6 om te wennen, en daarna op 12/12. Dan heeft ze 3 weken groei gehad. Ik weet dat ze nog klein is voor 3 weken, maar ze zal nog vast wel groeien in de eerste weken op 12/12.

Dat ze nog klein is, is volgens mij omdat ze pas na de eerste week myco madness heeft gehad, en dat ze de eerste weken onder weinig spaarlicht heeft gestaan. Daarbij ook het feit dat de led er veel te dicht op hing de eerste dagen heeft de plant geen goed gedaan. De bladgroei neemt volgens mij ook af als de plant met een heel klein blad meer dan genoeg licht kan opvangen.

 

Correct me if i'm wrong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

 

 

hier word gezegd dat 20 cm de ideale hoogte is.

worden die leds dan zo warm joh?

http://www.ledkweeklampen.nl/pages/bakery/...120-watt-47.php

50 cm hoog ik vind het nogal wat hoor.

het zijn geen diepstralers toch?

ik heb de ballen verstand van led maar ik weet wel licht is gewicht!

op 60 cm blijft er toch geen lume over .

tis en blijft een intersant microfluo item dat led.

dit is plant gericht dan kan ik zien wat het doet.

want in die andere twee actieve items over led word een soort geheimtaal gebezigd over umol

en met moeilijke niet te bevatten grafieken.

en dat umol eigenlijk niet bestaat heel veel gelul maar je ziet geen plant.

nu hebben we iets tastbaars nl de plant .

maakt het leuk om te volgen.

 

vraagje: die twee aller eerste blaadjes die oren als het ware

zitten die nog aan je plant en zijn ze groen of ook geel?

 

houmgroen

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht ook dat die leds er makkelijk op 20 cm afstand konden. Het is echt niet de temperatuur die te hoog wordt. Het scheelt maar 2 graden max, tussen 50 cm en 25 cm hoogte van de plant. 28 graden op 25 cm en 26/26,5 graden op 50 cm hoogte, gemeten in het directe licht in de pot. Het is echt de hoeveelheid licht die op de bladeren valt, waardoor de plant de blaadjes rechtop zet, of zelfs laat verbranden/vergelen als de lamp op 25 cm van de plant hangt. Ook zijn de blaadjes vrij donker groen, wat erop duidt dat de plant ruim voldoende licht krijgt. Met de lamp op 50 cm groeien de bladeren veel mooier en groter, en mooi groen. De blaadjes groeien nu minimaal 0,5-1 cm per dag in lengte. Met de lamp laag groeide ze helemaal niet zo goed.

 

Dat geeft mij de volgende conclusie: teveel licht is schadelijk. Hierdoor wordt de groei geremd en stoot de plant de bladeren af. Waarom zou de plant immers grote bladeren aanmaken, als ze met hele kleine blaadjes meer dan genoeg licht krijgt.

 

Edit: umol = micromol, eigenlijk µmol.

quote van wiki:De micromol is een eenheid die in de praktijk veel wordt gebruikt. In de assimilatieverlichting drukt men de lichtstroom fotonen van een groeilamp uit in μmol/s en de verlichtingssterkte in µmol/m²s, eerder dan in lux.

In lekentaal: de verlichtingssterkte kan dus aangegeven worden in micromol per vierkante meter-seconde, dat wil eigenlijk zeggen de hoeveelheid lichtdeeltjes er op een bepaalde oppervlakte vallen in een bepaalde tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste foto van het plantje onder de bloeilamp.

Het is duidelijk te zien dat deze een ander led-ratio heeft, door het wittere licht.

gallery_31247_12536_275187.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...