Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Artikel over licht

Recommended Posts

De ajustawing is duur omdat de fabrikant gek in z'n bol is.

...

Maarja, het zijn wel écht de beste kappen.

Beste Kees,

 

Kan je een van deze beide stellingen onderbouwen?? :whistling

 

Ze zijn idd erg duur en mijns inziens goed voor een scrog maar ik was benieuwd of het echt het geld waard zou zijn, maja das ook weer persoonlijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1) Wat zijn de losse onderdelen in een lamp en waarvoor dienen ze?

2) Heeft het ventileren van de lamp (naast extra koeling in je hok en direct boven de toppen) nog een gunstig effect op de 'effectieve' levensduur van een lamp? (ik vervang nu elke 3 kweken, kan dat 4 weken worden wanneer je ventileert?

3) Na hoeveel branduren is de lichtintensiteit zover afgenomen dat vervangen rendabel is.

4) worden er door fabrikanten nog kappen a-la adjustwing gemaakt

5) zijn deze kappen volgens de fabrkanten nuttig?

Een aantal nuttige vragen die aan de orde komen uiteraard, met name de opbouw van een lamp. De levensduur wordt door serieuze fabrikanten aangegeven, zelfs met een tabel voor afname van de par lichtopbrengst. Philips heeft zelfs met zijn 400v evsa een lightopbrengst garantie gedurende de levensduur. Zal ik behandelen

 

Optimale temperatuur komt aan bod

 

Ik ga in op reflectoren en de techniek hierachter en zal een paar voorbeelden aanhalen, het wordt geen vergelijking of test van reflectoren.

 

Over de gevoeligheid van planten voor licht: Daar is al veel onderzoek naar gedaan en hierover kun je veel publicaties vinden. Over de specifieke gevoeligheid van cannabis voor licht (een "lichtrecept") is echter veel minder bekend en er wordt veel geexperimenteerd (nog steeds). Duik ik wel in natuurlijk.

 

In dat kader ook een bijlage van LTO ter informatie, er is veel meer beschikbaar. Gaan we het uiteraard over hebben, maar minder over de processen in de plant, focus is op licht en uiteraard behandel ik daarbij wat de visie is van de deskundigen.

Kleuren_20de_20invloed_20van_20golflengtes_20op_20het_20gewas.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
De ajustawing is duur omdat de fabrikant gek in z'n bol is.

 

Lumateks zijn ook veeeel te duur...ook gewoon chineese makelij en rollen met containers naar buiten...binnenwerk word door vele gebruikt..ander koelhuis erom heen...ander kleurtje laten anodiseren stickertje erop en je hebt een lumatek.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

135 euro voor een 250W, dat is 2x zo duur als een magneet, nou dat valt opzich nog mee met de 4x die het was...

 

Maar goed, van mij mogen de lumateks ook goedkoper weg hoor... :whistling :blink: Ook mijn voordeeltje.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel graag willen weten of er ook wordt gewerkt aan het hergebruiken van energie. Ik bedoel er komt

behoorlijk veel warmte vrij en in combinatie met de luchtverplaatsing heb je bij een beetje kweek al genoeg om een stoommachine te laten voortbewegen. :whistling

 

Zonde toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, er zijn veel projecten in de tuinbouw over terugwinnen van energie en zelfs volledig op zonne energie (let wel: da's kasbouw, geen daglichtloze teelt!).

 

In de winter gebruik ik het als verwarming voor mijn huis, volgens mij is dat de meest efficiënte en eenvoudige manier van hergebruiken. Het onttrekken van energie uit de lucgtstroon levert drukval op en dat wil je nou net niet. Beste oplossing blijft nog steeds de kas natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lumateks zijn ook veeeel te duur...ook gewoon chineese makelij en rollen met containers naar buiten...binnenwerk word door vele gebruikt..ander koelhuis erom heen...ander kleurtje laten anodiseren stickertje erop en je hebt een lumatek.

Ach, duur is een relatief begrip. Ik vind een horloge van 200 euro duur, maar een rolex eigenaar zal het een schijntje vinden. Maar het blijft een hoop geld.

 

Je suggestie dat de lumatek vsa van binnen exact hetzelfde is als een willekeurige chinese merkloze is overigens incorrect. Er zijn veel chinese fabrikanten die op specificatie gewoon assambleren wat hier is uitgedacht. De kwaliteit van de gebruikte componenten speelt dan ook nog eens een belangrijke rol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

Dat de componenten van dermate kwaliteit zijn en geschikt zijn voor de europese markt dat geloof ik wel.

Maar ze worden niet uitsluitend voor lumatek gefabriceerd...ze zijn er ook merkloos..geen embleem of naam van "reseller" of zou het toeval zijn dat ze er identiek uit zien????? :whistling

 

Ik twijfel niet aan de kwaliteit van de producten...die zullen aan strenge eisen moeten voldoen eer het op de markt komt.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

die koelprofielen, dat is gewoon standaard spul dus dat ziet er al snel hetzelfde uit schenkie :whistling - koop je per lengte in iedere kleur die je wilt hebben :blink:

 

Het gaat er uiteindelijk om wat er in zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup:

ja, er zijn veel projecten in de tuinbouw over terugwinnen van energie en zelfs volledig op zonne energie (let wel: da's kasbouw, geen daglichtloze teelt!).

In de winter gebruik ik het als verwarming voor mijn huis, volgens mij is dat de meest efficiënte en eenvoudige manier van hergebruiken.

Het onttrekken van energie uit de lucgtstroon levert drukval op en dat wil je nou net niet.

 

Ik ben niet echt thuis in een groot deel van de techniek. Eigenlijk leer ik veel van jouw topics over stroom en lucht en meer. Erg informatief, waarvoor mijn dank.

 

Maar laat ik eens wat speculeren. We neme een fietswiel met dynamo en ene lamp. Op de spaken doen we wat flappen. Dan richt ik mijn

uitblaas op die flappen en hop, het lampje gaat branden. De luchtdruk wordt niet echt ontkracht in het systeem, omdat de al uitgeblazen lucht

wordt benut.

 

Op zo'n manier maken we een geweldige behoorlijk oninteressante toepassing! Wat ik nu wel doe is verschuiven want het warmte aspect wordt niet benut.

 

Dan maar even google gebruiken. :whistling

 

http://67.192.130.43/doc/0104/hoe-tem-je-een-tornado

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik ben blij dat je mijn artikelen op prijs stelt maar dan moet je me toch echt wel geloven als ik zeg dat die uitgeblazen lucht weerstand gaat ondervinden van de rotor. Het zou leuk zijn als dat niet zou was dan had je de fan zichzelf bijna kunnen laten bedruipen :whistling

 

Een linkje naar het artikel is ook goed hoor... we hebben het over verlichting overigens, effe bij de les blijven!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat is ook zo. Misschien is het wat om te vragen of er nog iets van innovatie te verwachten valt, op het vlak van optimalisering van licht.

Dat lijkt me wel interessant om te weten. Wellicht een lamp die 2 kanten opwerkt ofzo. Zodat je en op de grond en op het plafond kan telen.

Nee even zonder dollen. Het is wel leuk om te weten of er nog ontwikkelingen zijn waarmee het product in de toekomst wordt verbeterd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit vind ik wel een goed initiatief Wazzup.

Nu kunnen alle forum leden meedenken en inspiratie bieden bij de tot standkoming van jouw artikel over verlichting.

Hier is mijn bijdrage; Ik wil wel graag weten wat de verschillen zijn tussen de agro LED lamp uit de test van Wildplant en de Spectra Unit uit de test van Dokkie? Ik bedoel een objectief stuk begrijpelijke info over de laatste LED technologie die beschikbaar is. Alle andere informatie over LED wordt ook gewaardeerd.

Ik wil ook graag weten wat de temperatuur van plasma verlichting is, in vergelijking met HPS en LED verlichting.

 

 

Dat lijkt me nou interesant om te lezen in 1 van de komende essensies.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, dat is ook zo. Misschien is het wat om te vragen of er nog iets van innovatie te verwachten valt, op het vlak van optimalisering van licht.

Dat lijkt me wel interessant om te weten. Wellicht een lamp die 2 kanten opwerkt ofzo. Zodat je en op de grond en op het plafond kan telen.

Nee even zonder dollen. Het is wel leuk om te weten of er nog ontwikkelingen zijn waarmee het product in de toekomst wordt verbeterd.

 

Heb je enig idee wat er gebeurd als je je kap weg haalt maar alleen je fitting horizontaal laat hangen ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vertikaal bedoel je toch denk ik he kees? :whistling

 

We gaan geen producten testen en het wordt geen consumentenbond test van lampen, dus in detail gaan we niet op de verschillende merken / types in, anders dan een paar voorbeelden geven.

 

Er komt waarschijnlijk ook nog een apart artikel over led, maar dat schrijf ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je enig idee wat er gebeurd als je je kap weg haalt maar alleen je fitting horizontaal laat hangen ?

 

Ik zie nu dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik probeer mee te denken, voor het interview. Dan zou het misschien wat kunnen zijn om te vragen of ze nog met ontwikkelingen bezig zijn? Ik wil daarbij geen richting geven, door bijv. specifiek naar de toepassing van led licht te vragen. Zulke vragen kunnen ook heel interessant zijn. Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat er zich in de keuken af speelt; wat ze zelf als belangrijke punten van ontwikkeling zien.

 

Dat van op het plafond kweken liever niet al te serieus nemen (zonder dollen). Ik laat dat maar even rusten, anders wijk ik zo uit van dit topic. Maar dat j er op ingaat begrijp ik goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke reflectie geeft de minste warmtestraling

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook interessant, tevens de warmte onder de kappen en wat er mee te doen! Hoe zit het met warmtereflectie :blink:

 

@stekkie: is een beetje een open deur he.. "zijn er nieuwe ontwikkeingen?" uiteraard zijn die er en je hoort ze als eerste hier op wietforum :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

O dat klopt, ik had er over heen gelezen dat jij deze vraag in het begin van de topic al had voorgesteld.

Ik ga binnenkort een artikel over verlichting schrijven, zeg maar in de stijl van het ventilatie artikel. Daarvoor ga ik bij een aantal leveranciers langs en kan alles vragen wat ik wil. Zo ga ik het hebben over spectra, soorten lampen, effectiviteit en efficiëntie, trends, led, sulphur plasma, evsa's en de ontwikkelingen hierin (...)

 

Dan wordt het wel een open deur ja. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor invloed heeft het voor het licht als de lamp een andere temperatuur krijgt zoals bijvoorbeeld in cooltube`s

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt aan de orde bij glassoorten :whistling - bespreken natuurlijk het effect hiervan op het licht (bijv. dat UV uitgefilterd wordt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

laatste kans dames en heren :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daarvoor ga ik bij een aantal leveranciers langs en kan alles vragen wat ik wil.

 

@Whazzup,

 

Zijn dit verkopers of producenten?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

producenten verkopen ook :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

myth-confirmed.jpg

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...