Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Artikel over licht

Recommended Posts

Ik ga binnenkort een artikel over verlichting schrijven, zeg maar in de stijl van het ventilatie artikel. Daarvoor ga ik bij een aantal leveranciers langs en kan alles vragen wat ik wil. Zo ga ik het hebben over spectra, soorten lampen, effectiviteit en efficiëntie, trends, led, sulphur plasma, evsa's en de ontwikkelingen hierin, reflectoren en effectiviteit nou ja de hele bubs zeg maar :whistling Maar dan voor dummies :blink:.

 

Kan me voorstellen dat er leden zijn met enig inzicht die al jaren die ene brandende vraag hebben over de techniek en de mythen om de lampen, wat die pia techniek nou eigenlijk is, waarom philips lampen op sommige ballasts niet goed en op andere juist super starten etc etc.

 

Deze vragen kun je hier kwijt. Dus geen vragen die reeds op het forum zijn beantwoord he! Ik neem de mooiste mee in het artikel, dat ik natuurlijk hier ook weer hier publiceer en in de EssensiE.

 

Voorbeeld:

 

Dus niet: Welke kap moet ik nemen?

Maar wel: Welk materiaal reflecteert het best?

 

Zet hem op!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, T8, T5, PL :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil meer weten over spectrumverlies van verschillende soorten glas.

Eigenlijk alles over wat glas uitfilterd aan par, spectrum, etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies, we gaan het ook hebben over gedoteerd glas (wel of geen uv straling bijvoorbeeld)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima! :whistling

 

Ik heb een vraag:

De aandelen UV-A, UV-B en UV-C in het licht van de buizen. Op de schemata´s zie je vaak licht-aandelen in de golflengtes

275 t/m 320 (UV-:blink: en 320 t/m 400 (UV-A). UV is een belangrijk oonderdeel van licht tijdens het kweken. Maar zijn deze hoeveelheden voldoende, of moet er "bijgevoedt" worden.

200 t/m 275= UV-C zie ik niet in de schemata´s terug, dus niet aanwezig?

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil wel weten max de maximale belasting is van een lamp...ivm met de lumatk die aanzienlijk meer output heeft.

Kan me in denken dat er een veiligheids marge op een lamp zit en dat hier cijfers van zijn.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het eens met schenkie die cijfers wil ik ook zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Als ik ze gelezen heb krijg jij ze van me :whistling

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil weten welke phototrope plantenzymen er zijn en welke spectra zij gevoelig zijn en in welke mate. Als het kan dus graag gevoeligheidscurves van alle pigmenten.

 

Ik zou graag willen weten of het waar is dat een trichoom een lens is voor licht waardoor THC gevormd wordt in het bolletje, dit zag ik vanmorgen in een filmpje waar dit uitgelegd werd en dit zou ik graag geverifieerd willen hebben ?

 

Ik zou graag eens en voor altijd duidelijk willen hebben of het nu wat uit maakt, veel wattage uit 1 lamp of evenveel wattage uit meerdere lampen...

 

Lijken me wel een paar leuke vragen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:blink: ja die extra power switch op de lumatek maakt daar handig gebruik van. Je moet jezelf al beseffen dat je lampen wel op 230 volt zijn berekend (aan de magnetische VSA) maar dat je vrijwel nooit 230 volt op je VSA krijgt. 240 ligt volgens mij overigens aan de bovenkant ook nog binnen de marge (230 volt (+6%/-10%). Aan de percentages zie je al dat volgens netspanning specs de lampen 6% méér aan moeten kunnen om geschikt te zijn voor 230 volt, uitgaande van een magnetische VSA. Nou kun je als EVSA leverancier je wel strak aan de norm houden, maar 5% meer ligt nog steeds binnen de limieten waaraan de lamp moet kunnen voldoen.

 

Overigens zul je eerder 220 volt dan 240 volt bij je VSA's meten als netspanning, en daar hebben de evsa's nou precies geen last van - hun output is elektronisch geregeld, onafhankelijk van de ingangsnetspanning. Vandaar een hogere opbrengs alleen al door evsa's te gebruiken, bij de een (met veel verlies) wat meer dan bij de ander.

 

@kees: je verwacht toch niet van me dat ik een lichttechnicus over plantenzymen ga ondervragen he :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

Snel antwoord :whistling

Ik weet dat je destijds lichtmetingen hebt gedaan met die lumateks..maar stond daar ook de output gegevens van de vsa's bij(voltage/amperage) bij?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga binnenkort een artikel over verlichting schrijven, zeg maar in de stijl van het ventilatie artikel.

 

@Whazzup,

inmiddels wordt het een boek!

Maar ik ben benieuwt en kijk erna uit.

 

Veel succes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

De levensduur van reflectief materiaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik weet dat je destijds lichtmetingen hebt gedaan met die lumateks..maar stond daar ook de output gegevens van de vsa's bij(voltage/amperage) bij?

yep :whistling Dat soort plaatjes komen er dus ook bij

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga binnenkort een artikel over verlichting schrijven, zeg maar in de stijl van het ventilatie artikel. Daarvoor ga ik bij een aantal leveranciers langs en kan alles vragen wat ik wil. Zo ga ik het hebben over spectra, soorten lampen, effectiviteit en efficiëntie, trends, led, sulphur plasma, evsa's en de ontwikkelingen hierin, reflectoren en effectiviteit nou ja de hele bubs zeg maar :blink: Maar dan voor dummies :nerd .

Lijkt me binnen het kader passen :whistling .

 

Maar ik begrijp het wel... Toch is vooral de bovenste vraag een erg interessante.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's dan voor een volgend, aansluitend artikel. Moeten we Ronald maar eens naar vragen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het leuk vinden om wat meer info over welke lampen goed zijn voor een specifieke periode (voorgroei, bloei, afbloei (?))

 

Ik bloei zelf bijvoorbeeld onder een 600 watt greenpower op een lumatek en dit bevalt erg goed, maar wellicht is er een betere lamp die beter aan de behoefde voorziet.

 

Zoiets als een top 3 van goede lampen met een beredenering (in de vorm van spectrum diagram, voor de bloei en/of groei)

 

Zeg maar een concumentenbond test :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag willen weten of door de dagverlenging een betere opbrengst haalbaar is ?

link

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom heren, een artikel over lampen, niet over lichtperiode! Straks wil je ook nog weten hoeveel je opbrengst zal zijn :whistling

 

welke lamp voor groei/bloei/afbloei kun je op het forum vinden, dat is uitgebreid beschreven. Het is een editorial, géén test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Wat zijn de losse onderdelen in een lamp en waarvoor dienen ze?

2) Heeft het ventileren van de lamp (naast extra koeling in je hok en direct boven de toppen) nog een gunstig effect op de 'effectieve' levensduur van een lamp? (ik vervang nu elke 3 kweken, kan dat 4 weken worden wanneer je ventileert?

3) Na hoeveel branduren is de lichtintensiteit zover afgenomen dat vervangen rendabel is.

4) worden er door fabrikanten nog kappen a-la adjustwing gemaakt

5) zijn deze kappen volgens de fabrkanten nuttig?

 

Misschien zitten hier goeie vragen tussen voor je Whazzup. ik vind het in ieder geval heel leuk dat er een verlichtings artikel aankomt in de Essensie!

Share this post


Link to post
Share on other sites
5) zijn deze kappen volgens de fabrkanten nuttig?

De fabrikant zal het waarschijnlijk niet gaan ontkennen... :whistling :blink: :nerd

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wil weten welke phototrope plantenzymen er zijn en welke spectra zij gevoelig zijn en in welke mate. Als het kan dus graag gevoeligheidscurves van alle pigmenten.

 

 

@kees: je verwacht toch niet van me dat ik een lichttechnicus over plantenzymen ga ondervragen he :whistling

 

 

Nou eigenlijk wel hoor Whazzup, zonder deze normen en cijfers waar kees het over heeft ben je namelijk niets met al de andere getallen, ik wil ook wel weten hoeveel waar en wanneer en welke stappen ze ondernemen om volledig par kweek mogelijk te maken. En in hoever dit ondertussen bekend, gemeten en verwerkt is. Dit is precies wat ze doen in zulke labo's door zulke lichttechniekers en als de persoon in kwestie niets van phototrope enzymens kent hoort ie niet aan lampen voor planten te sleutelen.

 

Dus ergens in die labo's zullen deze wetenschappers met hun zo uiteenlopende leerstoelen toch echt wel samenwerken, of ze nu net die info willen delen betwijfel ik ten zeerste, maar das een ander punt.

 

Ik zou willen weten hoelang een bepaalde lamp zijn spectrum houd, dus niet de levensduur maar de optimale gebruiksduur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De fabrikant zal het waarschijnlijk niet gaan ontkennen... :whistling :blink: :nerd

 

Kees.

Ik bedoel de fabrikant van de lampen, niet de kappen, ben benieuwd of de producenten van de kappen overdrijven of niet.

100 euro voor een stukje plaatstaal met wat stelkabels en een "coating" vind ik nogal duur t.o.v. een hamerslagkapje van de GS die je voor 10,- euro koopt.

 

Dus eigenlijk is mijn vraag of de lampenfabriekanten ook van mening zijn dat met kapje x meer licht en beter gebundelt licht op de planten schijnt of dat ze niet achter de beweringen van de kappenfabrikanten staan.

 

Ik zou willen weten hoelang een bepaalde lamp zijn spectrum houd, dus niet de levensduur maar de optimale gebruiksduur.

Dat bedoelde ik inderdaad ook te vragen met effectieve gebruiksduur :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ajustawing is duur omdat de fabrikant gek in z'n bol is.

 

Het materiaal voor de ajustawing wordt maar op 1 plaats in de wereld gemaakt, en dat is in Duitsland.

 

Vervolgens stopt men in Duitsland een container vol van deze platen op een schip...

 

Dit schip gaat varen en varen en varen... Weken later (of maanden, geen idee), meert het schip aan in Australië...

 

Hier gaan een paar aussies de kappen maken voor je... Kappen klaar ?

 

Terug in de container en terug naar de bewoonde wereld...

 

De helft van je kap is transportkosten... (wilde gok) :whistling :blink:

 

Maarja, het zijn wel écht de beste kappen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...