Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Ph-controller... Zelfbouw

Recommended Posts

Op het forum lees je regelmatig over oplopende Ph na verloop van tijd.

Vooral bij hen die hun voedingsvat meerdere dagen laten staan en gebruiken (bijvoorbeeld voor NFT)

Ook ik had daar last van en dus ging ik op zoek naar een Ph-controller.

Een apparaatje dat druppelsgewijs Ph- toevoegt als de Ph boven een bepaalde waarde uitkomt.

 

Echter, deze apparaten zijn nauwelijks te vinden en als ze dat wel zijn, vaak flink aan de prijs.

Na wat googlen en surfen (vooral op aquaria-fora) kwam ik op een idee.

Zelf wat bouwen van bestaande componenten.

Het is niet nieuw en ik had het ook al gelezen op een Amerikaanse site.

 

Ik heb een aantal dingen aangeschaft.

 

1. Een Ph-controller (€ 81,-)

2. Een klein aquariumpompje (€ 9,-)

3. Slangen, T-stukje en kraantje (€ 9,-)

4. Jerrycan (gratis in de container van de GS)

Alles bij elkaar onder de € 100,-

 

Ik zal even de componenten los van elkaar wat toelichten.

 

Ph-controller

Op Marktplaats wordt voor € 75,- plus verzendkosten een Ph-controller van het merk Weipro (type 2010) verkocht.

Het is een goed ding. Je kunt hem ook gebruiken als permanente Ph-meter.

Op aquaria-fora is het apparaat bekend en wordt het ook gebruikt.

Voor die prijs zo'n ding kan bijna niet. Een sonde kost vaak al meer.

Deze meter heeft slechts 1 ijkpunt (7.0)

Belangrijk is dat aan de meter een stopcontact zit.

Als je Ph boven een door jezelf ingestelde waarde komt, krijgt dit stopcontact stroom.

Sluit je hier een pompje op aan, dan gaat het pompje dus lopen als je Ph boven de waarde komt.

Er zijn soortgelijke apparaten te koop van andere merken (bijv. Milwaukee sms 122)

Maar voor € 81,- vind je niet snel iets.

 

gallery_8785_9987_870.jpg

 

gallery_8785_9987_2310.jpg

 

 

Aquariumpompje

Klein compact dompelpompje die voor weinig geld te koop zijn in tuincentra of aquariumzaak.

Van belang is dat het ding voldoende opvoercapaciteit heeft (meer dan 60 cm) maar ook weer niet teveel liters per uur pompt.

Ik heb er eentje die 400 liter per uur aangeeft.

Het zou makkelijk zijn als er een langere stroomdraad aan zou zitten, maar helaas is dit niet vaak het geval.

Ik heb overigens niet het apparaat van de foto. Maar eentje van een ander pikkepoelie-merk.

De foto is slechts ter illustratie.

 

gallery_8785_9987_5107.jpg

 

Slangen, kraantje, T-stuk

Gardena (wat ik nog had liggen) heeft mooi spul, maar er zijn ook simpelere en goedkopere merken.

Op je pompje sluit je een stuk slang aan.

Goed opletten dat je slang hebt die goed op het pompje past.

Dan een kraantje ertussen (optioneel - je kunt ook een klemmetje gebruiken om de slang te knijpen. Of je slang wat hoger te hangen) Als je maar een beetje de vloeistof-toevoer kan doseren.

Ook nog een T-stukje ertussen waar je ook weer een stukje slang op aansluit dat de hoogte ingaat. Dit zuigt lucht aan als je pomp stopt en voorkomt zo dat je reservoir leeggetrokken wordt. Je pompje is zo zwak dat het in ieder geval niet je vloeistof door dit slangetje naar boven zal pompen.

De hoofdslang eindigt in het vat en komt uit boven de uitstoot van je al aanwezige circulatie-pomp.

Deze laatste stuwt de vloeistof (met Ph-) richting de sonde van de Ph-controller.

De sonde heb ik overigens door de stukje piepschuim gestoken en blijft zo drijven.

 

Jerrycan

Bij de GS eentje uit de container gevist.

Een gedeelte uit de bovenkant gezaagd zodat je makkelijk het pompje er ik kan laten zakken.

Maar elke bak die zuurbestendig is, voldoet.

 

In de jerrycan heb ik 10 liter water gedaan met daarin 50 ml Ph-.

Dus dat is 1:200

Zo gaat je pomp niet snel naar de klote, maar belangrijker is dat je aardig wat van deze vloeistof in je voedingsvat kan pompen zonder dat de Ph dramatisch daalt.

In 1 minuut pompt het pompje 200 ml vloeistof in het vat. In die 200 ml zit slechts 1 ml Ph-.

Ter vergelijking: Ik denk dat in een dopje van de fles 6 ml gaat.

Dus het is een minimale hoeveelheid.

De meter is nauwkeurig tot 2 cijfers achter de komma. Als de vloeistof door de circulatiepomp richting sonde wordt gestuwd, zie je de meter langzaam teruglopen. Als de getallen onder de ingestelde waarde komen, stopt het pompje.

 

Ik heb getracht een tekening te maken waar de opstelling hopelijk duidelijk wordt

 

gallery_8785_9987_6095.jpg

 

Misschien kunnen sommige leden hier iets mee.

Voor mij werkt het (tot op heden :P ) perfect.

Maar het is afwachten. Mocht het naar de klote gaan, dan zijn de losse onderdelen voor weinig bij te bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk idee, maar met het aanzuren van je voeding zakt je EC ook weer op deze manier. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ec ging omhoog als ik aan het afzuren was.

 

Dus hier zal ieder appart naar moeten kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liep je pH dan zo sterk op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk idee dit systeem. :P

Je moet wel een heel klein pompje nemen wat heeeeel rustig pompt anders gaat het geheid fout.

Ook zal je een circulatie pompje moeten gebruiken anders mengt het niet goed en krijg je foute waardes.

 

edit:zie het circulatie pomoje al op de tekening :P

Edited by Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu we hier toch aan het brainstormen zijn... :P

In de aquaria wereld word vaak op grote plantenbakken Co2 als plantenvoeding gebruikt.

Maar vaak zat word datzelfde systeem gebruikt om de PH waarde stabiel te houden.

Is dit geen manier hoe we ons water stabiel kunnen houden, en tevens een dosis extra co2 via het voedingswater mee kunnen geven ?

 

Dit is btw zo'n systeem:

44462bd884ade.gif

 

Het is maar een hersenspinsel, ben benieuwd wat jullie denken. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn Ph liep inderdaad soms flink op, DonJon.

Soms wel 0.4 punten per 2 dagen.

En ik wil het liefst rond de 5.9 zitten continue.

 

Leuk idee dit systeem. :P

Je moet wel een heel klein pompje nemen wat heeeeel rustig pompt anders gaat het geheid fout.

Klopt Doc,

een klein pompje is belangrijk (maar niet te klein)

Maar belangrijker nog is dat je je PH- flink verdund.

Ik heb het 1 op 200 gedaan.

Daardoor kan er aardig wat toegevoegd worden zonder dat het ineens doorschiet.

Voor een te klein vat zou ik het ook niet doen.

 

Nu we hier toch aan het brainstormen zijn... :P

In de aquaria wereld word vaak op grote plantenbakken Co2 als plantenvoeding gebruikt.

Maar vaak zat word datzelfde systeem gebruikt om de PH waarde stabiel te houden.

Is dit geen manier hoe we ons water stabiel kunnen houden, en tevens een dosis extra co2 via het voedingswater mee kunnen geven ?

 

De door mij gebruikte Ph-controller is ook afkomstig uit de aquariumwereld.

Maar zij sturen er een CO2-doseer-ventiel mee aan.

En ik dus een klein pompje.

 

CO2 zorgt niet voor een heel stabiele Ph.

Daarnaast is CO2 in je water toevoegen totale onzin (en zinloos)

Onze hobbyplanten nemen geen CO2 op via de wortels.

Sterker nog, ik heb zelfs begrepen dat CO2 toevoeging ervoor zorgt dat zuurstof uit het water verdwijnt. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietplanten zijn GEEN waterplanten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik ga voor het droogboeket :D

 

:P

 

:P

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
CO2 zorgt niet voor een heel stabiele Ph.

Daarnaast is CO2 in je water toevoegen totale onzin (en zinloos)

Onze hobbyplanten nemen geen CO2 op via de wortels.

Sterker nog, ik heb zelfs begrepen dat CO2 toevoeging ervoor zorgt dat zuurstof uit het water verdwijnt. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben.

 

 

De hoeveelheden Co2 die worden toegediend zijn minimaal, en houd in aquaria de PH meestal redelijk tot goed stabiel.

Wat je zegt klopt overigens wel, hoe meer Co2 je oplost in het water hoe meer zuurstof je verdrijft.

Ach ja het was maar een hersenspinsel :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je moet wel een heel klein pompje nemen wat heeeeel rustig pompt anders gaat het geheid fout.

 

Gebruik een luchtpompje,.......pomp de lucht via een slangetje in de jerrycan, en de vloeistof zal via een 2e slangetje uit de jerrycan gedrukt worden. :P

Lucht pompjes hebben altijd een reduceerventiel, en zijn dus prima regelaar, en kosten ook nog eens een drol :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het pompje dat ik gebruik is een circulatie-pompje voor een aquarium.

Dat is enigszins af te stellen door een schuifje op het pompje.

En dan nog een kraantje in de slang.

Met de hoeveelheid die het pompt valt het alleszins mee.

In een minuut voeg ik (verdund in water) ongeveer 1 ml Ph- toe.

Het is echt supernauwkeurig. Vooral door de sonde die snel reageert.

En het pompje dat ik heb kost rond de 8 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nou nog een EC controller....

Share this post


Link to post
Share on other sites

gooie ideen heb ik he !!!! :P

tof dat je hebt gebouwd kees werkt het ook naar behoren??

succes bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooralsnog werkt het perfect, Bots.

 

Ik denk dat er een paar elementen zijn waarmee het mis kan gaan:

* Het pompje kan het begeven, omdat het steeds aan en uit gaat.

* Het zuur kan het pompje aantasten. Maar het is met een factor 200 verdund.

* De sonde kan het begeven, want dat gebeurt bij veel Ph-meters. Maar hij hangt continue in vloeistof, dus dat zal meevallen.

 

Ik wacht af....

 

Ik heb overigens niet exact gedaan wat jij aangaf.

Want bij aquaria wordt er een CO2-diffuser (of hoe heet zo iets?) mee aangestuurd.

En CO2 is niet goed voor je voedingswater en het zorgt niet echt voor een stabiele Ph.

Maar ik stuur er een klein pompje mee aan.

 

Dit idee had ik van een Amerikaan.

Cannabis.com

 

Ook een Nederlander bouwde zoiets, maar hij gebruikt een terugslagklepje. Is mooier, maar een slangetje de lucht in is simpeler, goedkoper en monkey-proof.

Hij gebruikt geen Ph-controller, maar een tijdklok waarmee hij op vastgestelde tijden een pompje aanstuurt waarmee hij dan voeding in zijn aquarium toevoegd.

doseerautomaat

 

En ook op een engelstalig aquariumforum was er iemand die zelf allemaal automaten bouwt uit huis-tuin en keuken spullen.

Plantedtank

Share this post


Link to post
Share on other sites
CO2 zorgt niet voor een heel stabiele Ph.

Daarnaast is CO2 in je water toevoegen totale onzin (en zinloos)

Onze hobbyplanten nemen geen CO2 op via de wortels.

 

Want bij aquaria wordt er een CO2-diffuser (of hoe heet zo iets?) mee aangestuurd.

En CO2 is niet goed voor je voedingswater en het zorgt niet echt voor een stabiele Ph.

 

Ik wil je toch vragen waar je deze mening op baseert dat planten geen Co2 via de wortels opnemen ?

Ook dat je zegt dat de PH niet echt stabiel word klopt niet in mijn mening, het ligt er maar aan hoe duur je wilt gaan.

Ga je met een eigen gemaakte co2 systeem werken, dan zal dat niet zo snel lukken.

Met een systeem zoals ik hierboven aangeef blijft de PH zeker weten stabiel, aangezien je hem continu meet en bijstuurt.

Ik geef je deze link hier nog ff mee, erg intressant stukje over Co2 en opname hiervan door de wortels. :D

http://nomercysupply.nl/nomercy/nl/node/321

 

Ik zal hier btw een apart topic voor openen, zodat ik hier niet nog meer :P hoef te gaan.

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk plan. Als ik ooit weer aan de NFT ga, zal ik het zeker overwegen!

 

Grtz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad dat pompje zal vast wel wat aangetastworden

en dat verdunnen is ook wel goed doordacht :P

maar ach al draaid het een kweek of 2 alles beter dan zoeen duur apperaat aanschaffen

kees ik vind het top

kans is groot dat ik het ook ga bouwen :P

succes greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een erg handig apparaatje Kees A, en goedkoop gezien de kosten van een gewone pH meter

 

De pH in een voedingsvat (met minerale voeding) loopt op doordat het kraanwater calciumbicarbonaat bevat dat door de drinkwaterboer wordt toegevoegd om de pH van het drinkwater te verhogen, teneinde corrosie van het leidingnet te voorkomen.

In gebieden met oude leidingen is de kraan pH vaak relatief hoog ( de EC vanzelf ook )

 

De reactie tussen de pH- ( forforzuur of salpeterzuur ) en het bicarbonaat gaat zeer lanzaam wegens de relatief lage concentraties, om die reden loopt de pH in je voedingvat langzaam op.

 

De opname van diverse elementen op aarde is wel pH afhankelijk, en een verloop van 5.4 tot 6.4 is geen probleem.

Hydrovoeding streeft echter naar opname bij een bepaalde pH , daar is het dan ook belangrijk en is het apparaatje een goedkope oplossing.

 

N.B. Organische voeding kan alleen direct worden gegeven. In de tuinbouw gebruikt men daar speciale mengpompen voor die water direct mengen met een organisch concentraat en doorpompen naar de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel Technogrower, voor de heldere uitleg.

 

Dus jij denkt dat een redelijk constante Ph voor kweken op cocos of hydro wel degelijk van belang is?

 

Ik wilde je ook een PM sturen, maar je postbus is vol, of uitgeschakeld...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plant moet zich ook aanpassen (stress) op een veranderende pH.

Die aanpassing lijkt klein omdat wij de pH logaritmisch noteren.

Lineair gezien is het verschil tussen pH 5.4 en 6.4 een factor 100.

Op aarde is dat geen probleem omdat de rhizosfeer ( wortelgebied ) een eigen pH heeft in relatie tot de aarde.

Op hydo heb je dat buffer niet en is de pH meer van belang.

....( heel verhaal) ..... daarom bestaan er geen 1 componet hydro voedingen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hydrovoeding streeft echter naar opname bij een bepaalde pH , daar is het dan ook belangrijk en is het apparaatje een goedkope oplossing.
Onzin, hydro-kweken hebben net zo veel baat bij een pH swing als aarde-kweken.

Als je alle hydro boeken/websites/whatever... leest, dan spreken ze altijd over een bepaalde 'range' waarbinnen de pH moet blijven.

 

De plant moet zich ook aanpassen (stress) op een veranderende pH.

Die aanpassing lijkt klein omdat wij de pH logaritmisch noteren.

Lineair gezien is het verschil tussen pH 5.4 en 6.4 een factor 100.

Nogmaals, onzin. De cannabis plant kan voeding opnemen binnen een bepaald bereik. Zolang je binnen dat bereik blijft heeft de plant geen stress.

 

 

Heb het nog eens opgezocht in dit goed hydro boek dat ik heb.

In most hydroponics systems and during most phases of growth, pH typically rises in your reservoir over the course of 2-7 days.

So, you always need to readjust the levels of your reservoir. With this in mind, it is also advisable to allow a good pH swing in your reservoir, for example, if you want to maintain the reservoir's pH level at 6 tot 6.5 then you can easily afford to lower the pH to 5.8 and allow it to swing all the way to 6.7 before knocking it back to 6. This swing encourages the plant to utilise different nutrients and actually strenghtens the plant's immunity to stress and diseases. Therefore, it is not recommended to change the pH unless it actually needs it.

Bron: Hydroponics: Indoor Horticulture

 

In dat boek staat dus exact het tegenovergestelde wat jullie aanraden/doen.

Samengevat: een swing in de pH is goed voor je planten, en zolang de pH binnen de goede waardes blijft verander je de pH best niet.

En zo is ook mijn ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees ook aandachtig mee

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...