Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

Test: Gold Label startplug

Recommended Posts

mijn derde test is inmiddels achter de rug. Mijn slechtst stekkende moeders genomen, stekken moeten eerst bijna half dood gaan voor ze gaan wortelen, gemiddeld doet Anesthesia 5 er minimaal 12 dagen over. Skunk Afghaan (de oude moeder...) is ook niet zo'n snelle, dus die er ook bijgezet.

 

Resultaat: allemaal geworteld, eerste Anesthesia op 9 dagen, de rest volgde binnen 3 dagen. Wat me opvalt is dat de stekken heel erg weinig stress vertonen en er fris bij blijven staan. Ze slaan in aarde ook snel aan, ik denk toch dat dat komt doordat je al in cocos geworteld zijn ipv steenwol. De plug vind je niks meer van terug als je de stek pot.

 

Als de stekken aanslaan kun je ze best wel eenvoudig aan het teeltje uit de tray plukken. Zelfs als ze heel erg droog worden blijven ze nog fris staan. Ik heb één keer (heel goed!!) ingewaterd en omdat het wat langer duurde één keer met de sproeier gespoten om wat extra vocht bij te voegen omdat de pluggen wat droger werden.

 

Het blijft een teer medium om te handelen maar het is ook een kwestie van even wennen. Het is wel belangrijk dat je ze niet afgesloten (in plastic of zo) opslaat. Het is een vochtig vers product, waarvan in de toplaag schimmels zijn aangebracht en een uitermate goede voedingsbodem. Zolang ze droger worden gebeurt er niks mee, en je kunt ze als ze opgedroogd zijn ook weer inwateren. Neem daar dan wel even de tijd voor om er voor te zorgen dat ook de kern goed nat is geworden. De trays zijn prima geschikt om in te wateren omdat er water naast de pluggen blijft staan. Het is aan te raden om toch even voor te prikken voor je een stek zet, zeker als je met gel werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij waren de eerste anesthesiaá na 7 dagen geworteld :wacko:

en n WW in de bloei ook in 7 dagen

NL is toch hier n best moeilijke om te stekken die duurt nu al 7+ dagen

gallery_18687_8449_10847.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor het testen en een mooi resultaat maar nog niet binnen de 10 dagen.

Jij moet het geheim van Fotografe toch hebben zou ik zeggen...?? :wacko:

Ze slaan in aarde ook snel aan, ik denk toch dat dat komt doordat je al in cocos geworteld zijn ipv steenwol. De plug vind je niks meer van terug als je de stek pot.

Maar dit maakt het dan toch weer goed, de stagnatie van steenwol naar aarde stoor ik me ook een beetje aan en duurt een dag of 2,.. dus theoretisch gezien win je toch 1 tot 2 dagen.

 

@Pipo,

NL wortelt eerder dan de WW is mijn ervaring en ik denk dat die NL van jou niet echt haar best doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de wortels/steks sneller aanslaan is vrij logisch! :wacko: (op steenwol ontwikkelen zich zogenaamde waterwortels,welke eerst aan de aarde moeten wennen/omschakelen,met deze pluggen heb je dat niet!) :o

 

@No-Zem: Fotografe kan heel goed geheimpjes bewaren! :D

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die paaltjes die je boven het water uit ziet steken zijn luchtwortels.

780px-Mangrove_knees_Yap.jpg

 

Cannabis Sativa heeft geen luchtwortels. (alleen waterwortels....)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een proces van worteling van de plant en de snelheid waarmee dit verloopt hangt samen met meerdere factoren. Zo is er de invloed van de temperatuur, er bestaat namelijk een optimum waarbij de wortel ontwikkeling optimaal is. Dit leidt naar de invloeden van het isolerend vermogen en het warmte geleidend vermogen van je medium. Daarnaast is er de invloed van de rhizotoop waarin je de stek introduceerd en als gevolg dus de mate waarin je medium een gezonde rhizotoop goed kan ondersteunen en bevatten.

Wanneer deze kennis wordt toegepast op de verschillende stek media steunt dit de bevindingen immers;

-Steenwol stekken doen er langer over en ondervinden vaker problemen tijdens het wortelen; oorzaken, het medium geleid goed warmte en is volkomen steriel anorganisch medium is voordat wij een rhizotoop introduceren. Daarmee is het vermogen van steenwol om ook maar te voorzien in welke organisch katalytische behoefte afwezig.

-Cocos en aanverwante 'startplug' achtige stekplug producten werken prettig; Oorzaak, het medium geleidt net als de aarde matig warmte en weet dus te voorzien in een goede temperatuur voor het wortel proces. Daarnaast is het medium in staat om uit zich zelf als puur cocos enige organisch katalytische werking uit te oefenen. Deze werking wordt vergroot door de creatie van een rhizotoop, vooraf gecoat met de juiste schimmels en inwateren is voldoende om de hele plug tot leven te brengen. De plug is vast en daardoor prettig in gebruik.

-De aarde stekken doen het goed; oorzaken, het medium aarde geleid slechter warmte dan steenwol en vele malen beter in staat een rhizotoop te ondersteunen. De organisch katalytische vermogens van een goed en zorgvuldig samengesteld aarde met een gezonde rhizotoop mengsel zijn uitstekend. Alleen een los medium is zo onhandig :wacko:

 

Leuke staken heb ie daar in de mangroven hea Kees, zou schrikken als ik die tussen mn planten tegen kwam!

 

laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi stukje Snowy!

 

Ik heb ook bij sommige lager gesneden stekken snellere worteltijden, helaas kun je niet altijd stekken snijden van de onderste takken, want die wortelen een stuk sneller. Zie de proef met mijn eerste Anesthesia stek (de nr 8) die ook in 7 dagen wortelde. De pheno 5 doet er wat langer over. Maar nog wortelt het in vergelijking snel.

 

@kees: we hadden het niet over luchtwortels maar over waterwortels en grondwortels. Op hydrocultuur maken planten waterwortels aan: Dikke wortels, die weinig hoeven te doen om voldoende binnen te krijgen. Dat is perfect als je verder gaat op hydro, maar minder als je de stek daarna in een ander substraat zet.

 

Voor kwekers op veensubstraat zou ik liever deze pluggen of zaai- en stekgrond gebruiken ipv steenwol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grondwortels zijn waterwortels...

 

Waterwortels zijn grondwortels...

 

Wortels die in water hangen maken minder wortelharen aan aangezien dat niet nodig is.

 

Wortels die in aarde zitten maken meer wortelharen aan vanwege een lagere beschikbaarheid van vocht/nutriënten.

 

Als je eelt op je voeten krijgt omdat je op je blote voeten loopt blijven het nog steeds gewoon voeten, toch ? :wacko:

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het topic doorlees, zie ik dat 2 minpunten steeds terugkeren:

1. De plug valt uit elkaar

2. De plug is niet goed uit de tray te krijgen.

 

Is er voor beiden niet een zeer eenvoudig oplossing, Doc?

1. Een bindmiddel/lijm toevoegen op biologische of organische basis?

2. Het mengsel in een tray stoppen met taps toelopende 'potjes' en een gat in de bodem waardoor je de pluggen naar boven kunt duwen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer binding maakt het product niet beter.

Het is cocos en dat is anders als de turfpotjes die je gewend bent.

Als je de plug er niet kletsnat uit probeert te halen maar iets droger krijg je hem er wel goed uit. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de achterkant van een potlood kun je hem van onderaf zo omhoog drukken.Werekt voor mij(mijn tray is dan ook niet groter dan 9 of 10 stuks)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen zaterdag ook een tray plugjes van Doc meegekregen (Thanks! :D ), en die gedeeld met DJ. Allebij een halve tray mee naar huis dus.

Ik ben tenslotten slechts een hobbykwekertje die alleen voor eigen gebruik kweekt, dus ik maak eigenlijk nooit veel stekken.

Erg bedreven in het stekken ben ik dus ook niet, wat alleen maar de mogelijke kwaliteit van de potjes zou benadrukken ;)

 

Slachtoffer is een gerevegde Jack Berry van april vorig jaar, en ik wil deze keer grote stekken, en niet van die miezertjes :D

Omdat de gesneden stekjes idd wat aan de grote kant zijn heb ik steeds 1 potje overgeslagen, zodat alles toch nog wat lucht heeft.(ruim een week geleden was mamma voor de 3de keer getopt, dus het zijn zo wie zo vage stekjes)

 

Nou heb ik laatst ergens op het forum gelezen dat de voornaamste werking van stekpoeder / gel is dat het de bast van de steel een beetje etst, en dat je zo min mogelijk moet gebruiken. Ik heb dus maar eens alternatief gedaan en helemaal geen stekpoeder / gel gebruikt!

Ik heb in totaal 12 stekjes gemaakt, waarvan bij 4 alleen een stukje bast is afgepelt, de andere 8 heb ik met schuurpapier een beetje geschaafd. 4 met korrel 150 en 4 met korrel 1000. Erg benieuwd of het werkt :wacko:

 

De plugjes zijn ingewaterd met afgezuurd water (pH 6,2) met Rhizotonic. Hiermee worden de stekjes ook 1 á 2 maal per dag gesproeid.

 

Zondag 7 feb gesneden......

And now we wait:

gallery_18008_8927_21116.jpg

 

gallery_18008_8927_2322.jpg

 

Je kunt trouwens duidelijk zien dat de stekjes goed drinken: hoe groter de stek, hoe sneller het plugje droger wordt...

gallery_18008_8927_55484.jpg

 

 

Ze stonden tot gisteren op 18/6 in het groeihokje. Nu is daar geen plek meer en staan ze onder 2 TL's van 18W, kleurtje 33 op 24/0

Wordt vervolgt zodra er worteltjes zijn :o

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Test: Gold Label Myco Plug - Zaden ontkiemen

 

Set Up:

- 10x White Rhino (fem) - Greenhouse Seeds

- 5x Ceres Skunk (fem) - Ceres Seeds

- 15x Gold Label Myco Plug (zelf op maat gesneden)

- Propegator met bodemverwarming in PreGrow

- Cyclus = 18 uur licht / 6 uur donker

 

Voeding - Inwateren & Bedruppelen:

- Afgezuurd water

- HN Humboldt Roots

- Sannies Bacto's

- Yucca

 

Duur van de test:

Tot dat zoveel mogelijk is ontkiemd.

 

Dag 1 - Zaden wellen in afgezuurd water

 

gallery_23812_9671_93092.jpg

 

gallery_23812_9671_2355.jpg

 

gallery_23812_9671_191806.jpg

Nu +/- 36 uur in het donker lekker water opzuigen!

 

Dag 2 - Zaden in GL Myco Plug

 

Voordat de zaden in de pluggen gaan, zijn deze ingewaterd met Bacto's, Yucca en een druppie wortelstimulator.

De pluggen hebben een uur in deze oplossing gestaan, al het overtollige water is weggegooid.

 

gallery_23812_9671_55614.jpg

 

gallery_23812_9671_77069.jpg

Enkele uren nadat de zaden in de pluggen zijn gegaan is er al resultaat!

Super snelle skunk! ;)

 

gallery_23812_9671_240522.jpg

Lekker vochtig voor de hardwerkende schatjes! :D

 

Dag 3 - Lekker ontkiemen!

 

gallery_23812_9671_186132.jpg

 

gallery_23812_9671_145237.jpg

 

gallery_23812_9671_186297.jpg

 

gallery_23812_9671_161635.jpg

Goed kijken, anders mis je de actie!

 

gallery_23812_9671_13139.jpg

Hier wordt echt keihard gewerkt! :P

 

Dag 5 - Lekker verder ontkiemen

 

gallery_23812_9671_27779.jpg

Op 2 zaden na is alles boven gekomen in de plug! :D

 

gallery_23812_9671_209055.jpg

 

gallery_23812_9671_19318.jpg

 

Dag 6 - Tijd voor een potje!

 

gallery_23812_9671_36495.jpg

Zo klein en dan al zulke mooie wortels!! :P

 

Resultaten:

- 10x White Rhino = ontkiemd! -> 100% ontkieming

- 3x Skunk = ontkiemd -> 60% ontkieming

- Zaden komen heel geleidelijk op.

- Pluggen zijn tussentijds goed vochtig te houden met druppelpipet.

- Wortelkluit ontwikkeld zich heel mooi, 1 penwortel met zijwortels.

- Uitgedroogde pluggen zijn na bevochtigen weer prima te gebruiken.

- Pluggen zijn prettig in gebruik.

- Pluggen zijn het makkelijkst uit de tray te krijgen met grote pincet.

 

Conclusies :)

- Absoluut voor herhaling vatbaar! :lol:

- Gebruiksvriendelijk ;)

- Uitdrogen heeft niet echt effect, wel voor gebruik inwateren natuurlijk! :P

- Doet uitstekend wat het moet doen, mooie wortels kweken. :blink:

- Heel goed alternatief voor steenwolblokje, jiffy en spongepot. :D

 

Wij zijn tevreden. :P

 

Greetz

 

Poldergrower

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer eens tijd voor een experimentje... Een week of 4 geleden heb ik wat stekken gepot, maar ook enkele gewoon in een myco plug laten staan! De wortels groeien er nu niet meer uit, maar het plantje heeft zich inmiddels aangepast aan het substraat volume en blijft klein.

 

Ingewaterd met pH 5.9 en een beetje wortelstimulator vanaf droge pluggen. Voor de stekken heb ik gel gebruikt (clonex). De kleine plantjes op de plug krijgen een ec van ongeveer 1.3. Ook als de pluggen zo droog zijn dat je ze bija weg kunt blazen staan de blaadjes nog fier overeind.

 

De kleintjes krijgen net als de groten een keer per dag water en soms in de twee dagen water. Dat is dan ook wel nodig. Ik heb zelfs een plantje op een halve plug groeien! We gaan eens kijken hoe lang ze (en ik) dat gaan volhouden. Internodes zijn natuurlijk superkort en de plantjes hebben het prima naar het zin: Deze anesthesia maakt al blaadjes met 7 vingers aan. Daarnaast een al twee keer getopte zus in een grotere pot van dezelfde generatie. Nou ja, groot...:)

 

de kleine...

post-5211-1276208422_thumb.jpg

post-5211-1276208472_thumb.jpg

 

de grote

post-5211-1276208519_thumb.jpg

 

samen

post-5211-1276208588_thumb.jpg

 

Een tip bij het inweken van de pluggen: Laat ze voldoende lang inweken om ze voldoende zacht te maken en prik als je kleine stekjes hebt met een heel dun voorwerp het gaatje even voor, van binnen zijn de pluggen behoorlijk compact. Slechts één uitvaller gehad bij de laatste proef van 50 stekken (en dat was nog eigenlijk mijn eigen schuld ook). Ben er persoonlijk erg tevreden over, na het planten slaan de plantjes erg snel aan en ik heb niet zo'n last meer van het feit dat de pluggen droog trekken na het potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey whazzup,

 

Zeer interessant, paar vraagjes om een beeld te vormen:

 

-Hoe vaak water je je mini plantje ?

-Hoeveel watt/m2 (TNEON toch ?) heb je hangen?

-Hoeveel lucht ververs je daar ?

 

Ben wel benieuwd naar het klimaatje... Want dat ziet er wel erg mooi uit...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vette shit zo'n nanowietje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

staan die pluggen niet veels te nat :P

 

zijn we niet gewent van je ouwe :)

 

@topic

product werkt naar behoren en zijn vele beter als n ander :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe na een dag zijn ze weer droog hoor :). Met zo weinig medium moet je echt regelmatig water geven, dat had ik dus net gedaan. Vergis je niet: deze plantjes zijn al een week of 5 geworteld hoor! Haar zus is al twee keer getopt :)

 

De vragen van kees:

 

- Ik geef ze momenteel een keer per dag water, ook de halve plug. Kwestie van dompelen. Ben met de ec aan het experimenteren, kijken wat ze kunnen hebben. Het is en blijft tenslotte the tent of horrors :P

- DR80 met 2 keer 110 watt TNeon, alleen hangen de lampen naar mijn zin nu wel een beetje te hoog omdat de andere stekken veel groter zijn.

- Ik zuig met een (op papier) 500 kuub box af die in praktijk véél minder doet :). Ik denk zo'n 150 kuub gemiddeld. De temperatuur liep met de warme dagen op tot 29,5 graden, da's echt een probleem op deze locatie. Inlaat is gewoon passief, 250 kuub standaard filtertje. Veel koelen lukt hier niet echt, de omgevingstemperatuur is daarvoor te hoog.

 

lv gaat natuurlijk op en neer met wat er buiten gebeurt maar is wel wat stabieler en lager binnenshuis uiteraard. Zelden boven de 60 procent maar ook vrijwel nooit onder de 35. Als het zover komt dan zet ik er een vernevelaar bij.

 

Kortom, ik doe hier niet zoveel bijzonders en het zijn gemiddelde omstandigheden. De voeding die ze krijgen is Gold Label AB met een klein beetje UltraMG en een driuppeltje wortelstimulator. ec momeneel 1.3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik ze ook :P en vind ze geweldig :) ...

nou vraag ik me af of het niet allemaal over kill is:

er zit myco in de plug...ik gebruik ook wortelstim afgezuurd op 6.0 om in te wateren en clonex-stekgel.

Van die 3 zaken kan je niet 1 weg laten?

gr Carpie

gallery_22583_9526_1330654.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet echt, ze hebben een verschillende functie: De clonex is de stimulator (hormonen) om te zorgen dat ze wortelen, de mycorrhiza zorgen voor een beter wortelstelsel en betere resistentie tegen droogte, betere water- en voedingsopname en de wortelstimulator zorgt er voor dat je sneller wortelt in je medium. In de plug kun je wortelstimulator eventueel weglaten, en pas geven als ze in het potje staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de liefhebbers:

post-5211-1276469698_thumb.jpg

post-5211-1276469716_thumb.jpg

post-5211-1276469734_thumb.jpg

post-5211-1276469751_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er uit alsof ze het best fijn zouden vinden om een groter potje te krijgen, maar nodig is het nog niet perse volgens mij!

 

Ben toch onder de indruk... ;)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk best dat ze het enorm fijn zouden vinden in een groot potje maar ik moet ze nu wel gaan toppen want een paar beginnen er een beetje te schieten ;) (zie je al wat aan de linker). Ik hou ze maar een beetje bonzai. Dat halve plugje ben ik zelf wel van onder de indruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...