Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Artikel over licht

Recommended Posts

Wat is de invloed van het voorschalkelapparaat op het spectrum? Ik denk hier aan een goedkoop voorschakelapparaat ten opzichte van bijvoorbeeld een Indusria of iets dergelijks of wat gebeurd er met het spectrum van een lamp als je een HPI-T lamp gebruikt in combinatie met een HPS voorschakelapparaat in plaats van een HPI voorschakelapparaat?

 

:specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spectrumverandering als gevolg van een evsa, een goedkope of een andere vsa dan aanbevolen dus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou willen weten hoe Philips denkt over het belichten van planten over 10 of 20 jaar van nu.

Wat biedt de toekomst.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus philips komt ook aan het woord :specool

 

Dan wil ik weten waarom ze in 2007 een modificatie hebben uitgevoerd aan hun HPS lampen doormiddel van een lamp te produceren met een lager kwikgehalte.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
:specool en waarom het nippeltje nikkel werd ipv koper?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waalom Chinese lampen mindel van kwaliteit zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En belangrijkste vraag: Zien wij ooit het licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een hele diepe gedachte Kees :specool

Maar wel een mooie vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

't Is de hitte. Ik ga gek lullen...

 

Ik kan geen zinnige vragen bedenken, maar weet nu al dat ik straks vol interesse de antwoorden ga lezen op vragen waar ik nooit op zou zijn gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
laatste kans dames en heren :specool

Nou goed dan, komt ie:

-Kan je lamp "spontaan" / tijdens bedrijf kapotspringen?

-Als het kan, wat zijn dan de mogelijke oorzakenn? te plotselingen stijging van de temp van het glas? of gewoon pech?

-Stel dat je lamp boven je planten kapotspringt, wat dien je dan met de oogst te doen? (afgezien van het glas. zijn er nog andere gevaarlijke stoffen in de lamp verwerkt die je planten en de roker van de wiet niet kunnen hebben??)

 

Ik kijk nu al uit naar het verslag!

Succes en veel plezier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Whazzup,

 

Aangezien we hier in Eindhoven met totaal daglichtloze teelt zitten in ons Midi lab en we deze keer te lui waren om na de groeiperiode een lamp te verwisselen, de volgende vraag.

 

"Wat is beter om te combineren tijdens de laatste 6-8 weken van de bloeiperiode, twee keer bloeilampen a la greenpower, of toch een combinatie van groei en bloeilicht, greenpower met HPI?"

 

Hier komt deze vraag (weer) naar boven bij het zien van het huidig resultaat.

Het lijkt erop alsof het gecombineerd licht de ontwikkeling van de plant verder kan brengen.

 

Je kunt nog net zien dat het verschillend licht is.

med_gallery_8797_8063_312294.jpg

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er een specifiek spectrum voor Cannabis.

Zo niet hoe moet je daar dan achterkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn 18/6 en 12/12 uren licht/donker altijd ideaal voor het groeien en bloeien van cannabis?

En hoeveel verschilt evt. dit per soort?

Mocht je bv. met 12,5/11,5 ook kunnen bloeien,krijgen ze toch aanzienlijk meer licht in hun korte leventje.

Dit topic word verwachtingsvol gevolgd. :specool

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik snap alle cannabis gerelateerde vragen, maar ik ga me toch meer in algemene lichtrecepten vragen stellen, Je hoeft ook van philips geen antwoord te verwachten op de vraag hoe je cannabis het best kunt kweken.

 

Ik ga natuurlijk de visie van Bedrocan bijvoorbeeld ook nog wel vragen maar ik denk dat ik het antwoord al weet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom wil Philips weinig van de hobby sector hebben.

Schijn je licht eens hierover. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
:yummy: ze verkopen er liever 600 tegelijkertijd aan één klant :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de afstand van een lichtbron verdubbelt neemt de intensiteit met een viervoud af. Dit is de reden dat de lamp vaak zo laag mogelijk wordt gehangen.

De hoeveelheid licht gaat echter niet verloren de intensiteit wordt nu verdeelt over een 4 keer grotere oppervlakte. Als nu de wanden van bijvoorbeeld een tentje 100% reflectie zouden hebben zou het niet uitmaken of de lamp op 2 meter of 50 cm hangt. Is dit correct? De totale hoeveelheid licht wordt uiteindelijk naar beneden gestraald.

 

Of als je een oneindige ruimte hebt met lichtbronnen, zou de hoogte ook niet meer van belang zijn omdat de totale hoeveelheid licht uiteindelijk toch weer beneden komt en gelijk blijft?

 

De lucht zal wat licht absorberen maar dit zal nihil zijn.

 

Klopt bovenstaande of zijn er nog andere factoren waar rekening mee dient gehouden te worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een simpele lumen meting van alle hogedruklampen (grolux,green power, son-t-pia, MH, gavita, etc..) op EVSA en magnetische VSA gerangschikt per 400 en 600 watt en of ze effectief wel allemaal hetzelfde effectieve belichtingsgebied hebben zou aangenaam punt zijn in je verslag! Zo komt de vraag niet meer naar voor "welke lamp ik het best gebruik".

 

Markiss

Share this post


Link to post
Share on other sites

@limit: Het maakt niet uit hoe hoog je lamp hangt maar hoe goed je het licht verdeelt. Een diepstraler kan dezelfde lichtintensiteit per oppervlak bereiken als een wing, op een grotere afstand. Vergelijk het met je zaklantaarn die je scherp stelt. Hoe het licht de plant bereikt is wat anders. Een meer overlappende verlichting met meer lampen zal de plant veel beter verlichten dan slechts één lampje er boven. Dat ligt natuurlijk ook wel aan de opstelling van je planten. In grote (daglichtloze) kwekerijen zie je de lampen dan ook gewoon aan het plafond hangen (met diepstralers) om exact die reden. Alleen in de hoeken passen ze de verlichting wat aan om egale verlichting te krijgen als ik het me goed kan herinneren van Bedrocan.

 

Reflectie geeft verlies maar reflecteert bijvorbeeld ook naar boven toe, waar je geen licht nodig hebt. Wat dat betreft heb je dan dus wel weer verlies. Het is nooit donker boven je lamp in een reflecterend tentje.

 

Wat betreft het vermogen per m2, daar lopen de meningen over uiteen maar 400 watt per m2 lijkt een redelijk optimale situatie.

 

Maar op reflectie ga ik uiteraard wel uitgebreid in.

 

@markis: dat is iets heel anders dan dat ik een leverancier kan vragen, lees het onderwerp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het waar dat je lamp efficienter draait als die verticaal hangt ?

 

Ik meen ooit zoiets gelezen te hebben...

 

Dit omdat de temperatuur van de lamp zelf nog verder op loopt en het spectrum hierdoor ook beter zou moeten worden.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

Het zal een lang gesprek voor je worden met al die vragen. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
:specool ik kan snel luisteren

Share this post


Link to post
Share on other sites

staan al mooi wat vragen op rij...

m.b.t. de canna vragen:

deze vragen zullen eerder via het biologische pad beantwoord worden, denk ik.

kijk wat de geologische en meterologische omstandigheden zijn waaronder landrassen groeien en bloeien.

Bestudeer anderzijds de betreffende plant.

dikte van het blad, opbouw van de pigmenten, bladverdamping etc.

 

Op deze manier kun je kijken hoe het "ontwerp"van een plant zich aangepast heeft aan de regionale factoren.

En dus ook hoe de plant zich aangepast heeft

op het regionale licht.

 

Denk aan:

hoog in de bergen= dichter bij de zon=meer uv en straling

dichter bij de evenaar=minder lichtbreking door de dampkring=meer uv

 

Persoonlijke insteek is altijd:

vind ik het in het ontwerp van de natuur terug.

Dus: hoe komt de zon op,

pats boem en stralen maar?

of

langzaam opbouwend naar een hoogtepunt op elke dag.

 

Ik ben helemaal happy met mijn lumatek,

maar hoe die opeens op mijn plantjes knalt...!

temeer reden om een tl'tje op te hangen die een half uur eerder opstart.

 

aha, dan heb ik dus toch nog een vraag;

Is er in de lichtindustrie gekeken naar de verschillen in opbrengst t.a.v. dit aspect?

Het zal mij namelijk niet verbazen dat opbrengst hoger is bij het

lekker ontwaken van een gewas, tegenover knal boem de lamp is AAN.

 

DIt is dus geen lichttechniek op zich,

maar de toepassing ervan.

 

 

groetels Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spectrumverandering als gevolg van een evsa, een goedkope of een andere vsa dan aanbevolen dus?

 

Zo ongeveer ja ... :specool Ik graag weten of m'n vermoeden juist is dat je met een goedkope magnetische vsa dan wel evsa vrijwel nooit het optimale spectrum uit je hps, hpi, tl of pl kunt halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat laatste kan ik inderdaad beantwoorden: Het spectrum van een lamp verandert als de spanning die de lamp krijgt van de VSA verandert. Bij een magnetische VSA verandert de uitgangsspanning met de ingangsspanning: 10% minder er in, 10% minder er uit. Daarmee dus minder licht in een ander spectrum (ik meen minder blauw). Een EVSA daarentegen is een geschakelde voeding, die ongeacht de ingangsspanning altijd de juiste uitgangsspanning geeft, dus een optimaler spectrum onder alle omstandigheden.

 

Tip: meet de spanning aan de ingang van je VSA eens als alles aan staat en als alles uit staat, op verschillende momenten. Goed mogelijk dat je nét 210 - 220 volt hebt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...