Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sannie

Plasma scrog met Sannie's jack

Recommended Posts

Tijdens de laatste ronde met de plasma lamp hebben we niet stil gezeten en hebben de techneuten bij gavita een nieuw licht recept bedacht,een recept welke een extra ondersteuning in het rode spectrum dmv led verlichting. Een gavita/lumatek reflector voor een beter bundeling van het licht.

De volgende set up word gebruikt:

 

Tent van 80 X 80cm

4 x 30 liter potten

180 watt plasma

80 watt led 660 Nm en 720 Nm oftewel deep red en far red

4 x Sannie's Jack (mijn meest bekende kloon)

In elke pot zitten 5 buffertabs en mycorrhiza

De eerste keer wordt ingewaterd met water en bacto

 

Het kadotje van gavita :

 

gallery_3_1083_71135.jpg

 

Maar voordat dit opgehangen kan worden moeten we wel eerst even de omstandigheden opmeten van de oude situatie

 

gallery_3_1083_99485.jpg

 

De stok heeft een sensor welke de waardes van dit licht meet en welke word omgezet in micromol wat een maateenheid is welke aangehouden wordt als we praten over benutbaar licht van de plant uitgedrukt in micromol.Bruikbare spectrum wordt ook wel het PAR gedeelte genoemd en wordt als standaard aangehouden in de licht/tuinblouw industrie.Tevens kunnen we nu mooi meten hoe de gelijkmatigheid van het licht is nu deze gebundeld wordt door een reflector.

 

gallery_3_1083_71910.jpg

 

Het lijkt wel een space ship

 

gallery_3_1083_75995.jpg

 

Grappig gezicht wanneer alleen de rode leds aan zijn

 

gallery_3_1083_42110.jpg

 

Maar als de plasma aangaat zie je er direct bijna niets van terug en dat is dus een leuk foefje om een indruk te krijgen van het verschil in zichtbaar licht (gemeten in lux/lumen) en PAR licht (gemeten in micromol). Ons oog kan dus niet beoordelen of een lamp goed is voor onze plant en volgens de theorie kan een par meter dit wel. Deze standaard zullen we grotendeels na moeten leven aangezien dit de enkele standaard is wat direct ook meteen de beperking ervan aangeeft. Ik heb in de vorige plasma ronde ontwikkelingen gezien die volgens de par berekeningen niet zouden kloppen en ben heilig overtuigd van het feit dat er meer met het zon licht buiten gedaan wordt als alleen het par gedeelte wat we momenteel in de HPS lampen gebruiken maar dit is een discussie voor later. Dit vooral om de gemiddelde lezer hier indruk te geven waar we mee bezig zijn en wat voor regeltjes we ons wel en niet aan houden.

 

gallery_3_1083_93522.jpg

 

De laatste stap was mijn favoriete jack weer in de potten te zetten

 

gallery_3_1083_76954.jpg

 

Ze staan nu onder 20/4 regime

 

De reflector bleek inderdaad na de metingen het licht veel beter te bundelen waardoor niet alleen in het midden nu een goeie score werd gehaald maar nu ook rondom op het gehele oppervalk.

De rode led lampjes zijn om meer rood licht te krijgen welke volgens de par meting nodig is om aan een optimaal spectrum te komen,dit willen we dus zelf wel eens zien.

Ik ben onder de indruk hoe gavita met deze ontwikkelingen mee gaat en snel weet te anticiperen op kinder ziektes waardoor het voor mij ook weer intressant blijft om door te gaan met dit experiment aangezien vorige ronde toch een goede indruk bij me heeft achter gelaten.

Met deze aanpassingen is mijn doel deze ronde toch wel minimaal de gram de watt te halen maar dit zal alleen lukken als deze ronde zonder al teveel probs gaat verlopen en daar gaan we onze opperste best weer voor doen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vorige setup helemaal gevolgd en zal deze ook wel volgen.

ben benieuwd wat je ervan maakt deze kweek,

de LED's zijn om het spectrum compleet te maken neem ik aan?

wat is nou echt precies het voordeel van plasma op bijvoorbeeld hps of t5?

daar worden ook goede resultaten mee behaald toch...

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

We zijn er weer klaar voor, maar toch nog effe een vraagje.Welk rood zit er in de LED-verlichting????

 

Namaste :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rofl wooow wat een lamp man ziet er echt goed uit! wederom succes met deze ronde!

 

Grtz Mikey

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er super uit echt mooi :rofl

 

succes en gr/watt is voor jou zeker haalbaar

 

 

grzz rr33

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzit weer op de eerste rij .ben benieuwed

dat extra rood gaat dat ook aan bij de groei ? of allen de bloei

veel succes

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat er meteen wat mee gedaan wordt hier op het forum... :rofl

En snel werk van de jongens van Gavita. Zal mij benieuwen wat hier gaat gebeuren.

 

Zet hem op :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Sannie,

ik blijf benieuwd. :rofl

Ik hoop in ieder geval, dat je deze keer de gram per watt haalt.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om je terug aan het werk te zien :rofl

Succes!

 

Grtjs T

Share this post


Link to post
Share on other sites
vorige setup helemaal gevolgd en zal deze ook wel volgen.

ben benieuwd wat je ervan maakt deze kweek,

de LED's zijn om het spectrum compleet te maken neem ik aan?

wat is nou echt precies het voordeel van plasma op bijvoorbeeld hps of t5?

daar worden ook goede resultaten mee behaald toch...

 

lemon

 

De leds zijn er idd alleen om het licht meer kompleet te maken voor de bloeifase.

Het voordeel van deze lampen tov HPS zou kunnen zijn het ontbreken van warmte en het volledige spectrum welke deze lamp geeft,dit is de eerste lamp welke het gehele spectrum licht geeft. Op dit vlak valt er nog voldoende te ontdekken.

 

 

 

We zijn er weer klaar voor, maar toch nog effe een vraagje.Welk rood zit er in de LED-verlichting????

 

Namaste :rofl

 

De leds zijn 660NM (deep red) en 720NM (far red) beiden greenpower leds van phillips.

 

Leuk om je terug aan het werk te zien :lol:

Succes!

 

Grtjs T

 

Ik ben nooit weg geweest :P

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

plasma power

 

 

Deze run gaat het worden sannie :rofl

Jammer dat het geen zaad run is hihihi

 

Laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kappie San... Hebben ze mooi geknutseld bij Gavita... :rofl

 

Leuk om te zien met LED's er bij... Ik hoop dat dit het verschil gaat maken...

 

Wat betreft PAR heb je volgens mij zelf de vorige ronde bewezen dat er "more to it" is. Maar het is een goede indicatie.

 

Veel succes met het volgende rondje... Ben zeker benieuwd wat je jack er onder gaat presteren...

 

Kan niet wachten :P :lol:

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben nooit weg geweest :lol:

 

Ik bedoelde in de zin van een sinsemillia-verslagje :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

@Sannie

 

Weer een vraagje!!! Ik had er trouwens eroverheen gelezen van de soorten LEDs, maar waarom niet alleen verrood??? Volgens het schema hieronder zou dieprood (tussen 600-700 nm) de bloei bij kortedag planten tegenhouden, tenzij er weer nieuwe info erover is.

 

gallery_12486_6515_128660.jpg

 

Namaste :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Sannie,

 

Als deze combinatie goed blijkt te werken, hoe lang gaat het dan nog duren voordat het op de markt komt en wat zou de prijs tov HPS zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Sannie

 

Weer een vraagje!!! Ik had er trouwens eroverheen gelezen van de soorten LEDs, maar waarom niet alleen verrood??? Volgens het schema hieronder zou dieprood (tussen 600-700 nm) de bloei bij kortedag planten tegenhouden, tenzij er weer nieuwe info erover is.

 

Namaste :rofl

 

Nieuwe ontwikkelingen staan niet stil en wil je dan ook een quote laten lezen welke uit een wetenschappelijk tijdschrift komt waar proeven uitgevoerd zijn met led als stuurlicht :

 

Het blijkt dat het pigment fytochroom niet alleen vervormd door rood en verrood licht. Ook binnen de range blauw licht kan worden bepaald of fytochroom actief of inactief is. Fytochroom is een soort aan/uit schakelaar voor veel processen in de plantencel. In de zogenoemde actieve vorm remt het onder andere de bloei van de plant. In het donker neemt het fytochroom zijn oorspronkelijke, niet actieve vorm weer aan. Dan kan bloei tot stand komen. Door rood licht (golflengte 660 nm) wordt fytochroom actief. Onder invloed van ver rood licht (golf lengte 700 nm) kan weer een inactieve vorm van fytochroom ontstaan. De verhouding roos en ver rood licht bepaald zo de verhouding actieve en niet actieve deeltjes fytochroom in de plant. Het is verhouding die maakt of processen wel of niet plaats vinden. Met diverse golflengtes blauw licht blijkt dat dus ook te sturen. Maar fytochroom reageert minder heftig op blauw licht , en omdat die golflengte dicht bij elkaar liggen, komt het heel nauw. Toch is de ontdekking waardevol omdat blauw licht (naast rood licht) een belangrijke rol speelt bij de foto synthese. Verrood licht valt buiten het spectrum dat bekend is als groei of par licht.

 

Je komt er niet met blauw en rood licht alleen. Proeven in klimaat kamers leerden hem dat zon licht het beste licht is. Daaronder ontwikkelt gewas zich het best. Blijkbaar telt er meer dan alleen het aantal micromolen par licht. Met hele dure plasma lampen, filters en leds hebben onderzoekers zonlicht nagebootst in klimaat kamers. Dergelijk licht zal ook in vervolg onderzoek met chrysant worden gebruikt . Ondertussen kijken de onderzoekers verder. Leds zullen de bekende assimilatie lampen voorlopig niet verdringen omdat ze per micromol groeilicht nog steeds veel duurder zijn. Bijbelichten met leds biedt eerder perspectief, dat is duidelijk .

 

Ik vond dit een hele mooie bij voeging en uitleg op je vraag.

Als je dit zo leest zijn we dus best inovatief bezig momenteel :lol:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi werk, ik ben benieuwd in hoever deze twee spectra elkaar aan zullen vullen en wat voor resultaat een dergelijke combinatie van lichtbronnen leveren gaat :rofl Ik denk dat een samen voegen van de intensiteit van een plasma lamp en een minder het bladerdek penetrerende led in het meest optimale spectrum een hele goede overal prstatie kan leveren..

 

Succes met de proef Sannie!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Ik vond dit een hele mooie bij voeging en uitleg op je vraag.

Als je dit zo leest zijn we dus best inovatief bezig momenteel ;)

 

Uitleg :lol: Ben benieuwd naar de uitkomst!! :j

 

Namaste B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat we met de vorige proef wel hebben kunnen bevestigen dat plasma alléén een prima resultaat geeft in de groeifase. We zagen uitstekende kwaliteit maar te weinig opbrengst in de bloeifase. Dat was hetzelfde resultaat als in de proef daarvoor met de chrysanten. Ook de chrysanten met alleen plasma hadden het hoogste droge stof gehalte. De planten met plasma én leds echter hadden een veel hogere opbrengst. We kunnen er dus wel vanuit gaan dat de aanvulling in het rode gedeelte van het spectrum zin heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veelbelovende setup!

 

dit ga ik volgen, stilletjes

 

suc6 san, kan deze ronde alleen maar beter gaan denk ik zo :lol::

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...