Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Top shield

30 PP's onder Topshield pro ( 1200W / 3.24 m2 )

Recommended Posts

je plantje heb ook last van mozaiek virus :huh:

 

succes ermee greetz juicy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke stekken hebben dat tegenwoordig niet met TMV

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup, je vraag luid waarom zit het stukje gladde aluminium er dan op aan de buitenkant?

 

Bij dit concept word de lamp dicht op de planten gehangen.

Als je de hps lamp dicht naar de planten brengt ( bijv. 15 cm ) en gebruik maakt van een glad reflecterend aluminium verbranden de planten die dicht bij de lamp staan.

 

Door het aluminium direct boven de lamp een grove oppervlakte structuur te geven word de gereflecteerde energie van de hps lamp in verschillende richtingen gereflecteerd.

Omdat de lamp zich dichtbij de planten bevind maar het liefst een zo groot mogelijk oppervlak belicht is het noodzakelijk de reflectie kap te verlengen.

 

Omdat deze verlenging ver van de lamp af staat is het wel mogelijk spiegel aluminium toe te passen. Deze spiegel kapjes verhogen zo het bereik van de kap aanzienlijk en veroorzaakt geen schade aan de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup

 

Vraagjes over je opstelling:

 

1. je reflectoren hangen verspringend, is dat expres? (eentje hangt scheef trouwens) Hoe ziet je lichtbeeld er dan uit?

2. Je kweekt nu met 1200W op ruim 3 vierkante meter, da's minder dan 400W per m2. Gebruik en belicht je de gehele ruimte?

 

De reflectoren zijn 93 cm breed, de ruimte is 180 cm bij 180 cm.

Dat is 45 cm gemiddeld van het uiteinde van de kap naar de muur!

Door de gekozen parabolische vorm en de verlenging door de spiegelkap delen staan de planten bij de wanden voldoende in het licht.

In de andere richting is er door de fitting en ventilator plaat een minder goed belicht oppervlak.

Als de kappen ten opzichte van elkaar iets verschoven worden word het oppervlak tussen de kappen homogener belicht. Dat is de reden dat de kappen iets verspringen.

 

1200 w op 3 vierkante meter?

Ik ben van mening dat met dit concept toe te passen er met ongeveer 400 W per m2

400-500 gr is te behalen. Er kunnen er ook drie stuks op dit oppervlak.

Minder energie verbruik en warmte in de ruimte heeft ook zo zijn voordelen!

Als de kap 90cm breed is zie je elke scheefstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet de lat niet zo hoog leggen. je gaat never nooit geen 500 gram/m2 halen met zo weinig watt/m2. je snijd jezelf alleen maar in de vingers zo, maar dat zal allemaal gaan blijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoii

 

en waarom zo dicht op de planten??? normaal gesproken zouden deze verbranden.

 

grt Mother Nature

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MotherNature, heb je de rest van het topic ook gelezen? dat is nou juist wat deze kweek interessant maakt. de kappen die ervoor zorgen dat je planten daar weinig tot geen last van hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
je moet de lat niet zo hoog leggen. je gaat never nooit geen 500 gram/m2 halen met zo weinig watt/m2. je snijd jezelf alleen maar in de vingers zo, maar dat zal allemaal gaan blijken.

 

Er staat in de topic omschrijving ook een ? achter de 500.

De potten zijn 18 liter, 500 gr / 9 stuks is 55 gr. Is dat te hoog gegrepen?

Ik ga in iedergeval mijn best doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hoort mij niet zeggen dat je geen 55 gram per 18 Liter pot kunt pakken. maar lees dit nog een keer:

 

je gaat never nooit geen 500 gram/m2 halen met zo weinig watt/m2

 

er zijn altijd uitzonderingen, maar meestal zijn er geen uitzonderingen :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat als je 40 gr per plant trekt dat je dan een mooii resultaat hebt..1 op 1 draaien.. misschien 1 op 1,1... kweet niet wat voor tech stuff er in en rond je hok staat..

 

Maar bijna 1 op 1,4 draaien lijkt me wel erg optimistisch... we zulen zien..

 

misschien had je op dit oppervlak beter nog langer kunnen voorgroeien, en bv kunnen scroggen..

 

Ik kom af en toe eens kijken...

 

succes!

 

Gr.Mr.T

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup, je vraag luid waarom zit het stukje gladde aluminium er dan op aan de buitenkant?

 

Bij dit concept word de lamp dicht op de planten gehangen.

Als je de hps lamp dicht naar de planten brengt ( bijv. 15 cm ) en gebruik maakt van een glad reflecterend aluminium verbranden de planten die dicht bij de lamp staan.

 

Door het aluminium direct boven de lamp een grove oppervlakte structuur te geven word de gereflecteerde energie van de hps lamp in verschillende richtingen gereflecteerd.

Omdat de lamp zich dichtbij de planten bevind maar het liefst een zo groot mogelijk oppervlak belicht is het noodzakelijk de reflectie kap te verlengen.

 

Omdat deze verlenging ver van de lamp af staat is het wel mogelijk spiegel aluminium toe te passen. Deze spiegel kapjes verhogen zo het bereik van de kap aanzienlijk en veroorzaakt geen schade aan de planten.

Je houdt eerder een vurig pleidooi voor een diffuse reflectie, maar blijkbaar is dat juist voor het laatste stukje van de reflector niet gewenst. Is dat puur materiaalkosten besparing of heeft dat nog een specifiek voordeel?

 

@Whazzup

 

Vraagjes over je opstelling:

 

1. je reflectoren hangen verspringend, is dat expres? (eentje hangt scheef trouwens) Hoe ziet je lichtbeeld er dan uit?

2. Je kweekt nu met 1200W op ruim 3 vierkante meter, da's minder dan 400W per m2. Gebruik en belicht je de gehele ruimte?

 

De reflectoren zijn 93 cm breed, de ruimte is 180 cm bij 180 cm.

Dat is 45 cm gemiddeld van het uiteinde van de kap naar de muur!

Door de gekozen parabolische vorm en de verlenging door de spiegelkap delen staan de planten bij de wanden voldoende in het licht.

In de andere richting is er door de fitting en ventilator plaat een minder goed belicht oppervlak.

Als de kappen ten opzichte van elkaar iets verschoven worden word het oppervlak tussen de kappen homogener belicht. Dat is de reden dat de kappen iets verspringen.

Ik ben helemaal met je eens dat het lichtbeeld met verspringen homogener wordt met deze reflector ivm het lichtpatroon, maar de praktijksituatie is toch meestal dat de reflectoren in lijn hangen. Ik verwacht dat met het huidige lichtbeeld je oude opstelling (50% verspringend) een beter lichtbeeld geeft.

 

1200 w op 3 vierkante meter?

Ik ben van mening dat met dit concept toe te passen er met ongeveer 400 W per m2

400-500 gr is te behalen. Er kunnen er ook drie stuks op dit oppervlak.

Minder energie verbruik en warmte in de ruimte heeft ook zo zijn voordelen!

Als de kap 90cm breed is zie je elke scheefstand.

Licht is gewicht. In talloze experimenten is gebleken dat er een rechtstreeks verband is tussen de hoeveelheid licht en de opbrengst (mits alle andere kweekfactoren juist zijn ingevuld uiteraard). Met één plant onder één 400W lamp lukt het om een gram per watt te draaien (of meer), dus dat is geen bijzondere opbrengst. Met veel langer voorgroeien en een groot oppervlak kun je een grotere opbrengst halen. Je hebt planten die al langer zijn voorgegroeid, wat enkele extra weken aan je kweek toevoegt, de meeste kwekers gaan al na een week op 12/12. Je zit nu flink onder de 400W/m2, dus het zou me echt verbazen als je 500 gram per m2 gaat halen, da's 1,35 gram per watt. Maar ik laat me graag verrassen :huh:

 

Wat anders:

 

Temp. omgeving op 1m hoogte : 28 C

Temp. van de potten : 22 C

Temp. van het blad onder de kap : 30-32 C

Temp. aan buitenzijde Topshield : 45 C

Lucht vochtigheid : 25 %

Afstand Topshield tot planten 10 cm

Dat is een probleem: Als de temperatuur van je blad hoger is dan de omgevingstemperatuur verdampen ze niet meer (huidmondjes dicht). Wat is je omgevingstemperatuur op tophoogte? Ik adviseer je om snel iets te doen aan de LV of de temperatuur van je blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

Je houdt eerder een vurig pleidooi voor een diffuse reflectie, maar blijkbaar is dat juist voor het laatste stukje van de reflector niet gewenst. Is dat puur materiaalkosten besparing of heeft dat nog een specifiek voordeel?

 

Het materiaal is goedkoper en functioneert ver van de lamp samen met de diffuse reflectie van de grote aluminium delen uitstekend.

Het heeft een gunstige uitwerking op het licht bereik in de lengte richting van de reflector.

 

Ik ben helemaal met je eens dat het lichtbeeld met verspringen homogener wordt met deze reflector ivm het lichtpatroon, maar de praktijksituatie is toch meestal dat de reflectoren in lijn hangen. Ik verwacht dat met het huidige lichtbeeld je oude opstelling (50% verspringend) een beter lichtbeeld geeft.

Bij 50 % verspringen heb je 1 rij even en oneven aantal reflectoren hangen!

Tussen de reflectoren is de lichtverdeling prima.

De rij met 1 reflector minder blijkt in de praktijk net iets te ver van de wand te hangen. Om dit op te lossen heb in het plaatsingsschema aangepast.

 

Dat is een probleem: Als de temperatuur van je blad hoger is dan de omgevingstemperatuur verdampen ze niet meer (huidmondjes dicht). Wat is je omgevingstemperatuur op tophoogte? Ik adviseer je om snel iets te doen aan de LV of de temperatuur van je blad.

 

De vermelde blad temperatuur is gemeten van af de bladeren aan de toppen die direct naast de topshield staan. Vol in het licht van de lamp!

Dit is dus de hoogst gemeten blad temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup

 

Je houdt eerder een vurig pleidooi voor een diffuse reflectie, maar blijkbaar is dat juist voor het laatste stukje van de reflector niet gewenst. Is dat puur materiaalkosten besparing of heeft dat nog een specifiek voordeel?

 

Het materiaal is goedkoper en functioneert ver van de lamp samen met de diffuse reflectie van de grote aluminium delen uitstekend.

Het heeft een gunstige uitwerking op het licht bereik in de lengte richting van de reflector.

kortgezegd het is goedkoper en verlengt het lichtbeeld door de lage invalshoek van het directe licht van de lamp?

 

Ik ben helemaal met je eens dat het lichtbeeld met verspringen homogener wordt met deze reflector ivm het lichtpatroon, maar de praktijksituatie is toch meestal dat de reflectoren in lijn hangen. Ik verwacht dat met het huidige lichtbeeld je oude opstelling (50% verspringend) een beter lichtbeeld geeft.

Bij 50 % verspringen heb je 1 rij even en oneven aantal reflectoren hangen!

Tussen de reflectoren is de lichtverdeling prima.

De rij met 1 reflector minder blijkt in de praktijk net iets te ver van de wand te hangen. Om dit op te lossen heb in het plaatsingsschema aangepast.

ok, dus als ik het goed begrijp kies je voor een compromis tussen uniformiteit in het bereik van de reflector aan de ene kant en voldoende licht aan de kant aan de andere kant.

 

Dat is een probleem: Als de temperatuur van je blad hoger is dan de omgevingstemperatuur verdampen ze niet meer (huidmondjes dicht). Wat is je omgevingstemperatuur op tophoogte? Ik adviseer je om snel iets te doen aan de LV of de temperatuur van je blad.

 

De vermelde blad temperatuur is gemeten van af de bladeren aan de toppen die direct naast de topshield staan. Vol in het licht!

Dit is dus de hoogst gemeten blad temp.

Je temperatuur op tophoogte moet je proberen om onder de 30 te houden, zeker bij deze lage lv. Je bladeren moeten een lagere temperatuur hebben dan de omgeving anders verdampen ze niet meer. Dat moet zeker onder de topshield toch wel mogelijk zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meet je bladtemp eens met een lasertemp de goede verdampings temp is 25 a 26 graden .

 

 

Groetjes podhead.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur is met een laser thermometer gemeten. :wub:

Tijdens de meting stonden er planten bij die boven de onderkant van de topshield uit kwamen!

De 30 -32 gr van het blad dat op 25 cm afstand in de directe straling van de lamp staat, vind ik netjes.

Ik zie het blad niet krullen of uitdrogen. Medium goed nat houden! ;)

 

De planten staan er zeer goed belicht bij en als er hier en daar een blad bij staat dat niet kan verdampen, nou ja!

Onder de topshield en de uiteinden van de reflectiekap is de temperatuur prima. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je je toch eens verder verdiepen in wat de juiste verdampings temp is !!!!! .

 

Je zit te hoog dus je moet omhoog met je kap , als ik mijn wing op 25 a 30 hang meet ik 26 bladtemp en denk dat jij daar ook heen moet.

 

Groetjes Podhead.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal de volgende keer een stukje papier achter het blad houden in plaats van mijn hand.

Ik moest het blad steunen omdat het blad door de ventilator heen en weer bewoog.

 

Ik realiseerde mij net toen ik op de weg zat, dat mijn hand warmte wel eens een onnauwkeurige meting kan geven.

Ook maak in de volgende keer meer blad temperatuur metingen, ik wil de temperatuur goed in de gaten houden.

Kijken hoe ver ik de kap kan laten zakken. De topshield hangt nu ondertussen denk ik tussen de toppen in! Ben benieuwd?

 

Misschien effe een foto straks bij lampen uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ik doen ik zet mijn lampen altijd op de hoogte dat mijn bladtemp 25 a 26 , is en dan is mijn room temp 2 a 3 graden hoger.

 

Dan zit je goed , zeg niet dat jouw kap niet oke is maar weet zeker dat je te hoog zit en de planten verdampen niks to weinig dan.

 

Ja ik weet dat de wing een breedstraler is maar als ik hem op 25 cm hou en dat doe ik de laatste 4 weken dan pakt hij net aan de meter breed.

 

De gan600 hang ik op 50 a 60 cm dan pakt hij ook een meter en is mijn bladtemp ook 25 a 26 . nu weet ik ook dat dat hij diepstraalt.

 

Probeer het eens denk dat 10 cm echt te dicht op het gewas is .

 

groetjes Podhead.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag het testkok in de situatie zoals op de foto aangetroffen.

Lampen stonden reeds 7 uur uit.

Ben verbaast hoe de planten zich ontwikkeld hebben. :huh:

Bijna geheel dicht gegroeid in een paar dagen.

De planten staan letterlijk tegen de reflector en de topshield aan.

 

Hier en daar is te zien dat er bladeren krullen. ;)

Ik wil zien hoeveel er van af kan komen, niet hoe lang ik ze mooi kan houden.

Maar!, in het geheel gezien staan ze er lekker bij. :wub:

 

Ik heb de reflectoren toch liever 10 cm hoger hangen gezien het medium redelijk droog aan voelde.

Ben van mening dat de topshield net boven de planten veiliger is.

Morgen geef ik ze voldoende vocht en meet de temperatuur van de bladeren rond de topshield. Natuurlijk maak ik weer een foto!

 

gallery_27541_11916_177027.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er nog wel goed uit, maar de lampen waren 7 uur uit? Was er niet wat gezegd om ze niet te storen tijdens hun nachtrust? :huh:

Zo krijgen ze geen onnodige stress wat je opbrengst alleen maar verhoogt ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 minuten maakt volgensmij niet zoveel uit nee, maar omdat er in het begin ook al was gezegd ze niet te storen even een inkoppertje :huh:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de reflectoren toch liever 10 cm hoger hangen gezien het medium redelijk droog aan voelde.

 

 

 

dan moeten ze vaker wat te drinken, geven naar behoefte, vinden ze fijn, en verdien je weer paar grammen mee.

 

 

Blijf je stilletjes volgen, zou wel leuk zijn als je waar kan maken wat je beweert.

 

Volgens Whats APP en de theorie kan het nie, maar wat doet de praktijk?????

 

 

Groet Johnn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie veel 3 vingerig blad... Hoe ken da ?
Die enkele blaadjes en pistels zijn wel te verklaren door stekken die te lang in een doos hebben gezeten, beetje bloeihormoon aangemaakt denk ik. Zijn aan het regenereren, terug naar de groeifase. Kun je dat eens toelichten?
Er word wel eens gewerkt als het er eigenlijk donker moet zijn.mogen we er allen van leren!
Lampen stonden reeds 7 uur uit.

Morgen maak ik weer een foto!

 

 

Gaat goed zal een top draai worden!!

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...