Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kweekfreek

1 x White Widow onder 5de generatie LED

Recommended Posts

volgens mij kweek je nog steeds te nat?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef al dagenlang niks, en heb maar heel erg weinig gegeven. De grond blijft bovenop licht vochtig omdat er bijna niets uit de grond verdampt. Dat wil niet zeggen dat de plant niets opneemt. Ik blijf heel voorzichtig met water geven. De plant is in daglicht heel erg mooi groen. Er is geen enkel teken dat ik te nat kweek in mijn ogen. Geen hangende of vergelende bladeren, of een ander teken dat het te nat is. ;)

Waaruit concludeer jij dat ik te nat kweek?

 

PS, ik controleer elke paar dagen of het midden en de onderkant van de grond droog wordt door voorzichtig een buisje in de grond te stoppen en dan de grond na te kijken die mee omhoog komt. Die is ook heel licht vochtig. ik heb de pot nog geen enkele keer helemaal nat gemaakt behalve bij het planten van het zaadje, en toen heeft ze in het volle zonlicht en spaarlicht gestaan. Sindsdien maar heel erg weinig gegeven. Ik verdeel nu maar maximaal een paarhonderd (200 of minder) ml per week over de hele bovenkant van de pot, en tot nu toe geen enkel teken van overbewatering gezien. Ik ben begonnen met shotglaasjes water in het begin. Ik gooi geen hele emmer water in de pot naast het steeltje. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan ligt het misschien aan de foto. maar op de foto lijkt je plant te lichtgroen, en de bladpunten zijn tegen het witte aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt aan het licht. Dat is geen daglicht, maar de bloeiled. De vergeling van de onderste blaadjes en de gele puntjes van de grootste blaadjes zijn gekomen doordat de lamp er veel te dicht op hing. Dat is nu voorbij. Verbrande blaadjes worden niet meer groen. :D Voedingstekort of overschot geeft andere vergeling, en kan terug gedraaid worden. Dit niet. ;) Maar nu ik de lamp hoog heb hangen gaat het veel beter, eigenlijk veel beter dan ik verwacht had met de lamp zo ver van de plant af. Nieuwe blaadjes zijn allemaal heel mooi groen en blijven ook erg mooi van kleur. Geen vergeling meer.

Ik zal wel een foto maken in het zonlicht.

 

Edit: foto in daglicht (de zon was net weg)

gallery_31247_12536_161827.jpg

 

ps. alle foto's zijn gemaakt met een oude SE K750i telefoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bloeiled hangt er boven!!Ben benieuwd!! ;)

Trouwens 50cm is toch echt wel hoog,mn spectrabox120w hing 20cm boven de planten->voor een ideale menging van de vershillende spectra,verbranding van de blaadjes heb ik echter nog niet gezien bij led.

 

veel succes en veel plezier

greets aghori

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 20 cm ertussen hou ik niets meer van mijn plantje over. ;)

De bloeiled hangt er nu boven om te wennen, en na morgen gaat de tijd naar 12/12. Dan is ze 3 weken boven de grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het is even uitvogelen hoe veel water je moet geven omdat de led lamp bijna geen warmte afgeeft verdampt er ook bijna geen vocht uit de aarde.dit is een test om te kijken of het led systeem voldoet aan de eisen.dus vooral dingen blijven proberen en uitproberen.helaas zijn er geen kwekers (hier)met een ruime ervaring die je serieuze tips geven ( behalve agori), of zijn er geen kwekers die complete led tenten hebben aangeschaft in de afgelopen 4 JAAR?? helaas kan ik nix voor je betekenen freek, ik ben gewoon een leach..kijken lezen en profiteren van de info. ;)

 

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

de eerste twee blaadjes die oortjes zijn nog groen zo te zien dan is het geen overbewatering.

RAARRRR!!

dan moet het toch het licht zijn .

 

 

houmgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag nog een fotootje gemaakt.

Anderhalve dag onder de bloeilamp. Nog steeds op 18/6. Vannacht wordt de klok omgezet naar 12/12.

De dorre blaadjes van het begin zullen later nog wel gedieft worden.

Er zijn al hele kleine beginselen van uitlopers te zien, bij de nodes. (niet te zien op de foto en mijn telefooncam kan niet zo dichtbij focussen, ook niet op macro, dus geen foto hiervan ;))

 

De foto:

gallery_31247_12536_56290.jpg

 

PS, de foto is onder de led gemaakt, daardoor de lichte kleur. Deze lamp heeft trouwens een veel witter licht dan de groeilamp, door het veel bredere spectrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat vind je er zelf van?

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan er zelf nog niet zo veel van zeggen, omdat de helft van de groeitijd ook onder spaarlampen is geweest.

Tot nu toe gaat het voor mijn gevoel goed onder de leds. Het is wel wennen met water geven, omdat er echt heel weinig nodig is, zelfs tegenover spaarlampen. Daarom ben ik ook van plan om een tensiometer te kopen.

Dat zal het een stuk makkelijker maken.

Ook de hoogte van de lampen is heel anders dan bij de led-kweken die ik hier heb gezien. Bij die verslagen konden de lampen wel op 20 cm van de plant af hangen, dat kan bij deze echt niet. Dan verbranden de blaadjes heel snel, en blijven de blaadjes heel klein door de lichtsterkte. Die fout heb ik in het begin ook gemaakt, en heb daardoor kleine verbrande onderste blaadjes. Deze lampen moeten echt minimaal 40-50 cm van de plant hangen.

 

Verder groeit ze nu lekker door, ondanks dat ik nu al bijna een week geen water/voeding heb gegeven en zag ik ook al het begin van uitlopers bij de onderste 3 nodes. Bij de bovenste kan het nog niet omdat die nog niet eens gevormd zijn, en heel dicht op elkaar zitten. Dat vind ik al wel een goed teken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch nog even een close-up gemaakt.

De beginnende uitlopers bij de nodes zijn toch nog goed te zien.

gallery_31247_12536_7830.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien moet je eens proberen van em dagje of 4 geen water te geven ;)

wortels wat laten zoeken enzo.

en waarom die lamp er zo ver af?

geeft die led dan zoveel stralingswarmte?

zo ja...wat is de temp op 20 cm van die led?

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temp op 20-30 cm afstand is maar 28-29 graden recht onder de lamp in de pot. Op 40-50 cm is de temp 26-27 graden.

Het is ook niet de stralingswarmte waar het om gaat. De lichtstraling. ;) Editje: De groeilamp waarbij de vergeling plaatsvond heeft geen IR straling.

Ik geef nu al een week geen water. Helemaal niets. Toch groeit ze elke dag.

Temperatuur met lamp aan, sensor in de pot recht onder de lamp = 26-28 gemiddeld. Lv op de sensor in de kast op lamphoogte = 55-60%.

Temp lamp uit, zelfde positie = minimaal 23-26. Lv 60-65%.

 

PS, het is ook ten strengste verboden om direct in de lamp te kijken volgens de fabrikant. Bij de groeilamp die echt paars licht geeft hoef ik maar 1 minuut in mijn (volledig witte) kast te kijken, niet direct in de lamp, om vervolgens 3 minuten te moeten herstellen van de verkleuring. Letterlijk alles is een tijdje groen omdat de receptoren in de ogen volledig verzadigd zijn.

De bloeilamp heeft een veel witter spectrum en dan is alles gewoon even wat donkerder. Ik heb pas geleden een foto gemaakt met een 11 watt spaarlamp aan in de kamer waar het hok staat, en de omgeving is letterlijk pikzwart als ik een foto maak met de deur open.

Foto van het hok met groeilamp aan, vanuit de kamer met 11W spaarlamp, spaarlamp minimaal 5 min aan.

K750i telefoon, 2MP, standaard instellingen, autofocus, iso 100.

gallery_31247_12536_116050.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ze is nu nog klein, maar dat gaat hopelijk veranderen. Ongeveer 10-12 cm hoog en breed.

Ik kan wel wat redenen geven waardoor ze hoogstwaarschijnlijk zo klein is.

Na 2 dagen kiemen in de grond gezet, en was binnen 4 dagen al boven de grond. Daarna laag wattage spaarlampen van de Action erboven gehad. Geen wortelstimulator/bacto/mycorrhiza gehad bij het planten.

Na anderhalve week onder spaarlampen, met 1 dosisje myco na de eerste week, is ze onder de led gezet die achteraf veel te dichtbij hing en daardoor heel slecht groeide en kleine vergeelde/dorre bladeren kreeg.

Pas de afgelopen 5 dagen gaat het goed. Ik heb nu ongeveer 5 nodes binnen 5 cm zitten, en zijn de bovenste 2 paar bladeren gelukkig 5 vingerig, en komen er nu mooie tekenen van uitlopers bij de nodes.

 

Ook de benodigde hoeveelheid water/voeding onder led is nog onbekend, omdat er in andere verslagen weinig over gezegd wordt, en daarvoor ga ik een blumat tensiometer bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hang er eens een gewone gloeilamp boven.

25 watt is genoeg.

Laat deze gedurende de nacht branden.

Na een week ken je je plant niet meer terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites
alowa ziet er goed uit die ww je kan duidelijk zien dat ie gegroeid is . bij dit kleurenpallet hoef je echter geen picas meer te maken want ze willen hier vaak liever lampuitpicas zien . kun je mischien es wat meer van je set up laten zien? kast afzuigertje ventilators schakelbord etc. en foei niet tot boventoe aangevuld die pot daar laat je het al liggen . daar ga je al freek je hebt het niet goed doorgelezen hier allemaal. ronde pot (niet goed he !)wat is daar mis mee freek ? al die knowhow heb je nog niet . je voorbereiding is niet optimaal dat hoeft ook niet maar dan ga je zeker niet knallen. gram na gram loop je mis op die manier . dat is het lesgeld wat je betaald . alle begin is moeilijk en het moet ook een kans krijgen natuurlijk. studeren moet je hier zweten lezen en blokken de droge stof tot je nemen . no guts no glory ! wat voor grondje gebruik je ? houemgroen macerror

 

wat is er mis dan met ronde potten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D nix mis met ronde potten...vierkante kan je lekker tegen elkaar zetten...in dit geval niet van toepassing. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja volgende keer neem ik 4-kante potten, 2 van deze ronde passen niet naast elkaar.

Dan neem ik wel vierkante die precies passen.

En waarom zou ik een 25W lampje erboven hangen? Dan had ik ook geen hok hoeven te maken wat lekker donker is. ;)

Ik herken dr nu al amper terug, tegenover een week geleden. Groeien gaat ze nog wel doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de meeste ledlampen zit nl alleen rood tot 660 nm en das net geen verrood.

Dit is een nadeel van de leds.

In een gewoon gloeilampje zit erg veel verrood licht.

Als je deze een tijdje gebruikt gaat je plant rekken en maakt grotere bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze heeft wel verrood. ;) 740nm om precies te zijn. Hoger heeft geen nut en geeft alleen maar warmte.

Een kleine hoeveelheid verrood versterkt het rood enorm en laat de plant maar weinig strekken. Hopelijk wel genoeg om 1 grote top te worden.

En waarom zou ik de plant veel willen laten strekken? Dan kan ik dr net zo goed een paar uur per dag in gewoon zonlicht zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen de r/vr verhouding zal geen 1/10 zijn neem ik aan.

En dat is wel nodig om genoeg geberaline aan te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De exacte verhouding weet ik helaas niet. Dan moet ik de specificaties van de leds op gaan zoeken, hoeveel µmol/m²s er per rode en per verrode led is, en dan de verhouding uitrekenen. Maar 1:10 komt heel dicht in de buurt.

Het spectrum begint bij ver blauw-violet, oplopend in sterkte naar blauw, daartussen zit een laag gedeelte door de opbreking van het licht in witte leds, wat door de fosfor een breed middenspectrum geeft beginnend bij blauw tot rood, dan gaat het oplopend in sterkte van amber naar rood, met een extra piekje bij verrood.

Ik heb helaas geen exacte tekening van het gehele spectrum, met de exacte verhoudingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowaha

 

in ronde potten gaan de wortels als ze de bodem bereikt hebben als een gek in het rond groeien.

op dit forum kun er wel wat over vinden .

in een vierkante pot krijg je een veel betere doorworteling van de hele kluit .

t klinkt mischien als een broodje putan een schijtkeutel van een oran oetang verhaal

maar als je er eenmaal fotoos van hebt gezien ga je niet meer in ronde potten kweken

maar vierkant ik wel in ieder geval.

nu kun je zeggen die macerror kun je vanalles wijs maken

en dat is ook zo .

daarom lees ik hier ook zoveel .

het is ook veel lastiger om vierkante potten te vinden .

en mensen met een intrabostuinendiermentaliteit kweken altijd rond .

 

 

ps; zou je de fotoos bij gewoon licht willen maken

dan kun je veel beter zien hoe het met de plant gaat als toeschouwer.

niet dat de picas met led niet mooi zijn

maar het geeft me flashbacks van de tijd dat ik nog een vrijgezelle kroegtijger was

en ik elke stapavond en dat waren er veel, steevast afsloot met bezoekjes aan dames

die onder dat zelfde soort licht vertoefden als jouw ww verrood en hadden de goeie verhouding.

als ik hier snachts jouw picas zie ,de vrouw waarmee ik me door het leven worstel slaapt dan als een roos,

krijg ik spontaan zin om 50 euro te pinnen een biertje te kopen en dan naar de vrouwtje van lichte zeden te gaan .

en dat allemaal door jouw ledje.

kijk als ik me strax een keer niet meer beheers kan ik zelf stofzuigen dweilen wassen eten maken boodschappen doen etc.

dan heb ik er een dagtaak bij.

b.v.d

 

houmgroen

 

ps;2; over twee uurtjes rijden we gaan met vakantie dat heeft ze nodig want ze word altijd zo moe van me.

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...